Gå til innhold

Overvekt hos barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud, for en tåpelig diskusjon dette har utviklet seg til å bli. 

Hva TS, som voksen, velger å gjøre er fullstendig irrelevant. Hun har ikke skrevet at hun veier barna ukentlig, men månedlig for å følge med ettersom denne situasjonen har gått litt over styr. 

Uavhengig av hva folk _mener_ er overvekt et folkehelseproblem, og slik jeg leser denne tråden er TS sitt ønske at barnet både skal få hjelp til å regulere matinntaket. Det er viktig for et barn å få næringsvett og sikre at kostholdet ikke blir for ensidig. Om barnet spiser seks brødskiver og åtte kjøttkaker DAGLIG til LUNSJ er det jo helt åpenbart at barnet trenger støtte til å regulere dette. 

Dette handler jo ikke om at TS skal sulteslanke barnet sitt, ei heller om at barnet aldri skal kunne kose seg, men at TS har bedt om støtte fra barnehagen slik at de kan assistere barnet i å regulere inntaket (en femåring har ikke BEHOV for all den maten), kanskje velge mer frukt og grønt i stedet osv.  

Jeg har dessverre ingen råd til deg TS, annet enn at du i samtaler med bhg bør få dem til å forstå at dette handler om vaner, ikke bare spise det som er godt osv, og ikke snakke med bhg om vekt. Folk har en tendens til å bli veldig hårsåre hvis man nevner vekt eller kalorier. 
Barnet ditt vil forhåpentligvis vokse seg inn i vekten etterhvert, men jeg forstår absolutt frustrasjonen din. 

Anonymkode: 53385...ccc

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Barna veies ikke ukentlig.

Min daglige veiing ble gjort tidlig vår på bakgrunn av sykdom og væskeoppsamling i samråd med lege og behandling. Vekta burde visst gjemmes. Samme med temperaturmåler og meterstokk. Jeg er selv, og har vært normalvektig, men sykdom kan ikke engang da unngås.

Jeg ønsker det beste for barna mine, vi lager all mat hjemme selv, det er ikke snakk om ferdigmat, gatekjøkken chips og brus. Men litt godteri på lørdagen, det får dem. 

Vi har aldri dyttet i barna mat, men vi har tilpasset middager etter hva barna liker og kombinert dette med grønnsaker. 

Heldigvis har jeg støtte i helsesøster. Og det finnes nå ett opplegg. Gutten får ny plass i en annen barnehage, noe som jeg etter dette tenker er like greit.

Takk til dere som har gitt meg gode svar, jeg setter pris på det. Jeg tar til meg mye av det som blir skrevet. Men jeg syntes det er dumt at det som jeg ser på som alvorlig, ikke er det for så mange andre. Men det gjør at jeg lettere forstå hvordan dette kan skje i barnehagens regi.

Anonymkode: 6a05b...c07

Selvfølgelig bør en baderomsvekt gjemmes når man har barn. Jeg har to døtre, og når de har spurt om vi har en vekt, sier jeg som sant er: ja, det tror jeg, et eller annet sted. Så har vi glemt det, så fant vi den frem en gang da vi skulle veie av en konkret grunn (veie en koffert). Da var jeg veldig fornøyd med signaleffekten det ga, da jeg måtte lete bakerst i skapene før jeg fant den = "hva vi veier er 100% likegyldig her i huset, jeg bryr meg ikke og er ikke nygjerrig en gang". Mannen, som ønsker gå ned litt i vekt, tar den frem og veier seg av og til, annenver måned eller noe. Det vet ikke barna. 
Sammenligningen din med temperaturmåler og meterstokk(?) er absurd og viser jo en usunn holdning. Jeg syns ikke det er et sunt fokus hvis dere tar temperaturen hver dag heller foran barna. Eller kommenterer lengde etter målinger ukentlig. At du mener at det er normalt og viktig for å holde fortløpende oversikt over helsa.
En femåring skal ikke bevisstgjøres på matinntak overhodet, det er ingen ting å snakke om. Jeg er helt enig med deg i at barnehagen bør posjonere ut vanlig mengde mat, ikke servere ubegrenset. Men der stopper enigheten. Er du bekymret for mengde smør, er det du som smører. Mat snakker vi minst mulig om relatert til kropp og å vokse/legge på seg. Mat er bare noe vi må ha, i passe mengder, til faste tider. Ferdig med det. 

