Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jag ser inte heller att smokk skulle vara något nödvändigt. Men jag har kanske inte haft de problemen heller.

Jag såg aldrig när jag skulle stoppa in den, och han ville aldrig ta den och lika glada är vi för det.

Somnade gjorde han vid bröstet.

Var han ledsen kändes det bättre att plocka upp honom och ge honom värme, en smokk fastnade inte i en skrikande mun.

och att pressa in den, tvinga på nåt sätt, hålla kvar den i munnen som en bekant tyckte jag skulle göra - det kändes bara fel.

Så det blev ingen för oss.

Jag förstår hjälpen det kan ge men reagerar fortfarande på barn som kan gå som har smokk i munnen när de åker buss, vagn, cyklar elelr är ute på stan mitt på dan.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan greidde du å passe på det? Min sønn tottet allerede på sykehuset, og det var komplett umulig å passe på at han ikke tottet, enda jeg gjorde alt jeg kunne

*takknemlig for tips*

At de "gnager" og suger på hele hånda gjør ikke noe, for det er det ingen som fortsetter med i lengden, men straks tommelen har funnet veien inn i munnen har jeg vippet den forsiktig ut igjen. Om de ikke bryr seg er det jo greit og om den går inn igjen etter kortere eller lengre tid vipper jeg den ut igjen. Blir de urolige får de puppen i stedet. Perioden med stort suttebehov er ikke så fryktelig lang, og med fri tilgang til puppen i den perioden får de kosen og nærheten de trenger.

Gjest Gjest
Skrevet

da jeg fødte min skjønne datter kom hun ut med totten i munnen. det var skikkelig søtt. men etter en dag på sykehuset fant hun ikke igjen totten sin og jeg hadde pakket med smokker. hun var helt hysterisk fordi hun ikke klarte og finne totten igjen så jeg ga henne en smokk. gjett om jenta ble glad. jeg og, frustrerende og se på at hun hadde så lyst på totten men ikke kunne finne den. smokken ble fast venn i ca fire måneder,så plutselig fant hun totten sin igjen og smokken var glemt. vist jeg kunne få bestemme og ikke hun så hadde de blitt smokk i stedet for tott. aner virkelig ikke hvordan jeg skal få henne til og slutte med totten.

jeg ga smokk for å tilfredstille sugebehovet hennes som var enormt ettersom hun hadde ligget i magen og kost seg med totten. ikke fordi det var lettvint og få henne til og roe seg eller noe sånn. hun blir nå tre år og er fryktelig glad i totten sin.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Var han ledsen kändes det bättre att plocka upp honom och ge honom värme, en smokk fastnade inte i en skrikande mun.

De som gir smokk tar også barna sine opp og gir de kjærlighet og varme

Gjest Gjest
Skrevet
Herregud, hva gjør vell det om man innimellom finner "lettvinte"løsninger??

Som småbarnsmor, er det vell nok av hyl og mas hele dagen, til att man kan bruke løsninger der man kan!Det er da ikke alltid det er ett problem som kan "løses"som du sier. Noen ganger er de bare trøtte, slitne eller rett og slett sutrete uten grunn, og da går jeg ikke inn og skal dybde analyse grunnen!

Jo flere løsninger jeg finner for att dagen går uten for mye hyl og sutring, jo bedre mener nå jeg!

enig med deg.

Gjest Maddy
Skrevet

Furstina: Tror du at vi som ikke gir smokk ikke tar opp ungene ???? Da er du ganske naiv spør du meg. Jenta vår sitter og koser hele tia på fanget, men om hun er veldig lei og trett så er smokken en god trøst selv om hun sitter på fanget.

Så lenge man ikke har unger som ikke har behovet så bør man ikke være for kjapp å uttale seg.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Er det ikke et "problem" hvis en baby er grinete fordi h*n er trøtt?  Er de trøtte er det kanskje en idè å legge de, heller enn å putte en smokk i munnen å håpe de er stille 15 minutter til?  Jeg vet at det ikke alltid er noe spesifikt som er galt, poenget mitt er bare at man børe prøve å finne ut om det er det, før man tyr til de "lettvinte" løsningene.

Neida og noen velger å koke bleier og lappe alle klær mens andre tyr til lettvinte løsning som engangsbleier og en ny strømpebukse.

Sånne kommntarer er helt håpløse.

Skrevet (endret)
Neida og noen velger å koke bleier og lappe alle klær mens andre tyr til lettvinte løsning som engangsbleier og en ny strømpebukse.

Sånne kommntarer er helt håpløse.

Kanskje du skulle lese innlegget skikkelig før du kritiserer? Det står ingenting om at man ikke bør velge de lettvinte løsningene, det står bare at man bør skjekke om det er en spesiell grunn til at barnet er grinete før man tyr til de lettvinte løsningene.

Men du mener kanskje at det ikke har noen hensikt å se etter om det er en spesiell grunn til at barnet er grinete? Det er bare å putte sutten i munnen, og ferdig med det? Hva om barnet har bæsja? En baby skal jammen ikke ligge med bæsj i bleien mange minuttene før h*n blir knallrød og sår.. Men det er vel ikke vits å skjekke engang.. Hvis babyen holder kjeft når den får smokken i munnen så er vel alt greit, eller hva? Hva om h*n er sulten? Det er kanskje heller ikke så nøye? Vi bare putter smokken i munnen på babyen, og blir den stille er alt vel. Så lenge mor har det lettvint er vel alt bra?

Dessuten synes jeg ikke eksemplene dine på lettvinte løsninger hører hjemme i en slik diskusjon i det hele tatt. En smokk blir jo først og fremst benyttet som trøst. Men tøybleier i stedet for engangs - og lappe strømper heller enn å kjøpe nye handler om helt andre ting - gjenbruk, økonomi, o.l. Til opplysning bruker min engangsbleier, og da Lille var på vei valgte jeg å kjøpe ny vogn heller enn brukt fordi jeg ikke gadd å sette meg ned å lete etter brukbare bruktvogner. Så lettvinte løsninger ønskes ofte velkommen her i huset.

Som jeg har sagt tidligere - min bruker smokk, og jeg synes det er et supert "supplement" til pupp og annen kos. Når jeg snakker om at jeg ikke liker smokk som en lettvint løsning mener jeg å putte smokken i munnen på barnet uten at det egentlig er nødvendig, eller når det er årsaker til at barnet er grinete som burde løses på en annen måte. Å putte smokken i munnen på en baby når å ta h*n på fanget hadde gjort samme nytten synes jeg ikke noe om. Å putte smokken i munnen på en baby som ønsker nærhet, slik at man selv kan fortsette med hva enn man holder på med selv, ser på tv eller leser avisen, synes jeg ikke noe om.

Endret av Lemming
Skrevet
Kanskje du skulle lese innlegget skikkelig før du kritiserer?  Det står ingenting om at man ikke bør velge de lettvinte løsningene, det står bare at man bør skjekke om det er en spesiell grunn til at barnet er grinete før man tyr til de lettvinte løsningene.

Men du mener kanskje at det ikke har noen hensikt å se etter om det er en spesiell grunn til at barnet er grinete?  Det er bare å putte sutten i munnen, og ferdig med det?  Hva om barnet har bæsja?  En baby skal jammen ikke ligge med bæsj i bleien mange minuttene før h*n blir knallrød og sår..  Men det er vel ikke vits å skjekke engang.. Hvis babyen holder kjeft når den får smokken i munnen så er vel alt greit, eller hva?  Hva om h*n er sulten?  Det er kanskje heller ikke så nøye? Vi bare putter smokken i munnen på babyen, og blir den stille er alt vel.  Så lenge mor har det lettvint er vel alt bra?

Herregud, du ber jo om bråk med sånne usakligheter. Jeg kan ikke med min verste vilje lese av Podens innlegg at hun mener noe sånt. Tror du forresten at en sulten baby med bæsj i bleia blir rolig fordi den får en smukk i munnen?

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Takk Plym

Jeg leste innlegget ditt Lemming og ja det er satt på spissen med tøybleier, men at du ut fra det trekkre konklusjonene at jeg vil la ne baby ligge å hyle med bæsje bleie , kun stå og dytte inn smokken er jo helt utrolig

Både du og Fyrstina sier at barnet roer seg mye bedre trøst og bli tatt opp på fanget. Så dere tror at vi står og stapper smokken inn i munnen og lar ungen ligge.

Våre unger fåt like mye kjærlighet og omsorg som deres, at dere selv mener dere er bedre mødre en oss andre for stå for deres reging for det er faktisk det dere hentyder

Skrevet

Er det mulig å krangle så mye om man skal bruke smokk eller ikke da :overrasket:

Skrevet (endret)
Takk Plym

Jeg leste innlegget ditt Lemming og ja det er satt på spissen med tøybleier, men at du ut fra det trekkre konklusjonene at jeg vil la ne baby ligge å hyle med bæsje bleie , kun stå og dytte inn smokken er jo helt utrolig

Både du og Fyrstina sier at barnet roer seg mye bedre trøst og bli tatt opp på fanget. Så dere tror at vi står og stapper smokken inn i munnen og lar ungen ligge.

Våre unger fåt like mye kjærlighet og omsorg som deres, at dere selv mener dere er bedre mødre en oss andre for stå for deres reging for det er faktisk det dere hentyder

På samme måte som du satte det på spissen ved å nevne tøybleier satte jeg det på spissen ved å si det jeg sa. Jeg trekker ingen flere konklusjoner enn deg - Jeg sier jeg synes man bør skjekke etter eventuelle årsaker til at barnet er grinete før man gir h*n smokk - og du konkluderer med at jeg tror jeg er en bedre mor enn deg, og at jeg sitter hjemme å koker tøybleier og lapper gamle strømper heller enn å kjøpe nye. Så kanskje vi med fordel kan roe overdrivelsene litt ned begge to? Jeg kan innrømme at jeg kanskje tok litt hardt i, men jeg skrev da aldeles ikke at jeg tror jeg er bedre enn deg, og at du lar barnet ditt ligge å skrike å hyle mens du står å dytter inn smokken. Som jeg sa - og har sagt gjentatte ganger er jeg helt for smokk, og min baby bruker det selv. Hvor mange ganger må jeg gjenta dette? Jeg tviler ikke et sekund på at du er nøyaktig like glad i din baby som jeg er i min - og da er vi jo enig. Jeg snakket om de som ikke gir babyene like mye nærhet og kos som andre - men heller gir babyene smokk for å slippe å "ta tak i det". ok?

Endret av Lemming

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...