Ingriidf Skrevet 26. august #1 Skrevet 26. august Jeg fant nylig ut at jeg er gravid med nr 2 på vei. Det er for så vidt planlagt, men hadde aldri tro det skulle klaffe på første ligg da vi brukte nesten ett år på vår første. Så er situasjonen ellers at vi har ei som nå er 15 mnd og hun er bare hele mitt hjerte som jeg vil bruke all min ledige tid på! Det knuser allerede hjertet mitt at jeg sannsynligvis ikke kan gi henne like mye av oppmerksomheten min når nr 2 kommer og er livredd for å miste tid med henne. Er selvsagt også bekymret over hvordan det vil bli å få to så tette. Det blir 23 mnd mellom de. Noen erfarne som har lyst å komme med beroligende, men også helt ærlige tilbakemeldinger? Jeg jobber ellers turnus og trives med det. Hvordan skal det gå for stakkars pappa som skal legge to små når jeg starter i jobb igjen etter denne permisjonen! Nå føles det som at omtrent alt har vært så enkelt med hun ene vi har til nå. Er så redd for kaoset som kommer! Abort er ikke et alternativ.. Dette er bare en hormonfylt, nervøs, gravid mamma😅
AnonymBruker Skrevet 26. august #2 Skrevet 26. august Blir ikke så mye annerledes enn for andre med to barn. Travelt i starten også bare lettere og lettere. Anonymkode: f31a8...fa3 4
AnonymBruker Skrevet 26. august #3 Skrevet 26. august To år mellom er for øvrig ikke såååå tett, 2-3 år mellom er jo ganske normalt. Anonymkode: f31a8...fa3 4
AnonymBruker Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august Det er helt normalt, ikke spesielt tett. Har 11 mnd mellom mine, det var tøft! Gikk seg til med gode rutiner og struktur, er veldig glad for at jeg ble fort ferdig med barn. Nå er de store. Hvis du har en mann som fungerer som en far, så skal det gå helt fint 😊 Anonymkode: 48222...a0f 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #5 Skrevet 26. august Det er 14 måneder mellom mine. Synes det var tøft i starten. Storesøster begynte så vidt å gå like etter lillesøster ble født, så var mye bæring av to stykker😅 Begge hadde jo stort behov for meg, men det gikk seg til. Det tok ikke lang tid før de ble en slags underholdning for hverandre, og senere lekekamerater, så det har jo også gjort noen ting en del lettere. Anonymkode: 509e6...fde 1
Huldraisør Skrevet 26. august #6 Skrevet 26. august 15 måneder mellom mine to. Travelt den første tiden, men de har hatt veldig glede av hverandre. Hadde gjort det igjen! 1
Lillemy8 Skrevet 26. august #7 Skrevet 26. august Husk at det er mye som er enklere ved at det er 2 år mellom resten av livet (istedefor 3-4 år), hvilke lekeplasser og aktiviteter de foretrekker. Man blir en gjeng på ferie og turer istedenfor å hele tiden dele seg opp og skulle ta så mye hensyn. De kommer til å kunne høre det samme på lydbok og se på samme barnetv etc. Jeg ser så mye positivt med det også! 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #8 Skrevet 26. august Ingriidf skrev (9 minutter siden): Jeg fant nylig ut at jeg er gravid med nr 2 på vei. Det er for så vidt planlagt, men hadde aldri tro det skulle klaffe på første ligg da vi brukte nesten ett år på vår første. Så er situasjonen ellers at vi har ei som nå er 15 mnd og hun er bare hele mitt hjerte som jeg vil bruke all min ledige tid på! Det knuser allerede hjertet mitt at jeg sannsynligvis ikke kan gi henne like mye av oppmerksomheten min når nr 2 kommer og er livredd for å miste tid med henne. Er selvsagt også bekymret over hvordan det vil bli å få to så tette. Det blir 23 mnd mellom de. Noen erfarne som har lyst å komme med beroligende, men også helt ærlige tilbakemeldinger? Jeg jobber ellers turnus og trives med det. Hvordan skal det gå for stakkars pappa som skal legge to små når jeg starter i jobb igjen etter denne permisjonen! Nå føles det som at omtrent alt har vært så enkelt med hun ene vi har til nå. Er så redd for kaoset som kommer! Abort er ikke et alternativ.. Dette er bare en hormonfylt, nervøs, gravid mamma😅 Dette er ikke spesielt tett, dette er en helt vanlig og kjekk aldersforskjell. Jeg har 12 mnd mellom, det er tett. Jeg har også 24 mnd mellom, og det er en veldig fin forskjell. Det er gøy med mange barn, og sunt med søsken! Gratulerer, og gled deg! Anonymkode: 0d12b...fcb 1 1
