Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nettopp’ 

Og Ts er i full gang med å overføre sitt usunne forhold til mat over på sitt barn. 
Hun får barnet til hver dag i fortelle nøyaktig hva det har spist i barnehagen. Hvilke normale barn husker om de har spist 2 eller 7 kjøttboller, eller en halv eller tre halve skiver til lunsj. 

Det er dette som kritiseres, ikke at hun ønsker å gjøre noe med vekten til barnet sitt, eller hvorvidt 4 kg over vektkurven er farlig for en femåring, og må gjøre noe med. 

Om hun hadde snakket med noen som faktisk hadde kunnskaper om dette, så hadde hun fått beskjed om at hun må fortsette å servere mat så det monner. At barnet skal får mye mat, men at man f.eks bytter til noe kalorifattigere f.eks. 

At man bytter ut hel melk, med skummet melk - ikke at man tar bort det glasset med melk. 
Må det ha smør på skiven, eller går det fint uten?

Barnet vil høyst sannsynlig vokse de ekstra kiloene av seg, om de har et normalt sunt kosthold hjemme, helt uten ukentlige veiinger og matnekting. Det det ikke vil vokse av seg er jo det usunne synet det lærer om mat og kropp. 

Anonymkode: a479c...746

skummetmelk og kalorifattig mat? Da blir jo ikke ungen mett!

Kutt heler ut kornmat, sukker og all ultraprosessert mat.

Anonymkode: b6865...70f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts,

om barnehagen serverer varmmat så trenger dere kanskje ikke middag hjemme de dagen. kanskje gi ungene en omelett eller ett lett måltid i tilegg de dagene.

Ellers så skjønner jeg du er litt fortvilet. Enten får dere bytte barnehage eller holde ut det siste året. Og ta en ny prat med de og vær saklig og si du kun er bekymret over den store vektøkningen.

Anonymkode: 50e73...51b

Skrevet

Ts

Som foreldre og førskolelærer 

Jeg synes det er litt dumt å bytte barnehage det siste året pga mat, du tar vekk barnet fra venner, kjente og rutiner. Du må ha ny tilvenning alt blir nytt for barnet. De fleste bytte barnehage pga dårlig pedagogisk opplegg,få mennesker etc. 

At ditt barn begynner i ny barnehage betyr jo ikke at der vil han få mindre mat...du vil kanskje få samme problem der også 

Hvorfor ikke bare sende med matpakke,der du bestemmer hva barnet skal spise?

Jeg var selv barn med overvekt og et hvor jævli det er...men du skriver at far ofte ikke ser problemer og har gitt litt godteri etc...er du sikker på at han fortsatt ikke gir litt..eller ar ditt barn smug spiser godteri/ mat etc?

Vår sønn gikk opp mange kg og vi skjønte ikke hvorfor...så fant vi ut at i 2 år hadde han smug spiset her hjemme. Jeg gikk hjemme på aap og var så og si alltid hjemme... likevel klarte han å få tak i alt som var søt.

Du skriver at ditt barn har gått opp10 kg på 1 år..jeg klarer ikke å se at brødskiver i barnehagen er roten til dette, og tror ikke bytte barnehage vil hjelpe. Har han søsken han kan få godteri etc av? Besteforeldre? Venner?  Tenker om han sover borte..kaker.. godteri.. snacks... sjokolade Pålegg etc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 timer siden):

Ts

Som foreldre og førskolelærer 

Jeg synes det er litt dumt å bytte barnehage det siste året pga mat, du tar vekk barnet fra venner, kjente og rutiner. Du må ha ny tilvenning alt blir nytt for barnet. De fleste bytte barnehage pga dårlig pedagogisk opplegg,få mennesker etc. 

At ditt barn begynner i ny barnehage betyr jo ikke at der vil han få mindre mat...du vil kanskje få samme problem der også 

Hvorfor ikke bare sende med matpakke,der du bestemmer hva barnet skal spise?

Jeg var selv barn med overvekt og et hvor jævli det er...men du skriver at far ofte ikke ser problemer og har gitt litt godteri etc...er du sikker på at han fortsatt ikke gir litt..eller ar ditt barn smug spiser godteri/ mat etc?

Vår sønn gikk opp mange kg og vi skjønte ikke hvorfor...så fant vi ut at i 2 år hadde han smug spiset her hjemme. Jeg gikk hjemme på aap og var så og si alltid hjemme... likevel klarte han å få tak i alt som var søt.

Du skriver at ditt barn har gått opp10 kg på 1 år..jeg klarer ikke å se at brødskiver i barnehagen er roten til dette, og tror ikke bytte barnehage vil hjelpe. Har han søsken han kan få godteri etc av? Besteforeldre? Venner?  Tenker om han sover borte..kaker.. godteri.. snacks... sjokolade Pålegg etc

Problemene var i første omgang ikke barnehagen alene. De fikk tidligere litt godt hjemme med far, som var det første som ble kuttet ut. 

Problemet nå er både varmmat og en komplett lunsj vedsiden av. Hjemme fremstår barnet godt regulert. Satt og spiste sammen til lunsj idag. Fullt brød på bordet. Barnet tok en skive med pålegg, i gode mengder uten veiledning. Tok en skive til med like gode mengder. Drakk opp drikken sin og satt fatet på kjøkkenbenken. 

I bunn og grunn mangel på kommunikasjon. Vi har formidlet at barnet spiser dårlig hjemme. Vi har ikke hørt at barnet spiser overdrevent godt i barnehagen, og barnet har derfor spist måltider hjemme der vi foreldre ofte har lagt opp middagen etter barnets preferanser, for barnet må jo få i seg middag. Søskenet spiser alt som blir servert.

Jeg ønsker ikke, og det gjør heller ikke personalet, at barnet skal ha med seg matpakke som eneste barn. Dette er hovedgrunnen til at barnet nå flyttes. Kombinert med flere uheldige episoder over tid og mangel på informasjon om viktige opplysninger. 

Jeg har ikke lyst å flytte ett førskolebarn, men heldigvis er det kjente barn i den nye barnehagen. Der jobber også en voksen som barnet kjenner veldig godt fra tidligere. 

Anonymkode: 6a05b...c07

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Problemene var i første omgang ikke barnehagen alene. De fikk tidligere litt godt hjemme med far, som var det første som ble kuttet ut. 

Problemet nå er både varmmat og en komplett lunsj vedsiden av. Hjemme fremstår barnet godt regulert. Satt og spiste sammen til lunsj idag. Fullt brød på bordet. Barnet tok en skive med pålegg, i gode mengder uten veiledning. Tok en skive til med like gode mengder. Drakk opp drikken sin og satt fatet på kjøkkenbenken. 

I bunn og grunn mangel på kommunikasjon. Vi har formidlet at barnet spiser dårlig hjemme. Vi har ikke hørt at barnet spiser overdrevent godt i barnehagen, og barnet har derfor spist måltider hjemme der vi foreldre ofte har lagt opp middagen etter barnets preferanser, for barnet må jo få i seg middag. Søskenet spiser alt som blir servert.

Jeg ønsker ikke, og det gjør heller ikke personalet, at barnet skal ha med seg matpakke som eneste barn. Dette er hovedgrunnen til at barnet nå flyttes. Kombinert med flere uheldige episoder over tid og mangel på informasjon om viktige opplysninger. 

Jeg har ikke lyst å flytte ett førskolebarn, men heldigvis er det kjente barn i den nye barnehagen. Der jobber også en voksen som barnet kjenner veldig godt fra tidligere. 

Hvordan skal du løse samme ting i ny barnehage?

AnonymBruker
Skrevet

Det er en matpakkebarnehage. Så tenker at det har vi kontroll på 😊

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en matpakkebarnehage. Så tenker at det har vi kontroll på 😊

Det e jo mye bedre.

Men gikk barnet ned noe når den var vekk 3-4 uker fra barnehagen?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytt barnehage og ta styring over måltider selv! Det hadde jeg aldri akseptert!

Vi har normalvektig barn og fikk beskjed om at det spiste 5-8 skiver. Begynte å sende med eget brød og det spiser nå 1-2 skiver. Barnehagen reagerer på at barnet spiser «så lite», men er jaggu med næring i hjemmebakt brød enn fjeset fra butikken.

Kan det være et alternativ å ta med brød og pålegg selv?

Anonymkode: 3703b...914

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var et litt større barn og husker moren min jobbet mye med å begrense meg. Førte til at jeg ble helt gal etter mat. Spiste store mengder hos andre, løy og stjal mat fra skapene. I voksen alder endte jeg med å bli svært overvektig, og endte med en overspisingslidelse. En stor grunn til dette var at moren min hadde et veldig stort fokus på hva jeg spiste. Husker godt blikket jeg fikk når hun syns at jeg tok for mye smør på brødskiva. Mat var ikke et problem før moren min satte hele fokuset på mat. Pass deg, OJ! Veien til helvete er skapt av gode intensjoner.

Anonymkode: 322e7...b75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 11.17):

Vi står i nesten samme situasjon, bare våre barn er i mellomtrinnet på skolen. Far har gjennom sommeren gitt alt mulig de har hatt lyst på, is, sjokoladepålegg, snop osv. vi har ett barn som er undervektig, og ett som er overvektig. Balansen er vanskelig, vi har kuttet mengde mat i matpakken, ingen snop eller gode ting i ukedagene, barnet får ikke lenger saft til middag, selvom søskenet gjør det. Dette barnet er ikke veldig aktivt, men det er søskenet. Det er forskjell på barn, og hos oss må de forskjellsbehandles. Vi spiser sunne middager, jeg har stort fokus på sunne næringsrike måltider. Problemet her har vært at en forelder har ferie hele sommeren, og gir de virkelig ferie med alt de ønsker. Så jeg er nå den slemme som ikke gir noen ting. Jeg tenker vi gjør det som er riktig for barna. Jeg ønsker ikke at barna mine skal få en så dårlig start på livet, så ja, jeg slanker det ene barnet mitt.

Anonymkode: 9967e...987

Sånn var det hjemme hos oss.

Jeg er det overvektige barnet, som endte opp med spiseforstyrrelser og fedme klasse 2 i voksen alder før jeg selv klarte å snu det.

Mitt undervektige søsken er ikke undervektig lenger, men overvektig. Fordi hen hadde lært seg at å spise = bra. Uansett hva. Og det er selvsagt søtsaker som foretrekkes.

Har gått til psykolog i mange år fordi jeg har siden jeg var liten hørt historiene om hvordan de nesten måtte tvangsfore hen. Mens jeg husket/husker så godt hvordan det var å være sulten etter måltidene. 

I tillegg var vår mor overvektig. Og dermed har det vært mye prat om vekt og om å gå ned i vekt. Om å føle seg oppblåst. Om «i morgen vil jeg ikke spise så mye» når det har vært bursdag eller anledninger der det har vært mye mat/kaker. Om å ikke spise så mye FØR feks bryllup, så man ikke er «oppblåst». 

Mitt råd til alle er å bare la mat være mat, og ikke kommentere mengde på mat eller kommentere kropp. La de lytte til magen selv. Om dere ser at det går mye mat, ha mer grønnsaker.

og TS; barnet ditt begynner på skolen om et år. Da er det matpakke, og mer kontroll på hva hun får i seg. Tryggheten og vennskapene burde vært viktigst her..

Syns det er bra at du tar tak, da. Håpet at det ordner seg.

Anonymkode: 58e15...372

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 22.39):

Man ser at barnet har økt kraftig i vekt. Tallene det er snakk om er 6kg på 11mnd i økning. En for høy vekt hos ett så lite barn, legger bunnen for ett helt voksenlivet. Jeg vil ikke kalle det å "være opptatt av vekt" fordi at jeg ønsker å legge det beste grunnlaget for barnet for å kunne ta de beste valgene for seg selv. Jeg meg selv, er arvelig disponert for høyt blodtrykk, overvekt eller fedme vil ikke gjøre noe noe som helst lettere. Barnet har mine gener, og har mest sannsynlig arvelig belastning på dette og. 

En 5åring som er nærmer 30kg er ett problem. Vi har ryddet i vårt bed, og ber barnehagen hjelpe oss. De ønsker ikke å hjelpe barnet med å regulere, porsjonere i riktige mengder eller noe, da det er vanskelig. 

Ikke engang en voksen mann kunne spist de porsjonene barnet vårt har spist ukentlig i barnehagen. 

Hvis barnet på 5 år veier nærmere 30 kg, og har gått opp 6kg på et år, så var det jo allerede kraftig overvektig som fireåring. Det ser jo ut som problemet allerede har vært der, også før det siste året. Ligger virkelig hele årsaken hos barnehagen? Det høres kanskje ut som problemet er fremstilt litt forenklet her.

Anonymkode: a65f0...0c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis barnet på 5 år veier nærmere 30 kg, og har gått opp 6kg på et år, så var det jo allerede kraftig overvektig som fireåring. Det ser jo ut som problemet allerede har vært der, også før det siste året. Ligger virkelig hele årsaken hos barnehagen? Det høres kanskje ut som problemet er fremstilt litt forenklet her.

Anonymkode: a65f0...0c1

Dette barnet har nok vært overvektig i flere år.

Anonymkode: 49d46...ac0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...