Gå til innhold

Kuttet ut skjermtid før skole, barnet nekter nå å spise frokost.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ved oppstart av dette skoleåret laget en regel om at frokost inntas ved spisebordet og ikke foran TV.

Dette har 8-åringen opponert voldsomt imot, og nå er det et helsikens strev med å mase henne opp hver morgen. Hun nekter å stå opp når hun skal, vil ikke tisse, vil ikke pusse tenner og nekter å ta på klær på egenhånd fordi hun ikke får se TV. Tidligere pleide hun og lillebror å se ca. 20 min på barnetv mens frokosten skulle spises. Men siden dette ofte førte til at 8-åringen glemte å spise og hun nektet å slå av TV da vi skulle dra, har vi bestemt oss for å kutte ut TV om morgenen. Dette resulteterer nå i at hun nekter hun nekter å spise frokost, og må derfor få med frokosten til SFO. Det er flere barn som spiser frokosten sin der,  men vi får tilbakemelding fra de ansatte at maten ikke blir spist, noe som igjen fører til at hun går lenge uten mat på skolen og blir slapp og trøtt. Vi har ikke tenkt å gå tilbake til TV om morgenen, men hva gjør vi med frokost-situasjonen? Hun bør jo få i seg mat, men kan ikke tvinge henne heller.

Anonymkode: 39ea8...06c

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La det være. Vil hun ikke spise, gjør hun ikke det. Barn kan ikke tvinges. 

Anonymkode: e02c3...e0e

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva med å stå opp litt tidligere? Si at hun får spise og se på barne tv..men bare i 10-15. Sett på timer. Når denne er over slår du av tv...og så får hun bestemme om hun vil spise videre eller kaste maten.  Si at hun nå tisse, kle på seg etc før hun får mat og kan se på tv

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også bare vært konsekvent mtp tv, og så går det seg nok til. Eller så er hun kanskje ikke frokostmenneske? Jeg har en av hver. Hun eldste har ikke spist frokost siden 2.klasse. Det stresset meg endel, men har innsett at det må hun få styre selv og ikke alle er glad i mat tidlig. 

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stå i det…går nok over

Anonymkode: a96a5...490

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Hva med å stå opp litt tidligere? Si at hun får spise og se på barne tv..men bare i 10-15. Sett på timer. Når denne er over slår du av tv...og så får hun bestemme om hun vil spise videre eller kaste maten.  Si at hun nå tisse, kle på seg etc før hun får mat og kan se på tv

Er jo skjerm som er problemet her? Ingen barn uten diagnoser MÅ starte dagen med skjerm.

TS: Det vil gå over. Send med mat på sfo, gjerne noe hun liker godt og sørg for god og næringsrik middag og kveldsmat. Barn tåler å gå uten mat noen timer.

Stå i det og det blir snart normalen 💪🏻

Anonymkode: 39c1a...10a

• Liker 23
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er jo skjerm som er problemet her? Ingen barn uten diagnoser MÅ starte dagen med skjerm.

TS: Det vil gå over. Send med mat på sfo, gjerne noe hun liker godt og sørg for god og næringsrik middag og kveldsmat. Barn tåler å gå uten mat noen timer.

Stå i det og det blir snart normalen 💪🏻

Anonymkode: 39c1a...10a

Nei har heller ikke sakt at det er diagnostisert her..

Bare at det kan være lettere p møte barn på halveis. Vi gjør slikt her hjemme og da går morgen rundt og hun får i seg frokost. Hun hadde heller ikke spist på sfo 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville droppet å sende med frokosten på SFO. Det er ikke farlig å være sulten, og etter hvert vil hun sikkert begynne å spise på morgenen igjen. Du skriver at da dere hadde på tv om morgenen, glemte hun ofte å spise. Betyr det at hun egentlig aldri har spist noe særlig til frokost? Kanskje hun rett og slett ikke er så sulten på morgenen? 

Anonymkode: 657d1...066

• Liker 14
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare en uke siden skolestart? Hvor lenge har hun fått lov til å se på tv om morgenen?

Anonymkode: df7bb...f73

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold ut, det kommer til å gå over :) 

Flere skulle gjort som deg! 

Heier på deg! 

Anonymkode: 58c73...613

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

"Hvis du er rask til å kle på deg, Pusse tenner og spise kan du se litt barne tv i tiden det er igjen før vi drar klokken XX.XX. JO raskere du er jo mer tid får du, så det er lurt å ikke tulle eller slurve. Kanskje vi skal finne fram klærne kvelden før så blir det letter om morgenen."

Anonymkode: a6665...0d7

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Om hun ikke samarbeider om morgenen, blir det heller ikke skjerm på kvelden? Da har hun et insentiv til å stå opp, tisse og kle seg (tøffe valg nå, lettere liv siden).

Hva gir du av mat? Min er ikke noe frokostmenneske, men druer, yougert etc går om ingenting annet går. Det er iallefall noe i magen som gir energi, ellers er det lett å gå tom lenge før mat på skolen.

Anonymkode: a3146...096

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om hun ikke samarbeider om morgenen, blir det heller ikke skjerm på kvelden? Da har hun et insentiv til å stå opp, tisse og kle seg (tøffe valg nå, lettere liv siden).

Hva gir du av mat? Min er ikke noe frokostmenneske, men druer, yougert etc går om ingenting annet går. Det er iallefall noe i magen som gir energi, ellers er det lett å gå tom lenge før mat på skolen.

Anonymkode: a3146...096

Ja hun får ofte litt frukt, yoghurt, grønnsaker, ostebiter eller polarbrød. Spør alltid hva hun vil ha. 

Har prøvd å «true» med at skjerm på kveld  blir fjernet men da blir hun helt hysterisk 😳

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 8 år sto jeg opp på egenhånd og gikk på skolen selv. Spiste ikke frokost og første måltid var lunsj på skolen. 

Anonymkode: b9f40...7ae

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Hvis du er rask til å kle på deg, Pusse tenner og spise kan du se litt barne tv i tiden det er igjen før vi drar klokken XX.XX. JO raskere du er jo mer tid får du, så det er lurt å ikke tulle eller slurve. Kanskje vi skal finne fram klærne kvelden før så blir det letter om morgenen."

Anonymkode: a6665...0d7

Prøvde det før sommerferien. Endte ofte med at hun nektet å slå av da vi skulle dra. Skulle bare se litt til og litt til. Hun kan ikke klokken enda, men brukte timeglass for å illustrere tiden. 

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg var 8 år sto jeg opp på egenhånd og gikk på skolen selv. Spiste ikke frokost og første måltid var lunsj på skolen. 

Anonymkode: b9f40...7ae

Ja, sånn var det for meg også. 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hold ut, det kommer til å gå over :) 

Flere skulle gjort som deg! 

Heier på deg! 

Anonymkode: 58c73...613

Tusen takk 😊

ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er vel bare en uke siden skolestart? Hvor lenge har hun fått lov til å se på tv om morgenen?

Anonymkode: df7bb...f73

Hele 1.klasse, så muligens litt optimistisk å tenke at dette går seg til etter 1 uke men…

Har prøvd med å la henne høre på musikk hun liker istedenfor, men hun nekter likevel å spise. 

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Cera skrev (21 minutter siden):

Jeg ville også bare vært konsekvent mtp tv, og så går det seg nok til. Eller så er hun kanskje ikke frokostmenneske? Jeg har en av hver. Hun eldste har ikke spist frokost siden 2.klasse. Det stresset meg endel, men har innsett at det må hun få styre selv og ikke alle er glad i mat tidlig. 

Hun er nok ikke den som spiser mest, men føler hun må få i seg noe til frokost. Ellers blir hun så sulten og slapp utpå formiddagen på skolen.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...