AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:35 #1 Skrevet tirsdag kl 11:35 Barnet mitt er 5 år. Det går i barnehage med matservering. Far har vært alene med ungene en del ettermiddager og har innimellom gitt dem "litt ekstra" feks juice, litt nudler, ting de virkelig liker. Jeg, mor har observert at ene barnet over tid har blitt rundere, jeg tror dette startet høsten 24. For vår voksnes del har dette vært kilde til mye konflikt, da jeg har ment at far har gitt dem mye ekstra, og velger enkle utveier for å unngå diskusjon med ungene. Far har hele veien hevdet sin uskyld og påpekt at det ikke er snakk om så store mengder som jeg har trodd. Uansett, etter han så kurven til ene barnet i vår, ble han like skremt som meg, og vi har satt inn tiltak i hjemmet for at ungene ikke skal frotse men samtidig bli mett. Vi justerte mengde kjøtt/ris/pasta etc for at det skal være mettende men ikke for mye. Vi har rett og slett gjort gode endringer på hjemmebane som vil komme hele familien til gode. Observerer at barnet med litt for mye på kroppen ikke spiste opp middagene sine. Forvorittmaten ble plukket ut å spist. Men vekta gikk opp. Barnet som spiser alt, og ikke har problemer med vekt, spiste fortsatt opp all maten sin, og har dessverre gått ned 1kg siden mai. Vi har snakket med barnet om hva som blir spist i barnehagen som gjør at det ikke er plass til middag. Vi trodde først ikke på barnet, og trodde det slet med å skjønne om vi mente hele eller halve skiver. Grovt regnet, og uten å ta høyde for at barnet er fullstendig ukritisk til porsjonering av både smør og pålegg, ender vi opp med ett lunsjmåltid på rundt 1300 kcal. Siden dette barnet har gått opp i vekt etter påbegynte tiltak hjemme uten å i hele tatt spise opp maten sin, mens det andre barnet gikk ned samtidig som det spiser all mat hjemme, tok vi kontakt med barnehagen. De bekrefter for oss at det barnet sier det spiser, stemmer. Pedlederen gikk fort i forsvar med at dette hadde skjedd over sommeren. (Det er snakk om en økning på 6 kg fra sommer 24 til våren 25). Hun gikk også ut om at det ikke var greit å slanke barnet. Jeg er "ryddet" hjemme, jeg har kranglet med mannen, jeg har vært barnets stemme og trodd at jeg har hjulpet, samtidig som dagsbehovet blir spist i barnehagen. Jeg er fullstendig sjokkert over at vi var nødt å invitere til den samtalen, at de lar det skure å gå uten å i det hele tatt informere foreldre. Jeg vil kalle dette for omsorgssvikt. Nå er vi i den situasjonen at barnehagen ikke vil "slanke" barnet, og syntes det er ubehagelig å skulle bremse henne i måltid. Samtlige har vi det andre barnet, som helt tydelig har behov for mer energi enn søskenet. Er det noen som har opplevd lignende? Jeg venter på kontakt med helsesykepleier for å ta det opp der, men akkurat nå ønsker jeg egentlig bare å holde barnet hjemme med meg pga manglende tillit til barnehagen Anonymkode: 6a05b...c07 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:25 #2 Skrevet tirsdag kl 12:25 Forstår det slik at barnehagen har matservering og barna får smøre maten selv? Her tenker jeg en voksen kan sitte litt med barnet for å veilede og at man feks venter litt og kjenner om man er mett før man forsyner seg med mer. Synes likevel det høres rart ut at barnet spiser så mye i barnehagen at det legger såpass på seg Anonymkode: 89ea7...71e 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:29 #3 Skrevet tirsdag kl 12:29 Et lunchmåltid på 1300 kcal?? Hva i all verden spiser barnet da?? Ei brødskive med smør og pålegg er jo rundt 160-170 kcal og en middagsporsjon for en voksen, er rundt 6-700. Mener du at barnet spiser 8 brødskiver??? Hva sier barnet at det spiser til lunch?? Anonymkode: e0ada...59c 11 