MiominMio Skrevet 26. august #9 Skrevet 26. august 24 mnd. mellom mine og det gikk veldig fint. Travelt er det uansett, men jeg ser gleden de fikk i hverandre spesielt når de vokste til. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #10 Skrevet 26. august Mye bedre med to tette enn aldersforskjell på 3-4 år +. Maks 2 år, tenker jeg er supert! Spesielt vil dette merkes i forbindelse med ferievalg. Prøv på ferie med en på 4 og en på 10. Anonymkode: f17de...651
AnonymBruker Skrevet 26. august #11 Skrevet 26. august Det kommer til å gå helt fint 🥰 barna får stor glede av hverandre når de er tette! Har fikk et barn og 22 mnd etterpå kom det tvillinger 😅 er hektisk, kaotisk og veldig gøy! Anonymkode: 3edae...6aa
AnonymBruker Skrevet 26. august #12 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mye bedre med to tette enn aldersforskjell på 3-4 år +. Maks 2 år, tenker jeg er supert! Spesielt vil dette merkes i forbindelse med ferievalg. Prøv på ferie med en på 4 og en på 10. Anonymkode: f17de...651 Ikke enig, og jeg har 2 kull. Første kull er det 5 år mellom. Neste kull er det 2,5. De barna det er 5 år mellom var det myye enklere med + de fikk det tetteste båndet. Anonymkode: 1eabf...c06 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #13 Skrevet 26. august Det kommer til å gå så fint, du bare overtenker akkurat nå. Som de andre sier så er ikke 2 år veldig tett, det er vel heller helt passe og veldig vanlig. Tror de kommer til å få mye glede av hverandre etterhvert, og rutiner og praktiske løsninger kommer dere sm foreldre til å finne løsninger som funker for dere. Anonymkode: 705ad...79e
AnonymBruker Skrevet 26. august #14 Skrevet 26. august Vi har fått tre barn på rett over tre år, og det har gått veldig fint selv om det også er hektisk 😊 De to eldste har i hvert fall veldig stor glede av hverandre, og begge to er så begeistret for yngstemann også, som bare er noen måneder gammel. Jeg hadde samme tankene som deg da vi skulle få andremann, og jeg husker jeg gråt mine modige tårer da jeg var inne på sykehuset for igangsettelse fordi jeg var bekymret for hvordan det ville bli. Men da han endelig kom ut var alle sånne tanker glemt, og det føltes helt riktig. Anonymkode: ac878...a34
AnonymBruker Skrevet 26. august #15 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke enig, og jeg har 2 kull. Første kull er det 5 år mellom. Neste kull er det 2,5. De barna det er 5 år mellom var det myye enklere med + de fikk det tetteste båndet. Anonymkode: 1eabf...c06 Helt enig! 3+ år er luksus for både foreldre og barn når det kommer til å ivareta alle på en best mulig måte. Man får mer tid til hver enkelt når de er små da man har de ibulike stadier hvor man faktisk får dekket over behovene best når de er små. Den eldste har fått sitt og er noe mer selvstendig når den yngste kommer og krever en del. Husk; de tre første årene av livet er de viktigste. Anonymkode: f31a8...fa3 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #16 Skrevet 27. august B1 og B2: 21 mnd mellom B2 og B3: 17 mnd mellom B3 og B4: 14 mnd mellom. Vi liker dette livet, har vært svært heldig med at alle barna sover stort sett godt om natten og på dagen. Mannen gjør sin del og gjerne mer, og vi har barnevakt innimellom for å kunne gå ut og spise eller om vi trenger hjelp. Vi reiser aldri til Syden eller hotellferie, men er ofte på besøk hos familie forskjellige steder i landet. Koser oss masse med barna, og synes det er godt å være ferdig med småbarnsperioden i en sleng. Dette er ikke for alle, men det er definitivt for oss! Anonymkode: c8970...0ae
AnonymBruker Skrevet 27. august #17 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke enig, og jeg har 2 kull. Første kull er det 5 år mellom. Neste kull er det 2,5. De barna det er 5 år mellom var det myye enklere med + de fikk det tetteste båndet. Anonymkode: 1eabf...c06 Jeg tror jeg må være enig med deg. Mine har 2 års mellomrom og siden de er såpass forskjellige i personlighet så blir det mer krangling enn god lek sammen hos oss😓. De er nå 6 og 8 år og det er daglig skriking og gråting. Enten fordi den ene terger den andre eller lillesøster føler seg mobbet og utestengt av storesøster og hennes venner. Hadde det vært 4-6 års mellomrom hadde ikke denne biten vært ett dilemma fordi storesøster ville ‘passet på lillesøster og det ville ikke vært en forventning om at de måtte leke sammen. Men med to års mellomrom har de interesse for de samme lekene og da blir følelsen av å bli utestengt sterkere. Fordi lillesøster skjønner leken og syns