Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når jenta kan spise så mye om gangen så viser jo det manglende metthetsfølelse, det er ikke vanlig å ikke ha metthetsfølelse. 

Men du gjør som du vil, er ditt barn. Men om det er et underliggende problem så er det jo bedre å finne utav nå enn senere. Skal man slanke barn så er det jo en fordel å vite at de ikke feiler noe og at helsepersonell er med på laget. Du vet man kan gå opp i vekt og mangle metthetsfølelse om man har ubehandlet cøliaki og... 

Anonymkode: e1e64...632

Tusen takk, det var ett godt poeng, og noe jeg ikke vet nok om. Dette ligger i familien.

Anonymkode: 6a05b...c07

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jenta kan spise så mye om gangen så viser jo det manglende metthetsfølelse, det er ikke vanlig å ikke ha metthetsfølelse. 

Men du gjør som du vil, er ditt barn. Men om det er et underliggende problem så er det jo bedre å finne utav nå enn senere. Skal man slanke barn så er det jo en fordel å vite at de ikke feiler noe og at helsepersonell er med på laget. Du vet man kan gå opp i vekt og mangle metthetsfølelse om man har ubehandlet cøliaki og... 

Tusen takk, det var ett godt poeng, og noe jeg ikke vet nok om. Dette ligger i familien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Sykelig ut at noen klarer seg med 1 skive til lunsj?

Ta du det helt med ro. I mine øyne beskriver jeg omsorgssvikt I form av manglende oversikt, lette utveier og manglende kompetanse når det kommer til ernæring. 

Å starte med "masse rot i barnehagen"? Jeg ønsker ett samarbeid, at de evner å samarbeide med oss foreldre, jeg savner informasjon på fra når dette startet. Når det roter til dagen deres fordi at barnet trenger veiledning når det kommer til ett måltid, der de faktisk kunne gjort det så enkelt at de fikk ferdig påsmurt?

Barnet har regelmessig fråtset i det som er godt der borte, og jeg bør kontakte legen fordi jeg vil det skal ta slutt? 

Sykelig og sykelig. Men en skive til lunch er da ganske lite for et voksent menneske.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnet sa selv det hadde spist 5 brødskiver og rundt 7 kjøttkaker.

Vi kjenner oss ikke igjen i dette barnet, for det er overhodet ikke sånne måltider som blit inntatt hjemme 

Får unga både brød og kjøttkaker? 1300 er jo et dagsbehov. Dere må jo regne helt feil. Ta blodprøver hos lege. Min gutt la på seg ekstremt fort. Hadde veldig lavt stoffskifte. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Sykelig ut at noen klarer seg med 1 skive til lunsj?

Ta du det helt med ro. I mine øyne beskriver jeg omsorgssvikt I form av manglende oversikt, lette utveier og manglende kompetanse når det kommer til ernæring. 

Å starte med "masse rot i barnehagen"? Jeg ønsker ett samarbeid, at de evner å samarbeide med oss foreldre, jeg savner informasjon på fra når dette startet. Når det roter til dagen deres fordi at barnet trenger veiledning når det kommer til ett måltid, der de faktisk kunne gjort det så enkelt at de fikk ferdig påsmurt?

Barnet har regelmessig fråtset i det som er godt der borte, og jeg bør kontakte legen fordi jeg vil det skal ta slutt? 

Det er ikke vanlig at barnehagen serverer ferdig påsmurt mat. Det er en del læring i å sitte sammen ved bordet, velge pålegg, be andre å sende, smøre selv...

Selvsagt må personalet følge opp barnas behov. Bla.a. passe på at overvektige barn ikke spiser for store mengder, ikke tar på for mye smør osv, dersom foreldrene har gitt beskjed om dette. Barnehagen gjør ikke dette på eget initiativ. Ingen grunn til å være irritert på dem fordi de har gitt barnet for mye mat når dere ikke har gitt beskjed om at det er noen begrensning.

At de nå nekter å følge opp når dere ber om det, er mer spesielt. Man slanker ikke barn i den forstand at man setter dem på beinhard diett. Men de bør ikke spise ubegrenset heller. Barn skal ikke rase ned i vekt, men bokse inn i vekten.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Janmar skrev (3 minutter siden):

Får unga både brød og kjøttkaker? 1300 er jo et dagsbehov. Dere må jo regne helt feil. Ta blodprøver hos lege. Min gutt la på seg ekstremt fort. Hadde veldig lavt stoffskifte. 

Ja, 1300 er ett dagsbehov. Fått bekreftelse på at mangdene barnet har oppgitt stemmer. Så vi vet årsaken til økningen i vekt. Det er klart at andre faktorer kan være tilstede også, men mengden mat må uansett ned. 

Har tatt kontakt med helsesykepleier, håper på å få lagt en god plan sammen der, og om hun ser det nødvendig tar vi så klart barnet til legen. 

Barnet har ingen plager, er friskt og raskt. Har ikke ønsket å gjøre dette så "stort". Jeg håpte i det lengste at far var synderen og at vi med enkle grep ville komme på rett spor.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (2 minutter siden):

Det er ikke vanlig at barnehagen serverer ferdig påsmurt mat. Det er en del læring i å sitte sammen ved bordet, velge pålegg, be andre å sende, smøre selv...

Selvsagt må personalet følge opp barnas behov. Bla.a. passe på at overvektige barn ikke spiser for store mengder, ikke tar på for mye smør osv, dersom foreldrene har gitt beskjed om dette. Barnehagen gjør ikke dette på eget initiativ. Ingen grunn til å være irritert på dem fordi de har gitt barnet for mye mat når dere ikke har gitt beskjed om at det er noen begrensning.

At de nå nekter å følge opp når dere ber om det, er mer spesielt. Man slanker ikke barn i den forstand at man setter dem på beinhard diett. Men de bør ikke spise ubegrenset heller. Barn skal ikke rase ned i vekt, men bokse inn i vekten.

Nei, og det vet vi. Men sett i ettertid har dette skjedd over lang tid. Jeg er ikke irritert for at de har gitt barnet mat. Det som irriterer meg er at barnet har kunnet spise enorme mengder i barnehagen, uten at dette har blitt kommunisert til foreldre. I sommer hadde barnet med seg 2 skiver samt litt frukt og grønnsaker i matboksen sin når det var pause i servering i barnehagen. Barnet klaget ikke over lite mat. Dette samsvarer jo ikke med den mengden som blir spist der til vanlig. Disse tendensene har vi heller ikke hjemme, og vi var helt ærlig ikke klar over problemet før vi tok det opp og barnehagen bekreftet.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, 1300 er ett dagsbehov. Fått bekreftelse på at mangdene barnet har oppgitt stemmer. Så vi vet årsaken til økningen i vekt. Det er klart at andre faktorer kan være tilstede også, men mengden mat må uansett ned. 

Har tatt kontakt med helsesykepleier, håper på å få lagt en god plan sammen der, og om hun ser det nødvendig tar vi så klart barnet til legen. 

Barnet har ingen plager, er friskt og raskt. Har ikke ønsket å gjøre dette så "stort". Jeg håpte i det lengste at far var synderen og at vi med enkle grep ville komme på rett spor.

Ville uansett diskutert dette med en lege. Få tatt blodprøver og sjekk hvordan ståa er. Vårt barn begrenset vi og endret noe hvordan vi gjorde ting. F.eks lørdagsgodt får han nå 14-16 smågodt ting som klippes i 3-4 biter. Får også et par striper sjokolade. Men dette er i samråd med helsepersonell på Aker sykehus. Popcorn er bedre enn potetgull. Også følger vi tallerkenenmodulen. Nå elsker vårt barn alt av grønnsaker. Så velger ofte grønnsakene først. Fisk er også veldig populært. Så heldige sånn sett. Barnet er nå 13 år.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, og det vet vi. Men sett i ettertid har dette skjedd over lang tid. Jeg er ikke irritert for at de har gitt barnet mat. Det som irriterer meg er at barnet har kunnet spise enorme mengder i barnehagen, uten at dette har blitt kommunisert til foreldre. I sommer hadde barnet med seg 2 skiver samt litt frukt og grønnsaker i matboksen sin når det var pause i servering i barnehagen. Barnet klaget ikke over lite mat. Dette samsvarer jo ikke med den mengden som blir spist der til vanlig. Disse tendensene har vi heller ikke hjemme, og vi var helt ærlig ikke klar over problemet før vi tok det opp og barnehagen bekreftet.

Jeg syns også det høres rart ut at de har ubegrenset mengder. Da jeg jobbet i barnehage hadde vi begrensa mengder.. var det pølser var det kun 2 på hver. Brødskiver kunne de spise max 3. Middag 1.5 posjon. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig, kunnskapsløst og uforsvarlig at så små unger får spise slike enorme mengder mat i ett måltid. Når barnehagen også må ha sett at barnet ble overvektig, så er det uansvarlig at de ikke har tatt dette opp med foreldrene, og at barnehagen har fortsatt å gi 4-5-åringen (siden dette har pågått et år) like mye mat som en svær tømmerhogger.

Jeg ville kontaktet kommunelegen og krevd at kommunen fikk en ernæringsfysiolog tok noe opplæring på de ansatte, og at det ble fulgt opp videre en stund til nye, bedre rutiner er etablert. Ville også lagt frem samme krav til kommunens barnehageansvarlige.

Utover det tenker jeg at det uansett er lurt å få en legesjekk på barnet. Da kan det være lurt at du tar en time uten barnet først, hvor du informerer legen om saken, relevante mål for barnet, hvor store måltidene i bhg. har vært m.m. Husk også å nevne at det er cøliaki i familien (tolket det du svarte en annen som at det er slik sykdom i familien). Og også at du reagerer på at et barn kan ha så ekstremt matinntak om det ikke stoppes av voksne. BE også legen om henvisning for barnet til ernæringsfysiolog som kan følge opp videre.

Flere har nevnt slanking - men man skal IKKE slanke så små barn! Barn og unge i vekst skal læres og hjelpes til et sunt og godt, variert kosthold i riktige mengder. Målet hos overvektige barn og unge er ikke å gå ned i vekt - men at barnet skal holde seg vektstabilt fremover inntil det har vokst så mye i høyden at den vekten det har i dag vil være normalvekt. 

All ære til deg som har tatt tak i dette og er så bevisst - det du viser er ansvarlighet og god barneomsorg! ❤️ 

Anonymkode: 7cf86...aa1

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at dere ikke ser de tendensene hjemme. Har dere sjekket hva slags brød de har i bhg kontra hjemme?

Melk? Helmelk fremfor lettmelk, selv om det er fetere.

Hva slags pålegg? Tilbyr de agurk og paprika og andre grønnsaker også til hvert måltid? 
Drikker barnet vann?

Husker at jeg gikk med mye sultfølelse da jeg var barn. Resultatet var overvekt da jeg ble ungdom/ung voksen. Har i voksen alder selv studert og lest om kosthold, og klart å gå ned.

Anonymkode: 58e15...372

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du skriver at dere ikke ser de tendensene hjemme. Har dere sjekket hva slags brød de har i bhg kontra hjemme?

Melk? Helmelk fremfor lettmelk, selv om det er fetere.

Hva slags pålegg? Tilbyr de agurk og paprika og andre grønnsaker også til hvert måltid? 
Drikker barnet vann?

Husker at jeg gikk med mye sultfølelse da jeg var barn. Resultatet var overvekt da jeg ble ungdom/ung voksen. Har i voksen alder selv studert og lest om kosthold, og klart å gå ned.

Anonymkode: 58e15...372

De har gjort gode valg i barnehagen, de bruker blå melk, de har grovt brød, har også inntrykk av at de får agurk og grønnsaker. Barnet har alltid vært flink til å drikke vann, og har alltid med seg vannflasken sin.

Barnet er også glad i knekkebrød, og kan finne på å velge det hjemme. 

For meg er det vanskelig å sette meg inn i hvordan barnet føler det. Men far er nok mer lik der. Hjemme legger vi tilrette for at de kan ta ting i kjøleskapet om de er sultne før middag, gulrøtter og noe frukt etc.

Da er det lettere for meg å kjenne med igjen med søskenet som er ett distre barn, og glemmer og spise. Er noe spennende nok og dagen går i ett, glemmer jeg å spise. Sånn er søskenet og, og der har vi problem andre veien igjen. 

Barnet sier selv at skivene der er såååå gode, og det er klart når noe smaker veldig godt, er det vanskelig å stoppe. 

Så tror ikke at maten i seg selv er synderen, men mengde mat. 

Vi har som sagt ikke fokusert på eller kommentert på vekten til barnet, men vi snakker om hva som er bra mat for kroppen. Men barnet legger merke til at trusene begynne å bli stramme, at buksene gjør vondt. Og vi har måttet gå opp 3 størrelser for å ha komfortable klær til barnet.  

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på en liten ting. Blir det for mye fokus og begrensninger på mat hjemme, kan enkelte barn få en tendens til å spise med "begge hender" andre steder, som barnehagen. Dette har jeg erfart mange ganger både hos overvektige barn, men også barn som dessverre ikke alltid har mat tilgjengelig hjemme.

Anonymkode: f99c0...6f2

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Uten å kjenne til hele deres historie og spisemønster reagerer jeg litt på hvor lite mat du tillater barnet å spise ved servering hjemme. 1/2 rundstykke eller 1 brødskive er ganske lite mat for en 5 åring i vekst, spesielt hvis det er snakk om høye/kraftige barn som er inne i en vokseperiode. Kan problemet ligge i at dere kontrollere så kraftig hjemme at barnet spiser «alt det klarer» når muligheten byr seg i bhg, fordi han/hun vet det ikke er mulig å spise seg mett hjemme? 

Det er på ingen måte ment som kritikk, kun observasjon av egne barn i den alderen og barnas venner ift. hvor mye de spiste. 
Har litt større barn nå selv, men siste året i bhg var vanlig mengde mat for min sønn noe sånn som dette: 

Frokost: 1 skive med pålegg + en yoghurt, eller en frukt 

Lunsj: 2 (noen ganger 3) brødskiver med pålegg, eller f.eks 1-2 skåler med frokostblanding. Kanskje et glass melk eller juice til 

Varmmat bhg: Det de serverte, usikker på mengden men sikkert 1tallerken 

Middag: spiste godt til middag, rundt 3/4 av hva jeg som voksen dame spiste. Noen ganger mindre og noen ganger mer avhengig av hvor god maten var 

Kveldsmat: Enten 1 skive, yoghurt, oppdelt frukt/grønnsaker eller lignende

Mitt barn hadde en sunn og fin vekt med dette kostholdet i barne-alder. Alltid vært en høy gutt for alderen og trengte nok derfor litt er mat enn de kortere barna som vokste saktere.

Anonymkode: 27f34...8df

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan barnet snike hjemme? Tung som snacks,kjeks, godteri etc?

Passer dere 24 timer i døgnet på hva barnet spiser? Er barnet hos besteforeldrene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Uten å kjenne til hele deres historie og spisemønster reagerer jeg litt på hvor lite mat du tillater barnet å spise ved servering hjemme. 1/2 rundstykke eller 1 brødskive er ganske lite mat for en 5 åring i vekst, spesielt hvis det er snakk om høye/kraftige barn som er inne i en vokseperiode. Kan problemet ligge i at dere kontrollere så kraftig hjemme at barnet spiser «alt det klarer» når muligheten byr seg i bhg, fordi han/hun vet det ikke er mulig å spise seg mett hjemme? 

Det er på ingen måte ment som kritikk, kun observasjon av egne barn i den alderen og barnas venner ift. hvor mye de spiste. 
Har litt større barn nå selv, men siste året i bhg var vanlig mengde mat for min sønn noe sånn som dette: 

Frokost: 1 skive med pålegg + en yoghurt, eller en frukt 

Lunsj: 2 (noen ganger 3) brødskiver med pålegg, eller f.eks 1-2 skåler med frokostblanding. Kanskje et glass melk eller juice til 

Varmmat bhg: Det de serverte, usikker på mengden men sikkert 1tallerken 

Middag: spiste godt til middag, rundt 3/4 av hva jeg som voksen dame spiste. Noen ganger mindre og noen ganger mer avhengig av hvor god maten var 

Kveldsmat: Enten 1 skive, yoghurt, oppdelt frukt/grønnsaker eller lignende

Mitt barn hadde en sunn og fin vekt med dette kostholdet i barne-alder. Alltid vært en høy gutt for alderen og trengte nok derfor litt er mat enn de kortere barna som vokste saktere.

Anonymkode: 27f34...8df

Jeg skjønner at det kan virke som om det er lite. Men dette er gjort på erfaringer, og valg barnet selv tar. Jeg har aldri presset i barnet mat, annet enn å motivere til å smake på ting. Det er barnet selv, og kun barnet som plukker ut 1/2-1 rundstykke til lunsj. 

Grunnen til at det blir stekt opp 4 rundstykker er at vi ikkje skal kaste det som er tim overs. Vi ender ofte med å måtte spare på 1/2 eller 1 rundstykker fra lunsjen fordi det ikke blir spist.

Og om det skulle bli spist, har vi brødskiver som tar kort tid å varme opp i brødrister, det vet barna. 

For problemet hjemme med dette barnet er at det bruker mye tid, sitter å diller, spiser ikke alltid opp maten sin. 

Dette er hovedgrunnen til at vi ikke har hatt mistanker til barnehagen i det  hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (6 minutter siden):

Kan barnet snike hjemme? Tung som snacks,kjeks, godteri etc?

Passer dere 24 timer i døgnet på hva barnet spiser? Er barnet hos besteforeldrene?

Vi har relativt god kontroll på hva barnet spiser, vi har lite knæsk i skapene, og det er heller ikke slik at barnet går å leter. 

Vi har frukt og grønnsaker I nederste del av kjøleskapet, og der kan begge barna finne seg noe før middag, eller andre tider på døgnet om det skulle være noe de trenger. 

Vi setter stor pris på tid sammen med barna og har de veldig mye selv om det ikke er noe spesielt som vi foreldra skal, eller barna er med venner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har du alltid vært opptatt av vekt og småspist?

Er det helsesykepleier som har hengt seg opp i vekta eller er det deg? Er det medisinsk bekymring for vektøkningen så er det jo bare å få med en bekreftelse på dette til barnehagen så regner jeg med at de innordner seg og hjelper til der de må. Men synes historien din er litt svevende.

En annen ting er at det er ikke alle av oss som er født med samme metthetsfølelse og det høres ut som om dattera di mangler den. 

Ungen har jo gått opp 5kg på et lite år. Det er totalt ute av kontroll. Man gjør ungene en urett for potensielt resten av livet ved å la de bli overvektige. 

Anonymkode: acd92...dfb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis "metthetsfølelse" var en greie, hadde ikke snart alle voksne vært overvektige.

Det er lett å spise for mange kalorier av ganske mange mattyper.

Kan selv lett spise veldig mye brød, og fikk jeg brød med sjokoladepålegg som liten, gikk det lett ned 8 brødskiver.

Kjeks kan jeg spise ubegrenset av føles det, og enkle ting som f eks pasta.Spiser jo selvfølgelig ikke dette som voksen, da jeg nå teller både kalorier og makroer.

Noe alle burde gjøre.

Anonymkode: cfe15...db7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Janmar skrev (14 timer siden):

14-16 smågodt ting som klippes i 3-4 biter. 

Svindlere. 

Anonymkode: acd92...dfb

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...