Gå til innhold

Tilvalg på nybygg der man kommer til å selge kontrakten - hva velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kontraktsposisjon jeg mest sannsynlig kommer til å måtte selge grunnet endring i livssituasjon. Vi kan nå legge inn tilvalg, og jeg er usikker på om jeg bare bør velge standardløsningen på alt, eller gjøre noen endringer som gjør leiligheten mer attraktiv. Det er bl.a. ikke hvitevarer inkludert, og den rimeligste pakken koster 42 000 (da er alt ferdig montert). Ville dere foretrukket å kunne spare 20 000 på å fikse det selv, eller heller betale 20 000 ekstra og flytte rett inn? Det er jo ting som kanskje vil koste mer å fikse senere.

Det er en liten to-roms, ofte unge folk som kjøper disse. De har valgt ganske greie fliser og innredning på bad så der ser jeg ingen grunn til å endre (det er to fargepaletter å velge mellom uten tillegg i pris). Jeg har gjort dette før der jeg selv skulle bo, og jeg gjorde jo noen endringer på bl.a. kjøkkenet (satte inn karusell i hjørneskap, skuff til stekeplater, underlimt vask etc.). Jeg må betale 50% med en gang så prøver å velge ting som er verdt pengene, og som jeg selv ville satt pris på at var valgt (vurderer glassdør inn til gang for mer lys f.eks.). Dre var hvitevarene inkludert i prisen så har ikke trengt å tenke på det før.

Anonymkode: 3c1cd...4af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde droppet å betale for hvitevarer, siden de gjerne tar ekstremt mye i påslag for det. 

Det samme med garderobeskap. 
Hvis man kan droppe garderobeskap og få en bedre deal på kjøkken, f.eks?

Hadde generelt gått for ekstra stikkontakter, ekstra takstikk, lagt opp til at alle hvitevarer skal kunne integreres, osv. 

Hadde brukt litt ekstra penger på baderomsmøblementet, hvis det kunne løfte inntrykket.

Gått for pen laminat benkeplate på kjøkkenet og nøytrale farger.

Du kan også høre med forskjellige eiendomsmeglere hva de anbefaler å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det lagt opp til integrerte hvitevarer som standard. Aberet er at det er litt mer plunder og heft å finne egne hvitevarer som passer, skjære hull i benkeplate til koketopp, feste dør til kjøleskap etc. Selve kjøkkenet ser bra ut, HTH Stockholm, nesten samme kombo som jeg har på mitt nåværende kjøkken faktisk (sandfargede fronter og lyse vegger). Tror jeg endrer til underlimt steinfarget vask, er en ganske kjip overlimt stålvask som standard.

Fin baderomsinnredning og fliser, de har heldigvis gått vekk fra standard 20*20 grå flis på gulv og 20*20 hvit på vegg, som man så mye før på slike prosjekt. Skulle gjerne lagt til et speilskap istedenfor bare speil, men det ser ikke ut til å være mulig. Garderober er ikke inkludert så ikke noe å forhandle med der.

Det er sinnsykt dyrt å legge til stikk, så man skal være ganske sikker på at det er behov for dem. Det er 5600 i oppstart, og så 2100 per stikk. Jeg la ikke til noe der jeg bor nå og det er mer enn nok. Generelt koster tilvalg mye, som du sier, målet er å ikke legge til så mye at prisen blir ugunstig. Begrenser seg også litt selv ettersom jeg må legge ut 50% på forhånd. Prosjektet er priset relativt høyt som det er, vil helst at noen skal ha råd til å kjøpe leiligheten 😅

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for integrerte hvitevarer (ferdig montert), og lite annet. 
Tilvalg er dyrt, men vi kjøpte nylig nytt kjøkken og betalte omtrent det du må ut med for hvitevarer, som da var tilpasset innredningen.
Kjøpt via kjøkkenforhandler, men prisene var di samme om vi kjøpte dem hos Elkjøp eller lignende. 

Anonymkode: 3490a...c5b

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er en leilighet som er litt typisk for førstegangskjøpere så er det nok en del som foretrekker at kjøkkenet kommer komplett. Er nok å finne ut av med en ny bolig, fra en begynner å lete til en skal komme i orden, at for meg hadde det telt positivt at det var fikset.

Om det er mer hakket opp fra førstegangsbolig tenker jeg det kan være praktisk, men ikke et must. Jeg hadde selv likt det, om kvaliteten var i hvert fall ok, og gjerne litt over det. Trenger ikke toppkvalitet da når du skal selge videre sånn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville gått for integrerte hvitevarer (ferdig montert), og lite annet. 
Tilvalg er dyrt, men vi kjøpte nylig nytt kjøkken og betalte omtrent det du må ut med for hvitevarer, som da var tilpasset innredningen.
Kjøpt via kjøkkenforhandler, men prisene var di samme om vi kjøpte dem hos Elkjøp eller lignende. 

Ja, jeg må jo tenke på at de kommer montert. Kan kjøpe ganske tilsvarende på Ikea for halve prisen, men da gjenstår jo en god del jobb.

AnonymBruker
Skrevet

IKEA-hvitevarer når kjøkkenet ikke er IKEA? Det hadde jeg rynket på nesen av. 
Men ikke hør på meg, jeg er ei gammel allvitende kjerring i motsetning til de som du skisserer som målgruppe for leiligheta. 

Btw så har jeg solgt en kontrakt en gang, gjorde ingen tilvalg da. Null problem med å få det solgt. 

Anonymkode: cae8b...e9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

IKEA-hvitevarer når kjøkkenet ikke er IKEA? Det hadde jeg rynket på nesen av. 
Men ikke hør på meg, jeg er ei gammel allvitende kjerring i motsetning til de som du skisserer som målgruppe for leiligheta. 

Btw så har jeg solgt en kontrakt en gang, gjorde ingen tilvalg da. Null problem med å få det solgt. 

Anonymkode: cae8b...e9f

Enig med deg. Det var bare der jeg sjekket priser kjapt, ville nok valgt noe annet. Det kan jo like gjerne være et eldre par som downsizer som flytter inn. Ble bare litt sjokkert over prisen. Når jeg tenker meg om måtte vel moren min også betale hvitevarer utenom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er en liten to-roms, ofte unge folk som kjøper disse.

(Jeg forstår to-roms som ett soverom pluss stue. I dag er det mange unge som kaller en tre-roms for to-roms fordi de kun teller soverom.) Jeg tenker at aktuelle kjøpere like gjerne kan være voksne uten hjemmeboende barn, og de har gjerne råd til å kjøpe hvitevarer og slikt selv. De vet hva de vil ha. 

Anonymkode: 5699b...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri kjøpt ikea hvitevarer utenom for så å knote med montering. Forrige kjøkken vi oppgraderte var alt fra ikea, også hvitevarene. Aldri igjen. Det var så dårlig kvalitet, og vi kjøpte alle toppmodellene.. det var ikke det samme som det var for 10-12 år siden (da jeg renoverte mitt første kjøkken og hvitevarene var god kvalitet). Og denne gangen gikk vi som tidligere skrevet for hvitevarene levert av kjøkkenleverandøren. Ikke toppmodeller, men gode merker.

Som sagt så er hvitevarer som er god kvalitet dyre, selv om du ikke går for toppmodellene. Men, i helt ny leilighet er dette noe jeg som kjøper ville lagt vekt på. Jeg ville hatt gode hvitevarer fra anerkjente produsenter. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...