Anonymkode: 10bfa...385

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig bør en baderomsvekt gjemmes når man har barn. Jeg har to døtre, og når de har spurt om vi har en vekt, sier jeg som sant er: ja, det tror jeg, et eller annet sted. Så har vi glemt det, så fant vi den frem en gang da vi skulle veie av en konkret grunn (veie en koffert). Da var jeg veldig fornøyd med signaleffekten det ga, da jeg måtte lete bakerst i skapene før jeg fant den = "hva vi veier er 100% likegyldig her i huset, jeg bryr meg ikke og er ikke nygjerrig en gang". Mannen, som ønsker gå ned litt i vekt, tar den frem og veier seg av og til, annenver måned eller noe. Det vet ikke barna. 
Sammenligningen din med temperaturmåler og meterstokk(?) er absurd og viser jo en usunn holdning. Jeg syns ikke det er et sunt fokus hvis dere tar temperaturen hver dag heller foran barna. Eller kommenterer lengde etter målinger ukentlig. At du mener at det er normalt og viktig for å holde fortløpende oversikt over helsa.
En femåring skal ikke bevisstgjøres på matinntak overhodet, det er ingen ting å snakke om. Jeg er helt enig med deg i at barnehagen bør posjonere ut vanlig mengde mat, ikke servere ubegrenset. Men der stopper enigheten. Er du bekymret for mengde smør, er det du som smører. Mat snakker vi minst mulig om relatert til kropp og å vokse/legge på seg. Mat er bare noe vi må ha, i passe mengder, til faste tider. Ferdig med det. 

Anonymkode: 10bfa...385

De fleste er jo helt enig i det du skriver her, og dette virker sunt for deg og din familie. Hva man veier er totalt likegyldig når man er normalvektig! 
Men vekt er ikke likegyldig verken når man er undervektig eller overvektig. 

Faktisk så er overvektig et av våre aller største samfunnsproblem. Både mtp helse og sykdommer, men også miljø, og det må folk forstå. Det spiller ingen rolle hvor vondt det er å høre det. Det er fakta! 

Så er det selvfølgelig forskjell på voksne og barn, men faktum er at mange mennesker i dag spiser for mange kalorier og beveger seg for lite. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 13.35):

Barnet mitt er 5 år. Det går i barnehage med matservering. 

Far har vært alene med ungene en del ettermiddager og har innimellom gitt dem "litt ekstra" feks juice, litt nudler, ting de virkelig liker. Jeg, mor har observert at ene barnet over tid har blitt rundere, jeg tror dette startet høsten 24. 

For vår voksnes del har dette vært kilde til mye konflikt, da jeg har ment at far har gitt dem mye ekstra, og velger enkle utveier for å unngå diskusjon med ungene. Far har hele veien hevdet sin uskyld og påpekt at det ikke er snakk om så store mengder som jeg har trodd. Uansett, etter han så kurven til ene barnet i vår, ble han like skremt som meg, og vi har satt inn tiltak i hjemmet for at ungene ikke skal frotse men samtidig bli mett. 

Vi justerte mengde kjøtt/ris/pasta etc for at det skal være mettende men ikke for mye. Vi har rett og slett gjort gode endringer på hjemmebane som vil komme hele familien til gode. 

Observerer at barnet med litt for mye på kroppen ikke spiste opp middagene sine. Forvorittmaten ble plukket ut å spist. Men vekta gikk opp. Barnet som spiser alt, og ikke har problemer med vekt, spiste fortsatt opp all maten sin, og har dessverre gått ned 1kg siden mai. 

Vi har snakket med barnet om hva som blir spist i barnehagen som gjør at det ikke er plass til middag. Vi trodde først ikke på barnet, og trodde det slet med å skjønne om vi mente hele eller halve skiver.

Grovt regnet, og uten å ta høyde for at barnet er fullstendig ukritisk til porsjonering av både smør og pålegg, ender vi opp med ett lunsjmåltid på rundt 1300 kcal.

Siden dette barnet har gått opp i vekt etter påbegynte tiltak hjemme uten å i hele tatt spise opp maten sin, mens det andre barnet gikk ned samtidig som det spiser all mat hjemme, tok vi kontakt med barnehagen. De bekrefter for oss at det barnet sier det spiser, stemmer.

Pedlederen gikk fort i forsvar med at dette hadde skjedd over sommeren. (Det er snakk om en økning på 6 kg fra sommer 24 til våren 25). Hun gikk også ut om at det ikke var greit å slanke barnet. 

Jeg er "ryddet" hjemme, jeg har kranglet med mannen, jeg har vært barnets stemme og trodd at jeg har hjulpet, samtidig som dagsbehovet blir spist i barnehagen. Jeg er fullstendig sjokkert over at vi var nødt å invitere til den samtalen, at de lar det skure å gå uten å i det hele tatt informere foreldre. Jeg vil kalle dette for omsorgssvikt. 

Nå er vi i den situasjonen at barnehagen ikke vil "slanke" barnet, og syntes det er ubehagelig å skulle bremse henne i måltid. Samtlige har vi det andre barnet, som helt tydelig har behov for mer energi enn søskenet.

Er det noen som har opplevd lignende? 

Jeg venter på kontakt med helsesykepleier for å ta det opp der, men akkurat nå ønsker jeg egentlig bare å holde barnet hjemme med meg pga manglende tillit til barnehagen 

Skal du slanke en 5åring? Er du syk i hodet ditt? Har du problemer med deg selv? Du forstår at det å sitte å regne på antall kcal et barn får i seg er helt vanvittig sykt? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så er det selvfølgelig forskjell på voksne og barn, men faktum er at mange mennesker i dag spiser for mange kalorier og beveger seg for lite. 

Nettopp’ 

Og Ts er i full gang med å overføre sitt usunne forhold til mat over på sitt barn. 
Hun får barnet til hver dag i fortelle nøyaktig hva det har spist i barnehagen. Hvilke normale barn husker om de har spist 2 eller 7 kjøttboller, eller en halv eller tre halve skiver til lunsj. 

Det er dette som kritiseres, ikke at hun ønsker å gjøre noe med vekten til barnet sitt, eller hvorvidt 4 kg over vektkurven er farlig for en femåring, og må gjøre noe med. 

Om hun hadde snakket med noen som faktisk hadde kunnskaper om dette, så hadde hun fått beskjed om at hun må fortsette å servere mat så det monner. At barnet skal får mye mat, men at man f.eks bytter til noe kalorifattigere f.eks. 

At man bytter ut hel melk, med skummet melk - ikke at man tar bort det glasset med melk. 
Må det ha smør på skiven, eller går det fint uten?

Barnet vil høyst sannsynlig vokse de ekstra kiloene av seg, om de har et normalt sunt kosthold hjemme, helt uten ukentlige veiinger og matnekting. Det det ikke vil vokse av seg er jo det usunne synet det lærer om mat og kropp. 

Anonymkode: a479c...746

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi som jobber i barnehage skal ikke begrense barn ang mat så lenge det ikke er medisinsk dokumentasjon fra helsepersonell. 
Er et barn overvektig og spiser veldig mye i barnehagen er dette noe vi tar opp med foreldrene. 
vi lager aldri mer mat enn det som er beregnet på antall barn. 3 kjøttkaker er nok, da med potet og grønnsaker. Når det kommer til brødskiver er alt fra 2-4 skiver innenfor normalen. 

Anonymkode: b3f70...af3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi som jobber i barnehage skal ikke begrense barn ang mat så lenge det ikke er medisinsk dokumentasjon fra helsepersonell. 
Er et barn overvektig og spiser veldig mye i barnehagen er dette noe vi tar opp med foreldrene. 
vi lager aldri mer mat enn det som er beregnet på antall barn. 3 kjøttkaker er nok, da med potet og grønnsaker. Når det kommer til brødskiver er alt fra 2-4 skiver innenfor normalen. 

Anonymkode: b3f70...af3

Så om et barn vil ha 6-7 kjøttkaker så får de det?

• Liker 1
Skrevet

Igjen, det er ikke og har aldri vært snakk om ukentlige veiinger i hjemmet.

Hvor dette har dukket opp ifra, skjønner jeg ikke. 

Hvordan mat føles i magen, kjenne når det er fullt eller om det smakte veldig godt var barnehagen som sa at burde gjøres i praksis, for å normalisere mengder. Jeg ser jo her at dette er noe flertallet er sterkt uenige i.

Grep i hjemme var å fjerne de aller verstingene, der fett og kaloririkt pålegg ble byttet til magrere alternativer.

Rapportering om mengder har barnet kommet med to ganger, den ene gangen var da jeg slo alarm. Den andre fordi han ikke hørte at de voksne hadde gitt beskjed. Dette er nok for han vil være flink, da han dessverre har fått med seg at de ansatte i barnehagen har gitt rapport til foreldre om mengder etter dette ble oppdaget.

Barnet går daglig fra bordet med mer mat igjen på sitt fat, så hjemme lider det absolutt ingen nød, til tross for magrere alternativ.

Heldigvis slipper vi å forholde oss mer til dette, men jeg f0r vondt i magen av at dette kan skje uten at det blir tatt tak.

• Liker 1
Skrevet

Du gjør mye riktig hjemme og skjønner frustrasjonen med bhg. Jeg ville koblet på helsestasjonen slik at man får både fulgt opp vekten i kontrollerte former og ift mat og ernæring. Kanskje de kan veilede barnehagen også? Det kan uansett være enklere å få gehør i bhg hvis helsepersonell har blitt inkludert. 

Anonymkode: 3307d...bd6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp’ 

Og Ts er i full gang med å overføre sitt usunne forhold til mat over på sitt barn. 
Hun får barnet til hver dag i fortelle nøyaktig hva det har spist i barnehagen. Hvilke normale barn husker om de har spist 2 eller 7 kjøttboller, eller en halv eller tre halve skiver til lunsj. 

Det er dette som kritiseres, ikke at hun ønsker å gjøre noe med vekten til barnet sitt, eller hvorvidt 4 kg over vektkurven er farlig for en femåring, og må gjøre noe med. 

Om hun hadde snakket med noen som faktisk hadde kunnskaper om dette, så hadde hun fått beskjed om at hun må fortsette å servere mat så det monner. At barnet skal får mye mat, men at man f.eks bytter til noe kalorifattigere f.eks. 

At man bytter ut hel melk, med skummet melk - ikke at man tar bort det glasset med melk. 
Må det ha smør på skiven, eller går det fint uten?

Barnet vil høyst sannsynlig vokse de ekstra kiloene av seg, om de har et normalt sunt kosthold hjemme, helt uten ukentlige veiinger og matnekting. Det det ikke vil vokse av seg er jo det usunne synet det lærer om mat og kropp. 

TS sier at barnet veier nesten 30 kilo, som er svært mye for en på fem år. Barnet er trillende rundt og det er ikke positivt for det.

Anonymkode: 50e73...51b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS sier at barnet veier nesten 30 kilo, som er svært mye for en på fem år. Barnet er trillende rundt og det er ikke positivt for det.

Hun sier også at hun har fått beskjed om at barnet i følge helsesykepleier veier 4 kg for mye, i forhold til kurven. 
De fire kg vokser hun seg inn i.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun sier også at hun har fått beskjed om at barnet i følge helsesykepleier veier 4 kg for mye, i forhold til kurven. 
De fire kg vokser hun seg inn i.

4kg for mye, for å i hele tatt komme inn igjen på en kurve. Barnet er langt over alle kurver.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lørdag i Auschwitz🫡

Anonymkode: acd92...dfb

😂😭

Anonymkode: 1b7f2...8aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

4kg for mye, for å i hele tatt komme inn igjen på en kurve. Barnet er langt over alle kurver.

Hun har sagt at det er fire kilo over kurveskjemaet, barnet har altså sprengt skjemaet og er utenfor det som måles for alderen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Igjen, det er ikke og har aldri vært snakk om ukentlige veiinger i hjemmet.

Hvor dette har dukket opp ifra, skjønner jeg ikke. 

Hvordan mat føles i magen, kjenne når det er fullt eller om det smakte veldig godt var barnehagen som sa at burde gjøres i praksis, for å normalisere mengder. Jeg ser jo her at dette er noe flertallet er sterkt uenige i.

Grep i hjemme var å fjerne de aller verstingene, der fett og kaloririkt pålegg ble byttet til magrere alternativer.

Rapportering om mengder har barnet kommet med to ganger, den ene gangen var da jeg slo alarm. Den andre fordi han ikke hørte at de voksne hadde gitt beskjed. Dette er nok for han vil være flink, da han dessverre har fått med seg at de ansatte i barnehagen har gitt rapport til foreldre om mengder etter dette ble oppdaget.

Barnet går daglig fra bordet med mer mat igjen på sitt fat, så hjemme lider det absolutt ingen nød, til tross for magrere alternativ.

Heldigvis slipper vi å forholde oss mer til dette, men jeg f0r vondt i magen av at dette kan skje uten at det blir tatt tak.

Jeh skjønner ingenting...du bytter barnehagen for at ditt barn 2 ganger har sakt at det har gått mye mat i barnehagen? 

Virkelig unnskyld men du mikser veldige i det du skriver her inne. 

Du har masse sunn mat hjemme, vi den spiser like hjemme..men det barn veier for mye.( Både 30 kg og 4 kg for mye).for 2 ganger har de barn sakt at det går mange brødskiver? 

• Liker 2
Skrevet
mommyaka skrev (10 minutter siden):

Jeh skjønner ingenting...du bytter barnehagen for at ditt barn 2 ganger har sakt at det har gått mye mat i barnehagen? 

Virkelig unnskyld men du mikser veldige i det du skriver her inne. 

Du har masse sunn mat hjemme, vi den spiser like hjemme..men det barn veier for mye.( Både 30 kg og 4 kg for mye).for 2 ganger har de barn sakt at det går mange brødskiver? 

Dette har skjedd daglig siden i høst. Foreldre har ikke blitt informert av barnehagen, bekreftet av barnehage bakover i tid. Barnet er nærmere 30kg, og 4 kg unna å være innenfor noen av kurvene i vekstskjema.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette har skjedd daglig siden i høst. Foreldre har ikke blitt informert av barnehagen, bekreftet av barnehage bakover i tid. Barnet er nærmere 30kg, og 4 kg unna å være innenfor noen av kurvene i vekstskjema.

Så dette har vært i 1 år? Oh dere begynner å gjøre noe med det nå? ( Som er bra) Men der er jo 10 kg siden dere burde byttet/ snakket med barnehagen.

Har dere snakket med styrer og fau?

• Nyttig 1
Skrevet

Oh du skriver at hun veier 4 kg for mye. Men en på hennes alder veier vel rundt 20 kg? Er ikke da 26 kg for mye?

Skrevet

Jeg skjønner ikke dere som bagatelliserer dette. Overvekt i barndommen kan utvilsomt føre til overvekt seinere i livet. Hvorfor gjøre det vanskelig for ungen når dette er noe som faktisk kan løses uten stort problem eller unormalt fokus. Jeg hadde også byttet barnehage om dette var mitt barn. Jeg har et barn som er robust, i øvre vektkurve. Det er ikke uventet for oss ettersom begge foreldre er kraftig bygd. Jeg er veldig opptatt av å ikke ha fokus på vekt, klok av skade for egen del, men hvis vekten hans hadde tatt av fordi barnehagen hadde servert så mye mat at han hadde blitt overvektig, så hadde jeg uten tvil tatt konferert med helsesykepleier og tatt affære. 

Anonymkode: 020e0...da8

• Liker 4
Skrevet

Reagerer på hele premisset for denne tråden

MYE som tyder på at du har et problematisk forhold til mat og vekt her. 

Du sier at hun spiser opp til 1300 kcal (eller hva det nå heter) til "lunsj". Men du mener vel rundt regnet da til både formiddagsmat kl 11 og ettermiddags at kl 14?

Mange barn som blir rasket opp av senga og hevet i barnehagen spiser jo ikke så mye frokost. Spiser barnet frokost hjemme? Hvilken mengde i så fall?

Og så er jo mange barn i barnehagen 8 timer pluss reisevei, så 9 timer ute av hjemmet. Det er kun 2 timer til leggetid når de kommer hjem for mange. Er det da så rart at et tilnærmet dagsbehovet inntas innen hun kommer hjem? Hvor mange timer er barnet ute av hjemmet til daglig? 

Du skriver jente ett sted og gutt et annet. Da er jo plutselig tallene helt andre. 

Er det for eksempel snakk om en høy gutt som blir 6 tidlig neste år, er ikke 30 kg nødvendigvis så mye. 

Du skriver at barnet er 4 kg unna å treffe øverste kurve, men på hvilken kurve ligger høyden? Hvor mange kilo må barnet ned før det kan regnes som normalvektig? 

Anonymkode: 1b7f2...8aa

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...