Godzilla Skrevet 26. august #1 Skrevet 26. august Vi er et samboerpar som har kommet dit at vi ikke orker å bo i Norge lengre dersom det ikke skjer en endring politisk ved valget der vi faktisk får bedre levevilkår. Vi tjener litt over gjennomsnittet begge to, har heller ikke høyt boliglån (ca 2 mill), ingen barn, og er flinke til å handle på budsjett. Likevel sitter vi igjen med 0 kr til neste lønning hver eneste måned, på grunn av høye matpriser, strømpriser og renteoppgang. For fire år siden tjente jeg nesten halvparten av det jeg har i dag - likevel satt jeg alltid igjen med nærmere 10 000 på konto til neste lønning. For det var ikke så dyrt å leve. Vi er ikke så fulle i penger at det er aktuelt å flytte til Sveits akkurat... Men finnes det andre alternativer? Er det noen som faktisk har flyttet andre sted i verden på "vanlig" inntekt, og trives bedre mtp på det økonomiske og politiske? Er andre nærliggende land bedre, Sverige, Danmark? Om noen mener vi har det bedre i Norge enn i noen andre land, ja - for 4 år siden hadde jeg aldri tenkt på dette som et alternativ. Nå gjør jeg det, og det er ikke vanskelig å se at veldig mange andre også sliter. 2
Durex Skrevet 26. august #2 Skrevet 26. august Malta og Kypros virker fint, både ift. klima og avgifter. 2
Carrot Skrevet 26. august #3 Skrevet 26. august Godzilla skrev (19 minutter siden): Vi tjener litt over gjennomsnittet begge to, har heller ikke høyt boliglån (ca 2 mill), ingen barn, og er flinke til å handle på budsjett. Sitat Gjennomsnittslønnen i Norge er 59 370 kroner i måneden før skatt, ifølge tall fra 2024. dersom et par som tjener over dette, altso samlet sett har 118 740 pr mnd og har så lav gjeld som TS skriver går i null hver mnd er det noe galt et annet sted enn i økte matvarepriser.. jeg tror ikke du vil få det "bedre" andre steder fordi du vil måtte tilpasse deg lønn og utgifter dit du flytter også, men du kan ta noen grep her hjemme for om situasjonen er som du beskriver "sløser" dere med pengene ett eller annet sted nå kontra for fire år siden for de med normalt god råd. 27 7
Rødvinsfilosofen Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august Godzilla skrev (25 minutter siden): Vi er et samboerpar som har kommet dit at vi ikke orker å bo i Norge lengre dersom det ikke skjer en endring politisk ved valget der vi faktisk får bedre levevilkår. Hva er ulevelig nå? Og hvordan var alt bedre i 2013-2021? Annet enn Ukraina 1 2
Lou Salome Skrevet 26. august #5 Skrevet 26. august Bedre vilkår? Hvis dere har jobber i Norge, som lønner dere, er det lett å finne land der levekostnader er lavere. Ellers vil dere slite. Husk å beregne folketrygden. Sveits er et av de få landene i verden med høyere levekostnader enn Norge. Eller er det bare å spørre ChatGPT: Tyrkia, Nord-Makedonia, Bulgaria og Romania foreslås. 1 1
Mooza Skrevet 26. august #6 Skrevet 26. august Kan dere beholde jobben og flytte? Vi har digitale jobber og har vurdert å flytte ut litt. Mest av eventyrlyst, og fordi vi kan. Men Bulgaria har 10 % skatt på lønn.! Litt greit det da..Vi kunne jo tilsammen spart 500 000 i skatt hvert år bare på lønn. Og da lokker det jo litt. Det hadde vært greit for oss å kunne spare 500 000 per år nå fremover. Og man kan jo oppholde seg i litt ulike land, bare man er bosatt et sted med god skatt. Så har du dette med sykepenger, tilknytning til folketrygden, sykehus. Du må jo ha private forsikringer. Sveits hadde jeg ikke dratt til! Det er jo svindyrt der. 2
aksase Skrevet 26. august #7 Skrevet 26. august (endret) Ikke sikkert det er noe bedre andre steder, selv om det kan virke sånn. Vet om en som søkte jobber internasjonalt og som fikk en god jobb utenlands med mye bedre lønn enn for samme jobb i Norge. Han dro og var veldig fornøyd. En stund...... Det viste seg at lønna ikke inkluderte så mye. Det kom mye tilleggskostnader i forbindelse med jobben, slikt som er inkludert i Norge, men som han måtte betale ekstra for der han kom. Det var også dyrere med ting som forsikringer, legebesøk og flere ting som vi i Norge får stort sett gratis. Dette førte til at han hadde mindre penger til overs enn han ville hatt i Norge. I praksis blir prisnivået på levekostnader i overveiende grad tilpasset kjøpekraften i det enkelte land. Folk har feks. ikke noe mer penger til overs i Sverige enn i Norge selv om mange ting er billigere enn i Norge, fordi de tjener også mindre. Norge er et av de landene i verden hvor maten koster minst sammenliknet med gjennomsnittlig inntekt. Endret 26. august av aksase 4 1
Uanonym bruker Skrevet 26. august #8 Skrevet 26. august Hvis dere er et par uten barn, tjener litt over gjennomsnittet og "bare" har 2 millioner i boliggjeld, må dere sløse mye for å ikke sitte igjen med noenting hver måned! Her må dere se på forbruket deres. Levekostnader i Norge er høye, men lønningene er også høye. I land med lave levekostnader er lønningene tilsvarende lavere. Med mindre dere kan beholde norske lønninger, er det lite trolig at dere vil få særlig bedre råd i et annet land. 9 6
Kristin70 Skrevet 26. august #9 Skrevet 26. august Godzilla skrev (1 time siden): Vi tjener litt over gjennomsnittet begge to, har heller ikke høyt boliglån (ca 2 mill), ingen barn, og er flinke til å handle på budsjett. Likevel sitter vi igjen med 0 kr til neste lønning hver eneste måned, på grunn av høye matpriser, strømpriser og renteoppgang. For fire år siden tjente jeg nesten halvparten av det jeg har i dag - likevel satt jeg alltid igjen med nærmere 10 000 på konto til neste lønning. For det var ikke så dyrt å leve. Dette henger ikke på greip, dere bruker vesentlig mer enn det pris og renteøkninger tilsier. Alt har blitt dyrere og jeg forstår godt at det kan være frustrerende å se at pengene forsvinner, men jeg tror dere bør se på eget forbruk uansett hvor dere bosetter dere. 7 4
AnonymBruker Skrevet 26. august #10 Skrevet 26. august Mooza skrev (1 time siden): Kan dere beholde jobben og flytte? Vi har digitale jobber og har vurdert å flytte ut litt. Mest av eventyrlyst, og fordi vi kan. Men Bulgaria har 10 % skatt på lønn.! Litt greit det da..Vi kunne jo tilsammen spart 500 000 i skatt hvert år bare på lønn. Og da lokker det jo litt. Det hadde vært greit for oss å kunne spare 500 000 per år nå fremover. Og man kan jo oppholde seg i litt ulike land, bare man er bosatt et sted med god skatt. Så har du dette med sykepenger, tilknytning til folketrygden, sykehus. Du må jo ha private forsikringer. Sveits hadde jeg ikke dratt til! Det er jo svindyrt der. Som arbeidsgiver ville jeg ikke akseptert at mine ansatte flytter til et annet land. Jeg er ikke interessert i å sette meg inn i vilkårene som da angår meg, og vil heller ikke betale ut lønn uten skattetrekk og slik legge opp til svart arbeid. Anonymkode: 5d389...a66 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #11 Skrevet 26. august Men hva bruker dere alle pengene på? Med to relativt gode inntekter, lite lån og ingen barn, er det noe som mangler i regnestykket hvis dere likevel går i null hver måned. Her burde det finnes langt enklere løsninger enn å dra i eksil - som uansett bare vil ha nevneverdig økonomisk effekt hvis dere kan ta med dere jobb, lønn og rettigheter. Det er ikke lenge siden det var en tråd her om noen som hadde tatt det de trodde var en godt betalt jobb i utlandet, for så å oppdage alle utgiftene man får dekket i Norge - det var visst ikke så lukrativt likevel... Anonymkode: 292c6...e00 6 2
Druid Skrevet 26. august #12 Skrevet 26. august Godzilla skrev (2 timer siden): Vi er et samboerpar som har kommet dit at vi ikke orker å bo i Norge lengre dersom det ikke skjer en endring politisk ved valget der vi faktisk får bedre levevilkår. Vi tjener litt over gjennomsnittet begge to, har heller ikke høyt boliglån (ca 2 mill), ingen barn, og er flinke til å handle på budsjett. Likevel sitter vi igjen med 0 kr til neste lønning hver eneste måned, på grunn av høye matpriser, strømpriser og renteoppgang. For fire år siden tjente jeg nesten halvparten av det jeg har i dag - likevel satt jeg alltid igjen med nærmere 10 000 på konto til neste lønning. For det var ikke så dyrt å leve. Vi er ikke så fulle i penger at det er aktuelt å flytte til Sveits akkurat... Men finnes det andre alternativer? Er det noen som faktisk har flyttet andre sted i verden på "vanlig" inntekt, og trives bedre mtp på det økonomiske og politiske? Er andre nærliggende land bedre, Sverige, Danmark? Om noen mener vi har det bedre i Norge enn i noen andre land, ja - for 4 år siden hadde jeg aldri tenkt på dette som et alternativ. Nå gjør jeg det, og det er ikke vanskelig å se at veldig mange andre også sliter. Som en del andre har påpekt, er det lite trolig at dere vil kunne få noen merkbart bedre økonomi ved å flytte ut av Norge, gitt hvilket lønnsnivå dere har i Norge og at dere må ha et ekspansivt forbruk utenom de faktorene som er nevnt. Faktisk er det beste forslaget sånn sett å flytte til grensetraktene i nærheten av Sverige, der muligheten for grensehandel kan justere ned deler av utgift siden. Det er også deler av disse grenseområdene som er lavt priset boligmessig. POLITISK, er stort sett alle land interesant, og det er fordi politikk blir helt irrelevant når du ikke har noen funksjon i landet. Jeg trives i England, og en av grunnen er at jeg har absolutt minus forpliktelser til landets politiske problemer og løsninger. 3
