Gå til innhold

Du som løper: hvor mange ganger i uka og hvor langt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye løper du iløpet av en uke og hvor langt hver gang? 

Kan starte med meg selv. Relativt nybegynner. Har holdt på et lite års tid med løping. Jeg løper selv ca 15 km en gang i uka og har korte intervaller (ca 3 km tilsammen) i høy hastighet ca 1-2 ganger i uken. 

Anonymkode: c06ad...84e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har løpt i en del år, og gjør det minst like mye for psyken som for fysikken - er mine "husmorpauser"😅 jeg løper som regel 4-5 ganger i uken, rundt 15 km hver gang. 

Skrevet

Har 45 km som weekly goal på Strava, av og til er jeg over det, av og til må jeg løpe langt på søndager🙈🤣

Springer 4-6 ganger i uken, stort sett. Variert lengde på turene. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men har dere noen tips til å komme seg ut døra og over dørstokkmila? Jeg kvier meg for at folk skal se at jeg løper og puster og peser😅 

Anonymkode: fbb9e...7cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver jevnt å ha 3 økter i uka på 45-60 minutter, i perioder løper jeg mer om jeg har et mål om å øke tempo,  eller været er ekstra hyggelig.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke for å kuppe tråden, men har dere noen tips til å komme seg ut døra og over dørstokkmila? Jeg kvier meg for at folk skal se at jeg løper og puster og peser😅 

Bare gjør det. Man må bare begynne.
Begynn med å løpe sakte så du bygger opp utholdenhet, teknikk og muskler først. Da slipper du og å puste å pese, og du slipper å dra på deg en skade uke 1 ;) 

Anonymkode: 587fb...292

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg begynteakkuratå løpe igjen. Jeg har løpt i tre uker nå og bruker ca 10 minutter per kilometer. Jeg skal holde meg på den farten frem til jeg er godt under fedme (jeg har 2-2.5 kg igjen i fedmekategorien nå). Lengste jeg har løpt var 8km og det var kun fordi kroppen føltes bra den dagen. 

Jeg ville satt et mål på 10 km i uka for deg nå og lagt på 1-2 kilometer når du føler kroppen tåler det. Det er bedre å legge på kilometer fremfor fart frem til du klarer å opprettholde et regime med god oppvarming, styrketrening og lærer deg å ta inn kalorier og væske underveis i løpet. 

Lykke til!

Anonymkode: 6ddfc...b8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor mange har du lagt merke til i dag som løper og puster og peser? Hvor mange har du lagt merke til den siste uka? 

Jeg har løpt 3-8 km nesten hver dag den siste uka, og jeg kan ikke huske en eneste person som "løper og puster og peser". Jeg husker ikke engang hvor mange personer jeg møtte når jeg løp i dag. Ganske enkelt fordi det ikke bryr meg. Det er ikke noe jeg registrerer, eller tenker over. 

Den harde sannheten er at du ikke er bemerkelsesverdig. Forbipasserende bryr seg overhode ikke om deg. Folk flest er opptatt med sitt, og sine nære og kjære, ikke en tilfeldig forbipasserende. 

Anonymkode: 365b3...afd

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Var med i en løpegruppe før. Løp tre ganger i uken. 

Mandag. Intervall - enten 400 eller 800 meter. Dette var ferdige merkede runder hvor man hadde sprayet merker på asfalten. Man jogget til første merke, så 400 el. 800 m i høyt tempo, jogget til neste merke så 400el. 800 høyt tempo osv. Intervallrundene på rundt en mil. Noen ganger var det også ren intervall i en times tid.

Onsdag - 15K jogg

Fredag - En times kosejogg 

Løpegruppa jeg var med i har holdt på i over 30 år og hadde en haug forskjellige ruter. De kunne også snarveier/stier over hele kommunen, så løpeturene ble aldri den samme runden. 

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett 3 turer i uken, alt fra 5 km til 2,5 mil. Kommer litt ann på. Korte turer på 5-6 km eller så tar jeg i et kjappt drag, kan ha litt intervaller på lengre strekninger opp mot 10 km +. Lange turer blir roligere tempo. 

Anonymkode: 1cf22...909

Skrevet

Før jogget jeg opptil tre økter om dagen, men nå tar jeg meg tid til tre økter i uka. Er mest for å vedlikeholde formen til jeg tar meg tid til mer igjen. Har aldri fulgt km, men tid.

Forskningen viser at man ikke får effekt på kappilærene etter en time om dagen, og jeg er mer fornøyd når jeg bruker lang tid på runden min og dermed får mye tid på beina enn når jeg løper fortere. Løper 10 km på 41 min nå, men skal prøve å komme meg under 30 når jeg får tid

Skrevet (endret)

5-6 dager i uken, vanligvis 5-7 km.

Endret av Disney Adult
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også nybegynner, holdt på et halvt år. Har som mål minst 12 km i uka, fordelt på en intervall, en rolig "langtur" (langtur for meg, ikke for noen andre), og en raskere kort tur. 

Anonymkode: 804dc...547

Skrevet

Jeg begynte å løpe i februar, ha hatt og har enda ekstra på kroppen (gått ned 22kg) så løpingen blir nok formet av det. Jeg har så lyst til å komme meg opp til 5 km, men som regler havner jeg på 3,5 km i løpet av den halvtimen jeg er på mølla. Trener ca 3-4 ganger i uka. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 9.07):

Løp sakte, og veksle mellom å løpe og gå. Det gjør ikke noe om folk ser at du blir sliten av å trene, det er jo meningen at du skal få opp pulsen litt. Og det er jo realiteten at man er nødt til å starte et sted. Folk du passerer tenker ikke over det. Lykke til!

Anonymkode: b5188...999

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Majer skrev (På 27.8.2025 den 23.20):

Før jogget jeg opptil tre økter om dagen, men nå tar jeg meg tid til tre økter i uka. Er mest for å vedlikeholde formen til jeg tar meg tid til mer igjen. Har aldri fulgt km, men tid.

Forskningen viser at man ikke får effekt på kappilærene etter en time om dagen, og jeg er mer fornøyd når jeg bruker lang tid på runden min og dermed får mye tid på beina enn når jeg løper fortere. Løper 10 km på 41 min nå, men skal prøve å komme meg under 30 når jeg får tid

Du mener vel under 40?

Skrevet

20-25 kilometer hver natt, 6 dager i uka. Er avisbud, så det er betalt trening😀

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Løp mye før, og da lå jeg på 3 til 4 økter i uken. Hadde fast en intervalløkt på mølle med stigning, en rolig langøkt på alt mellom 10 og 15 km. De siste var mer vedlikehold og kortere på 5-7 km, men høyere tempo enn lamgøkt. 

Etter å ha levd med forfall noen år prøver jeg igjen å finne løpegleden. Nå er jeg på 3 økter, de ligger på 3-5 km. Jeg går i tilligg på mølle med motstand og har da vektvest, det gjør jeg to ganger i uka

Kondosjon er virkelig ferskvare, det merket jeg nå etter forfall, men merker kroppen husker og responderer bra. Nå har ikke jeg et mål om å løpe raskest eller lengst, og kommer neppe til å melde meg på noen løp igjen. Nå gjelder det velvære og investering i egen helse- både fysisk og mentalt. 

Anonymkode: fd806...568

Skrevet

Prøver å få løpt en runde på 6,2km de dagene jeg ikke spiller padel eller trener på annen måte. Som regel blir det et par ganger i uka. Holder en snittfart på rett under 5 minutter pr. kilometer. Passe kupert løype, mest grusvei.

AnonymBruker
Skrevet

Løper 1-2 ganger i måneden, og det er mest for å vedlikeholde formen. Løper en runde på 5 km og bruker ca. 20 minutter på den.

For løping hjelper det å ha god mobilitet i bein og hofte.

Anonymkode: 01e48...d1e

Skrevet
Lur Venn skrev (1 time siden):

Du mener vel under 40?

Nei, vært under 40 lenge. Må under 30 hvis det skal være noen vits I å løpe oftere enn jeg gjør😅

Månestråle93 skrev (På 28.8.2025 den 9.35):

Jeg begynte å løpe i februar, ha hatt og har enda ekstra på kroppen (gått ned 22kg) så løpingen blir nok formet av det. Jeg har så lyst til å komme meg opp til 5 km, men som regler havner jeg på 3,5 km i løpet av den halvtimen jeg er på mølla. Trener ca 3-4 ganger i uka. 

Helt fint det:) Men prøv å øke til 35 minutter. Er rundt 35-40 minutter den magiske grensen er hvor blodårene blir mer effektive😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...