Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er i vekst, og begge barna har periodevis vært runderen enn vanlig, ofte etterfulgt av en spurt på høyde(ofte i juni/juli). (Og tydeligvis enda ikke stort nok til å slå alarm utifra mange av svarene her.)  Vi har mistenkt vekstspurt, kombinert med kanskje litt god drikke. Vekstspurten kom aldri, vi gjorde grep hjemme. Men når barnet ikke hadde plass til maten som ble servert skjønte vi at det måtte ligge mer bak. 

Og det var det vi fant ut av porsjonene i barnehagen. 

Anonymkode: 6a05b...c07

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette har skjedd daglig siden i høst. Foreldre har ikke blitt informert av barnehagen, bekreftet av barnehage bakover i tid. Barnet er nærmere 30kg, og 4 kg unna å være innenfor noen av kurvene i vekstskjema.

Men hvor er høyden?! Det er jo ytterst relevant. Det er jo en kjent ting at de percentilskjemaene bygger på utdaterte tall, så mange barn havner over øverste kurve, fordi barn er større i dag enn da kurvene ble utviklet. Det har jeg alltid fått beskjed om på helsestasjonen, da begge mine ligger "langt oppi skyene", men høyde og vekt korrelerer bra. 

Anonymkode: 1b7f2...8aa

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi er på innkjøring på småbarn og observerte at barnehagen lot en liten gutt på 12mnd spise 5! brødskiver med leverpostei til lunsj. De ansatte bare lo og ga han mer. Jeg ble helt forferdet så jeg tror virkelig på historien din TS. Jeg ville tatt kontakt med helsesykepleier, og om det ikke fører frem så legg inn sak hos barnehagekontoret i kommunen.

Anonymkode: 920d6...c76

Forferdet fordi?

Anonymkode: d7666...e31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi er på innkjøring på småbarn og observerte at barnehagen lot en liten gutt på 12mnd spise 5! brødskiver med leverpostei til lunsj. De ansatte bare lo og ga han mer. Jeg ble helt forferdet så jeg tror virkelig på historien din TS. Jeg ville tatt kontakt med helsesykepleier, og om det ikke fører frem så legg inn sak hos barnehagekontoret i kommunen.

Anonymkode: 920d6...c76

For øvrig veldig rart å

telle hvor mye andre får

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her var det mye surr. Skjønner at dere er fortvilet og at barnehagen ikke legger til rette for samarbeid, men mens dere jobber med det kan dere samtidig se litt på hjemmesituasjonen. 

Du skriver at du veier deg (hver morgen?) foran barna. Barna veies ukentlig. Ser ut som dere snakker veldig mye om mat hjemme, det er ikke normalt at en 5åring spør hvordan det føles i magen til mor ifb. måltid. Og kommentaren om at du blir mett av en skive til lunsj til 5åringen som ikke blir det er helt totalt på viddene. Og til en familie på 4 steker dere 4 rundstykker til lunsj? Ingwnting av det ovenfor er normalt. Høres ut som overfokus på mat og mye begrensning i hjemmet spør du meg. 

Anonymkode: 85db2...5ff

Hekt enig 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hun har sagt at det er fire kilo over kurveskjemaet, barnet har altså sprengt skjemaet og er utenfor det som måles for alderen.

Anonymkode: 50e73...51b

Det er helt vanlig å sprenge de utdaterte skjemaene med tall fra 80-/90-tallet. Den informasjonen er helt irrelevant med mindre vi informeres om hvor høyden ligger. Og nei, du havner ikke "utenfor det som måles for alderen" om du havner over øverste kurve, hva mener du med det? 

Anonymkode: 1b7f2...8aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

60 percentil på høyde. Og har ligget på rundt 78percentil på vekt, uten at det har blitt sett på som problematisk med sin høyde. Men nå ligger barnet som sagt over 97 percentilen ++

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Aller først vil jeg bare si at overvekt selvsagt er et problem i dagens samfunn og noe man ikke skal ta lett på. Men mitt inntrykk når jeg leser alle innleggene dine er at det som er klart mest hårreisende og bekymringsfullt i denne saken ikke er ditt barns vektøkning eller måltidene i barnehagen men din holdning. Du veier deg daglig? Bare det i seg selv er unormalt og på grensen til sykelig og attpåtil gjør du det foran barna. Du skriver også at du veier barna dine ukentlig. Det blir jeg oppriktig lei meg av å lese. Stakkars stakkars barn som får slikt sykelig fokus på vekt. En brødskive til lunsj er IKKE normal mengde for en voksen person. Du påfører barnet ditt skam over matmengdene det spiser og særlig når du sammenligner det med et voksenmåltid som er alt annet enn normalt. Det er heller ikke normalt at barn har full oversikt over mengde smør og pålegg på lunsjen i barnehagen. Det er ikke normalt at barn rapporterer barnehagemåltidene sine hjemme. Det er ikke normalt at barn spør hvordan maten føles i magen din. Det er veldig tydelig at alt dette er skapt av deg og din sykelige overfokusering på mat og vekt. Du snakker om omsorgssvikt, og den eneste omsorgssvikten jeg ser i denne saken er det forferdelige forholdet barnet ditt kommer til å få (om det ikke har det allerede) til mat, kropp og vekt forårsaket av ingen andre enn deg. 

Anonymkode: 44a20...03c

Veldig godt innlegg, men tror ikke du bør gjennom 

AnonymBruker
Skrevet

Vil du ikke fortelle høyden? Jeg lurer fordi så mange poster men du vil ikke avsløre høyden som jo er relevant her. 

Anonymkode: 1e68b...171

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

114

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

114

Men da stemmer ingen...du skriver at barnet veier 30 kg..må gå ned 4 kg for å være normal..det stemmer ikke barnet må ned 9 kg for å regnes som normal vektig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Men da stemmer ingen...du skriver at barnet veier 30 kg..må gå ned 4 kg for å være normal..det stemmer ikke barnet må ned 9 kg for å regnes som normal vektig 

Jeg har skrevet 4 kg ned for å komme inn på kurvene igjen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har skrevet 4 kg ned for å komme inn på kurvene igjen.

Ja, men siden du snakker mye om vekt er jo forsatt barnet overvektige..+- 4 kg. 

Men om barnet er 30 kg nå ..så betyr det at for 10 kg siden burde dere tatt tak i barnehagen ( siden dere ikke er problemet) 

Dere skriver jo at dere så at barnet kanskje gik opp i vekt..men venter på at de skulle vokse i høyden, så da så dere jo at barnehagen gav de for mye mat.

Og hva mener du med du med god drikke?

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Ja, men siden du snakker mye om vekt er jo forsatt barnet overvektige..+- 4 kg. 

Men om barnet er 30 kg nå ..så betyr det at for 10 kg siden burde dere tatt tak i barnehagen ( siden dere ikke er problemet) 

Dere skriver jo at dere så at barnet kanskje gik opp i vekt..men venter på at de skulle vokse i høyden, så da så dere jo at barnehagen gav de for mye mat.

Og hva mener du med du med god drikke?

Vi har ikke visst om at de var problemet. Og litt tåler barna å ha ekstra. 

Barna har ikke blitt veid i tide og utide uten mål eller mening. Men nå i denne perioden med justeringer gjort hjemme for å følge opp 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fikk ofte, ikke daglig, godt utblanda saft eller vann-blander juice etter barnehagen. Kuttet ut siden i vinter. 

Det var også uklart for mor hvor problemet lå, da det ble jobbet turnus, og far hadde barna en del ettermiddager og morgener alene. Barnehagen var det siste vi så for oss. Mor kan heller ikke gjøre tiltak over hodet på far, som der og da ikke så det samme som mor.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fikk ofte, ikke daglig, godt utblanda saft eller vann-blander juice etter barnehagen. Kuttet ut siden i vinter. 

Det var også uklart for mor hvor problemet lå, da det ble jobbet turnus, og far hadde barna en del ettermiddager og morgener alene. Barnehagen var det siste vi så for oss. Mor kan heller ikke gjøre tiltak over hodet på far, som der og da ikke så det samme som mor.

Er du mor eller en i familien? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 13.35):

Barnet mitt er 5 år. Det går i barnehage med matservering. 

Far har vært alene med ungene en del ettermiddager og har innimellom gitt dem "litt ekstra" feks juice, litt nudler, ting de virkelig liker. Jeg, mor har observert at ene barnet over tid har blitt rundere, jeg tror dette startet høsten 24. 

For vår voksnes del har dette vært kilde til mye konflikt, da jeg har ment at far har gitt dem mye ekstra, og velger enkle utveier for å unngå diskusjon med ungene. Far har hele veien hevdet sin uskyld og påpekt at det ikke er snakk om så store mengder som jeg har trodd. Uansett, etter han så kurven til ene barnet i vår, ble han like skremt som meg, og vi har satt inn tiltak i hjemmet for at ungene ikke skal frotse men samtidig bli mett. 

Vi justerte mengde kjøtt/ris/pasta etc for at det skal være mettende men ikke for mye. Vi har rett og slett gjort gode endringer på hjemmebane som vil komme hele familien til gode. 

Observerer at barnet med litt for mye på kroppen ikke spiste opp middagene sine. Forvorittmaten ble plukket ut å spist. Men vekta gikk opp. Barnet som spiser alt, og ikke har problemer med vekt, spiste fortsatt opp all maten sin, og har dessverre gått ned 1kg siden mai. 

Vi har snakket med barnet om hva som blir spist i barnehagen som gjør at det ikke er plass til middag. Vi trodde først ikke på barnet, og trodde det slet med å skjønne om vi mente hele eller halve skiver.

Grovt regnet, og uten å ta høyde for at barnet er fullstendig ukritisk til porsjonering av både smør og pålegg, ender vi opp med ett lunsjmåltid på rundt 1300 kcal.

Siden dette barnet har gått opp i vekt etter påbegynte tiltak hjemme uten å i hele tatt spise opp maten sin, mens det andre barnet gikk ned samtidig som det spiser all mat hjemme, tok vi kontakt med barnehagen. De bekrefter for oss at det barnet sier det spiser, stemmer.

Pedlederen gikk fort i forsvar med at dette hadde skjedd over sommeren. (Det er snakk om en økning på 6 kg fra sommer 24 til våren 25). Hun gikk også ut om at det ikke var greit å slanke barnet. 

Jeg er "ryddet" hjemme, jeg har kranglet med mannen, jeg har vært barnets stemme og trodd at jeg har hjulpet, samtidig som dagsbehovet blir spist i barnehagen. Jeg er fullstendig sjokkert over at vi var nødt å invitere til den samtalen, at de lar det skure å gå uten å i det hele tatt informere foreldre. Jeg vil kalle dette for omsorgssvikt. 

Nå er vi i den situasjonen at barnehagen ikke vil "slanke" barnet, og syntes det er ubehagelig å skulle bremse henne i måltid. Samtlige har vi det andre barnet, som helt tydelig har behov for mer energi enn søskenet.

Er det noen som har opplevd lignende? 

Jeg venter på kontakt med helsesykepleier for å ta det opp der, men akkurat nå ønsker jeg egentlig bare å holde barnet hjemme med meg pga manglende tillit til barnehagen 

Men, hvis hun spiser lite hjemme, jevner det seg ikke ut, da? Eller har jeg misforstått?

Lurer og på om du tyter mye på ungene, om vekt og mat, og at hun ser på bhg som et «fristed», hvor hun ikke blir gransket? Det bikker vel ofte feil vei? -ungen spiser i smug, eller i bhg?

Jobbet veldig mange år i bhg, både med store og små barn, og sett og hørt mye fra foreldrene. Helt normalvektige unger ned i ett år som får maks en skive, fordi det ikke skal legge på seg. Unger som har med seg mye «rart», som skiver med det vi tror er olivenolje, pesto, bønner, linser, ekstremt grovt brød o.l.

Ikke noe galt i denne maten, men dessverre ser vi ungene så og si aldri spiser dette. Likevel fortsetter de å ha det med seg. Vi sender det i retur, og har sagt fra på « pedagogisk språk» at ungen deres eks prøver å ta frokosten til andre barn, eller er ekstremt sultent til smøremåltidet vi har til lunsj. 
Tråkk forsiktig, mener jeg er lurt. Ikke veg barnet i hytt og pine, det er fort gjort å himle litt med øynene, sukke litt når en ser vekta har gått opp. Det får hun med seg, og kan i verste fall ødelegge selvbildet hennes. 

Det kan jo være medisinske årsaker, også?

Anonymkode: 15388...4e0

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (4 timer siden):

Så om et barn vil ha 6-7 kjøttkaker så får de det?

Jeg skrev jo at vi lager mat som er nok til barna, også 3 kjøttkaker på hver maks. Vi beregner maten innenfor normal. Man lager heller ikke 30 kjøttkaker til middag til en familie på 4. 

Anonymkode: b3f70...af3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men, hvis hun spiser lite hjemme, jevner det seg ikke ut, da? Eller har jeg misforstått?

Lurer og på om du tyter mye på ungene, om vekt og mat, og at hun ser på bhg som et «fristed», hvor hun ikke blir gransket? Det bikker vel ofte feil vei? -ungen spiser i smug, eller i bhg?

Jobbet veldig mange år i bhg, både med store og små barn, og sett og hørt mye fra foreldrene. Helt normalvektige unger ned i ett år som får maks en skive, fordi det ikke skal legge på seg. Unger som har med seg mye «rart», som skiver med det vi tror er olivenolje, pesto, bønner, linser, ekstremt grovt brød o.l.

Ikke noe galt i denne maten, men dessverre ser vi ungene så og si aldri spiser dette. Likevel fortsetter de å ha det med seg. Vi sender det i retur, og har sagt fra på « pedagogisk språk» at ungen deres eks prøver å ta frokosten til andre barn, eller er ekstremt sultent til smøremåltidet vi har til lunsj. 
Tråkk forsiktig, mener jeg er lurt. Ikke veg barnet i hytt og pine, det er fort gjort å himle litt med øynene, sukke litt når en ser vekta har gått opp. Det får hun med seg, og kan i verste fall ødelegge selvbildet hennes. 

Det kan jo være medisinske årsaker, også?

Anonymkode: 15388...4e0

Om vi hadde visst at barnet hadde spist porsjoner så store, så hadde vi nok lagt opp dagene våre på en annen måte. Vi hadde ikke spisset middager inn mot barnet pågrunn av "manglende matlyst" om vi hadde visst. Og etterhvert har jo middager begynt å gå ned også. 

Porsjonene i barnehagen er som sagt ganske store. Og har ved flere tilfeller vært en varmrett og 3-4 skiver. Om det ikke er varmmat det vært minst 5 skiver+.

Barnehagen har meldt om at barnet spiser godt til måltid, men unnlatt å nevne mengder. Jeg hadde bare en forventning om at vi hadde fått beskjed og rom for å reagere utifra det da. 

Og hadde det kommet en konkret tilbakemelding, så hadde selvfølgelig den blitt hørt. 

De gir beskjed om alt mulig anna tull som skjer gjennom wn sag i barnehagen, men ikke dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om vi hadde visst at barnet hadde spist porsjoner så store, så hadde vi nok lagt opp dagene våre på en annen måte. Vi hadde ikke spisset middager inn mot barnet pågrunn av "manglende matlyst" om vi hadde visst. Og etterhvert har jo middager begynt å gå ned også. 

Porsjonene i barnehagen er som sagt ganske store. Og har ved flere tilfeller vært en varmrett og 3-4 skiver. Om det ikke er varmmat det vært minst 5 skiver+.

Barnehagen har meldt om at barnet spiser godt til måltid, men unnlatt å nevne mengder. Jeg hadde bare en forventning om at vi hadde fått beskjed og rom for å reagere utifra det da. 

Og hadde det kommet en konkret tilbakemelding, så hadde selvfølgelig den blitt hørt. 

De gir beskjed om alt mulig anna tull som skjer gjennom wn sag i barnehagen, men ikke dette.

Du høres svært lite sjarmerende ut innmarken sv bhg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...