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:35 #4 Skrevet tirsdag kl 12:35 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forstår det slik at barnehagen har matservering og barna får smøre maten selv? Her tenker jeg en voksen kan sitte litt med barnet for å veilede og at man feks venter litt og kjenner om man er mett før man forsyner seg med mer. Synes likevel det høres rart ut at barnet spiser så mye i barnehagen at det legger såpass på seg Anonymkode: 89ea7...71e Ja, når barnet gjennom våren har skrytt på seg 5-6-7 skiver + varmmat har jeg tatt det som skryt og argumenter for å sluppet unna fisk og poteter til middag. Har også vært usikker på om det telles hele eller halve skiver. Pedleder bekreftet at barnet teller riktig når vi tok det opp. Vi snakker mye hjemme om at vi må høre på magen når den er mett for å klare å gjøre alt man har lyst til uten å ha vondt. Har også snakket om at av og til når maten er veldig god kan munnen lure oss til å spise mer enn magen trenger nettopp fordi det smaker så godt. Barnehagen ønsker ikke å bidra til, deres ord, slanking, og de oppleves lite samarbeidsvillige. Barnet har nå en voksen der under måltid, noe de syntes er tidkrevende og tar opp ressurser. Jeg trodde som sagt først ikke på barnet fordi det hørtes helt vilt ut. Men jo, det stemmer... Anonymkode: 6a05b...c07 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:35 #5 Skrevet tirsdag kl 12:35 Her er jeg helt uenig med pedleder og ville tatt dette opp med styrer hvis det ikke skjer en endring. I utdanningen sin skal pedleder ha lært om kosthold i barnehagen i emnet NHB, og også måtte reflektert rundt ulike dilemmaer som kan oppstå, blant annet situasjoner som den dere står i TS. Svaret til pedleder støtter ikke opp under faglitteraturen. Anonymkode: 09ac1...315 5 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:39 #6 Skrevet tirsdag kl 12:39 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Et lunchmåltid på 1300 kcal?? Hva i all verden spiser barnet da?? Ei brødskive med smør og pålegg er jo rundt 160-170 kcal og en middagsporsjon for en voksen, er rundt 6-700. Mener du at barnet spiser 8 brødskiver??? Hva sier barnet at det spiser til lunch?? Anonymkode: e0ada...59c Barnet sa selv det hadde spist 5 brødskiver og rundt 7 kjøttkaker. Vi kjenner oss ikke igjen i dette barnet, for det er overhodet ikke sånne måltider som blit inntatt hjemme Anonymkode: 6a05b...c07 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:42 #7 Skrevet tirsdag kl 12:42 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barnet sa selv det hadde spist 5 brødskiver og rundt 7 kjøttkaker. Vi kjenner oss ikke igjen i dette barnet, for det er overhodet ikke sånne måltider som blit inntatt hjemme Anonymkode: 6a05b...c07 Men har barnet like stor appetitt hjemme i helger og ferier? Anonymkode: 89ea7...71e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:50 #8 Skrevet tirsdag kl 12:50 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men har barnet like stor appetitt hjemme i helger og ferier? Anonymkode: 89ea7...71e Nei, men kanskje med frie tøyler? Barnet kunne nok ha spist vesentlig mer enn det gjør i helgene feks. Men vi steiker opp 4 rundstykker, der barner tar enten ett halvt eller helt. Dytter bort i barnet når det fyller på med for mye smør. Vi er liksom alltid til stede da, og følger opp, sier ifra når det allerede har tatt ett pålegg. Barnet kunne nok ha spist uendelig med pølser, om det ikke hadde vært andre som spiste også, men vi har liksom ikke lagt til rette for det da. Er en godtemums, og vil alltid ha noe godt. Men sånn det er nå, kan jeg ikke gi barnet noe ekstra uten å få dårlig samvittighet selv. Gjennom 5 uker i sommer der vi foreldre hadde ansvar