Gjest lur Skrevet 26. mars 2006 #1 Del Skrevet 26. mars 2006 Har ikke selv barn, så derfor lurer jeg: Hvorfor er det så mange som gir barna smokk? Skjønner jo at det er greit når de har behov for å suge på noe, og at de lettere roer seg. Men det er jo så mange som sliter med avvenning og noen barn bruker smokk veldig lenge. Er det ikke enklere på sikt å aldri starte med smokk, barna vil jo ikke savne noe de aldri har begynt med? Å hindre de i å suge på tommelen går jo ikke, men det er jo noe barnet finner fram til selv, ikke noe foreldrene innfører. Hvorfor starte med smokk om barnet vil suge på tommelen om de føler sugebehov (eller kanksje aldri begynner med dette) ? Dette er ikke kritikk av de som gir smokk, jeg bare lurer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #2 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg tror ikke jeg kommer til å gi ungene mine smokk, vil prøve uten. Brukte det ikke selv, og jeg var et snilt og rolig barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Daisy_* Skrevet 26. mars 2006 #3 Del Skrevet 26. mars 2006 Ingen av våre unger har brukt smokk. Sønnen vår bruker totten mens dattera vår trenger ingenting. Ja det er vanskelig å venne barn av med smokk, men en jeg kjenner sugde på totten til hun var 16 år!!! Klarte ikke å stoppe! Så når hun fikk barn så sørget hun for at de brukte smokk for da var det lettere å venne de av med det igjen. Totten er jo alltid der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 26. mars 2006 #4 Del Skrevet 26. mars 2006 Har lest at bruk av smokk om natten kan hjelpe mot krybbedød, så jeg ville brukt det på natterstid, men gjøre det klart at smokk ikke er noe man bruker når man er våken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 26. mars 2006 #5 Del Skrevet 26. mars 2006 1. Tifredsstille sugebehovet 2. Kos 3. Lettere å bli kvitt smokken enn tommelen 4. Smokkbruk forebygger krybbedød ved at barnet blir "minnet om" å puste mens det sover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2006 #6 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg skulle heller ikke bruke smokk, jeg skulle bruke tøybleier og mitt barn skulle ikke smake sukker før hun var minst ti. Man gir opp enkelte kjepphester på veien. Hun begynte med smokk når hun var åtte uker, etter å ha hengt i puppen omtrent sammenhengende fra hun ble født. Brukte smokk til hun var to år, ga den da opp uten store problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2006 #7 Del Skrevet 26. mars 2006 Om jeg hadde blitt garvid nå, hadde smokk vært en av de tingene osm lå ferdig pakket i min hamedsegpåsykehuset-bag. Hvorfor? Fordi jeg vet hva som må til for å slutte med smokk, og jeg vet hvor nærmest umulig det er å få barn til å slutte å totte. I motsetning til hva mange tror, er totting faktisk skadelig for tennene, for tannstillingen men også for bakteriefloraen i munnen. Dessuten blir en baby som ligger ute i åtte minus og skal sove fryktelig kald på hånden sin når totten må være fri. En smokk kan du gjemme på dagtid, det kan du ikke med totten. Smokk for alle penga, det er iallefall min filosofi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 26. mars 2006 #8 Del Skrevet 26. mars 2006 En smukk kan man kaste, det er vanskeligere med tommelen som alltid er med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 26. mars 2006 #9 Del Skrevet 26. mars 2006 Det er mange grunner til at jeg ga min smokk. Jeg ga min smokk så snart ammingen var kommet skikkelig i gang. Fra han ble født og til han var omtrent 3 mnd ammet han nesten hele tiden. Minst èn gang i timen, ofte mer. Da han var nyfødt sovnet han ofte når han ammet, men jeg måtte altså ikke tro at jeg skunne legge han i vogna eller vugga, nei, han skulle sove med nesetippen inntil puppen, og gjerne også puppen i munnen. Det var jo så kos! Når vi begynte med smokk godtok han den som en slags "erstatning", og kunne kose seg med den i vogna eller vugga, og jeg slapp å sitte plantet i sofaen eller senga 20 timer i døgnet. Han har aldri vært en av dem som ammer i 30 min, han har ammet i 2 min, og ferdig med det. Saken er ikke den at han ikke ville ha mer pupp, men at han ble mett. Han ville gjerne ha pupp, men ble rasende da det kom melk i tillegg, fordi han var mett og egentlig bare ville ligge og kose. Da ble også smokken meget nyttig. Da han var liten skrek han også ofte når vi skulle kle av eller på, og da var det en mamma og 1 par besteforeldre som kunne bli ganske svette! Da er det også veeeldig greit med en smokk, som faktisk gjorde situasjonen utholdelig for både baby og familie! Og fram til han var 3 mnd hadde han også en periode på ettermiddagen på ca 3 timer hvor han var ganske urolig av seg. Gråt mye, og måtte bæres og trøstes hele tiden. Når noe er galt for de små, så vil de suge. Pupp er jo den beste trøsten en liten kan få, men hvis de får for mye blir det òg ubehagelig. Og da blir jo det hele mye verre. Da kan også en smokk være veeldig fin å ha. For ikke å nevne det som de andre har sagt, at det er færre krybbedøder blant de som bruker smokk, at det er lettere å bli kvitt totten enn smokken, m.m. Nei, det er selvsagt opp til enhver, men for meg har det vært så mange fordeler med den smokken at jeg er ganske sikker på at det blir verdt det, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2006 #10 Del Skrevet 26. mars 2006 (Guri som jeg savner ammingen ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 26. mars 2006 #11 Del Skrevet 26. mars 2006 (Guri som jeg savner ammingen ) ← Ja, amming er kos! Og selv om jeg var så "forelsket" da Lille var nyfødt at jeg gjerne lå med han på fanget hele dagen, så kjente jeg da vi begynte med smokk at det var litt greit å kunne røre litt på seg innimellom likevel:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marthepia Skrevet 26. mars 2006 #12 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Vi prøvde med smokk, men hun ville ikke ha. Nå er hun snart 8 mnd og bruker verken smokk eller tommel. Jeg kan skjønne at noen bruker smokk. Når babyen er grinete er det en stor trøst med smokk. Lettere for å falle i søvn også..men det er vanskelig å få dem til å slutte da... Endret 26. mars 2006 av marthepia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marthepia Skrevet 26. mars 2006 #13 Del Skrevet 26. mars 2006 (Guri som jeg savner ammingen ) ← Åh nei, det gjør ikke jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva28 Skrevet 26. mars 2006 #14 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg har to jenter og har aldri bruk smokk... har prøvd med begge, men begge spyttet den ut og brakk seg, så dette var noe jeg heller ikke gadd å stresse med. første mann var en typisk puppe unge og elsket å sovne med denne i munnen. men det var greit for min del (ble alene med henne når hun bare var to mnd, så dette var bare kos for oss begge.) mens minsten kunne drøye fire fem timer mellom hver pupping men elsket å sovne åppå meg da hehe og kun på maven... Jeg syns at smokk er noe tull. har aldri hatt behov for det. Og jeg har sett mange av mine venninne har sleti med avvenning så jeg er bare er lykkelig for at mine barn ikke har brukt smokk. Men flaska har de brukt på natten, og etter behov... ellers går det mye i kopp på minsten som er 1,5 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #15 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg har to jenter og har aldri bruk smokk... har prøvd med begge, men begge spyttet den ut og brakk seg, så dette var noe jeg heller ikke gadd å stresse med. første mann var en typisk puppe unge og elsket å sovne med denne i munnen. men det var greit for min del (ble alene med henne når hun bare var to mnd, så dette var bare kos for oss begge.) mens minsten kunne drøye fire fem timer mellom hver pupping men elsket å sovne åppå meg da hehe og kun på maven... Jeg syns at smokk er noe tull. har aldri hatt behov for det. Og jeg har sett mange av mine venninne har sleti med avvenning så jeg er bare er lykkelig for at mine barn ikke har brukt smokk. Men flaska har de brukt på natten, og etter behov... ellers går det mye i kopp på minsten som er 1,5 år. ← Blir litt feil å si at noe er tull om du ikke har hatt bruk for det selv. Jeg brukte aldri flaske til min datter, men ser da helt klart nytteverdien av det for andre likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 26. mars 2006 #16 Del Skrevet 26. mars 2006 Både vi og datteren vår har hatt stor glede av smokken. Hun sluttet tidlig med dagbruk, hun sluttet av seg selv, så ikke alle har problemer med avvenning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva28 Skrevet 26. mars 2006 #17 Del Skrevet 26. mars 2006 Blir litt feil å si at noe er tull om du ikke har hatt bruk for det selv. Jeg brukte aldri flaske til min datter, men ser da helt klart nytteverdien av det for andre likevel. ← Det ble litt feil sagt kanskje, men jeg ser mange som bruker smokk fordi det er så "enkel" å dytte den i munnen på en sutrete unge... JEg har selv vært en VELDIG sliten mor til tider, men jeg ser at det er en grunn til at unger sutrer.. men jeg ser helt klart at enkelte unger har større suge behov enn andre. og er man så heldig at man kan amme, så bør man det. enkelte unger har oxo større behov for nærhet enn andre igjen. begge mine har vært typiske kosete og hatt mye behov for nærhet, og dette har de oxo fått når de trenger Når min elsdte sluttet med flaske var i sammenheng med slutte med bleien. og hun begynte ikke med flaske før hun var 1 år eller.. så når hun var nesten tre år var hun helt tørr og helt flaske fri unge. og det gikk over all forventning dette. erstatningen da var 15 sanger hver kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #18 Del Skrevet 26. mars 2006 Det ble litt feil sagt kanskje, men jeg ser mange som bruker smokk fordi det er så "enkel" å dytte den i munnen på en sutrete unge... JEg har selv vært en VELDIG sliten mor til tider, men jeg ser at det er en grunn til at unger sutrer.. men jeg ser helt klart at enkelte unger har større suge behov enn andre. og er man så heldig at man kan amme, så bør man det. enkelte unger har oxo større behov for nærhet enn andre igjen. begge mine har vært typiske kosete og hatt mye behov for nærhet, og dette har de oxo fått når de trenger ← Så det du sier er at de som bruker smokk gjør det fordi det er det enkleste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva28 Skrevet 26. mars 2006 #19 Del Skrevet 26. mars 2006 Så det du sier er at de som bruker smokk gjør det fordi det er det enkleste? ← jeg sier ikke at alle gjør det. men mange ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2006 #20 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg prøvde alt jeg kunne for å få sønnen min til å ta smokk. Han fant tommelen allerede på sykehuset, men min iherdige kamp var dessverre nytteløs. Han brakk seg hver gang jeg forsøkte smokk, uheldigvis. Og ikke gikk det bedre med tåteflaske heller........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå