Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi prøver og jeg begynner å bli utålmodig så jeg tenkte kanskje prøve eggløsningstester for å øke sjansene. Men kan noen forklare det til meg som om jeg er helt dum på emnet (for det er jeg). Når begynner man å teste? Og hvor ofte? Bruker dere noe app for dette? Når burde vi ha sex, når det nærmer seg eller når eggløsningstesten er på det sterkeste? Hjelp 😂 

Sålangt har jeg brukt Flo appen for å tracke og har hatt sex mye i den perioden appen mener jeg har eggløsning.

Anonymkode: a75a8...455

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En app kan ikke med sikkerhet si når du har eggløsning.

Ulike eggløsninstester har ulik tid de ønsker man skal teste, så da må du nesten se ann det merket du vil bruke. Anbefaler makesure sine sticks. 

Dersom du har regelmessig syklus på ca like mange dager så skjer EL 12-14 dager før mensen hos de fleste. Men noen har kortere syklus og da gjerne kortere lutealfase.  

Ved syklus på 28-30 dager ville jeg testet fra dag 8-10 ca, mellom kl 10 - 20. Lh stiger etter man står opp, og er ikke på sitt høysete på første urin. 

Man har LH i kroppen i variabel mengde hele syklusen sin, så viktig å huske den ikke er positiv før strekene er like sterke eller teststrek sterkere enn kontroll streken. 

Anbefaler å teste til samme tid, med samme merke hver gang for å ha mest mulig like forhold. Samt ikke drikke for mye i forkant av test for å ikke ha for utvannet urin. Nok å teste 1 gang daglig frem til man ser økning på streken, men ville testet 2 ganger daglig for å øke sannsynligheten for å finne toppen. 

Eggløsning skjer 36-48t etter toppen er nådd hos de fleste, men noen har kortere topp. 

I forhold til sex, så treffer man som regel bra om man har sex annenhver dag rundt fertilitetsvinduet sitt, både med og uten tester. 

Anonymkode: ce63e...b29

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Ble straks litt klokere. Skal få handlet inn makesure tester i dag, er på dag 4 nå så skal begynne å teste uti neste uke da. 

Så når teststreken er på topp da kan vi ha sex de påfølgende dagene for å øke sjansene? På film får man jo inntrykk av at gubben må forte seg hjem i lunsjpausen fordi NÅ har hun eggløsning liksom? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for svar. Ble straks litt klokere. Skal få handlet inn makesure tester i dag, er på dag 4 nå så skal begynne å teste uti neste uke da. 

Så når teststreken er på topp da kan vi ha sex de påfølgende dagene for å øke sjansene? På film får man jo inntrykk av at gubben må forte seg hjem i lunsjpausen fordi NÅ har hun eggløsning liksom? 😅

Dagen for er best da sperm kan leve fjere dager inni deg.

Men som sakt ikke gå etter app om din syklus ikke har vært stabil siste 6-12 mnd 

AnonymBruker
Skrevet

De testene fungerte ikke for meg. Jeg fikk aldri positiv eggløsningstest. Ble gravid, så jeg hadde eggløsning.

Jeg fulgte med på laveste hvilepuls på pulsklokka. Den var rimelig nøyaktig og jeg kunne faktisk se om jeg var gravid eller ikke utifra trender rundt når jeg forventet menstruasjon. Litt som temping

Anonymkode: 4e87d...36b

AnonymBruker
Skrevet

stress gjør at det blir vanskligere og bli gravid. noen buker strips og noen bruker app 

jeg ser ikke helt vits med disse eggløsings testene for man bør uansett ha sex annen vær dag når man prøver 

Anonymkode: 55673...1fd

AnonymBruker
Skrevet

hvor lenge har dere prøvd da? har dere prøvd i 1år bør man gå til gyn 

Anonymkode: 55673...1fd

Skrevet

Finn ut gjennomsnittslengden på syklusen din, og trekk ifra ca 12-16 dager (som er en typisk lengde på en sunn luthealfase). Da finner du circa eggløsningstidspunktet ditt. Begynn å teste 4-5 dager før.

Har du en syklus på 28 dager, kan du f.eks begynne å teste fra dag 7-8 i syklusen din. Fint å begynne litt tidlig når man først begynner med EL-tester, slik at man blir kjent med hvordan de funker og vet hva man skal se etter. Mange kvinner får bare positiv test én dag i syklusen sin, så den vil man ikke miste. :)

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...