Gå til innhold

Overvekt hos barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Prinsippet med halvstekte bakevarer er jo at de skal oppleves som ferske. Er de stekt, og blir liggende er de jo ikke det lenger. 4 rundstykker blir spist, 5 blir ikke. 

Herregud, alt man skal henge seg opp i.

Helsesøster har vi vært hos, ba om å få fremskyndet møte grunnet min egen usikkerhet. Hun syntes det er positivt at det er vi foreldre som fanget det opp.

Hun bekrefter at tiltak gjort hjemme var unødvendig, da det er tydelig ikke her problemet ligger. Hun peker forøvrig på at den manglende kompetanse i barnehagen er ett problem.

Mange foreldre er ikke idag bevisst på at overvekt i denne alderen med stor sannsynlighet vil følge barnet videre i livet. Hun vil ikke ha inn barnet enda, vi veier hjemme for å ikkje gjøre dette så stort for barnet. 

Fikk sendt over nettsider vi kan lese gjennom. Hun bekrefter det samme som jeg mener,  at å hjelpe barnet med regulering ikke er slanking. Barnet vil gå naturlig ned i vekt av ett vanlig kosthold, noe som ikke er skadelig, men ett resultat av store måltider over tid. 

Anonymkode: 6a05b...c07

Men du hjelper ikke barnet med å regulere måltider. Du skader barnet ditt med slanking og et fokus på kropp og mat som aldri så små barn bør være en del av. 

Anonymkode: a479c...746

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil være tydelig på at vi ikke driver med slanking eller kroppsfokus hjemme. Vi snakker om hvordan magen føles når den er god og mett, og at det er lurt å stoppe før det blir ubehagelig. Jeg veier meg av og til sammen med barna, men verken tall, vekt eller størrelse blir kommentert – det er like nøytralt som å måle høyde eller ta tempen. Målet vårt er å lære barna selvregulering, ikke å gi dem press.

Dette er heller ikke noe en helsesøster ser som problematisk – tvert imot er det en anbefalt måte å følge opp barn når man ser store endringer i vekt. Helsestasjonen veier jo på kontroller selv barna nettopp for å kunne gi riktig veiledning

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil være tydelig på at vi ikke driver med slanking eller kroppsfokus hjemme. Vi snakker om hvordan magen føles når den er god og mett, og at det er lurt å stoppe før det blir ubehagelig. Jeg veier meg av og til sammen med barna, men verken tall, vekt eller størrelse blir kommentert – det er like nøytralt som å måle høyde eller ta tempen. Målet vårt er å lære barna selvregulering, ikke å gi dem press.

Dette er heller ikke noe en helsesøster ser som problematisk – tvert imot er det en anbefalt måte å følge opp barn når man ser store endringer i vekt. Helsestasjonen veier jo på kontroller selv barna nettopp for å kunne gi riktig veiledning

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 13.35):

Bare vær obs på en liten ting. Blir det for mye fokus og begrensninger på mat hjemme, kan enkelte barn få en tendens til å spise med "begge hender" andre steder, som barnehagen. Dette har jeg erfart mange ganger både hos overvektige barn, men også barn som dessverre ikke alltid har mat tilgjengelig hjemme.

Anonymkode: f99c0...6f2

Dette!!

Jeg skjønner du er bekymret Ts, det ville jeg også vært. Og tenker det er bra du tar ansvar. Men her tror jeg du skal tenke deg om både en og tre ganger før du setter i gang et opplegg som kan gi dårligere utfall på sikt. Det er mye en 5-åring ikke skjønner ennå. Men den vil fort plukke opp at man gjør ting feil/er feil og ikke sånn som mamma forventer.

Bra du skal følge opp med Helsesykepleier og evt. lege.

Anonymkode: 180a5...2d4

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er jo fokus på kropp og mat..du skriver jo dette i flere innlegg.

Det at du veier deg med barna er i seg selv nei nei ...og fokus på kropp.

Du snakker jo mye om mat..sole hvor mye barnet har spist etc.

Jeg tror dessverre ikke du ser dette selv 

Hvor mange kg over er barnet?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi står i nesten samme situasjon, bare våre barn er i mellomtrinnet på skolen. Far har gjennom sommeren gitt alt mulig de har hatt lyst på, is, sjokoladepålegg, snop osv. vi har ett barn som er undervektig, og ett som er overvektig. Balansen er vanskelig, vi har kuttet mengde mat i matpakken, ingen snop eller gode ting i ukedagene, barnet får ikke lenger saft til middag, selvom søskenet gjør det. Dette barnet er ikke veldig aktivt, men det er søskenet. Det er forskjell på barn, og hos oss må de forskjellsbehandles. Vi spiser sunne middager, jeg har stort fokus på sunne næringsrike måltider. Problemet her har vært at en forelder har ferie hele sommeren, og gir de virkelig ferie med alt de ønsker. Så jeg er nå den slemme som ikke gir noen ting. Jeg tenker vi gjør det som er riktig for barna. Jeg ønsker ikke at barna mine skal få en så dårlig start på livet, så ja, jeg slanker det ene barnet mitt.

Anonymkode: 9967e...987

Hvorfor i all verden gir du et barn saft til middag og ikke det andre? 

Anonymkode: 89ea7...71e

• Liker 8
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din med barnehagen. Vi har motsatt problem med våre barn - undervekt - og at de ikke spiser nok. De spiser sent og når vennene er ferdig vil de ikke ha med mat. 

Vi hat hatt god dialog med barnehagen, og fått gjort tilpasninger som feks at barna våre har fått forsynt seg først slik at de rekker å spise ferdig/nok. De står i kø for å få mat, og med 15-20 barn på avdelingen tar serveringen tid. Ekstra mye smør, egen h-melk osv. Det har ikke vært noen problem å få tilpasset dette.

Hos oss får barna heller ikke spise så mye de vil, 2-3 skiver, ikke sløsing med pålegg, porsjonskontroll på varmmat osv. Jeg synes det er spesielt at de får fråtse som de vil i deres barnehage, en femåring har ikke behov for 5-7 brødskiver til lunsj og burde ha blitt stoppet halvveis.

Anonymkode: 7bbc9...6b0

• Liker 5
Skrevet

Barnehage har ikke til praksis å slanke barn, og gjerne ønskes det at det gjøres i samråd med lege eller helsesykepleie, ikke bare foreldre. Det er mye forskjellig som menes blant foreldre, diagnoser og allergi som viser seg å være noe annet feks. Så det er ikke alltid nok å lytte til foreldre, men det skal man også gjøre. Her skulle dere vært på banen å pratet med barnehagen, i det dere startet tiltak hjemme. Jeg har vært med å "slanke" et barn for 12 år sia i samarbeid med helsestasjon, vet ikke hvordan barnet har det idag, men det var tidvis ubehagelig, og man vet faktisk ikke hvordan det påvirker forholdet til mat, for det barnet. Har ikke hatt slike tiltak etter den tid, men litt småbegrensninger.

Barnehagen bør forøvrig begrense etter rimelighetens grense, og det er ofte ca ved 3 brødskiver, alt etter alder og aktivitet.

Min mening, såklart ikke fasit. 

Anonymkode: f6266...1be

• Liker 2
Skrevet
mommyaka skrev (12 minutter siden):

Du er jo fokus på kropp og mat..du skriver jo dette i flere innlegg.

Det at du veier deg med barna er i seg selv nei nei ...og fokus på kropp.

Du snakker jo mye om mat..sole hvor mye barnet har spist etc.

Jeg tror dessverre ikke du ser dette selv 

Hvor mange kg over er barnet?

TS har skrevet at 5 åringen er nesten 30 kg og har gått opp 6 kg på et knapt år. Det er MYE. Jeg regner med 5 åringen ikke er 140-150 cm lang…

Her er en tabell som viser snitt vekt/høyde blant skandinaviske jenter;

https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/jenterveksttabell.php

Tabellen er basert på eldre forsking og er ikke hensyntatt for vektøkningen i dagens samfunn, men er likevel en grei pekepinn.

• Liker 6
Skrevet

Problemet er jo at folk forstår ikke hva energi og næring er, og tror at det er "mat" som gjør at man legger på seg. 

En brødskive er rundt 70-80 kcal, men har du på tilsvarende en ss smør, så er det plutselig 170-180kcal. 

Det som selvfølgelig bør gjøres her er ikke å gi barnet mindre mat, men mer kalorifattig mat. Det betyr at man øker inntaket av magre proteinkilder som kylling, fisk, skinke, yoghurt osv. 

Anonymkode: e7ded...137

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS har skrevet at 5 åringen er nesten 30 kg og har gått opp 6 kg på et knapt år. Det er MYE. Jeg regner med 5 åringen ikke er 140-150 cm lang…

Her er en tabell som viser snitt vekt/høyde blant skandinaviske jenter;

https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/jenterveksttabell.php

Tabellen er basert på eldre forsking og er ikke hensyntatt for vektøkningen i dagens samfunn, men er likevel en grei pekepinn.

Skjønner. Men tror ikke en på 5 år lenger på seg 6 kg bare i barnehagen.

Og en 5 åring skal veie ca 20 kg...om barnet veier 10 kg mer...så ligger der mer bak en barnehagen 

• Liker 1
Skrevet

Dette var en merkelig tråd. Bestill time hos lege. Min sønn er voksen i dag. Tynn og sunn . Men når han gikk i barnehagen hadde han litt valpefett som vi kalte det. Siste året i barnehagen måtte han igjennom en operasjon av andre grunner. Da var han syk en stund. Da var det utrolig fint han hadde litt å gå på. Mye viktigere å få barn aktive . Ute å leke springe svømmehall osv osv. vanlig mat skal ikke kuttes. Bort med kaker potetgull snop og gatekjøkken mat.

Anonymkode: 5a27b...090

• Liker 4
Skrevet

Grunnen til at jeg i det hele tatt oppdaget dette, var at barnet flere ganger i uken ikke spiste middag hjemme – ikke engang favorittmaten. Da jeg spurte hvorfor, svarte barnet at det var mett og fortalte selv om lunsjmåltidene i barnehagen.

Jeg har samlet eksempler og dokumentasjon over tid, og det kan nok gjøre at jeg fremstår opptatt av dette. Men dette handler ikke om å slanke barnet. Hvis det var målet, ville jeg sagt «bra» når middagen ble droppet – det har jeg aldri gjort.

Jeg har regnet på kalorier ut fra brødet barnehagen bruker, med normale mengder smør og pålegg – og da er lunsjene allerede på nivå med dagsbehovet til et barn. I praksis vet jeg at det ofte er mer.

Barnet ligger nå utenfor vektkurvene, og helsesøster har vurdert at det er cirka 4 kg over. Med riktig veiledning og porsjonering kan barnet vokse seg inn i vekten igjen – men det forutsetter samarbeid fra barnehagen. Uten det blir det umulig

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemet er jo at folk forstår ikke hva energi og næring er, og tror at det er "mat" som gjør at man legger på seg. 

En brødskive er rundt 70-80 kcal, men har du på tilsvarende en ss smør, så er det plutselig 170-180kcal. 

Det som selvfølgelig bør gjøres her er ikke å gi barnet mindre mat, men mer kalorifattig mat. Det betyr at man øker inntaket av magre proteinkilder som kylling, fisk, skinke, yoghurt osv. 

Det stemmer jo, men en 5 åring trenger likevel ikke like mye mat (i mengde) som en tenåring midt i værste vekstspurt som er mengden TS beskriver barnet spiser om det får fritt spillerom - 8 pølser, 7 kjøttkaker, 5-7 brødskiver.

Vi har ett overvektig barn i klassen til min eldste (overvektig ifh vekt/høyde), dette barnet spiser dobbelt så mye som de andre uavhengig av hva som spises. Det sier jo seg selv da hvor overvekten kommer fra.

• Liker 6
Skrevet

Aller først vil jeg bare si at overvekt selvsagt er et problem i dagens samfunn og noe man ikke skal ta lett på. Men mitt inntrykk når jeg leser alle innleggene dine er at det som er klart mest hårreisende og bekymringsfullt i denne saken ikke er ditt barns vektøkning eller måltidene i barnehagen men din holdning. Du veier deg daglig? Bare det i seg selv er unormalt og på grensen til sykelig og attpåtil gjør du det foran barna. Du skriver også at du veier barna dine ukentlig. Det blir jeg oppriktig lei meg av å lese. Stakkars stakkars barn som får slikt sykelig fokus på vekt. En brødskive til lunsj er IKKE normal mengde for en voksen person. Du påfører barnet ditt skam over matmengdene det spiser og særlig når du sammenligner det med et voksenmåltid som er alt annet enn normalt. Det er heller ikke normalt at barn har full oversikt over mengde smør og pålegg på lunsjen i barnehagen. Det er ikke normalt at barn rapporterer barnehagemåltidene sine hjemme. Det er ikke normalt at barn spør hvordan maten føles i magen din. Det er veldig tydelig at alt dette er skapt av deg og din sykelige overfokusering på mat og vekt. Du snakker om omsorgssvikt, og den eneste omsorgssvikten jeg ser i denne saken er det forferdelige forholdet barnet ditt kommer til å få (om det ikke har det allerede) til mat, kropp og vekt forårsaket av ingen andre enn deg. 

Anonymkode: 44a20...03c

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor i all verden gir du et barn saft til middag og ikke det andre? 

Anonymkode: 89ea7...71e

Så enig! Ingen barn trenger saft til middag. Og med undervektige barn bør man være obs på at det de får i seg er proppet fullt av næring de trenger, noe saft ikke er.

Anonymkode: 180a5...2d4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Grunnen til at jeg i det hele tatt oppdaget dette, var at barnet flere ganger i uken ikke spiste middag hjemme – ikke engang favorittmaten. Da jeg spurte hvorfor, svarte barnet at det var mett og fortalte selv om lunsjmåltidene i barnehagen.

Jeg har samlet eksempler og dokumentasjon over tid, og det kan nok gjøre at jeg fremstår opptatt av dette. Men dette handler ikke om å slanke barnet. Hvis det var målet, ville jeg sagt «bra» når middagen ble droppet – det har jeg aldri gjort.

Jeg har regnet på kalorier ut fra brødet barnehagen bruker, med normale mengder smør og pålegg – og da er lunsjene allerede på nivå med dagsbehovet til et barn. I praksis vet jeg at det ofte er mer.

Barnet ligger nå utenfor vektkurvene, og helsesøster har vurdert at det er cirka 4 kg over. Med riktig veiledning og porsjonering kan barnet vokse seg inn i vekten igjen – men det forutsetter samarbeid fra barnehagen. Uten det blir det umulig

4 kg er jo lite... barnet vil jo vokse . Sp din 5 åring veier cab22-24 kg? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det stemmer jo, men en 5 åring trenger likevel ikke like mye mat (i mengde) som en tenåring midt i værste vekstspurt som er mengden TS beskriver barnet spiser om det får fritt spillerom - 8 pølser, 7 kjøttkaker, 5-7 brødskiver.

Vi har ett overvektig barn i klassen til min eldste (overvektig ifh vekt/høyde), dette barnet spiser dobbelt så mye som de andre uavhengig av hva som spises. Det sier jo seg selv da hvor overvekten kommer fra.

Jo, det stemmer. Mengde, eller rettere sagt volum, er tilnærmet irrelevant. En kyllingfilet på 150g tilsvarer ca. 160kcal. Det er en stor spiseskje smør eller en liten håndfull peanøtter. 

Skrevet

Barna veies ikke ukentlig.

Min daglige veiing ble gjort tidlig vår på bakgrunn av sykdom og væskeoppsamling i samråd med lege og behandling. Vekta burde visst gjemmes. Samme med temperaturmåler og meterstokk. Jeg er selv, og har vært normalvektig, men sykdom kan ikke engang da unngås.

Jeg ønsker det beste for barna mine, vi lager all mat hjemme selv, det er ikke snakk om ferdigmat, gatekjøkken chips og brus. Men litt godteri på lørdagen, det får dem. 

Vi har aldri dyttet i barna mat, men vi har tilpasset middager etter hva barna liker og kombinert dette med grønnsaker. 

Heldigvis har jeg støtte i helsesøster. Og det finnes nå ett opplegg. Gutten får ny plass i en annen barnehage, noe som jeg etter dette tenker er like greit.

Takk til dere som har gitt meg gode svar, jeg setter pris på det. Jeg tar til meg mye av det som blir skrevet. Men jeg syntes det er dumt at det som jeg ser på som alvorlig, ikke er det for så mange andre. Men det gjør at jeg lettere forstå hvordan dette kan skje i barnehagens regi.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barna veies ikke ukentlig.

Min daglige veiing ble gjort tidlig vår på bakgrunn av sykdom og væskeoppsamling i samråd med lege og behandling. Vekta burde visst gjemmes. Samme med temperaturmåler og meterstokk. Jeg er selv, og har vært normalvektig, men sykdom kan ikke engang da unngås.

Jeg ønsker det beste for barna mine, vi lager all mat hjemme selv, det er ikke snakk om ferdigmat, gatekjøkken chips og brus. Men litt godteri på lørdagen, det får dem. 

Vi har aldri dyttet i barna mat, men vi har tilpasset middager etter hva barna liker og kombinert dette med grønnsaker. 

Heldigvis har jeg støtte i helsesøster. Og det finnes nå ett opplegg. Gutten får ny plass i en annen barnehage, noe som jeg etter dette tenker er like greit.

Takk til dere som har gitt meg gode svar, jeg setter pris på det. Jeg tar til meg mye av det som blir skrevet. Men jeg syntes det er dumt at det som jeg ser på som alvorlig, ikke er det for så mange andre. Men det gjør at jeg lettere forstå hvordan dette kan skje i barnehagens regi.

Så på noen dager har du bytter barnehagen for en på 5 år..mister sine venner og kjente.. fordi ditt barn ligger 4 kg over?  

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...