Gå til innhold

Overvekt hos barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Idag når barnet kom hjem fra barnehagen og kunne fortelle at det har spist en porsjon med varmmat, samt 3 skiver. 

Så det er ikke akkurat det jeg kaller samarbeid.

Anonymkode: 6a05b...c07

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svindlere. 

Anonymkode: acd92...dfb

Svindlere?? Så lenge det er helt greit så er vel det innafor? Merkelig ting å si. Hvorfor skal man dynges ned av smågodt? 

AnonymBruker
Skrevet
Janmar skrev (8 timer siden):

Svindlere?? Så lenge det er helt greit så er vel det innafor? Merkelig ting å si. Hvorfor skal man dynges ned av smågodt? 

14-16 smågodt biter er jo faktisk ganske mye? Er vel nærmere 1000 kalorier, inkludert både små og store biter. 

Her får barna en Fox og ett Kinderegg til lørdagsgodt, tilsvarer vel 4 smågodt biter. Mer enn fornøyde. 

Anonymkode: f8443...9d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Idag når barnet kom hjem fra barnehagen og kunne fortelle at det har spist en porsjon med varmmat, samt 3 skiver. 

I alle barnehager jeg har jobbet i, så deles skivene i to, for at man skal slippe å kaste mye mat og det er lettere for barna å spise opp maten de forsyner seg av. Regner meg at når bsrnet sier det har spist 3 skiver, så er det 3 halve skiver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

14-16 smågodt biter er jo faktisk ganske mye? Er vel nærmere 1000 kalorier, inkludert både små og store biter. 

Her får barna en Fox og ett Kinderegg til lørdagsgodt, tilsvarer vel 4 smågodt biter. Mer enn fornøyde. 

Er du fjern?? Om du gadd å lese alt jeg skrev så er det I SAMRÅD MED AKER!! Det er små ting og tilsvarer ca 250 kca mtp gram. Han får f.eks 5-6 mallorcablanding som er favoritt. Nå er min tenåring og ikke en liten baby😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og om du prøver å søke så er en medium fylt pose 1200 kcal. Så nei 1000 kcal hadde det uansett langtfra vært selv om bitene var store. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I alle barnehager jeg har jobbet i, så deles skivene i to, for at man skal slippe å kaste mye mat og det er lettere for barna å spise opp maten de forsyner seg av. Regner meg at når bsrnet sier det har spist 3 skiver, så er det 3 halve skiver. 

Dette er allerede avklart. Barnet teller hele skiver

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 22.56):

Sykelig ut at noen klarer seg med 1 skive til lunsj?

Ta du det helt med ro. I mine øyne beskriver jeg omsorgssvikt I form av manglende oversikt, lette utveier og manglende kompetanse når det kommer til ernæring. 

At en voksen forteller en femåring at man blir mett av en skive til lunsj.. Hva vil du oppnå med det? Gjøre barnet forlegent fordi det spiser mer enn en voksen. 

Du bør oppsøke hjelp, slik at du ikke påfører barnet ditt mer skam når det kommer til mat og måltider. Det du driver med er ganske skadelig. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Når en femåring kommer hjem og forteller om akkurat hva det har spist i barnehagen. Da tenker jeg dere har et fryktelig stort fokus på mat i familien deres. 

Når man skal «slanke» barn, (misliker egentlig det ordet når det kommer til barn i vekst), så foregår det helt uten at man snakker om det med barnet. En femåring har absolutt ingen forventninger for å forstå. 

Etter å ha jobbet med barn og unge med spiseforstyrrelser i mange år, så er det i overraskende mange tilfeller foreldrene og deres oppførsel rundt mat/kropp etc som er en utløsende faktor. Så oppsøk profesjonell hjelp før du skader barnets syn på mat og kosthold. 

Anonymkode: a479c...746

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når man skal «slanke» barn, (misliker egentlig det ordet når det kommer til barn i vekst), så foregår det helt uten at man snakker om det med barnet. En femåring har absolutt ingen forventninger for å forstå. 

Anonymkode: a479c...746

Ideelt sett ja, men barnehagen nekter å samarbeide eller i det hele tatt informere foreldrene om hvor mye barnet spiser i barnehagen. Da havner foreldrene i en skvis, de har ansvaret for å hindre at barnet overspiser, men samtidig er den eneste måte å finne ut hvor mye barnet spiser i barnehagen å snakke med barnet selv. 

Det er rett og slett en ganske fortvilet situasjon. Jeg ville ha sett etter en ny barnehage (helst uten matservering), men det er gjerne ikke så lett å få en ny plass. 

Anonymkode: 0cc52...898

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår både bekymringen og frustrasjonen din. Men jeg tror ikke fremgangsmåten din er særlig god. Bare det å nevne at du blir mett av 1 skive til lunsj for et lite barn, er ganske hårreisende. Du mener det ikke, men med slike kommentarer bygger du opp til skamfølelse knyttet til mengde mat. Bare slutt å mase om matmengde, eller snakke om mat generelt, til så små barn. Ta grep hjemme uten å si det høyt. Reguler mengde (som du allerede gjør), og ikke minst må du sørge for aktivitet. Ikke snakk, bare gjør. Og så er det du som må smøre skiver og bestemme porsjoner, det å sitte å dulte i barnet på fem år for å begrense smørmengde er spinnvilt. 

Ta kontakt med lege/helsesykepleier og få et notat du kan dele med barnehagen. De må samarbeide, og så går du til styrer hvis det ikke bedrer seg. 

Slutt også å veie barnet selv. Det kan være del av helsesjekk og oppfølging hos lege/sykepleier, men ikke gjør det hjemme. Barn vokser fort, og det er ikke sikkert barnet trenger å gå ned i vekt heller, men bare ikke legge på seg særlig mer på en stund. 

Til slutt må jeg bare si at det virker som du har et anstrengt forhold til mat selv. Kanskje jobbe litt med det også? Hvis barnehagen også oppfatter det slik kan det forklare litt av det manglende samarbeidet - uten at det er greit.

Anonymkode: 27451...fd9

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...