Eva28 Skrevet 26. mars 2006 #21 Del Skrevet 26. mars 2006 Det er helt greit på natta å sånt for at ungen skal sove godt og føle seg trygg, det er ikke det jeg sier, men når det er på dagtid og unger som har begynt å snakke og de flyr der med sutten i kjeften dagen lang for at forledra skal få fred syns jeg blir for lettvint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 26. mars 2006 #22 Del Skrevet 26. mars 2006 Eva: Når det gjelder å putte smokk i munnen på en baby bare fordi det er "lettest" er jeg helt enig med deg. Jeg liker heller ikke å se foreldre som putter smokken i munnen på barnet sitt for å "kjøpe seg tid", slik at de kan utsette å blidgjøre barnet, slik at de slipper å gjøre noe akkurat da. Når Lille er sutrete er det jo som regel en grunn, og da må man forsøke å finne ut hva, og "fikse" problemet. Men mange kan synes smokk er kjempekjekt å ha, uten at de bruker den som nevnt ovenfor. Min bruker som regel bare smokk når han har ammet (som jeg nevnte tidligere, så blir han mett men vil ha pupp likevel, og blir sint når det kommer melk - da bruker smokken å "steppe inn") eller når han skal sove, bortsett fra hvis det er noe spesielt som gjør at han trenger litt ekstra trøst... Så smokk er jeg helt for, men ikke hvis den brukes for å få barnet til å være stille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 26. mars 2006 #23 Del Skrevet 26. mars 2006 Med førstemann skulle vi vente med å gi ham smokk. For å få igang ammingen. Med det resultatet at han han i puppen hele tiden. Puppene fikk etterhvert åpne sår og da farmora introduserte smokken ble den en deilig avlastning for veeeldig såre bryst. Nestemann fikk smokk på nyfødtintensiven på Ullevål. Tredjemann ville ikke ha smokk så han totter i stedet for. Det er utrolig søtt å se på, men jeg liker det i grunnen ikke for det er ikke noe heldig i det lange løp. Barna har forresten sluttet med dagsmokk før de har vært året (bortsett fra til litt kos innimellom og til dagsoving). Nå skal vi venne 3-åringen av med smokk. Ser at det blir en tøff kamp, men det går nok. Regner med at det blir værre med han med totten..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 26. mars 2006 #24 Del Skrevet 26. mars 2006 Emma får smokken sin når hun skal sove - men ikke i løpet av dagen mens hun er våken. Jeg syns smokk er bedre enn tommel av samme grunn som alle andre har nevnt...man kan ta fra dem smokken - ikke tommelen. Dessuten behøver ikke avvenning være så vanskelig heller. Sønnen min var ikke noe vanskelig å få til å slutte selvom han var "helt avhengig" av smokken. Vi begynte med smokk fordi jeg hverken ønsker eller orker å sitte med en unge på puppen 24/7. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #25 Del Skrevet 26. mars 2006 Det hendte jeg ga min datter smokken "fordi det var lettvint". Ellers hadde jeg sannsynligvis aldri fått hverken spist eller dusjet til å begynne med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemaja Skrevet 26. mars 2006 #26 Del Skrevet 26. mars 2006 Min førstefødte begynte å totte før vi kom hjem fra sykehuset han!!! En venninne ga han smokk for å avvenne han med tottinga, men selvfølgelig var det en type smokk de bare har i spesialforretninger, og det er 1,5 time til herfra. Så da både totta han og brukte smokk som det ble krise pga hver gang den ble borte. heldigvis slutta han med smokk da begge smokkene hadde forsvunnet og det tok 3 dager før jegkom meg på spesialbutikken.Da hadde han gått over på heltidstotting og ville ikke ha smokk lengere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #27 Del Skrevet 26. mars 2006 Min førstefødte begynte å totte før vi kom hjem fra sykehuset han!!! ← Finnes det ikke bilder som viser at barn kan sutte på totten allerede før de er født, i mors liv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 27. mars 2006 #28 Del Skrevet 27. mars 2006 Finnes det ikke bilder som viser at barn kan sutte på totten allerede før de er født, i mors liv? ← Jepp! Da mamma tok ultralyd av meg lå jeg med tommelen i munnen. babyene har faktisk større kroppskontroll når de