for mat, gikk barnet ned 500g, noe som kom raskt på igjen etter oppstart i barnehagen. Grunnet endringene som er gjort hjemme, følger vi opp med veiing sv begge barna x1 i mnd. Anonymkode: 6a05b...c07 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:14 #9 Skrevet tirsdag kl 13:14 Ikke like ille, men vi opplevde et tilsvarende problem med SFO etter skolestart. Slik vi så det spiste ikke barnet særlig mer enn før hjemme, men vekten økte likevel. Etterhvert forsto vi at selv om matpakkene kom nesten uspist hjem igjen, spiste barnet rikelig av SFO-maten som ble servert klokka to. Dette var gjerne søte frokostblandinger, søt yoghurt, pasta med ketsjup eller ost og brødskiver med bare smør. Typisk mat som gir lite metthetsfølelse og helt uten mengdebegrensning. Vi tok det opp i samtaler med helsesykepleier, men selv om hun hadde hørt det samme fra andre foreldre var det ingenting hun kunne gjøre. Dette er noen år siden nå, men dessverre kommer overvekt lett på, men den er vanskelig å få av igjen. Anonymkode: 0cc52...898 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:33 #10 Skrevet tirsdag kl 19:33 Er hun mye i aktivitet? Anonymkode: 323cb...1e5 1
mommyaka Skrevet tirsdag kl 19:49 #11 Skrevet tirsdag kl 19:49 I de barnehagene jeg har jobbet i så får barna en porsjon med mat når det blir servert varm mat. Altså kjøttboller.. kanskje 5 til vær. En dæsj med potetstappe etc. Dette er jo lunsjen.. ikke middag. Så rart at barnet får så mye i barnehagen. Men du skriver litt at barnet kan spise masse. Er det slikt at om dere har pølser hjemme..så kan de spise mye? Eventuelt går barnet og leter etter mat? Spiser mye av alt om dere ikke passer på? Prader-Willis syndrom (PWS) er en medfødt genetisk tilstand som påvirker kroppen, inkludert muskelspenning, hormonell utvikling og atferd. Det kjennetegnes ved nedsatt muskelspenning og ernæringsvansker som spedbarn, men utvikler seg til en ukontrollerbar og overdreven appetitt og overspising senere i barndommen, noe som fører til fedme. Andre trekk inkluderer varierende grad av utviklingshemming, lærevansker, karakteristisk utseende, forsinket pubertetsutvikling og atferdsmønstre som stahet, sinne og selvskading.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:09 #12 Skrevet tirsdag kl 20:09 Barnet er ikke spesielt aktivt. Har god stamina, ikke noe problem å ha med seg på lengre turer, men tar aldri initiativ til særlig aktivitet alene. Veldig glad i stillesittende aktivitet, pusling, lego, tegning. Hjemme kan vi se at om barnet kan velge fritt, har det lett for ta 5 grillpølser til middag om vi ikke stopper barnet. Men det er liksom det. Har vi sagt nei/stopp er det helt greit uten videre diskusjon. Barnet har fått utrolig mye skryt for sine ferdigheter i barnehagen, og jeg er redd for at de er overvurdert barnet når det kommer til egen evne til å regulere matinntak. Barnet var sjokkert når jeg fortalte at til lunsj, trengte jeg kun 1 skive for å bli fornøyd. Har startet på organisert idrett, men for så små er det kun 45min pr uke. Barnehagen har tilsynelatende ikke hatt noe særlig kontroll over måltidssituasjonene. Anonymkode: 6a05b...c07 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:31 #13 Skrevet tirsdag kl 20:31 Har du alltid vært opptatt av vekt og småspist? Er det helsesykepleier som har hengt seg opp i vekta eller er det deg? Er det medisinsk bekymring for vektøkningen så er det jo bare å få med en bekreftelse på dette til barnehagen så regner jeg med at de innordner seg og hjelper til der de må. Men synes historien din er litt svevende. En annen ting er at det er ikke alle av oss som er født med samme metthetsfølelse og det høres ut som om dattera di mangler den. Anonymkode: e1e64...632 3 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:33 #14 Skrevet tirsdag kl 20:33 Her ville jeg hatt møte med barnehagen og helsesykepleier, bhg må også skjønne at 6-7 brødskiver er sinnsykt. Anonymkode: 1cdc1...42a 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:39 #15 Skrevet tirsdag kl 20:39 Man ser at barnet har økt kraftig i vekt. Tallene det er snakk om er 6kg på 11mnd i økning. En for høy vekt hos ett så lite barn, legger bunnen for ett helt voksenlivet. Jeg vil ikke kalle det å "være opptatt av vekt" fordi at jeg ønsker å legge det beste grunnlaget for barnet for å kunne ta de beste valgene for seg selv. Jeg meg selv, er arvelig disponert for høyt blodtrykk, overvekt eller fedme vil ikke gjøre noe noe som helst lettere. Barnet har mine gener, og har mest sannsynlig arvelig belastning på dette og. En 5åring som er nærmer 30kg er ett problem. Vi har ryddet i vårt bed, og ber barnehagen hjelpe oss. De ønsker ikke å hjelpe barnet med å regulere, porsjonere i riktige mengder eller noe, da det er vanskelig. Ikke engang en voksen mann kunne spist de porsjonene barnet vårt har spist ukentlig i barnehagen. Anonymkode: 6a05b...c07 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:41 #16 Skrevet tirsdag kl 20:41 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man ser at barnet har økt kraftig i vekt. Tallene det er snakk om er 6kg på 11mnd i økning. En for høy vekt hos ett så lite barn, legger bunnen for ett helt voksenlivet. Jeg vil ikke kalle det å "være opptatt av vekt" fordi at jeg ønsker å legge det beste grunnlaget for barnet for å kunne ta de beste valgene for seg selv. Jeg meg selv, er arvelig disponert for høyt blodtrykk, overvekt eller fedme vil ikke gjøre noe noe som helst lettere. Barnet har mine gener, og har mest sannsynlig arvelig belastning på dette og. En 5åring som er nærmer 30kg er ett problem. Vi har ryddet i vårt bed, og ber barnehagen hjelpe oss. De ønsker ikke å hjelpe barnet med å regulere, porsjonere i riktige mengder eller noe, da det er vanskelig. Ikke engang en voksen mann kunne spist de porsjonene barnet vårt har spist ukentlig i barnehagen. Anonymkode: 6a05b...c07 For ordens skyld, vi har aldri hatt enorme porsjoner her i hus, men barnet har spist det det har likt av middager, og latt resten ligge. Vi voksne har nok da vært raske med å tilby mer av det barnet liker, uten å ha visst at dagsbehovet ++ allerede er godt dekket fra barnehagen. Anonymkode: 6a05b...c07 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:44 #17 Skrevet tirsdag kl 20:44 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man ser at barnet har økt kraftig i vekt. Tallene det er snakk om er 6kg på 11mnd i økning. En for høy vekt hos ett så lite barn, legger bunnen for ett helt voksenlivet. Jeg vil ikke kalle det å "være opptatt av vekt" fordi at jeg ønsker å legge det beste grunnlaget for barnet for å kunne ta de beste valgene for seg selv. Jeg meg selv, er arvelig disponert for høyt blodtrykk, overvekt eller fedme vil ikke gjøre noe noe som helst lettere. Barnet har mine gener, og har mest sannsynlig arvelig belastning på dette og. En 5åring som er nærmer 30kg er ett problem. Vi har ryddet i vårt bed, og ber barnehagen hjelpe oss. De ønsker ikke å hjelpe barnet med å regulere, porsjonere i riktige mengder eller noe, da det er vanskelig. Ikke engang en voksen mann kunne spist de porsjonene barnet vårt har spist ukentlig i barnehagen. Anonymkode: 6a05b...c07 Du sa ingenting om vekt eller høyde i HI, du kommenterte at du sa til barnet at du ble mett av en skive, for meg høres det litt sykelig ut. Men du beskriver et medisinsk problem hos datteren din og da er lege rette stedet. At du starter opp med masse rot i barnehagen før barnet er blir skikkelig sjekket hos lege er bare fjernt. Gå til lege får henne utredet og dokumentasjon på at de må tilrettelegge. Helst før SFO og skolestart neste år. Anonymkode: e1e64...632 9 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:51 #18 Skrevet tirsdag kl 20:51 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du sa ingenting om vekt eller høyde i HI, du kommenterte at du sa til barnet at du ble mett av en skive, for meg høres det litt sykelig ut. Men du beskriver et medisinsk problem hos datteren din og da er lege rette stedet. At du starter opp med masse rot i barnehagen før barnet er blir skikkelig sjekket hos lege er bare fjernt. Gå til lege får henne utredet og dokumentasjon på at de må tilrettelegge. Helst før SFO og skolestart neste år. Anonymkode: e1e64...632 Regner med du er overvektig selv? TS skriver at datteren er glad i smør, og lett spiser mange brødskiver. Det hadde ikke TS tålt heller, så hvor vekta kommer fra, vet de jo. Barn skal absolutt slankes, om de ikke holder sunn vekt. Man kan ikke spise mye smør. Eller ubegrenset med brød. Anonymkode: cfe15...db7 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:56 #19 Skrevet tirsdag kl 20:56 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du sa ingenting om vekt eller høyde i HI, du kommenterte at du sa til barnet at du ble mett av en skive, for meg høres det litt sykelig ut. Men du beskriver et medisinsk problem hos datteren din og da er lege rette stedet. At du starter opp med masse rot i barnehagen før barnet er blir skikkelig sjekket hos lege er bare fjernt. Gå til lege får henne utredet og dokumentasjon på at de må tilrettelegge. Helst før SFO og skolestart neste år. Anonymkode: e1e64...632 Sykelig ut at noen klarer seg med 1 skive til lunsj? Ta du det helt med ro. I mine øyne beskriver jeg omsorgssvikt I form av manglende oversikt, lette utveier og manglende kompetanse når det kommer til ernæring. Å starte med "masse rot i barnehagen"? Jeg ønsker ett samarbeid, at de evner å samarbeide med oss foreldre, jeg savner informasjon på fra når dette startet. Når det roter til dagen deres fordi at barnet trenger veiledning når det kommer til ett måltid, der de faktisk kunne gjort det så enkelt at de fikk ferdig påsmurt? Barnet har regelmessig fråtset i det som er godt der borte, og jeg bør kontakte legen fordi jeg vil det skal ta slutt? Anonymkode: 6a05b...c07 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:08 #20 Skrevet tirsdag kl 21:08 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sykelig ut at noen klarer seg med 1 skive til lunsj? Ta du det helt med ro. I mine øyne beskriver jeg omsorgssvikt I form av manglende oversikt, lette utveier og manglende kompetanse når det kommer til ernæring. Å starte med "masse rot i barnehagen"? Jeg ønsker ett samarbeid, at de evner å samarbeide med oss foreldre, jeg savner informasjon på fra når dette startet. Når det roter til dagen deres fordi at barnet trenger veiledning når det kommer til ett måltid, der de faktisk kunne gjort det så enkelt at de fikk ferdig påsmurt? Barnet har regelmessig fråtset i det som er godt der borte, og jeg bør kontakte legen fordi jeg vil det skal ta slutt? Anonymkode: 6a05b...c07 Når jenta kan spise så mye om gangen så viser jo det manglende metthetsfølelse, det er ikke vanlig å ikke ha metthetsfølelse. Men du gjør som du vil, er ditt barn. Men om det er et underliggende problem så er det jo bedre å finne utav nå enn senere. Skal man slanke barn så er det jo en fordel å vite at de ikke feiler noe og at helsepersonell er med på laget. Du vet man kan gå opp i vekt og mangle metthetsfølelse om man har ubehandlet cøliaki og... Anonymkode: e1e64...632 7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå