Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye surr. Skjønner at dere er fortvilet og at barnehagen ikke legger til rette for samarbeid, men mens dere jobber med det kan dere samtidig se litt på hjemmesituasjonen. 

Du skriver at du veier deg (hver morgen?) foran barna. Barna veies ukentlig. Ser ut som dere snakker veldig mye om mat hjemme, det er ikke normalt at en 5åring spør hvordan det føles i magen til mor ifb. måltid. Og kommentaren om at du blir mett av en skive til lunsj til 5åringen som ikke blir det er helt totalt på viddene. Og til en familie på 4 steker dere 4 rundstykker til lunsj? Ingwnting av det ovenfor er normalt. Høres ut som overfokus på mat og mye begrensning i hjemmet spør du meg. 

Anonymkode: 85db2...5ff

• Liker 10
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville uansett bestilt en legetime og fulgt opp dette med appetitt. Det er absolutt reelt at noen har stor appetitt og da er fri tilgang på mat (som barnehagen her bedriver) en utfordring.

Da jeg jobbet i barnehage var det en ettåring vi måtte sitte ved siden av å passe på maten for hun hadde en helt enorm appetitt og var trill rund (ikke vanlig lubben som mange ettåringer kan være, men virkelig i godt hold, slet med bevegelse etc). Hvis vi ikke passet på så slukte hun maten, så måtte gi en og en brødbit, også med tanke på kvelning.

Hadde også en nabo med en datter hvor de slet med solid overvekt og apetitt hos barnet, barnet spurte etter mat hele tiden og kunne spise spesielt mye borte på besøk. Søsken og øvrig familie var helt normalt slanke. 

Selv har jeg to barn, de har alltid vært slanke, men yngste ser jeg har et enormt søtsug så det er noe vi er obs på for helsens del. Får hun muligheten så spiser hun søtt med begge hender. Det meste av mat er hun derimot lite interessert i. 

Anonymkode: 89ea7...71e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Skjønner at din situasjon er fortvilet, trådstarter. Har ikke så mye å bidra med, men ønsker bare å støtte deg å fortelle deg at alt du tenker og gjør er helt riktig. Sett fra mitt ståsted som relativt konservativ, normalt opplyst småbarnsfar.

Ikke hør på alle dem her som forsøker å påføre deg noen form for skam fordi du tar helt nødvendige grep for å sikre at barnet ditt har det bra.

Anonymkode: d374a...352

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her var det mye surr. Skjønner at dere er fortvilet og at barnehagen ikke legger til rette for samarbeid, men mens dere jobber med det kan dere samtidig se litt på hjemmesituasjonen. 

Du skriver at du veier deg (hver morgen?) foran barna. Barna veies ukentlig. Ser ut som dere snakker veldig mye om mat hjemme, det er ikke normalt at en 5åring spør hvordan det føles i magen til mor ifb. måltid. Og kommentaren om at du blir mett av en skive til lunsj til 5åringen som ikke blir det er helt totalt på viddene. Og til en familie på 4 steker dere 4 rundstykker til lunsj? Ingwnting av det ovenfor er normalt. Høres ut som overfokus på mat og mye begrensning i hjemmet spør du meg. 

Anonymkode: 85db2...5ff

Jeg kunne selvsagt stekt 8, men da hadde 4 gått i søpla. Om det føles bedre? 

Anonymkode: 6a05b...c07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere kun spiser 1 rundstykke pr. pers så er de rundstykkene store! 

Litt mye fokus på mat hjemme, og det kan nok forårsake overspising ute uten at jeg er ekspert. 

Men vilt av barnehagen å servere 7 kjøttkaker, mange brødskiver osv og nekte å begrense. Det er jo ikke normalt. Hvordan kan de ha råd til å overfôre ungen sånn? Her fikk de servert to fiskekaker hver, og det var det. 

Anonymkode: 6b816...e77

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 10.00):

Ideelt sett ja, men barnehagen nekter å samarbeide eller i det hele tatt informere foreldrene om hvor mye barnet spiser i barnehagen. Da havner foreldrene i en skvis, de har ansvaret for å hindre at barnet overspiser, men samtidig er den eneste måte å finne ut hvor mye barnet spiser i barnehagen å snakke med barnet selv. 

Det er rett og slett en ganske fortvilet situasjon. Jeg ville ha sett etter en ny barnehage (helst uten matservering), men det er gjerne ikke så lett å få en ny plass. 

Anonymkode: 0cc52...898

Jeg synes uansett ikke du kan pålegge en femåring å telle og rapportere hvor mye hen spiser. Det er et ansvar en femåring ikke bør ha.

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fremstår sikkert som litt rar på dette selv, der tar jeg kritikk. "Skiven" det blir referert til var en observasjon fra barnet under felles måltid hjemme. Vi har litt av hvert på bordet, egg, bacon, grønnsaker. Barnet lurte på hvordan der føltes i min magen, om jeg var mett. Ja, jeg følte meg i grunn mett, vi har drukket melk og spist grønnsaker også. Igjen, jeg er mer lik mitt andre barn, vi glemmer å spise. Så når vi fikk barn som var ferdig med bryst å måtte begynne med fast føde syntes jeg det var vanskelig, og hadde lenge ett overfokus på dette for å kunne tilby dem mat med gode intervaller. Og dette har også bidratt til at jeg selv er flinkere å minne både dem og meg selv på at det er tid for å spise. 

Jeg sitter ikke hjemme å teller kalorier og er hyperfiksert på dette, dette er noe jeg tidligere har vært nødt å gjort i jobbsammenheng, og det gjør jeg med letthet. Jeg opplever at tall og kurver har større slagkraft enn "vi føler at". 

Men det er som om ingenting går inn, og det blir en runddans på at barn ikke skal slankes, og de derfor bidrar til overspising der borte.  

Barnet er genetisk disponert for arvelig høyt blodtrykk, å starte allerede nå med overvekt er derfor ikke til barnets fordel. Vi har aldri snakket om vekt. Jeg går på vekten om morgenen når jeg veier meg, der ungene følger på for "å hærme". Det var sånn jeg først fikk sett vekten til barnet, som er og forblir ukonsentrert ovenfor barnet. Barnet klager om plagg som strammer, har fått "pupper". Hvor det kommer fra, om det er barnet selv eller kommentarer i barnehagen, vet jeg ikke.

Jeg vil kun hjelpe barnet mitt, men jeg føler at jeg kun står å stanger i veggen her.

Ja, kaloriantall stemmer, det er det første jeg fikk bekreftet. 

Ja, mengdene stemmer. Men hjemme forlater barnet aldri en tom tallerken, og har fremstått veldig velregulert. Foruten om ukritisk mengde smør om pålegg om ingen ser.

Du VEIER DEG foran barna??? Unnskyld meg men WTF?! 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 13.35):

Barnet mitt er 5 år. Det går i barnehage med matservering. 

Far har vært alene med ungene en del ettermiddager og har innimellom gitt dem "litt ekstra" feks juice, litt nudler, ting de virkelig liker. Jeg, mor har observert at ene barnet over tid har blitt rundere, jeg tror dette startet høsten 24. 

For vår voksnes del har dette vært kilde til mye konflikt, da jeg har ment at far har gitt dem mye ekstra, og velger enkle utveier for å unngå diskusjon med ungene. Far har hele veien hevdet sin uskyld og påpekt at det ikke er snakk om så store mengder som jeg har trodd. Uansett, etter han så kurven til ene barnet i vår, ble han like skremt som meg, og vi har satt inn tiltak i hjemmet for at ungene ikke skal frotse men samtidig bli mett. 

Vi justerte mengde kjøtt/ris/pasta etc for at det skal være mettende men ikke for mye. Vi har rett og slett gjort gode endringer på hjemmebane som vil komme hele familien til gode. 

Observerer at barnet med litt for mye på kroppen ikke spiste opp middagene sine. Forvorittmaten ble plukket ut å spist. Men vekta gikk opp. Barnet som spiser alt, og ikke har problemer med vekt, spiste fortsatt opp all maten sin, og har dessverre gått ned 1kg siden mai. 

Vi har snakket med barnet om hva som blir spist i barnehagen som gjør at det ikke er plass til middag. Vi trodde først ikke på barnet, og trodde det slet med å skjønne om vi mente hele eller halve skiver.

Grovt regnet, og uten å ta høyde for at barnet er fullstendig ukritisk til porsjonering av både smør og pålegg, ender vi opp med ett lunsjmåltid på rundt 1300 kcal.

Siden dette barnet har gått opp i vekt etter påbegynte tiltak hjemme uten å i hele tatt spise opp maten sin, mens det andre barnet gikk ned samtidig som det spiser all mat hjemme, tok vi kontakt med barnehagen. De bekrefter for oss at det barnet sier det spiser, stemmer.

Pedlederen gikk fort i forsvar med at dette hadde skjedd over sommeren. (Det er snakk om en økning på 6 kg fra sommer 24 til våren 25). Hun gikk også ut om at det ikke var greit å slanke barnet. 

Jeg er "ryddet" hjemme, jeg har kranglet med mannen, jeg har vært barnets stemme og trodd at jeg har hjulpet, samtidig som dagsbehovet blir spist i barnehagen. Jeg er fullstendig sjokkert over at vi var nødt å invitere til den samtalen, at de lar det skure å gå uten å i det hele tatt informere foreldre. Jeg vil kalle dette for omsorgssvikt. 

Nå er vi i den situasjonen at barnehagen ikke vil "slanke" barnet, og syntes det er ubehagelig å skulle bremse henne i måltid. Samtlige har vi det andre barnet, som helt tydelig har behov for mer energi enn søskenet.

Er det noen som har opplevd lignende? 

Jeg venter på kontakt med helsesykepleier for å ta det opp der, men akkurat nå ønsker jeg egentlig bare å holde barnet hjemme med meg pga manglende tillit til barnehagen 

Opplever liknende ja. Faktisk ganske så likt.
Rent bortsett fra at "problemet" hos oss er at det ene barnet ikke egentlig trenger så mye mat.
Men med varmmat i bhg og SFO 3 dager i uka, så ble det for mye med middag i tillegg. Det bare ble det.
Uten noe snacks eller ekstra. Ikke noe rom for det med servering i bhg, hvis barnet også skal få være med ved den middagen vi tre andre hjemme trenger. Kinkig situasjon. Og det andre barnet er som ditt, mager og tynn, trenger mye mat. Hun kan fint spise to "middager" hver dag, og lørdagsgodt osv. De har ulik kropp og ulik forbrenning. Så å bare gå over til at vi voksne spiser stor lunsj og avvikle middag gikk heller ikke.

Men, trøsten er at nå som hun er i 4.klasse og bare såvidt innom SFO og de ekstra middagsmåltidene har utgått, så hjelper det mye. 

MEN, litt lå på meg også. Jeg har innprentet fra mine foreldre hvor viktig det er å spise frokost f.eks. Man fungerer visstnok ikke uten. Jenta har aldri vært noe frokostmenneske, det har vært så mye mas fra meg for å få i henne noe om morgenen. Men da pilene pekte i retning overvekt bestemte jeg meg for å drite i min indre stemme om viktigheten av froksot og faktisk akseptere at kanskje det at hun ikke vil ha mat skal respekteres fra min side. Og, det hjalp også endel tror jeg. Jeg har blitt mye flinkere til å la henne spise slik det er riktig for henne. Om hun er småspist til middag, så helt ok. Jeg har gått mange runder med meg selv, og med mannen, om at vi må TÅLE matsvinn. Han hater å kaste mat, og jeg er ikke uenig. Men jeg måtte ta en alvorsprat om at barnet ikke kunne fungere som søppelkvern for mer mat enn hun faktisk trenger. Jeg måtte si at vi må prioritere hennes helse fremfor planetens behov for at vi kaster mindre mat. Vi prøver ås godt vi kan å lage rett mengde mat, men den ene dagen har de kjempe matlyst, den neste ikke. Så litt av problemet lå også hos oss, og det jeg ser er ting vi har blitt lært da vi selv var små. Men som kanskje funket dengang på 90-tallet, da kosten var annerledes, vi hadde ikke SFO med en ekstra middag osv. 

Jeg tror jeg ville latt barnet spise det som serveres i barnehagen, men gjerne tatt en prinsipiell diskusjon om sunn mat, gjerne via FAU. Om de serverer elendig mat til barna er det ikke bra for noen, selv om de ikke legger på seg alle sammen. Ville heller tilpasset middager hjemme, eventuelt funnet en midlertidig annen rutine, frem til skolestart. Det er ikke så lenge før "problemet" kan forsvinne, hvis hovedproblemet er måltidene i barnehagen. Men ikke la barnet kjenne på utenforskap og å være den rare som får annen mat uten grunn (som allergi/religion osv som gjelder mange). Dette vil antagelig ordne seg når barnet kommer ut av barnehagen. Å holde det hjemme er neppe løsningen for barnet sin del.

Anonymkode: ddc98...1b7

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi står i nesten samme situasjon, bare våre barn er i mellomtrinnet på skolen. Far har gjennom sommeren gitt alt mulig de har hatt lyst på, is, sjokoladepålegg, snop osv. vi har ett barn som er undervektig, og ett som er overvektig. Balansen er vanskelig, vi har kuttet mengde mat i matpakken, ingen snop eller gode ting i ukedagene, barnet får ikke lenger saft til middag, selvom søskenet gjør det. Dette barnet er ikke veldig aktivt, men det er søskenet. Det er forskjell på barn, og hos oss må de forskjellsbehandles. Vi spiser sunne middager, jeg har stort fokus på sunne næringsrike måltider. Problemet her har vært at en forelder har ferie hele sommeren, og gir de virkelig ferie med alt de ønsker. Så jeg er nå den slemme som ikke gir noen ting. Jeg tenker vi gjør det som er riktig for barna. Jeg ønsker ikke at barna mine skal få en så dårlig start på livet, så ja, jeg slanker det ene barnet mitt.

Anonymkode: 9967e...987

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 0.16):

Her får barna en Fox og ett Kinderegg til lørdagsgodt

Anonymkode: f8443...9d4

Lørdag i Auschwitz🫡

Anonymkode: acd92...dfb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt ærlig, dette er en brannfakkel og veldig mange av dere her kommer til å føle dere truffet. 

Overvekt er ett folkeproblem. Overvekt blir normalisert. Og det er ikke rart at det blir bagatalisert og sett på som slanking når det samtidig blir lagt til rette for slike måltider allerede i barnehagen. 

Barnet er allerede oppe i 132 i klær, det strammer, buksene er for lange. Barnet vil bruke samme klær som alle andre, men det ser ikke likt ut. Om dere ikke evner å se at foreldre har prøvd å løse dette i det skjulte i en lengre periode uten fokus på mengder, vekt eller noe, så helt greit. 

Men nå er det slik at foreldre ikke har noe de kunne gjort, annet enn å kontakte riktige instanser for å få en bekreftelse på at en lunsj under 900kcal ikke er slanking. Det føles helt feil, og blir plutselig en veldig stor operasjon ifht å bare bytte ut matvarer hjemme i skapet med bedre alternativ.

Og ja, da snakker vi såklart om hvordan magen føles etter vi ha spist, siden barnehagen overhodet ikke er sitt ansvar bevisst.

Men jeg har spurt deg mange ganger nå, om hva har legen, helsesykepleier eller ernæringsfysiologen sagt at dere skal gjøre? 

Det er helt tydelig at DU ikke har kunnskaper om hvordan man skal si, gjøre, opptre og oppføre seg når det kommer til barn og mat. 

Jeg har ikke et sted skrevet at det ikke kan være et problem at en femåring er overvektig. Det jeg har kommentert er måten du gjør det på. Som er mye mer skadelig, enn å være overvektig som femåring. Det du risikerer med den måten du går frem på er å skade barnets forhold til kropp og mat for resten av livet. 

Å «slanke» barn er ikke noe man bare gjøre etter eget velbefinnende. Det er noe man oppsøker hjelp for. 

Anonymkode: a479c...746

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Opplever liknende ja. Faktisk ganske så likt.
Rent bortsett fra at "problemet" hos oss er at det ene barnet ikke egentlig trenger så mye mat.
Men med varmmat i bhg og SFO 3 dager i uka, så ble det for mye med middag i tillegg. Det bare ble det.
Uten noe snacks eller ekstra. Ikke noe rom for det med servering i bhg, hvis barnet også skal få være med ved den middagen vi tre andre hjemme trenger. Kinkig situasjon. Og det andre barnet er som ditt, mager og tynn, trenger mye mat. Hun kan fint spise to "middager" hver dag, og lørdagsgodt osv. De har ulik kropp og ulik forbrenning. Så å bare gå over til at vi voksne spiser stor lunsj og avvikle middag gikk heller ikke.

Men, trøsten er at nå som hun er i 4.klasse og bare såvidt innom SFO og de ekstra middagsmåltidene har utgått, så hjelper det mye. 

MEN, litt lå på meg også. Jeg har innprentet fra mine foreldre hvor viktig det er å spise frokost f.eks. Man fungerer visstnok ikke uten. Jenta har aldri vært noe frokostmenneske, det har vært så mye mas fra meg for å få i henne noe om morgenen. Men da pilene pekte i retning overvekt bestemte jeg meg for å drite i min indre stemme om viktigheten av froksot og faktisk akseptere at kanskje det at hun ikke vil ha mat skal respekteres fra min side. Og, det hjalp også endel tror jeg. Jeg har blitt mye flinkere til å la henne spise slik det er riktig for henne. Om hun er småspist til middag, så helt ok. Jeg har gått mange runder med meg selv, og med mannen, om at vi må TÅLE matsvinn. Han hater å kaste mat, og jeg er ikke uenig. Men jeg måtte ta en alvorsprat om at barnet ikke kunne fungere som søppelkvern for mer mat enn hun faktisk trenger. Jeg måtte si at vi må prioritere hennes helse fremfor planetens behov for at vi kaster mindre mat. Vi prøver ås godt vi kan å lage rett mengde mat, men den ene dagen har de kjempe matlyst, den neste ikke. Så litt av problemet lå også hos oss, og det jeg ser er ting vi har blitt lært da vi selv var små. Men som kanskje funket dengang på 90-tallet, da kosten var annerledes, vi hadde ikke SFO med en ekstra middag osv. 

Jeg tror jeg ville latt barnet spise det som serveres i barnehagen, men gjerne tatt en prinsipiell diskusjon om sunn mat, gjerne via FAU. Om de serverer elendig mat til barna er det ikke bra for noen, selv om de ikke legger på seg alle sammen. Ville heller tilpasset middager hjemme, eventuelt funnet en midlertidig annen rutine, frem til skolestart. Det er ikke så lenge før "problemet" kan forsvinne, hvis hovedproblemet er måltidene i barnehagen. Men ikke la barnet kjenne på utenforskap og å være den rare som får annen mat uten grunn (som allergi/religion osv som gjelder mange). Dette vil antagelig ordne seg når barnet kommer ut av barnehagen. Å holde det hjemme er neppe løsningen for barnet sin del.

Anonymkode: ddc98...1b7

Hvorfor kaster dere mat? Må dere legge alt på tallerkenen hennes da?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lørdag i Auschwitz🫡

Anonymkode: acd92...dfb

Du burde skamme deg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 14.50):

Nei, men kanskje med frie tøyler?

Barnet kunne nok ha spist vesentlig mer enn det gjør i helgene feks. Men vi steiker opp 4 rundstykker, der barner tar enten ett halvt eller helt. Dytter bort i barnet når det fyller på med for mye smør. Vi er liksom alltid til stede da, og følger opp, sier ifra når det allerede har tatt ett pålegg. 

Barnet kunne nok ha spist uendelig med pølser, om det ikke hadde vært andre som spiste også, men vi har liksom ikke lagt til rette for det da. 

Er en godtemums, og vil alltid ha noe godt. Men sånn det er nå, kan jeg ikke gi barnet noe ekstra uten å få dårlig samvittighet selv.

Gjennom 5 uker i sommer der vi foreldre hadde ansvar for mat, gikk barnet ned 500g, noe som kom raskt på igjen etter oppstart i barnehagen. 

Grunnet endringene som er gjort hjemme, følger vi opp med veiing sv begge barna x1 i mnd.

Jeg vokste opp uten innebygd matmål, kunne spise mellom 9 og 14 skiver på det aller meste. (Hjemmebakt mindre brød enn butikkbrød) Da stoppet det av seg selv. Men det vanlige var to skiver til lunch, eller frokost. Man skal være glad for matglede hos barna og et par kg er ikke så galt, det er værre med for «sundt» fokus. Men absolutt ikke greit å la barnehagen «fete opp ungen» heller. Syns det er veldig spesielt at ikke de tar til seg det du sier der. To skiver er mer enn nok. Alle må begrense matinntaket uten at man har sagt at noen er tykk. Det er jo til barnets beste å gi passe mengder. 

Anonymkode: b6a51...5c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eh, hva slags forum er dette? Er virkelig det verste som kan skje i verden at barnet ditt er overvektig? Og ingen kommenterer eller irettesetter ts?

Dette barnet her kommer til å få spiseforstyrrelser basert på skammen og kontrollen som pådyttes spisingen. 

Anonymkode: 5712a...007

• Nyttig 1
Skrevet

Ts

Hvor mange kg ekstra er ditt barn overvektige?

Og hvordan kan du faktisk få til riktig kalori i barnehagen, sitter de ansatte og skriver ned gram på smør, brødskiver, melk, pålegg, youghurt, frukt etc? 

Ditt barn er bare 5 år..jeg sier ikke at man ikke skal passe på...men du begynner å slanke din 5 åring ... maser om mat og viser til at du må veie det er .

Hvordan er du hjemme når du eks kler på deg? Sier du at ..huff...i denne der du magen min ..eller denne ser jeg stor ut i...eller jeg må mer ned i vekt?

• Liker 2
Skrevet

Jeg er født uten særlig metthetsfølelse, og har så lenge jeg kan huske alltid vært sulten store deler av dagen. Kunne spise enorme mengder mat som barn. For da har man ingen forståelse av hva man trenger og ikke. Ikke mye godis, men mat. 

Var slank frem til puberteten, la på meg en del da. Slanket det bort, fikk spiseforstyrrelser, og har siden sloss med vekta. Har spist etter det jeg antar er riktig mengde for meg iht alder/høyde/aktivitetsnivå, og trent mye, men det er vanskelig å kontrollere, spes når man alltid er sulten.  Kortisonpreparater og hormonell ubalanse bidrar til at kroppen svinger veldig i metabolsk omsetning.  

Har et søsken med samme problem, og flere andre søsken som ikke legger på seg uansett. Så å sammenlikne to barn av samme foreldre har null hensikt. De vil aldri være like uansett. 

Har nå fått teste GLp-1 medisiner på lav dose, og har for første gang kjent på en metthetsfølelse jeg aldri har hatt tidligere, i tillegg til at det tar lengre tid å bli sulten samt at jeg ikke klarer store porsjoner lengre. Nå fungerer jeg som majoriteten av folk. 

Min mor var veldig på å kommentere kroppsvekt og spising helt fra jeg var liten, det bidro til mine spiseforstyrrelser, så vær litt varsom med hvordan du gjør det. 

Vær også obs på at barn med ADHD ( trenger ikke være den hyperaktive typen) ofte selvmedisiner seg med mat for å roe ned. 

Ville lagt større vekt på å finne ut hvorfor ditt barn spiser så mye, i stedet for å dulte borti det ved bordet hvis du syns det blir for mye smør på brødskiva. For hvis måltidene hjemme hos dere oppleves sånn for barnet, så vil det naturlig nok spise mye mer i barnehagen, for der er det fortsatt hyggelig å innta et måltid. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor kaster dere mat? Må dere legge alt på tallerkenen hennes da?

Prinsippet med halvstekte bakevarer er jo at de skal oppleves som ferske. Er de stekt, og blir liggende er de jo ikke det lenger. 4 rundstykker blir spist, 5 blir ikke. 

Herregud, alt man skal henge seg opp i.

Helsesøster har vi vært hos, ba om å få fremskyndet møte grunnet min egen usikkerhet. Hun syntes det er positivt at det er vi foreldre som fanget det opp.

Hun bekrefter at tiltak gjort hjemme var unødvendig, da det er tydelig ikke her problemet ligger. Hun peker forøvrig på at den manglende kompetanse i barnehagen er ett problem.

Mange foreldre er ikke idag bevisst på at overvekt i denne alderen med stor sannsynlighet vil følge barnet videre i livet. Hun vil ikke ha inn barnet enda, vi veier hjemme for å ikkje gjøre dette så stort for barnet. 

Fikk sendt over nettsider vi kan lese gjennom. Hun bekrefter det samme som jeg mener,  at å hjelpe barnet med regulering ikke er slanking. Barnet vil gå naturlig ned i vekt av ett vanlig kosthold, noe som ikke er skadelig, men ett resultat av store måltider over tid. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prinsippet med halvstekte bakevarer er jo at de skal oppleves som ferske. Er de stekt, og blir liggende er de jo ikke det lenger. 4 rundstykker blir spist, 5 blir ikke. 

Helsesøster har vi vært hos, ba om å få fremskyndet møte grunnet min egen usikkerhet. Hun syntes det er positivt at det er vi foreldre som fanget det opp.

Hun bekrefter at tiltak gjort hjemme var unødvendig, da det er tydelig ikke her problemet ligger. Hun peker forøvrig på at den manglende kompetanse i barnehagen er ett problem.

Mange foreldre er ikke idag bevisst på at overvekt i denne alderen med stor sannsynlighet vil følge barnet videre i livet. Hun vil ikke ha inn barnet enda, vi veier hjemme for å ikkje gjøre dette så stort for barnet. 

Fikk sendt over nettsider vi kan lese gjennom. Hun bekrefter det samme som jeg mener,  at å hjelpe barnet med regulering ikke er slanking. Barnet vil gå naturlig ned i vekt av ett vanlig kosthold, noe som ikke er skadelig, men ett resultat av store måltider over tid. 

Men synes det skurre litt.. at barnehagen gir barnet så mye mat at den går mye opp i vekt... For så mange barnehagen jeg har jobbet i så får barna bare noen brødskiver vær..med litt smør..en skive skinke .. ikke noe mer.

Er det varm mat så får de bare 1 porsjon...de har jo ikke råd/ nok til at barn får 4 kjøttboller og ditt barn 8 eller mer. ( Som også er urettferdig) 

Eller så sitter de voksne og dytter mat på ditt barn...

Hun spiser vel frokost hjemme? Og da er måltid i barnehagen? 

Du mener at all vekt kommer fra barnehagen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg spurte ikke deg. 

Men halvstekte rundstykker kan fint spises selv om de ikke smaker nystekt. Sånn hvis noen skulle være i tvil. Nettopp spist et rundstykke fra i går kveld som har ligget innpakket i et håndkle. 

Hva synes helsesykepleier om at du veier deg med barna som tilskuere?

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...