den ser kjekk ut. Jeg er selv lillesøster og har en 6 år eldre søster. Så alltid opp til henne og respekterte henne og hun vernet om meg. Pga hun var mye eldre enn meg hadde jeg aldri forventning om at jeg skulle få henge med henne og hennes venner. Men var jeg heldig fikk jeg være flue på veggen i mens de styrte rundt. Og jeg og vennene mine syntes det var stor stas om hun ville henge med oss litt. Da begge kom i 20-årene fikk vi et stadig nærere og kjærere søskenforhold. I dag er vi i 40 årene og hun er min næreste og kjæreste venn og søster. Anonymkode: cf15a...71c 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #18 Skrevet 27. august Er 23 mnd spesielt tett?😅 en av mine beste venninner var alenemor til to små der det var 11 mnd mellom😅 hun var alenemor fra hun var gravid med yngste. Nå er ungene 14&15 og det går fremdeles helt fint. Det meste går helt fint. Du vil fremdeles være like glad i nr.1, samtidig bli like glad i nr.2. Det vil selvsagt bli hektisk, men om ikke lenge er nr.1 kanskje bleiefri, begynner å prate mer og bli mer selvstendig. Da blir alt plutselig mye lettere. Anonymkode: 13128...c4f
AnonymBruker Skrevet 27. august #19 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tror jeg må være enig med deg. Mine har 2 års mellomrom og siden de er såpass forskjellige i personlighet så blir det mer krangling enn god lek sammen hos oss😓. De er nå 6 og 8 år og det er daglig skriking og gråting. Enten fordi den ene terger den andre eller lillesøster føler seg mobbet og utestengt av storesøster og hennes venner. Hadde det vært 4-6 års mellomrom hadde ikke denne biten vært ett dilemma fordi storesøster ville ‘passet på lillesøster og det ville ikke vært en forventning om at de måtte leke sammen. Men med to års mellomrom har de interesse for de samme lekene og da blir følelsen av å bli utestengt sterkere. Fordi lillesøster skjønner leken og syns den ser kjekk ut. Jeg er selv lillesøster og har en 6 år eldre søster. Så alltid opp til henne og respekterte henne og hun vernet om meg. Pga hun var mye eldre enn meg hadde jeg aldri forventning om at jeg skulle få henge med henne og hennes venner. Men var jeg heldig fikk jeg være flue på veggen i mens de styrte rundt. Og jeg og vennene mine syntes det var stor stas om hun ville henge med oss litt. Da begge kom i 20-årene fikk vi et stadig nærere og kjærere søskenforhold. I dag er vi i 40 årene og hun er min næreste og kjæreste venn og søster. Anonymkode: cf15a...71c Hahahah, dere tror det ja😅 broren min er 10 år eldre enn meg, og dere kan tro vi både kranglet og slåss. Vi fikk ikke noe god kontakt før vi ble voksne. Det var omtrent daglig med grining og slåssing hjemme. En gang kastet han meg fra verandaen😆 jeg og lillesøster som er 3 år yngre har derimot kjempegod kontakt, og alltid hatt det. Selvsagt kranglet vi, men ble fort venner igjen og har alltid vært gode venner. Anonymkode: 13128...c4f 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #20 Skrevet 27. august Ingriidf skrev (På 26.8.2025 den 13.40): Jeg fant nylig ut at jeg er gravid med nr 2 på vei. Det er for så vidt planlagt, men hadde aldri tro det skulle klaffe på første ligg da vi brukte nesten ett år på vår første. Så er situasjonen ellers at vi har ei som nå er 15 mnd og hun er bare hele mitt hjerte som jeg vil bruke all min ledige tid på! Det knuser allerede hjertet mitt at jeg sannsynligvis ikke kan gi henne like mye av oppmerksomheten min når nr 2 kommer og er livredd for å miste tid med henne. Er selvsagt også bekymret over hvordan det vil bli å få to så tette. Det blir 23 mnd mellom de. Noen erfarne som har lyst å komme med beroligende, men også helt ærlige tilbakemeldinger? Jeg jobber ellers turnus og trives med det. Hvordan skal det gå for stakkars pappa som skal legge to små når jeg starter i jobb igjen etter denne permisjonen! Nå føles det som at omtrent alt har vært så enkelt med hun ene vi har til nå. Er så redd for kaoset som kommer! Abort er ikke et alternativ.. Dette er bare en hormonfylt, nervøs, gravid mamma😅 Å få Nr 2 var sykt mye enklere enn jeg hadde trodd. Den ble på en måte bare med på de etablerte rutinene. Alt var kjent og enkelt. Bruker lite kapasitet på ting som før var slitsomt å stress. Hadde alt av utstyr. Hører noen si 2 er 10, men for meg var 2 som 1,5 Anonymkode: 06a78...87c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå