AnonymBruker Skrevet 26. august #1 Skrevet 26. august Snakk om leie i første omgang da det er en ettårig stilling. Har og familie, trives vi kanskje blir vi værende da det er muligheter for andre stillinger i etterkant. Så hvor i Tromsø er det best å bo med barn? Der man og kanskje har en buss som går til sentrum (der jobben er) for å ikke trenge å ha to biler. Og har Tromsø noen mer belasta områder man bør holde seg unna? På østlandet har vi jo flere steder med mye ungdomsgjeng problematikk, mange innvandrere som er dårlig integrert (har inne noe imot innvandrere altså, bodd blant mange innvandrere før men er forskjell på et miljø der de er integrerte og ikke), narkotikabruk med mer. Har Tromsø noe tilsvarende områder man absolutt bør holde seg unna? Eller er det ikke så mye slik problematikk i Tromsø? Anonymkode: ac5a0...2a4
AnonymBruker Skrevet 26. august #2 Skrevet 26. august Vet ikke om vi har noen direkte belasta områder; Kroken har fra gammelt av et litt dårlig rykte, men vet ikke om det er reelt nåtildags. Personlig anbefaler jeg fastlandet, ca. fra Tomasjord og sørover til og med Solligården - gode skoler og barnehager, fine turområder og gode solforhold (tror faktisk også det legger seg noe mindre snø enn midt på selve øya ). Gode bussforbindelser til sentrum. Anonymkode: 988d5...6cc 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #3 Skrevet 26. august Tromsø har i dag ingen områder som er kriminelt belastet på samme måte som i Oslo. Det er lite kriminalitet, ingen gjenger og lite til ingen uintegrerte innvandrere. Når det kommer til busser så går de til sentrum fra de fleste plasser. Jeg har selv brukt bussen som primær transport i 20 år, og vil vell si at forbindelsen er god de fleste plasser. Bussene korresponderer derimot ganske dårlig - så se etter steder å bo med direktebuss til sentrum. Personlig trives jeg best på fastlandet. Og vil anbefale området Solligården - Kroken. Aller best er sentralt i Tromsdalen da kan man og enkelt gå til sentrum. Om du velger litt utenfor, så husk på å beregne inn at byen har bompenger. Anonymkode: 7781f...0ae 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tromsø har i dag ingen områder som er kriminelt belastet på samme måte som i Oslo. Det er lite kriminalitet, ingen gjenger og lite til ingen uintegrerte innvandrere. Når det kommer til busser så går de til sentrum fra de fleste plasser. Jeg har selv brukt bussen som primær transport i 20 år, og vil vell si at forbindelsen er god de fleste plasser. Bussene korresponderer derimot ganske dårlig - så se etter steder å bo med direktebuss til sentrum. Personlig trives jeg best på fastlandet. Og vil anbefale området Solligården - Kroken. Aller best er sentralt i Tromsdalen da kan man og enkelt gå til sentrum. Om du velger litt utenfor, så husk på å beregne inn at byen har bompenger. Anonymkode: 7781f...0ae Jeg tenkte kanskje også at det ikke var så mye belasta områder på samme måte som her på østlandet. Har i alle fall ikke hørt om det. Det blir jo en stor fordel med å flytte til Nord -Norge sånn sett . Været er jo største ulempen (mer spesifikt vinteren). Men vi overlever nok. Vi finner ut ila det året hvordan vi takler mørketid (vært i Nord-Norge flere ganger men ikke over lengre tid vinterstid). Da er det jo litt av hvert å velge i. Blir Tromsdalen så sentralt at det er mye trafikk og vanskelig å sende barna ut å leke? Eller finnes det områder også der som er greie? Anonymkode: ac5a0...2a4
AnonymBruker Skrevet 26. august #5 Skrevet 26. august Holde deg unna Kroken og Stakkevollan, det er ghettoer. Kvaløya er veldig usentralt, grei nok bussforbindelse men det tar halve dagen. Resten av Tromsø er ok med god bussforbindelse (bil er det bare å drite i etter at bommene kopp opp, helt unødvendig ekstrautgift). Anonymkode: 7685e...8da
AnonymBruker Skrevet 26. august #6 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Holde deg unna Kroken og Stakkevollan, det er ghettoer. Kvaløya er veldig usentralt, grei nok bussforbindelse men det tar halve dagen. Resten av Tromsø er ok med god bussforbindelse (bil er det bare å drite i etter at bommene kopp opp, helt unødvendig ekstrautgift). Anonymkode: 7685e...8da På hvilken måte er de ghetto? Er det ungdomsgjenger, kniv, narkotika/alkoholikere(på åpen gate feks som i Brugata) , mange innvandrere (som ikke er godt integrerte, henger utenfor senter i store gjenger ), type halve klassen er innvandrere og innvandrerne henger bare med hverandre. Noen byer har gater som kalles terroristgata(i Fredrikstad søk det opp ..). For er liksom det jeg legger i det ordet her på østlandet. Vil egentlig tro at det ikke er noen plasser i Tromsø som er SÅ ille? Men kan være jeg tar feil. Bor tross alt ikke i byen. Anonymkode: ac5a0...2a4
AnonymBruker Skrevet 26. august #7 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): På hvilken måte er de ghetto? Er det ungdomsgjenger, kniv, narkotika/alkoholikere(på åpen gate feks som i Brugata) , mange innvandrere (som ikke er godt integrerte, henger utenfor senter i store gjenger ), type halve klassen er innvandrere og innvandrerne henger bare med hverandre. Noen byer har gater som kalles terroristgata(i Fredrikstad søk det opp ..). For er liksom det jeg legger i det ordet her på østlandet. Vil egentlig tro at det ikke er noen plasser i Tromsø som er SÅ ille? Men kan være jeg tar feil. Bor tross alt ikke i byen. Anonymkode: ac5a0...2a4 Da jeg vokste opp var det absolutt SÅ ille i de bydelene, men det er langt fra like ille nå. Knivstikking driver vi ikke med her, og narkotika/alkohol er det like lite/mye av overalt. Men det er de områdene med lavest boligpris, og tiltrekker seg nødvendigvis mer tvilsomt klientell enn de øvrige områdene. Selv bor jeg på Håpet nå, det var også ghetto før i tiden, da var det et eget område med sosialboliger her. Men de er revet nå, og det er en stille og rolig bydel (hvis du ser bort fra at flyplassen er nærmeste nabo). Vi har én gammel alkoholiker som reker rundt i gatene, men han er helt harmløs og holder seg for seg selv. Jeg sover med verandadøra åpen hele sommeren og halve høsten, og har aldri vært redd for å få ubudne gjester på besøk. Men Tromsø er generelt stille og rolig, i hvert fall sammenlignet med før i tiden. Anonymkode: 7685e...8da 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #8 Skrevet 26. august Skal du leie på selve øya må du beregne høye leiepriser. «Alt» er utleid på AirBnb pga massiv turisme. Vanlige folk har vansker med å finne seg bolig til en overkommelig pris. Anonymkode: c6e6c...f98
AnonymBruker Skrevet 27. august #9 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (20 timer siden): Tromsø har i dag ingen områder som er kriminelt belastet på samme måte som i Oslo. Det er lite kriminalitet, ingen gjenger og lite til ingen uintegrerte innvandrere. Når det kommer til busser så går de til sentrum fra de fleste plasser. Jeg har selv brukt bussen som primær transport i 20 år, og vil vell si at forbindelsen er god de fleste plasser. Bussene korresponderer derimot ganske dårlig - så se etter steder å bo med direktebuss til sentrum. Personlig trives jeg best på fastlandet. Og vil anbefale området Solligården - Kroken. Aller best er sentralt i Tromsdalen da kan man og enkelt gå til sentrum. Om du velger litt utenfor, så husk på å beregne inn at byen har bompenger. Anonymkode: 7781f...0ae AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tenkte kanskje også at det ikke var så mye belasta områder på samme måte som her på østlandet. Har i alle fall ikke hørt om det. Det blir jo en stor fordel med å flytte til Nord -Norge sånn sett . Været er jo største ulempen (mer spesifikt vinteren). Men vi overlever nok. Vi finner ut ila det året hvordan vi takler mørketid (vært i Nord-Norge flere ganger men ikke over lengre tid vinterstid). Da er det jo litt av hvert å velge i. Blir Tromsdalen så sentralt at det er mye trafikk og vanskelig å sende barna ut å leke? Eller finnes det områder også der som er greie? Anonymkode: ac5a0...2a4 Om AB...0ae mener det samme som jeg med sentralt i Tromsdalen (området rundt Ishavskatedralen-Fjellheisen-Pyramiden) er det verdt å merke seg at akkurat i det området er det sjukt mye turister og kaos i nordlyssesongen, så i mine øyne er det kanskje det minst attraktive området på fastlandet. Sånn ellers er det ikke fryktelig mye trafikk, og de fleste steder hadde jeg fint sendt ut ungene for å leke. Anonymkode: 988d5...6cc 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #10 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skal du leie på selve øya må du beregne høye leiepriser. «Alt» er utleid på AirBnb pga massiv turisme. Vanlige folk har vansker med å finne seg bolig til en overkommelig pris. Anonymkode: c6e6c...f98 Inntrykk av at det er dyrt både på øya og utenfor jeg da når jeg ser på leiepriser xD så fullstendig klar over det. Eneste stedene som er direkte billig må man jo ha to biler men da kan man spørre deg om det egentlig lønner seg. Kvaløysletta er kanskje et unntak, ser ikke ut som det er grusomt langt unna men er billig ish. Men bussen går kanskje ikke så ofte Anonymkode: ac5a0...2a4
AnonymBruker Skrevet 27. august #11 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Inntrykk av at det er dyrt både på øya og utenfor jeg da når jeg ser på leiepriser xD så fullstendig klar over det. Eneste stedene som er direkte billig må man jo ha to biler men da kan man spørre deg om det egentlig lønner seg. Kvaløysletta er kanskje et unntak, ser ikke ut som det er grusomt langt unna men er billig ish. Men bussen går kanskje ikke så ofte Anonymkode: ac5a0...2a4 I rushen tar det tre ganger så lang tid med buss som det burde ta, trafikken står mer eller mindre stille. Anonymkode: 7685e...8da 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #12 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): I rushen tar det tre ganger så lang tid med buss som det burde ta, trafikken står mer eller mindre stille. Anonymkode: 7685e...8da Ja det forklarer jo hvorfor det området er billig da. Hvor lang tid til sentrum fra Kvaløysletta i rushen vil du si? Står 24 min med buss som utgangspunkt på google maps. Men vil det kanskje ta en times tid i rushen? Er jo forsåvidt levbart så lenge barnehagen har åpen til 17. Men har uansett belaget oss på litt dyre priser. For er jo dyrt å ha to biler og bo "billig" utenfor Tromsø også. Bompenger, bensin , billån og alt. Kan være vel ende opp samme prisen som å bo mer sentralt uten bil sånn sett. Anonymkode: ac5a0...2a4 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #13 Skrevet 27. august Ville forsøkt å finne leiligheter på myreng/prestvannet området. Fint område nært skoler, lekeplass på Charlottenlund og lysløyper. Anonymkode: d67de...437 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #14 Skrevet 27. august Sone 1. Etter bompenger ankom byen er det blitt overklasse bydelen. Omfatter store deler av Sør Tromsøya . Anonymkode: 319c0...aba 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #15 Skrevet 27. august Hvis du skal leie, så tror jeg ikke det er vits å planlegge hvor du vil bo. Tror heller du må bo der du finner noe til leie. Anonymkode: f47d9...f16 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #16 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis du skal leie, så tror jeg ikke det er vits å planlegge hvor du vil bo. Tror heller du må bo der du finner noe til leie. Anonymkode: f47d9...f16 Dette. Og en ting til, sats på å finn plass å bo før turistsesongen tar seg opp igjen (evt. etterpå). Turister er det alltid her, men det er nordlysturisme som er det største. Å finne et sted å leie i den verste sesongen kan du nesten bare glemme. Naboen skulle leie ut sin leilighet, men la den først på AirBnb Desember - April, og han fikk inn 100k i måneden på det. VELDIG mange leier ut på AirBnb i nordlyssesongen. Anonymkode: 7685e...8da 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #17 Skrevet 28. august Jeg er oppvokst på Mortensnes. Under 10min med buss til byen. Foreldrene mine sykler til/fra byen når det ikke er snø. Masse fine turløyper med lysløypa og hoppbakken 😊 Anonymkode: df434...2ff
