Gå til innhold

Floaters/Flytere

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil tro at siden du har hatt floaters før så er det sannsynlig at det er de samme som før, bare at du nå legger merke til det igjen. Kan passe med det at du har hatt det tøft i det siste. ❤️ 

Anonymkode: 06db0...b60

Kan du relatere? Har levd 5 mnd i limbo med samboer med psykisk mishandling. Har slått meg helt ut pluss at jeg ble gravid oppi det hele og måtte igjennom en abort. Vet jeg merket floaters når jeg var gravid sist også så tenkte kanskje det var noe jeg er litt utsatt for med tanke på hormoner. Ja, det er mulig at de er det samme, øyelegen tror også dette. Men de virker mer plagsomme nå men det er klart at nå hyperfokuserer jeg på de når jeg er ute og da blir de veldig plagsomme. Men det er tråder og en flekk som beveger seg når jeg beveger øynene så er vanskelig å unngå de. Men har klart det før ❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kath- skrev (3 minutter siden):

Kan du relatere? Har levd 5 mnd i limbo med samboer med psykisk mishandling. Har slått meg helt ut pluss at jeg ble gravid oppi det hele og måtte igjennom en abort. Vet jeg merket floaters når jeg var gravid sist også så tenkte kanskje det var noe jeg er litt utsatt for med tanke på hormoner. Ja, det er mulig at de er det samme, øyelegen tror også dette. Men de virker mer plagsomme nå men det er klart at nå hyperfokuserer jeg på de når jeg er ute og da blir de veldig plagsomme. Men det er tråder og en flekk som beveger seg når jeg beveger øynene så er vanskelig å unngå de. Men har klart det før ❤️

Jeg kan relatere i den forstand at jeg har massevis av floaters og bare legger merke til dem i perioder (gjerne perioder med stress), og ellers ikke. Det er jo helt typisk da, at man blir mer obs på kroppslige symptomer når man har det tøft... Og du har virkelig hatt det tøft. Jeg ville prøvd å slå meg til ro med svaret fra øyelegen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jobber du med PC eller skjerm? 

Jeg har en flyter på et øye som er litt i veien, men har opplevd at når jeg gjør skjermen mørkere så plages jeg ikke så mye. Har alle programmene + nettlesere i mørk modus. Hjelper iallefall litt. 

Skrevet
MollyJones skrev (3 minutter siden):

Jobber du med PC eller skjerm? 

Jeg har en flyter på et øye som er litt i veien, men har opplevd at når jeg gjør skjermen mørkere så plages jeg ikke så mye. Har alle programmene + nettlesere i mørk modus. Hjelper iallefall litt. 

Nei gjør ikke det. 
merker de mest som grå streker som sklir over synet i visse lys. Spesielt når det er overskyet og alt er grått. 
men takk for tips 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kan relatere i den forstand at jeg har massevis av floaters og bare legger merke til dem i perioder (gjerne perioder med stress), og ellers ikke. Det er jo helt typisk da, at man blir mer obs på kroppslige symptomer når man har det tøft... Og du har virkelig hatt det tøft. Jeg ville prøvd å slå meg til ro med svaret fra øyelegen.

Takk for svar 😊 hvordan opplever du dine? 
huff ja, har vært et veldig stressende år med mye angst. For å være helt ærlig så er det rart jeg har hodet over vann. Vil ikke engang tenke på hvordan ting har vært og fortsatt er. Må nok prøve å gjøre noen endringerr i livet mitt siden dette begynner å gjøre meg syk

Anonymkode: 8fe21...4a4

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar 😊 hvordan opplever du dine? 
huff ja, har vært et veldig stressende år med mye angst. For å være helt ærlig så er det rart jeg har hodet over vann. Vil ikke engang tenke på hvordan ting har vært og fortsatt er. Må nok prøve å gjøre noen endringerr i livet mitt siden dette begynner å gjøre meg syk

Hva skal jeg si, hvordan jeg opplever det. Det er jo ikke mye å si, det er bare floaters. Vi vet begge hva det er. Gjør du et google bildesøk så får du masse eksempler, gjerne på blå himmel som er en typisk bakgrunn hvor vi kan se de godt.

Jeg tenker at det er litt som med leamus eller ekstrasystoler, det er også typiske symptomer som 99,9999% av tida er ufarlige, men som man kan henge seg litt opp i og begynne å bekymre seg for når man har det vanskelig.

Støtter deg i å gjøre endringer... ❤️ Ta vare på deg selv så godt du kan. Jeg glemmer ofte meg selv og setter andre først igjen og igjen, men lærte av psykiatrisk sykepleier jeg gikk til at jeg skal også ha det minst like bra som andre. Da må jeg faktisk prioritere meg selv i alle fall halvparten av tida!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du migrene? Jeg får aura (som sikksakk/flekker) uten smerter etterpå, men det varer ikke så lenge (5-30 min tror jeg). 

Anonymkode: e85f0...966

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har du migrene? Jeg får aura (som sikksakk/flekker) uten smerter etterpå, men det varer ikke så lenge (5-30 min tror jeg). 

Anonymkode: e85f0...966

Nei har ikke det 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi det kan kan skyldes noe inn hodet, sier ikke at det er det for det er sjeldent men hvis du kjenner på uro noe du tydeligvis gjør da du ikke hører på øyelegen så er MR noe som vil gi svar. Hvis du for eksempel har en aneurisme ved synsområdet i hjernen så vil det kunne gi floaters, tidvis.

Du må velge da om du skal slå deg til ro med det øyelegen sa eller om du skal ta det videre.

Anonymkode: 158ad...919

Visste at jeg ikke burde lest tråden. Hilsen litt hypokonder nå  (ikke ts)

Anonymkode: e9345...cd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Visste at jeg ikke burde lest tråden. Hilsen litt hypokonder nå  (ikke ts)

Anonymkode: e9345...cd3

Floaters alene er ikke et symptom som krever MR og er alene heller ikke noe symptom på aneurisme. Hvis noen går til legen og krever MR basert på floaters så vil de ikke få det. Hvem som helst kan skrive noe tull på forum. Hvis du skal være redd for noe så må du i alle fall vite at det er sant først? Enig?

• Nyttig 3
Skrevet
Kath- skrev (3 timer siden):

Takk for svar 😊 Når du fikk dine nye floaters, var det uten tvil veldig mange flere ? Og når du dro noen dager etter på sjekk, var det da de fant det ut? Tok du de samme testene som meg? 
Øyelegen var ikke bekymret. Men dessverre er jeg en veldig bekymret person så nå sjekker jeg og tester synet hele tiden og merker jeg overanstrenger øynene mine og vet det absolutt ikke hjelper. Har opplevd lignende før men da var jeg uvitende om hva det egentlig var og hva farene bak kunne være. Skal prøvde så godt jeg kan å ikke fokusere så mye på dette 😊

Det var mer enn bare floaters da jeg gikk til legen. Jeg har hatt netthinneløsning på begge øynene. Den ene gangen var det en skygge som tydelig kom inn fra siden, først som små sorte prikker, så en grå liten sirkel, så som en større udefinert skygge. Da var det full løsning og måtte operere. Den andre gangen var det mange store floaters som kom plutselig på dagen (mye mer enn de små jeg var vant til), og deretter så jeg mye støy, det var glasslegeme som løsnet mente legen. Det førte til en liten rift i netthinnen, som hos meg allerede hadde en kjent svakhet som jeg sto i kø for å få ta laserbehandling på. Det var veldig tydelig på testene ja, som var mindre grundige enn de du beskriver at du tok :) Du har nok helt sikkert ikke dette! Jeg støtter den over som sier at du nok legger mer merke til det pga. stress og angst. Kjenner meg veldig igjen i å legge mer merke til mindre plager fra kroppen når man er engstelig og så blir det en ond sirkel der det igjen gjør en engstelig. Håper du har kommet deg ut av forholdet ❤️ 

Anonymkode: 6352a...246

• Hjerte 2
Skrevet

Det var mer enn bare floaters da jeg gikk til legen. Jeg har hatt netthinneløsning på begge øynene. Den ene gangen var det en skygge som tydelig kom inn fra siden, først som små sorte prikker, så en grå liten sirkel, så som en større udefinert skygge. Da var det full løsning og måtte operere. Den andre gangen var det mange store floaters som kom plutselig på dagen (mye mer enn de små jeg var vant til), og deretter så jeg mye støy, det var glasslegeme som løsnet mente legen. Det førte til en liten rift i netthinnen, som hos meg allerede hadde en kjent svakhet som jeg sto i kø for å få ta laserbehandling på. Det var veldig tydelig på testene ja, som var mindre grundige enn de du beskriver at du tok :) Du har nok helt sikkert ikke dette! Jeg støtter den over som sier at du nok legger mer merke til det pga. stress og angst. Kjenner meg veldig igjen i å legge mer merke til mindre plager fra kroppen når man er engstelig og så blir det en ond sirkel der det igjen gjør en engstelig. Håper du har kommet deg ut av forholdet ❤️ 

Anonymkode: 6352a...246

Hva vil du definere som småbåt store ? Og fra du fikk første floaterne andre gangen skjedde det relativt fort? 
Kan jeg slappe av etter to uker med «nye»floaters? 

Mulig det er disse jeg har hatt før men at de synes veldig nå siden jeg huperfokuserer på de hele tiden. 

Har ikke gjort det enda, synes det er så vanskelig men hvis det ikke blir bedre nå så har jeg bestemt meg for at jeg skal 🩷

Skrevet

Jeg har dette og har hatt det i ca 15 år. Siden begynnelsen av 30- årene tror jeg. Har aldri brydd meg om det. Tenkt at det er normalt. Har hatt diverse undersøkelser av øynene i forbindelse med briller. 

Anonymkode: 1b731...98e

• Liker 2
Skrevet

Trodde det var noe alle hadde, jeg. Aldri tenkt på at det skulle være noe farlig (eller noe som kan gjøre noe med, for den saks skyld).

Anonymkode: 39e74...9ef

• Liker 5
Skrevet

Jeg har dette og har hatt det i ca 15 år. Siden begynnelsen av 30- årene tror jeg. Har aldri brydd meg om det. Tenkt at det er normalt. Har hatt diverse undersøkelser av øynene i forbindelse med briller. 

Hvordan opplever du de? Er veldig forskjellig hvordan de synes og hvor plagsomme de kan være. Mine er grå prikker/streker som sklir over synsfeltet ved øyebevegelser og det kan være i all slags lys men mest ute og ihvertfall plasser med lite kontraster. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde det var noe alle hadde, jeg. Aldri tenkt på at det skulle være noe farlig (eller noe som kan gjøre noe med, for den saks skyld).

Hvordan opplever du de? Er veldig forskjellig hvordan de synes og hvor plagsomme de kan være. Mine er grå prikker/streker som sklir over synsfeltet ved øyebevegelser og det kan være i all slags lys men mest ute og ihvertfall plasser med lite kontraster. Har klart og ignorert de tidligere men nå har jeg blitt oppmerksom på de igjen.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

IMG_2461.png

Skrevet

IMG_2461.png

Skrevet

Jeg kan ikke være den eneste som tenkte bæsjeklumper i en klosettskål etter å ha sett trådtittelen...? :D

Men ja... Skal det liksom være noe farlig? Jeg har ihvertfall hatt sånt hele livet.

Anonymkode: 7b283...79f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...