Gå til innhold

Kuttet ut skjermtid før skole, barnet nekter nå å spise frokost.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere bør akseptere at ikke alle er frokostmennesker? Jeg sluttet med frokost i 2. klasse og livet ble lettere for både meg og mamma.

Anonymkode: ff2d0...939

• Liker 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (23 minutter siden):

Hva med å stå opp litt tidligere? Si at hun får spise og se på barne tv..men bare i 10-15. Sett på timer. Når denne er over slår du av tv...og så får hun bestemme om hun vil spise videre eller kaste maten.  Si at hun nå tisse, kle på seg etc før hun får mat og kan se på tv

Ja vi prøvde dette før ferien men hun ville ikke slå av tv når hun skulle.

ts

Anonymkode: 39ea8...06c

AnonymBruker
Skrevet

Stå i det, det vil gå over. 
Vi gjorde det samme i fjor høst. Vi tok fram bondesjakk og fire på rad, som vi begynte å spille mens vi spiste og pratet under frokosten. Det gjorde frokosten litt gøyere og morgnene ble mye hyggeligere uten masing om å skru av tv. 
Nå er det blitt en innarbeidet rutine i ukedagene. 

Anonymkode: a7635...0f4

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Prøvde det før sommerferien. Endte ofte med at hun nektet å slå av da vi skulle dra. Skulle bare se litt til og litt til. Hun kan ikke klokken enda, men brukte timeglass for å illustrere tiden. 

ts

Da skrur du jo bare av TVen?

Anonymkode: 1b44a...65f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun prøver å furte seg tilbake til skjerm på morgenen. Det går over..

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stå i det, det vil gå over. 
Vi gjorde det samme i fjor høst. Vi tok fram bondesjakk og fire på rad, som vi begynte å spille mens vi spiste og pratet under frokosten. Det gjorde frokosten litt gøyere og morgnene ble mye hyggeligere uten masing om å skru av tv. 
Nå er det blitt en innarbeidet rutine i ukedagene. 

Anonymkode: a7635...0f4

Takk for tips!

Det skal vi prøve i morgen 😊

ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg heier på deg, du gjør definitivt det riktige her! Skulle ønske flere foreldre gjorde som deg💙

har du forsøkt å bytte de 20 minuttene med frokost og tv med noe annet? Fargelegging, tegning, perling eller lignende? Eller vil problemet bli det samme, at hun likevel ikke spiser, og heller ikke vil avslutte aktiviteten?

spiser du sammen med barnet? Om ikke, så må du begynne med det. Barnet vil selvfølgelig ikke spise om du flyr rundt om ordner og fikser andre ting. 

gjør felles spising til normalen, gjør det koselig. Tenn et lys, la henne blåse det ut når hun har spist ferdig. Snakk om skolen eller andre ting som opptar henne, en lek eller en figur hun liker (vi var innom my little pony, Bratz, LOL, batman og ninjago). Gjør felles spising til noe koselig. 

når spiser hun i helger? Noen mager er ikke klare for frokost så tidlig, selvom frokost er veldig viktig for konsentrasjon, fokus, balanse av hormoner som blant annet kontrollerer humør etc. du sier at hun uansett ikke spiser med tv, så å fjerne tv er helt korrekt. Kan du lage noe til frokost som frister? Ristet brød? Ostesmørbrød? Skorpor med kefir? Kanskje bare en banan?

Anonymkode: 30d4a...8c2

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da skrur du jo bare av TVen?

Anonymkode: 1b44a...65f

Ja, klart jeg gjør. Men det blir mye hyling og trass. Derfor har vi kuttet ut skjerm om morgenen. Må vel bare stå i det. 
ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips!

Det skal vi prøve i morgen 😊

ts

Vi spilte alltid en runde med idiot eller vri 8´er eller yatzy ved frokostbordet. 
Veldig koselig å starte dagen slik.. 

Anonymkode: f48f1...4f0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg heier på deg, du gjør definitivt det riktige her! Skulle ønske flere foreldre gjorde som deg💙

har du forsøkt å bytte de 20 minuttene med frokost og tv med noe annet? Fargelegging, tegning, perling eller lignende? Eller vil problemet bli det samme, at hun likevel ikke spiser, og heller ikke vil avslutte aktiviteten?

spiser du sammen med barnet? Om ikke, så må du begynne med det. Barnet vil selvfølgelig ikke spise om du flyr rundt om ordner og fikser andre ting. 

gjør felles spising til normalen, gjør det koselig. Tenn et lys, la henne blåse det ut når hun har spist ferdig. Snakk om skolen eller andre ting som opptar henne, en lek eller en figur hun liker (vi var innom my little pony, Bratz, LOL, batman og ninjago). Gjør felles spising til noe koselig. 

når spiser hun i helger? Noen mager er ikke klare for frokost så tidlig, selvom frokost er veldig viktig for konsentrasjon, fokus, balanse av hormoner som blant annet kontrollerer humør etc. du sier at hun uansett ikke spiser med tv, så å fjerne tv er helt korrekt. Kan du lage noe til frokost som frister? Ristet brød? Ostesmørbrød? Skorpor med kefir? Kanskje bare en banan?

Anonymkode: 30d4a...8c2

Takk for gode tips!

Vi smører matpakker og legger klar antrekk og skolesekk kvelden før. Men blir nok ofte til at jeg flyr rundt for å hjelpe lillebror mens hun sitter alene ja. Skal få far til å hjelpe minste i morgen og tar med meg disse gode rådene videre! 

ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du får si at hvis hun styrer på som dette og nekter å spise osv så blir det ikke tv i det hele tatt. Problem løst!

Anonymkode: aef6e...7b6

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får si at hvis hun styrer på som dette og nekter å spise osv så blir det ikke tv i det hele tatt. Problem løst!

Altså som i resten av dagen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hele 1.klasse, så muligens litt optimistisk å tenke at dette går seg til etter 1 uke men…

Har prøvd med å la henne høre på musikk hun liker istedenfor, men hun nekter likevel å spise. 

ts

Så det begynte som en rutine da hun begynte på skolen? To år siden? 

Det vil vel ta tid å avvenne. Et år er lenge i et barns liv. Hun har da ikke noe forhold til en hverdagsmorgen uten tv.

Dere kan forsøke å distrahere med andre aktiviteter, men utover det må dere nok stå i trassen.

Anonymkode: df7bb...f73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver hun blir hysterisk om dere truer med å kutte skjerm…her tror jeg dere må kjøre en rehab på flere måter enn på morgenen. 

Vi har hatt våre diskusjoner om skjerm, men her har vi snakket sammen og forklart at skjerm er et pluss, ikke en rett, og om vi ikke rekker å se tv en dag fordi vi er opptatt med andre ting så er det bare sånn. Blir litt huffing og klaging til tider, men med god forklaring så godtar de det. Snakk opp andre aktiviteter og kutt skjerm helt eller til et minimum en periode, er mitt råd.

Har venner som måtte kutte ut helt en lang periode fordi ungene deres «klikket» om de måtte skru av eller ikke fikk se.

Skjerm er ikke en rett, det er en bonus.

Anonymkode: 39c1a...10a

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det går over. Snakker av erfaring. (Så sant det ikke er diagnose, problemer med mat eller noe).

Anonymkode: 9d220...2e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan legg til: Brukte tv for å få min av gårde til barnehagen. Hun hatet barnehagen første året.

Vet det var veldig dumt. Hun kommer til å være sur og sulten noen dager, så går det seg til.

Anonymkode: 9d220...2e7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Takk for gode tips!

Vi smører matpakker og legger klar antrekk og skolesekk kvelden før. Men blir nok ofte til at jeg flyr rundt for å hjelpe lillebror mens hun sitter alene ja. Skal få far til å hjelpe minste i morgen og tar med meg disse gode rådene videre! 

ts

Her er nok første bud om du skal få dette til å funke. Sitte sammen alle fire å spise frokost. 

Mine spiste frokost i barnehagen, så derfra var rutinene at jeg kledde dem og de fikk se tv mens jeg gjorde meg klar. Fortsatt med dette det første året når eldste startet på skolen, men når minste skulle begynne året etter og alle skulle spise frokost hjemme så startet vi med god fellesfrokost. Kokte egg og dekket på. Frukt og grønt. Grøt noen ganger, eller gryn. Litt variasjon. 

Dette får dere til! Mulig dere må stå opp litt tidligere, men det kan det kanskje være verdt. 

En annen ting - om hun får vilja si ved å "bli hysterisk" så vil det bli vanskelig for dere. Jeg vet det er vanskelig å stå i, at det for husfredens skyld er lett å gi etter - men da blir det veldig vanskelig etterhvert. ❤️ (Og vi gjør alle den feilen - jeg også , så ingen dømming - bare en påminning - det trenger jeg selv en gang i blant også). 

Anonymkode: a3146...096

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp fikk jeg alltid lese tegneserier til frokost. Kanskje prøve det? Hvis man er vant til skjerm så kan det være lettere overgang til å lese enn å ikke gjøre noe. Det ER jo litt kjedelig å bare sitte og spise mens man gjør ingenting og er ikke alltid man har tid til å sitte sammen rundt bordet om morningen eller orker å prate så mye da. Men enig i at det er dårlig vane å se skjerm mens man spiser.

Anonymkode: 39024...37d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja vi prøvde dette før ferien men hun ville ikke slå av tv når hun skulle.

ts

Da må DU slå av Tv. Du høres veldig ettergivende ut. Derfor oppstår sånne problemer. Ungen vet hun får det som hun vil. Hun får bare nekte frokost da. Hun sulter ikke ihjel. 

Anonymkode: c2e02...428

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må DU slå av Tv. Du høres veldig ettergivende ut. Derfor oppstår sånne problemer. Ungen vet hun får det som hun vil. Hun får bare nekte frokost da. Hun sulter ikke ihjel. 

Anonymkode: c2e02...428

Les tråden. Jeg har jo allerede skrevet at jeg slår av tv. Selvfølgelig gjør jeg det. Og nei. Vi er ikke ettergivende, vi fastholder den nye rutinen. 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...