AnonymBruker Skrevet 3. september #18 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 12.04): Snakk om leie i første omgang da det er en ettårig stilling. Har og familie, trives vi kanskje blir vi værende da det er muligheter for andre stillinger i etterkant. Så hvor i Tromsø er det best å bo med barn? Der man og kanskje har en buss som går til sentrum (der jobben er) for å ikke trenge å ha to biler. Og har Tromsø noen mer belasta områder man bør holde seg unna? På østlandet har vi jo flere steder med mye ungdomsgjeng problematikk, mange innvandrere som er dårlig integrert (har inne noe imot innvandrere altså, bodd blant mange innvandrere før men er forskjell på et miljø der de er integrerte og ikke), narkotikabruk med mer. Har Tromsø noe tilsvarende områder man absolutt bør holde seg unna? Eller er det ikke så mye slik problematikk i Tromsø? Anonymkode: ac5a0...2a4 Sentrum i Tromsø består kun av turister, Airbnb og byens rusmisbrukere. Så hold deg langt unna der. Tromsdalen er også et turist-høl, det er dit alle turistene drar. Kroken og Stakkevollan er kjent for å ha utfordringer, men det er ikke noe å snakke om målt mot Oslo (har bodd begge plasser). Men ville kanskje ikke valgt det likevel om du har barn i barneskolealder. Er en del utfordringer med ungdomsmiljøet på Tomasjord også. Kvaløya/Kvaløysletta er i Oslo-målestokk ikke langt unna, men i lokal målestokk regnes det som det mest usentrale området. Men dersom det ikke er avhengig for deres valg, så grei plass. Litt det samme med Hamna, er usentralt, men reiseavstandene er likevel greie om du måler mot Oslo. Oppå selve øya, har du en merkelig kombinasjon av de dyreste prisene, men ganske mye slitte hus/leilighetsbygg. Det samme med det som tradisjonelt var Tromsøs beste vestkant: Hansmark. I begge områdene var storhetstiden for 40+ år siden. Styr unna. Dersom du skal jobbe på UNN eller UIT, så er Mortensnes og Håpet nært, og det er heller ikke langt til sentrum fra der. Som nevnt av noen andre her, så er Håpet gått fra problemområde, til å være et rolig familieområde selv om det er mye blokkbebyggelse. Fagereng/Vangberg/Sorgenfri 👍 Anonymkode: 167d7...7a1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:10 #19 Skrevet onsdag kl 22:10 Bodd i kroken i 20 år,så for meg finnes de bare en bydel. Vi bodde på nedsiden av kroken, på øversiden er de mest rekkehus og blokkleiligheter. En nydelig del av byen, kort vei både til vann og til fjells, slalomløyper og masse hyggelige folk. Har vandrer rundt der både på dag og natterstid og aldri følt meg utrygg, en bydel som er flinke på å inkludere og finne på ting sammen. Skulle jeg tilbake til tromsø så ville valget vært enkelt.Hatt barn i barnehager og på en av skolene der samt ungdomskolen og aldri hatt noe større å klage på. Anonymkode: aa328...594
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:04 #20 Skrevet torsdag kl 05:04 Fastlandet som mange skriver, dvs Lunheim, Tomasjord, Tromsdalen, Reinen, Gammelgård, Kaldslett eller Solligården. Men hvis du har barnehagebarn er det ikke sikkert du får plass i barnehage i nær nok avstand til å gå/ta buss hvis du velger en av de fire siste, fordi det er bare en (stor) barnehage og veldig mange om plassen. Ellers bør du velge Tromsøya, personlig ville jeg holdt meg unna Stakkevollan, Gimle, Guleng, Kræmer, Borgtun, Skattøra, Doktordalen fordi det er østvendt og mindre pene områder. Ville foretrukket Sør-Tromsøya, Fagereng, Prestvannet, Elverhøy. Mortensnes, Workinmarka, Norrøna er også fine og barnevennlige områder, men det kan være mye flystøy der (mens andre ikke plages med det, det er vel personavhengig). Hamna er også veldig barnevennlig, men ligger veldig for seg selv og det er en litt lang busstur til sentrum. Samme med Kvaløya Anonymkode: 85b02...36c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå