Gå til innhold

Overvekt hos barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Idag når barnet kom hjem fra barnehagen og kunne fortelle at det har spist en porsjon med varmmat, samt 3 skiver. 

Så det er ikke akkurat det jeg kaller samarbeid.

Anonymkode: 6a05b...c07

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svindlere. 

Anonymkode: acd92...dfb

Svindlere?? Så lenge det er helt greit så er vel det innafor? Merkelig ting å si. Hvorfor skal man dynges ned av smågodt? 

Skrevet
Janmar skrev (8 timer siden):

Svindlere?? Så lenge det er helt greit så er vel det innafor? Merkelig ting å si. Hvorfor skal man dynges ned av smågodt? 

14-16 smågodt biter er jo faktisk ganske mye? Er vel nærmere 1000 kalorier, inkludert både små og store biter. 

Her får barna en Fox og ett Kinderegg til lørdagsgodt, tilsvarer vel 4 smågodt biter. Mer enn fornøyde. 

Anonymkode: f8443...9d4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Idag når barnet kom hjem fra barnehagen og kunne fortelle at det har spist en porsjon med varmmat, samt 3 skiver. 

I alle barnehager jeg har jobbet i, så deles skivene i to, for at man skal slippe å kaste mye mat og det er lettere for barna å spise opp maten de forsyner seg av. Regner meg at når bsrnet sier det har spist 3 skiver, så er det 3 halve skiver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

14-16 smågodt biter er jo faktisk ganske mye? Er vel nærmere 1000 kalorier, inkludert både små og store biter. 

Her får barna en Fox og ett Kinderegg til lørdagsgodt, tilsvarer vel 4 smågodt biter. Mer enn fornøyde. 

Er du fjern?? Om du gadd å lese alt jeg skrev så er det I SAMRÅD MED AKER!! Det er små ting og tilsvarer ca 250 kca mtp gram. Han får f.eks 5-6 mallorcablanding som er favoritt. Nå er min tenåring og ikke en liten baby😅 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og om du prøver å søke så er en medium fylt pose 1200 kcal. Så nei 1000 kcal hadde det uansett langtfra vært selv om bitene var store. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I alle barnehager jeg har jobbet i, så deles skivene i to, for at man skal slippe å kaste mye mat og det er lettere for barna å spise opp maten de forsyner seg av. Regner meg at når bsrnet sier det har spist 3 skiver, så er det 3 halve skiver. 

Dette er allerede avklart. Barnet teller hele skiver

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 22.56):

Sykelig ut at noen klarer seg med 1 skive til lunsj?

Ta du det helt med ro. I mine øyne beskriver jeg omsorgssvikt I form av manglende oversikt, lette utveier og manglende kompetanse når det kommer til ernæring. 

At en voksen forteller en femåring at man blir mett av en skive til lunsj.. Hva vil du oppnå med det? Gjøre barnet forlegent fordi det spiser mer enn en voksen. 

Du bør oppsøke hjelp, slik at du ikke påfører barnet ditt mer skam når det kommer til mat og måltider. Det du driver med er ganske skadelig. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Når en femåring kommer hjem og forteller om akkurat hva det har spist i barnehagen. Da tenker jeg dere har et fryktelig stort fokus på mat i familien deres. 

Når man skal «slanke» barn, (misliker egentlig det ordet når det kommer til barn i vekst), så foregår det helt uten at man snakker om det med barnet. En femåring har absolutt ingen forventninger for å forstå. 

Etter å ha jobbet med barn og unge med spiseforstyrrelser i mange år, så er det i overraskende mange tilfeller foreldrene og deres oppførsel rundt mat/kropp etc som er en utløsende faktor. Så oppsøk profesjonell hjelp før du skader barnets syn på mat og kosthold. 

Anonymkode: a479c...746

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når man skal «slanke» barn, (misliker egentlig det ordet når det kommer til barn i vekst), så foregår det helt uten at man snakker om det med barnet. En femåring har absolutt ingen forventninger for å forstå. 

Ideelt sett ja, men barnehagen nekter å samarbeide eller i det hele tatt informere foreldrene om hvor mye barnet spiser i barnehagen. Da havner foreldrene i en skvis, de har ansvaret for å hindre at barnet overspiser, men samtidig er den eneste måte å finne ut hvor mye barnet spiser i barnehagen å snakke med barnet selv. 

Det er rett og slett en ganske fortvilet situasjon. Jeg ville ha sett etter en ny barnehage (helst uten matservering), men det er gjerne ikke så lett å få en ny plass. 

Anonymkode: 0cc52...898

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår både bekymringen og frustrasjonen din. Men jeg tror ikke fremgangsmåten din er særlig god. Bare det å nevne at du blir mett av 1 skive til lunsj for et lite barn, er ganske hårreisende. Du mener det ikke, men med slike kommentarer bygger du opp til skamfølelse knyttet til mengde mat. Bare slutt å mase om matmengde, eller snakke om mat generelt, til så små barn. Ta grep hjemme uten å si det høyt. Reguler mengde (som du allerede gjør), og ikke minst må du sørge for aktivitet. Ikke snakk, bare gjør. Og så er det du som må smøre skiver og bestemme porsjoner, det å sitte å dulte i barnet på fem år for å begrense smørmengde er spinnvilt. 

Ta kontakt med lege/helsesykepleier og få et notat du kan dele med barnehagen. De må samarbeide, og så går du til styrer hvis det ikke bedrer seg. 

Slutt også å veie barnet selv. Det kan være del av helsesjekk og oppfølging hos lege/sykepleier, men ikke gjør det hjemme. Barn vokser fort, og det er ikke sikkert barnet trenger å gå ned i vekt heller, men bare ikke legge på seg særlig mer på en stund. 

Til slutt må jeg bare si at det virker som du har et anstrengt forhold til mat selv. Kanskje jobbe litt med det også? Hvis barnehagen også oppfatter det slik kan det forklare litt av det manglende samarbeidet - uten at det er greit.

Anonymkode: 27451...fd9

• Liker 6
  • Nyttig 13
Skrevet

Baker barnehagen brød selv?

Fyll på med grønnsaker til alle måltider, det metter.

Jobber selv i barnehage og vi baker egne brød. De fleste spiser 2-3 skiver og middag har vi ca porsjoner per bsrn/voksen.

Er heller ikke for å slanke barn, men har vert med på å begrense mengde i samarbeid med foreldre og helsepersonell.  Men da hadde vi ekstra grønnsaker ved brødmåltid så barnet fikk "normal"  mengde..

Men det å spise en skive til lunsj å være fornøyd med det. Er jo litt spesielt. Jeg hadde ikke vert mett og klart meg med det.

Var er jo i lek og aktivitet i barnehagen. Annen erfaring er at ungene å spiser godt ca annahvet måltid.. Kanskje spør om å gi maks 2 knekkebrød ved frukt måltid? Da vil nok barnet være mer klar for middag. 

Anonymkode: 6c503...806

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 13.35):

Barnet mitt er 5 år. Det går i barnehage med matservering. 

Far har vært alene med ungene en del ettermiddager og har innimellom gitt dem "litt ekstra" feks juice, litt nudler, ting de virkelig liker. Jeg, mor har observert at ene barnet over tid har blitt rundere, jeg tror dette startet høsten 24. 

For vår voksnes del har dette vært kilde til mye konflikt, da jeg har ment at far har gitt dem mye ekstra, og velger enkle utveier for å unngå diskusjon med ungene. Far har hele veien hevdet sin uskyld og påpekt at det ikke er snakk om så store mengder som jeg har trodd. Uansett, etter han så kurven til ene barnet i vår, ble han like skremt som meg, og vi har satt inn tiltak i hjemmet for at ungene ikke skal frotse men samtidig bli mett. 

Vi justerte mengde kjøtt/ris/pasta etc for at det skal være mettende men ikke for mye. Vi har rett og slett gjort gode endringer på hjemmebane som vil komme hele familien til gode. 

Observerer at barnet med litt for mye på kroppen ikke spiste opp middagene sine. Forvorittmaten ble plukket ut å spist. Men vekta gikk opp. Barnet som spiser alt, og ikke har problemer med vekt, spiste fortsatt opp all maten sin, og har dessverre gått ned 1kg siden mai. 

Vi har snakket med barnet om hva som blir spist i barnehagen som gjør at det ikke er plass til middag. Vi trodde først ikke på barnet, og trodde det slet med å skjønne om vi mente hele eller halve skiver.

Grovt regnet, og uten å ta høyde for at barnet er fullstendig ukritisk til porsjonering av både smør og pålegg, ender vi opp med ett lunsjmåltid på rundt 1300 kcal.

Siden dette barnet har gått opp i vekt etter påbegynte tiltak hjemme uten å i hele tatt spise opp maten sin, mens det andre barnet gikk ned samtidig som det spiser all mat hjemme, tok vi kontakt med barnehagen. De bekrefter for oss at det barnet sier det spiser, stemmer.

Pedlederen gikk fort i forsvar med at dette hadde skjedd over sommeren. (Det er snakk om en økning på 6 kg fra sommer 24 til våren 25). Hun gikk også ut om at det ikke var greit å slanke barnet. 

Jeg er "ryddet" hjemme, jeg har kranglet med mannen, jeg har vært barnets stemme og trodd at jeg har hjulpet, samtidig som dagsbehovet blir spist i barnehagen. Jeg er fullstendig sjokkert over at vi var nødt å invitere til den samtalen, at de lar det skure å gå uten å i det hele tatt informere foreldre. Jeg vil kalle dette for omsorgssvikt. 

Nå er vi i den situasjonen at barnehagen ikke vil "slanke" barnet, og syntes det er ubehagelig å skulle bremse henne i måltid. Samtlige har vi det andre barnet, som helt tydelig har behov for mer energi enn søskenet.

Er det noen som har opplevd lignende? 

Jeg venter på kontakt med helsesykepleier for å ta det opp der, men akkurat nå ønsker jeg egentlig bare å holde barnet hjemme med meg pga manglende tillit til barnehagen 

En lunch på 1300 kkal er ca 10 brødskiver med pålegg. Kan garantere på at barnehagen ikke har økonomi til å gi barnet ditt et halvt brød med dyr pålegg hver dag.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fremstår sikkert som litt rar på dette selv, der tar jeg kritikk. "Skiven" det blir referert til var en observasjon fra barnet under felles måltid hjemme. Vi har litt av hvert på bordet, egg, bacon, grønnsaker. Barnet lurte på hvordan der føltes i min magen, om jeg var mett. Ja, jeg følte meg i grunn mett, vi har drukket melk og spist grønnsaker også. Igjen, jeg er mer lik mitt andre barn, vi glemmer å spise. Så når vi fikk barn som var ferdig med bryst å måtte begynne med fast føde syntes jeg det var vanskelig, og hadde lenge ett overfokus på dette for å kunne tilby dem mat med gode intervaller. Og dette har også bidratt til at jeg selv er flinkere å minne både dem og meg selv på at det er tid for å spise. 

Jeg sitter ikke hjemme å teller kalorier og er hyperfiksert på dette, dette er noe jeg tidligere har vært nødt å gjort i jobbsammenheng, og det gjør jeg med letthet. Jeg opplever at tall og kurver har større slagkraft enn "vi føler at". 

Men det er som om ingenting går inn, og det blir en runddans på at barn ikke skal slankes, og de derfor bidrar til overspising der borte.  

Barnet er genetisk disponert for arvelig høyt blodtrykk, å starte allerede nå med overvekt er derfor ikke til barnets fordel. Vi har aldri snakket om vekt. Jeg går på vekten om morgenen når jeg veier meg, der ungene følger på for "å hærme". Det var sånn jeg først fikk sett vekten til barnet, som er og forblir ukonsentrert ovenfor barnet. Barnet klager om plagg som strammer, har fått "pupper". Hvor det kommer fra, om det er barnet selv eller kommentarer i barnehagen, vet jeg ikke.

Jeg vil kun hjelpe barnet mitt, men jeg føler at jeg kun står å stanger i veggen her.

Ja, kaloriantall stemmer, det er det første jeg fikk bekreftet. 

Ja, mengdene stemmer. Men hjemme forlater barnet aldri en tom tallerken, og har fremstått veldig velregulert. Foruten om ukritisk mengde smør om pålegg om ingen ser.

• Liker 2
Skrevet

Vi endte opp med å ikke holde barnet hjemme. 

Historien gjentok seg igår. Barnet lå igjen med en lunsjpause på rundt 1100kcal. Vi vet ikke hva vi kan gjøre. Det føles som å løpe i motbakke

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi er på innkjøring på småbarn og observerte at barnehagen lot en liten gutt på 12mnd spise 5! brødskiver med leverpostei til lunsj. De ansatte bare lo og ga han mer. Jeg ble helt forferdet så jeg tror virkelig på historien din TS. Jeg ville tatt kontakt med helsesykepleier, og om det ikke fører frem så legg inn sak hos barnehagekontoret i kommunen.

Anonymkode: 920d6...c76

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg fremstår sikkert som litt rar på dette selv, der tar jeg kritikk. "Skiven" det blir referert til var en observasjon fra barnet under felles måltid hjemme. Vi har litt av hvert på bordet, egg, bacon, grønnsaker. Barnet lurte på hvordan der føltes i min magen, om jeg var mett. Ja, jeg følte meg i grunn mett, vi har drukket melk og spist grønnsaker også. Igjen, jeg er mer lik mitt andre barn, vi glemmer å spise. Så når vi fikk barn som var ferdig med bryst å måtte begynne med fast føde syntes jeg det var vanskelig, og hadde lenge ett overfokus på dette for å kunne tilby dem mat med gode intervaller. Og dette har også bidratt til at jeg selv er flinkere å minne både dem og meg selv på at det er tid for å spise. 

Jeg sitter ikke hjemme å teller kalorier og er hyperfiksert på dette, dette er noe jeg tidligere har vært nødt å gjort i jobbsammenheng, og det gjør jeg med letthet. Jeg opplever at tall og kurver har større slagkraft enn "vi føler at". 

Men det er som om ingenting går inn, og det blir en runddans på at barn ikke skal slankes, og de derfor bidrar til overspising der borte.  

Barnet er genetisk disponert for arvelig høyt blodtrykk, å starte allerede nå med overvekt er derfor ikke til barnets fordel. Vi har aldri snakket om vekt. Jeg går på vekten om morgenen når jeg veier meg, der ungene følger på for "å hærme". Det var sånn jeg først fikk sett vekten til barnet, som er og forblir ukonsentrert ovenfor barnet. Barnet klager om plagg som strammer, har fått "pupper". Hvor det kommer fra, om det er barnet selv eller kommentarer i barnehagen, vet jeg ikke.

Jeg vil kun hjelpe barnet mitt, men jeg føler at jeg kun står å stanger i veggen her.

Ja, kaloriantall stemmer, det er det første jeg fikk bekreftet. 

Ja, mengdene stemmer. Men hjemme forlater barnet aldri en tom tallerken, og har fremstått veldig velregulert. Foruten om ukritisk mengde smør om pålegg om ingen ser.

Hvorfor veide du deg forran barnet? Kast den vekten.. trodde det var ganske opplyst om at man ikke holder på slik. 

Absolutt alt du skriver viser at du har et veldig usunt forhold til mat, og nå overfører det til eget barn. Du kan unnskylde og prøve å bortforklare, men her er det helt tydelig at du trenger hjelp, og du trenger hjelp til p ikke overføre det du driver med til barnet ditt. 

Hvilken femåring spør en mamma hvordan en skive og noen grønnsaker føles i hennes mage? Det er ikke noe barnet får ut av det blå. 

Og om femåringen klager på at klærne strammer.. da kjøper du en str større. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi endte opp med å ikke holde barnet hjemme. 

Historien gjentok seg igår. Barnet lå igjen med en lunsjpause på rundt 1100kcal. Vi vet ikke hva vi kan gjøre. Det føles som å løpe i motbakke

Nøyaktig hva spiste barnet til lunsj? Hvilken femåring klarer p gjengi nøyaktig hvor mange gram smør, eller hvor tykt lag leverpostei de smører på? 

Du må slutte å skade barnet ditt. Hvorfor vet en femåring at når det kommer hjem fra barnehagen, så må det ramse nøyaktig opp hva det har spist, og nøyaktig hvor mye av hver ting. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor veide du deg forran barnet? Kast den vekten.. trodde det var ganske opplyst om at man ikke holder på slik. 

Absolutt alt du skriver viser at du har et veldig usunt forhold til mat, og nå overfører det til eget barn. Du kan unnskylde og prøve å bortforklare, men her er det helt tydelig at du trenger hjelp, og du trenger hjelp til p ikke overføre det du driver med til barnet ditt. 

Hvilken femåring spør en mamma hvordan en skive og noen grønnsaker føles i hennes mage? Det er ikke noe barnet får ut av det blå. 

Og om femåringen klager på at klærne strammer.. da kjøper du en str større. 

Det er derre barnehagen har bedt oss om å gjøre. Snakke om metthetsfølelse, hvordan magen føles. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er derre barnehagen har bedt oss om å gjøre. Snakke om metthetsfølelse, hvordan magen føles. 

Hva har legen, helsesykepleier eller ernæringsfysiologen bedt dere gjøre da?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Helt ærlig, dette er en brannfakkel og veldig mange av dere her kommer til å føle dere truffet. 

Overvekt er ett folkeproblem. Overvekt blir normalisert. Og det er ikke rart at det blir bagatalisert og sett på som slanking når det samtidig blir lagt til rette for slike måltider allerede i barnehagen. 

Barnet er allerede oppe i 132 i klær, det strammer, buksene er for lange. Barnet vil bruke samme klær som alle andre, men det ser ikke likt ut. Om dere ikke evner å se at foreldre har prøvd å løse dette i det skjulte i en lengre periode uten fokus på mengder, vekt eller noe, så helt greit. 

Men nå er det slik at foreldre ikke har noe de kunne gjort, annet enn å kontakte riktige instanser for å få en bekreftelse på at en lunsj under 900kcal ikke er slanking. Det føles helt feil, og blir plutselig en veldig stor operasjon ifht å bare bytte ut matvarer hjemme i skapet med bedre alternativ.

Og ja, da snakker vi såklart om hvordan magen føles etter vi ha spist, siden barnehagen overhodet ikke er sitt ansvar bevisst.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...