AnonymBruker Skrevet 26. august #13 Skrevet 26. august Uten en konkret jobb å gå til stiller du nærmest bakerst i køen i de fleste europeiske land – hvis du ikke innehar en spesialkompetanse som er etterspurt. Eneste fornuftige løsning slik dere skisserer det er å ha digitalt arbeid som kan gjøres hvor som helst i verden, og en norsk arbeidsgiver/oppdragsgiver, betaler skatt til Norge, beholder bostedsadresse i Norge SAMTIDIG som dere passer på å holde dere innenfor 12 mnd. regelen. Dere kan jo gi det et år i første omgang. Det meste annet blir stort sett bare tull og dagdrømmer. Anonymkode: 00287...a8e
AnonymBruker Skrevet 26. august #14 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Som arbeidsgiver ville jeg ikke akseptert at mine ansatte flytter til et annet land. Jeg er ikke interessert i å sette meg inn i vilkårene som da angår meg, og vil heller ikke betale ut lønn uten skattetrekk og slik legge opp til svart arbeid. Anonymkode: 5d389...a66 som arbeidsgiver kan man ikke uten videre ansette fra andre land heller så det er i grunnen ikke så lett å få til.. Anonymkode: ef1fd...858
AnonymBruker Skrevet 26. august #15 Skrevet 26. august Mooza skrev (5 timer siden): Kan dere beholde jobben og flytte? Vi har digitale jobber og har vurdert å flytte ut litt. Mest av eventyrlyst, og fordi vi kan. Men Bulgaria har 10 % skatt på lønn.! Litt greit det da..Vi kunne jo tilsammen spart 500 000 i skatt hvert år bare på lønn. Og da lokker det jo litt. Det hadde vært greit for oss å kunne spare 500 000 per år nå fremover. Og man kan jo oppholde seg i litt ulike land, bare man er bosatt et sted med god skatt. Så har du dette med sykepenger, tilknytning til folketrygden, sykehus. Du må jo ha private forsikringer. Sveits hadde jeg ikke dratt til! Det er jo svindyrt der. Minuset er jo at du må bo i Bulgaria, da 😕 Anonymkode: 1a892...dca 3
AnonymBruker Skrevet 26. august #16 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Minuset er jo at du må bo i Bulgaria, da 😕 Anonymkode: 1a892...dca 🤔😅 Vi har vært der helt frivillig og kjenner en del folk der, så jeg ser ikke så mørkt på det. Og det er et "teknisk"bosted. Jeg tviler på at Bulgaria holder rede på om du tilbringer 2 måneder av tiden i Italia..😊 Anonymkode: c0790...1d4
AnonymBruker Skrevet 26. august #17 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): som arbeidsgiver kan man ikke uten videre ansette fra andre land heller så det er i grunnen ikke så lett å få til.. Anonymkode: ef1fd...858 Nå er eier vi firma, så det skal gå greit. Men klart, det er regler for alt. Vi vil jo betale på pensjon i Norge osv. Så har vi selv konsulenter i andre land som fakturerer firma, så ikke så vanskelig heller. Anonymkode: c0790...1d4
AnonymBruker Skrevet 26. august #18 Skrevet 26. august Godzilla skrev (7 timer siden): Vi tjener litt over gjennomsnittet begge to, har heller ikke høyt boliglån (ca 2 mill), ingen barn, og er flinke til å handle på budsjett. Likevel sitter vi igjen med 0 kr til neste lønning hver eneste måned Da har dere jævlig dårlig økonomistyring. Jeg har 3,1 mill i lån, 1 inntekt (rundt 800 000 + 2xbarnetrygd), har studielån og 1 ungdom. Klarer oss mer enn fint og sparer flere tusen i måneden. Forventer du at regjering og stat skal drifte en form for Luksusfelleveiledning slik at slike som deg klarer å få lønna til å vare ut måneden? Anonymkode: 4ade0...2a5 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. august #19 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nå er eier vi firma, så det skal gå greit. Men klart, det er regler for alt. Vi vil jo betale på pensjon i Norge osv. Så har vi selv konsulenter i andre land som fakturerer firma, så ikke så vanskelig heller. Anonymkode: c0790...1d4 dersom du eier firma og dette er registret i norge kan du ikke uten videre flytte ut av landet uten å flytte firmaet.. Anonymkode: ef1fd...858 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #20 Skrevet 26. august Vær ærlig nå TS, hvor mange Labubus har du kjøpt så langt denne uken? Jeg tjener 30-32 i måneden netto, bor alene (med kjæledyr) og har boliglån, likevel sparer jeg ca. 100k i fond per år. Har jobbet i butikk i 14 år og har nå 2,7 mill i fond. Aldri fått noe økonomisk hjelp/arv av familien. Du og partner burder klare å spare minimum 250k i året. Anonymkode: 8ef28...100 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå