Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan reagerer han stort sett? 

Her sitter vi igjen med kanskje en vanlig månedslønn etter regninger og alt er betalt. Om jeg noen gang foreslår at vi skal kjøpe oss noe, f eks et lite møbel eller noe annet til huset så er det ALLTID «nei da har vi ikke råd til det eller det». Eller det er alltid en regning som kommer som vi må ha penger til. Tankegangen er god synes jeg, men det er slitsomt at man aldri aldri kan unne seg noe synes jeg da. Hvordan er din mann om du vil kjøpe noe? Og føler du at du må spørre og han godkjenner? Hos oss er det slik føler jeg siden han tjener best (men og jobber mest og jeg tar da barna).

Anonymkode: 61106...616

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør ikke hvis det er noe jeg fint kan betale med egne penger. Det samme gjør ham. Det er uavhengig av om det er personlige eiendeler eller noe til hus eller hytte. Jeg forholder meg dog til at det er et felles hjem som jeg ikke kan gjøre store endringer på uten en form for enighet. Min manglende interesse for interiør gjør det heller lite sannsynlig.

Anonymkode: eb89a...869

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min bryr seg ikke om interiør osv, og stiller seg uforstående til ting jeg har lyst å kjøpe. Han bare trekker på skuldrene og sier ingenting.

Anonymkode: 22db5...052

Skrevet

Spar penger, diskuter hva dere eventuelt trenger av nytt inventar og innkjøp og planlegg det. Ikke sjekk kontoen og tenk "jippi, det er 20´000 igjen på brukskontoen" og kjøp noe lite planlagt og gjennomtenkt på impuls

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når din mann sier "da har vi ikke råd til det eller det", stemmer det? Og hva er "det" dere da ikke får råd til? Hvis dere kjøper det du har lyst på, hva er det dere må forsake, hva slags prioriteringer gjør dere? Nei, man kan ikke unne seg en ny blomstervase hvis det fører til at dere ikke klarer å betale barnehageregninga. 

Litt vanskelig å svare på spørsmålet når vi ikke vet hva som er mannens argumenter og prioriteringer her, og hvordan økonomien egentlig er. Kanskje den ikke er så romslig som du tror. 

Anonymkode: 22db5...052

Skrevet

Dersom min kone foreslår at vi skal kjøpe noe, er det utelukkende fordi det er flere alternativer vi må velge mellom, og hun tror jeg ønsker å mene noe om det. 
Ellers kjøper hun det uten å spørre meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her sitter vi igjen med kanskje en vanlig månedslønn etter regninger og alt er betalt. Om jeg noen gang foreslår at vi skal kjøpe oss noe, f eks et lite møbel eller noe annet til huset så er det ALLTID «nei da har vi ikke råd til det eller det». Eller det er alltid en regning som kommer som vi må ha penger til. Tankegangen er god synes jeg, men det er slitsomt at man aldri aldri kan unne seg noe synes jeg da. Hvordan er din mann om du vil kjøpe noe? Og føler du at du må spørre og han godkjenner? Hos oss er det slik føler jeg siden han tjener best (men og jobber mest og jeg tar da barna).

Jeg synes dere skal sette dere sammen pg lage et budsjett, så er dere på forhånd enige om hva dere kan bruke penger på hver måned. Lag også sparepost til dyrere innkjøp og bufferkonto til plutselige nødvendige utgifter. 

Anonymkode: deb0d...399

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at dere sitter igjen med en mnd lønn etter alt er betalt, men innebærer det da etter utgifter til mat, husholdningsartikler, uforventet regninger, drivstoff til bil (om dere ikke kjører elbil) osv? 

Han har jo rett i at man bør spare seg opp en buffer, og at det kan komme uforutsette utgifter, så litt vanskelig å svare på uten å vite hvor de pengene normalt går.

Er det sånn at dere faktisk sparer (la oss si) 40.000 hver mnd liksom? Det er hvertfall mye penger 😅 

Her spør jeg mannen om jeg ønsker / trenger kjøpe noe dyrere, men om det er snakk om en tusenlapp for å kjøpe meg ny bukse,  klær til ungene eller lignende så handler jeg bare.. 

Anonymkode: 4e0d3...a43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår du ting dere trenger eller ting du har lyst på?

Anonymkode: 8fa71...673

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jeg som er økonom, og mest restriktiv, i forholdet. Men også den som har planer og idéer, og kommer med forslag.

(felles økonomi)

Så hos oss er det; "jeg lurte litt på å oppgradere lampen over spisebordet". han; "ja". jeg: "men hva tenker du da?" han "fint det". Jeg viser bilder, han spør mulig om pris. Jeg; "ca 20 000", han "men hvorfor spør du?" (som i at han trodde det ar 100 000). 

Og så fikser jeg bare. 

Anonymkode: 464c9...6d4

AnonymBruker
Skrevet

Han trekker på skuldrene og sier ikke så mye. Men jeg drar han med på loppemarked og gjenbruksbutikker ofte. Da bærer han det jeg vil ha.

Anonymkode: 5c9b3...438

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne bare vært i forhold med separat økonomi, jeg vil ikke måtte spørre noen hva jeg kan kjøpe for egne penger. Unntak selvsagt ting som tar stor plass i felles bolig. Derfor er også særboerskap et must. 

Anonymkode: 1d4ca...a59

AnonymBruker
Skrevet

Begynn å fakturere han hans del av husholdet så blir dere jevnere i lønn. Hvorfor skal du jobbe gratis? 
du bør jo og være mer delaktig i egen økonomi om du ikke har oversikt over hva som venter av regninger, eller hvordan den fellese økonomien er. 
et budsjett bør jo og avspeile begges ønsker og ha plass til det.

Vi spør ikke hverandre om småting på noen tusen, men større anskaffelser diskuterer vi hva vi ønsker. 

Anonymkode: a5f7e...3f6

AnonymBruker
Skrevet

For en festbrems. Syns ikke han har rett til å stanse deg om du har råd.

Anonymkode: 8ca5a...8bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...