GĂ„ til innhold

Floaters/Flytere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. jeg er 35 Är gammel og har hatt floaters tidligere, men klart Ä glemme de eller sÄ har de blitt borte. Dette er 5 Är siden. 
For to uker siden dukket det plutselig opp floaters igjen. De har prikker og trÄder etter seg nÄr jeg beveger blikket. De er grÄ i fargen. Inne merker jeg de ikke men merker de spesielt der det er lite kontraster f eks parkeringsplasser. 
jeg har vÊrt hos Þyelege og alt sÄ fint ut. Men er redd det skal bli flere og at det kan vÊre tegn pÄ noe skummelt. 

Er det flere som opplever disse? 
NÄr kan begynne Ä slappe av med at det kun er ufarlige floaters ?

Setter pris pÄ svar! 

Anonymkode: 8fe21...4a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har forresten nylig tatt en abort (uke 8 ) Floaterne kom i uke 6. Vet ikke om det er noe sammenheng. Har ogsÄ hatt en stressende periode nÄ med mye angst de siste 5 mnd. 

Endret av Kath-
Skrevet

Vil anbefale Ä fÄ tatt en MR med kontrast. 

Anonymkode: 158ad...919

• Nyttig 1
Skrevet

Det er helt vanlig at man fÄr mer og mer floaters med alderen (og ja, nÄr du har bikket 35 er du nÊrmest geriatrisk...). 

SÄ lenge det ikke er en plutselig og dramatisk endring, er det mest sannsynlig helt harmlÞs "alders-floaters" du opplever. 

Anonymkode: f5ae5...f86

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil anbefale Ä fÄ tatt en MR med kontrast. 

Øyelegen var ikke bekymret over dette. Hvorfor tenker du MR? 

• Liker 1
Skrevet

Det kan vÊre symptom pÄ netthinnelÞsning, det var et av symptomene for meg. Men jeg hadde tidligere operert Þynene sÄ jeg var allerede i faregruppen. Det er ikke vanlig Ä fÄ netthinnelÞsning hvis man ikke er gammel, veldig nÊrsynt eller har hatt operasjon i Þyet fÞr. Og en Þyelege eller optiker ville sett det om de tok bilde av netthinnen, sÄ om du er undersÞkt og de tok bilder ville jeg ikke bekymret meg :) Det kan og vÊre at glasslegeme holder pÄ Ä lÞsne, det er ikke farlig. Hvis du begynner Ä se skygger i kanten av synsfeltet eller mye sorte fluer bÞr du gÄ til lege igjen med en gang. 

Anonymkode: 6352a...246

• Liker 1
Skrevet
Kath- skrev (Akkurat nÄ):

Øyelegen var ikke bekymret over dette. Hvorfor tenker du MR? 

Fordi det kan kan skyldes noe inn hodet, sier ikke at det er det for det er sjeldent men hvis du kjenner pÄ uro noe du tydeligvis gjÞr da du ikke hÞrer pÄ Þyelegen sÄ er MR noe som vil gi svar. Hvis du for eksempel har en aneurisme ved synsomrÄdet i hjernen sÄ vil det kunne gi floaters, tidvis.

Du mÄ velge da om du skal slÄ deg til ro med det Þyelegen sa eller om du skal ta det videre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan vÊre symptom pÄ netthinnelÞsning, det var et av symptomene for meg. Men jeg hadde tidligere operert Þynene sÄ jeg var allerede i faregruppen. Det er ikke vanlig Ä fÄ netthinnelÞsning hvis man ikke er gammel, veldig nÊrsynt eller har hatt operasjon i Þyet fÞr. Og en Þyelege eller optiker ville sett det om de tok bilde av netthinnen, sÄ om du er undersÞkt og de tok bilder ville jeg ikke bekymret meg :) Det kan og vÊre at glasslegeme holder pÄ Ä lÞsne, det er ikke farlig. Hvis du begynner Ä se skygger i kanten av synsfeltet eller mye sorte fluer bÞr du gÄ til lege igjen med en gang. 

Hva var dine symptomer og hvor raskt skjedde det etter du fikk floaters? Fikk du veldig mange plutselig ? 
Øyelegen tok en grundig sjekk med bilder, utvidet pupiller og brukte lokalbedÞvelse (drÄper) og brukte en linse de roterte rundt med. 
Kan de ha oversett noe? Eller kan man slÄ seg til ro etter en slik undersÞkelse? Om det hadde vÊrt en rift der burde det ha kommet flere symptomer etter to uker ? 

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at de fleste fÄr flytere i lÞpet av livet, det er ikke farlig hvis du ikke har andre symptomer. Flytere er skrot som flyter inni Þyet og etter hvert vil du merke det mindre og mindre. 

Anonymkode: 26c85...d19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk beskjed om at de fleste fÄr flytere i lÞpet av livet, det er ikke farlig hvis du ikke har andre symptomer. Flytere er skrot som flyter inni Þyet og etter hvert vil du merke det mindre og mindre. 

Slo du deg til ro med dette og hvordan opplevde/opplever du dine flytere?

Skrevet
Kath- skrev (6 minutter siden):

Hva var dine symptomer og hvor raskt skjedde det etter du fikk floaters? Fikk du veldig mange plutselig ? 
Øyelegen tok en grundig sjekk med bilder, utvidet pupiller og brukte lokalbedÞvelse (drÄper) og brukte en linse de roterte rundt med. 
Kan de ha oversett noe? Eller kan man slÄ seg til ro etter en slik undersÞkelse? Om det hadde vÊrt en rift der burde det ha kommet flere symptomer etter to uker ? 

Jeg hadde floaters i flere Är men det ble markant veldig mye verre rett fÞr. NÄr den begynte Ä lÞsne fikk jeg ogsÄ skygge i synsfeltet. De ville sett om det var noe galt med netthinnen pÄ en sÄ grundig undersÞkelse som du beskriver, ogsÄ om det var hull, rift eller svakheter :) 

Skrevet

Jeg hadde floaters i flere Är men det ble markant veldig mye verre rett fÞr. NÄr den begynte Ä lÞsne fikk jeg ogsÄ skygge i synsfeltet. De ville sett om det var noe galt med netthinnen pÄ en sÄ grundig undersÞkelse som du beskriver, ogsÄ om det var hull, rift eller svakheter :) 

Takk for svar 😊 Siden jeg sjekket de pĂ„ dag 3 etter de dukket opp, burde det ha syntes da om det var rift eller kan det dukke opp ukene etter floaterne kom? 

Skrevet
Kath- skrev (2 minutter siden):

Takk for svar 😊 Siden jeg sjekket de pĂ„ dag 3 etter de dukket opp, burde det ha syntes da om det var rift eller kan det dukke opp ukene etter floaterne kom? 

Men er du gammel eller veldig nÊrsynt? Hvis ikke er det usannsynlig at det er dette som er grunnen altsÄ. Floaters er ganske vanlig og kan vÊre helt ufarlig. Hvis det var noe med netthinnen som var grunnen til de floaters du ser nÄ ville de sett det sÄnn jeg har fÄtt det forklart og opplevd nÄr jeg var pÄ undersÞkelser. Beklager hvis jeg skremte deg ved Ä nevne netthinnelÞsning. Du trenger bare Ä tenke pÄ det hvis det blir mye verre eller du ser skygger i synsfeltet, at du tar kontakt med lege igjen med en gang da. 

Skrevet
Kath- skrev (13 minutter siden):

Slo du deg til ro med dette og hvordan opplevde/opplever du dine flytere?

Jeg var hos Specsavers og fikk det sjekket. Det var mye raskere Ä komme til der enn hos lege. De kan selvfÞlgelig ikke erstatte lege, men kunne utelukke netthinnelÞsning etter en del tester. NetthinnelÞsning er veldig alvorlig og skal behandles umiddelbart, sÄ dersom du har skygger eller andre symptomer sÞ ring lege med en gang. 

Skrevet

La merke til floaters en del ganger nÄr jeg var liten, og i tidlig voksen alder, men har ikke lagt merke til det pÄ mange Är som jeg kan komme pÄ nÄ i hvert fall. Men har aldri vÊrt noe bekymret for det, det pÄvirker jo veldig lite.

Anonymkode: 28787...47c

Skrevet

Men er du gammel eller veldig nÊrsynt? Hvis ikke er det usannsynlig at det er dette som er grunnen altsÄ. Floaters er ganske vanlig og kan vÊre helt ufarlig. Hvis det var noe med netthinnen som var grunnen til de floaters du ser nÄ ville de sett det sÄnn jeg har fÄtt det forklart og opplevd nÄr jeg var pÄ undersÞkelser. Beklager hvis jeg skremte deg ved Ä nevne netthinnelÞsning. Du trenger bare Ä tenke pÄ det hvis det blir mye verre eller du ser skygger i synsfeltet, at du tar kontakt med lege igjen med en gang da. 

Jeg er 35 Är og er litt nÊrsynt (0.25) pÄ hÞyre og litt mindre pÄ venstre med skjeve hornhinner.

Det er det jeg er redd for og bare vet ikke hvordan jeg skal slĂ„ meg til ro etter undersĂžkelsen og slutte Ă„ sjekke Ă„ tenke pĂ„ det hele tiden. Roer seg med tiden tenker jeg 😊

Skrevet
Kath- skrev (5 minutter siden):

Jeg er 35 Är og er litt nÊrsynt (0.25) pÄ hÞyre og litt mindre pÄ venstre med skjeve hornhinner.

Det er det jeg er redd for og bare vet ikke hvordan jeg skal slĂ„ meg til ro etter undersĂžkelsen og slutte Ă„ sjekke Ă„ tenke pĂ„ det hele tiden. Roer seg med tiden tenker jeg 😊

Du er absolutt ikke i risikogruppen iallfall :) Det var ogsÄ tydelige symptomer pÄ at noe var galt da jeg fikk det.. Jeg var veldig bekymret for netthinnelÞsning lenge pga. tidligere operasjoner og ble redd nÄr jeg sÄ floaters, sÄ jeg forstÄr at du er engstelig! Men hÄper du kan slÄ deg til ro med at det er veldig usannsynlig at du fÄr det og at du i tillegg har blitt grundig undersÞkt for det. NÄr man googler stÄr det og mye om hvor akutt det er, men jeg opplevde at jeg hadde symptomer i et par dager fÞr jeg fikk kommet til undersÞkelse pÄ sykehuset og sÄ mÄtte jeg vente ennÄ 2 dager pÄ operasjon, og synet ble likevel helt bra igjen. SÄ det er ikke snakk om sekunder som man nesten fÄr inntrykk av nÄr man leser pÄ nett..

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er absolutt ikke i risikogruppen iallfall :) Det var ogsÄ tydelige symptomer pÄ at noe var galt da jeg fikk det.. Jeg var veldig bekymret for netthinnelÞsning lenge pga. tidligere operasjoner og ble redd nÄr jeg sÄ floaters, sÄ jeg forstÄr at du er engstelig! Men hÄper du kan slÄ deg til ro med at det er veldig usannsynlig at du fÄr det og at du i tillegg har blitt grundig undersÞkt for det. NÄr man googler stÄr det og mye om hvor akutt det er, men jeg opplevde at jeg hadde symptomer i et par dager fÞr jeg fikk kommet til undersÞkelse pÄ sykehuset og sÄ mÄtte jeg vente ennÄ 2 dager pÄ operasjon, og synet ble likevel helt bra igjen. SÄ det er ikke snakk om sekunder som man nesten fÄr inntrykk av nÄr man leser pÄ nett..

Takk for svar 😊 NĂ„r du fikk dine nye floaters, var det uten tvil veldig mange flere ? Og nĂ„r du dro noen dager etter pĂ„ sjekk, var det da de fant det ut? Tok du de samme testene som meg? 
Øyelegen var ikke bekymret. Men dessverre er jeg en veldig bekymret person sĂ„ nĂ„ sjekker jeg og tester synet hele tiden og merker jeg overanstrenger Ăžynene mine og vet det absolutt ikke hjelper. Har opplevd lignende fĂžr men da var jeg uvitende om hva det egentlig var og hva farene bak kunne vĂŠre. Skal prĂžvde sĂ„ godt jeg kan Ă„ ikke fokusere sĂ„ mye pĂ„ dette 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt vanlig at man fÄr mer og mer floaters med alderen (og ja, nÄr du har bikket 35 er du nÊrmest geriatrisk...). 

SÄ lenge det ikke er en plutselig og dramatisk endring, er det mest sannsynlig helt harmlÞs "alders-floaters" du opplever. 

Anonymkode: f5ae5...f86

Oi. Jeg er 45 og har ingen. Visste ikke at dette var vanlig. Kjedelige greier.

Anonymkode: a502b...d1b

Skrevet

Vil tro at siden du har hatt floaters fĂžr sĂ„ er det sannsynlig at det er de samme som fĂžr, bare at du nĂ„ legger merke til det igjen. Kan passe med det at du har hatt det tĂžft i det siste. ❀ 

Anonymkode: 06db0...b60

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...