er i mors liv fordi de er "vektløse" i fostervannet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 27. mars 2006 #29 Del Skrevet 27. mars 2006 Eva: Når det gjelder å putte smokk i munnen på en baby bare fordi det er "lettest" er jeg helt enig med deg. Jeg liker heller ikke å se foreldre som putter smokken i munnen på barnet sitt for å "kjøpe seg tid", slik at de kan utsette å blidgjøre barnet, slik at de slipper å gjøre noe akkurat da. Når Lille er sutrete er det jo som regel en grunn, og da må man forsøke å finne ut hva, og "fikse" problemet. Men mange kan synes smokk er kjempekjekt å ha, uten at de bruker den som nevnt ovenfor. Min bruker som regel bare smokk når han har ammet (som jeg nevnte tidligere, så blir han mett men vil ha pupp likevel, og blir sint når det kommer melk - da bruker smokken å "steppe inn") eller når han skal sove, bortsett fra hvis det er noe spesielt som gjør at han trenger litt ekstra trøst... Så smokk er jeg helt for, men ikke hvis den brukes for å få barnet til å være stille. ← Herregud, hva gjør vell det om man innimellom finner "lettvinte"løsninger?? Som småbarnsmor, er det vell nok av hyl og mas hele dagen, til att man kan bruke løsninger der man kan!Det er da ikke alltid det er ett problem som kan "løses"som du sier. Noen ganger er de bare trøtte, slitne eller rett og slett sutrete uten grunn, og da går jeg ikke inn og skal dybde analyse grunnen! Jo flere løsninger jeg finner for att dagen går uten for mye hyl og sutring, jo bedre mener nå jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 27. mars 2006 #30 Del Skrevet 27. mars 2006 Herregud, hva gjør vell det om man innimellom finner "lettvinte"løsninger?? Som småbarnsmor, er det vell nok av hyl og mas hele dagen, til att man kan bruke løsninger der man kan!Det er da ikke alltid det er ett problem som kan "løses"som du sier. Noen ganger er de bare trøtte, slitne eller rett og slett sutrete uten grunn, og da går jeg ikke inn og skal dybde analyse grunnen! Jo flere løsninger jeg finner for att dagen går uten for mye hyl og sutring, jo bedre mener nå jeg! ← Er det ikke et "problem" hvis en baby er grinete fordi h*n er trøtt? Er de trøtte er det kanskje en idè å legge de, heller enn å putte en smokk i munnen å håpe de er stille 15 minutter til? Jeg vet at det ikke alltid er noe spesifikt som er galt, poenget mitt er bare at man børe prøve å finne ut om det er det, før man tyr til de "lettvinte" løsningene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 27. mars 2006 #31 Del Skrevet 27. mars 2006 Gutten min er ofte trøtt en stund før han skal legge seg, men vi drøyer leggingen til kl 1900 for det er da han skal sove. Kan jo ikke bare legge ungen hver gang han gjesper. Han er 11 måneder og må ha noen rutiner, og en av dem er leggetiden hans. Ikke vær så vanskelig da............... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 27. mars 2006 #32 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Hmm.. Slik jeg ser det er det du som er vanskelig: ... Når Lille er sutrete er det jo som regel en grunn, og da må man forsøke å finne ut hva, ... ← ... Det er da ikke alltid det er ett problem som kan "løses"som du sier. ... ← ... Jeg vet at det ikke alltid er noe spesifikt som er galt, poenget mitt er bare at man børe prøve å finne ut om det er det, før man tyr til de "lettvinte" løsningene. ← Som sagt (flere ganger) vet jeg at det ikke alltid er en spesiell grunn til at barnet er grinete, og jeg skjønner at du ikke kan droppe alle rutiner bare fordi Lille gjesper. Poenget var bare at jeg synes man skal bruke smokken som en utvei først etter at man har skjekket at alt er som det skal være.. Endret 27. mars 2006 av Lemming Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plym Skrevet 27. mars 2006 #33 Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg syns at smokk er noe tull. har aldri hatt behov for det. Og jeg har sett mange av mine venninne har sleti med avvenning så jeg er bare er lykkelig for at mine barn ikke har brukt smokk. Men flaska har de brukt på natten, og etter behov... ellers går det mye i kopp på minsten som er 1,5 år. ← Hva med krybbedødargumentet, da? Synes du det er tull også? Hilsen Plym som digger smukk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maddy Skrevet 27. mars 2006 #34 Del Skrevet 27. mars 2006 Det er fordeler og ulemper med smokk ja. Eldste jenta mi tok ikke smokk og hun hadde et vanvittig sugebehov og dermed hang hun i puppen opptil 1 1/2 time i hver omgang. Følte meg som den melkekua. Med no. 2 så ga jeg smokk på sykehuset. Merket at hun også har hatt et stort sugebehov og for oss har det hjulpet enormt. Nå bruker hun ikke smokk hele dagen, men om natta og når hun skal sove da er smokken på plass. Det sies at smokk også skal være til hjelp mot krybbedød da de små ikke sover like tungt. Men jeg synes ikke det er lekkert å se en 3-4 åring med smokk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 27. mars 2006 #35 Del Skrevet 27. mars 2006 Er det ikke et "problem" hvis en baby er grinete fordi h*n er trøtt? Er de trøtte er det kanskje en idè å legge de, heller enn å putte en smokk i munnen å håpe de er stille 15 minutter til? Jeg vet at det ikke alltid er noe spesifikt som er galt, poenget mitt er bare at man børe prøve å finne ut om det er det, før man tyr til de "lettvinte" løsningene. ← Når min datter var liten (under et halvt år) ble hun noen ganger så overtrøtt at hun ikke klarte å roe seg ned. Ikke fordi jeg med vilje holdt henne oppe, men det er ikke alltid man er hjemme og kan styre alt som skjer rundt. Da hjalp smokken henne til å roe seg ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffeavtalen Skrevet 27. mars 2006 #36 Del Skrevet 27. mars 2006 Alle mine 3 har hatt smokk. Den eldste fikk den når han var 5-6 dager gammel, de to yngst allered samme dag som de ble født. Dette fordi jeg selv "tottet" til langt oppi ungsdomsskolen, og av hensyn til mine pupper som ganske snart så ut som rå kjøttkaker. De sluttet også med smukken mellom 2,5 og 3 år, og jeg har overhodet ikke hatt noe problem med den prosessen. Da er de så gamle at de kan forklares hvorfor og hvordan smokken skal forsvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Olemannen Skrevet 27. mars 2006 #37 Del Skrevet 27. mars 2006 Vi var kanskje litt heldige men bestemte oss for å prøve å slutte med smokk på en av guttenne våre rett før han fylte 2 år. Det tok faktisk bare ei helg, så var den saken glemt. Vi holdt han opptatt med andre ting og hver gang han spure etter tutt, fikk vi han over på et annet spor. Det hele gikk utrolig bra, og han gåt ikke noe særlig på natta heller. Vi føler i etterkant at vi torde å gjøre det rette, jo før jo bedre, og det funka. Har samtitig forståelse for de barn som er svært knyttet til smokken, men kanskje de trenger annen type oppmerksomhet, eller kanskje mer kroppskontakt og nærhet, samt mye skryt, ( tror ikke det går ann å skryte for mye ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 27. mars 2006 #38 Del Skrevet 27. mars 2006 Har ikke brukt smokk til noen av våre 8. Har også passet på at de ikke har begynt med totten. Kan ikke se at smokk er noen nødvendighet for vanlige friske barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. mars 2006 #39 Del Skrevet 28. mars 2006 Har ikke brukt smokk til noen av våre 8. Har også passet på at de ikke har begynt med totten. Kan ikke se at smokk er noen nødvendighet for vanlige friske barn. ← Hvordan greidde du å passe på det? Min sønn tottet allerede på sykehuset, og det var komplett umulig å passe på at han ikke tottet, enda jeg gjorde alt jeg kunne *takknemlig for tips* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 28. mars 2006 #40 Del Skrevet 28. mars 2006 1. Tifredsstille sugebehovet 2. Kos 3. Lettere å bli kvitt smokken enn tommelen 4. Smokkbruk forebygger krybbedød ved at barnet blir "minnet om" å puste mens det sover. ← I tillegg har vi det med tannstillingen. Jeg sugde på totten da jeg var liten, og bittet så ikke ut til slutt! Jenta mi har brukt smokk fra dag 1. Nå er hun 1,5 og bruker den bare når hun skal sove. Helt i orden syns jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå