Gå til innhold

Floaters/Flytere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. jeg er 35 år gammel og har hatt floaters tidligere, men klart å glemme de eller så har de blitt borte. Dette er 5 år siden. 
For to uker siden dukket det plutselig opp floaters igjen. De har prikker og tråder etter seg når jeg beveger blikket. De er grå i fargen. Inne merker jeg de ikke men merker de spesielt der det er lite kontraster f eks parkeringsplasser. 
jeg har vært hos øyelege og alt så fint ut. Men er redd det skal bli flere og at det kan være tegn på noe skummelt. 

Er det flere som opplever disse? 
Når kan begynne å slappe av med at det kun er ufarlige floaters ?

Setter pris på svar! 

Anonymkode: 8fe21...4a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har forresten nylig tatt en abort (uke 8 ) Floaterne kom i uke 6. Vet ikke om det er noe sammenheng. Har også hatt en stressende periode nå med mye angst de siste 5 mnd. 

Endret av Kath-
Skrevet

Vil anbefale å få tatt en MR med kontrast. 

Anonymkode: 158ad...919

• Nyttig 1
Skrevet

Det er helt vanlig at man får mer og mer floaters med alderen (og ja, når du har bikket 35 er du nærmest geriatrisk...). 

Så lenge det ikke er en plutselig og dramatisk endring, er det mest sannsynlig helt harmløs "alders-floaters" du opplever. 

Anonymkode: f5ae5...f86

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil anbefale å få tatt en MR med kontrast. 

Øyelegen var ikke bekymret over dette. Hvorfor tenker du MR? 

• Liker 1
Skrevet

Det kan være symptom på netthinneløsning, det var et av symptomene for meg. Men jeg hadde tidligere operert øynene så jeg var allerede i faregruppen. Det er ikke vanlig å få netthinneløsning hvis man ikke er gammel, veldig nærsynt eller har hatt operasjon i øyet før. Og en øyelege eller optiker ville sett det om de tok bilde av netthinnen, så om du er undersøkt og de tok bilder ville jeg ikke bekymret meg :) Det kan og være at glasslegeme holder på å løsne, det er ikke farlig. Hvis du begynner å se skygger i kanten av synsfeltet eller mye sorte fluer bør du gå til lege igjen med en gang. 

Anonymkode: 6352a...246

• Liker 1
Skrevet
Kath- skrev (Akkurat nå):

Øyelegen var ikke bekymret over dette. Hvorfor tenker du MR? 

Fordi det kan kan skyldes noe inn hodet, sier ikke at det er det for det er sjeldent men hvis du kjenner på uro noe du tydeligvis gjør da du ikke hører på øyelegen så er MR noe som vil gi svar. Hvis du for eksempel har en aneurisme ved synsområdet i hjernen så vil det kunne gi floaters, tidvis.

Du må velge da om du skal slå deg til ro med det øyelegen sa eller om du skal ta det videre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan være symptom på netthinneløsning, det var et av symptomene for meg. Men jeg hadde tidligere operert øynene så jeg var allerede i faregruppen. Det er ikke vanlig å få netthinneløsning hvis man ikke er gammel, veldig nærsynt eller har hatt operasjon i øyet før. Og en øyelege eller optiker ville sett det om de tok bilde av netthinnen, så om du er undersøkt og de tok bilder ville jeg ikke bekymret meg :) Det kan og være at glasslegeme holder på å løsne, det er ikke farlig. Hvis du begynner å se skygger i kanten av synsfeltet eller mye sorte fluer bør du gå til lege igjen med en gang. 

Hva var dine symptomer og hvor raskt skjedde det etter du fikk floaters? Fikk du veldig mange plutselig ? 
Øyelegen tok en grundig sjekk med bilder, utvidet pupiller og brukte lokalbedøvelse (dråper) og brukte en linse de roterte rundt med. 
Kan de ha oversett noe? Eller kan man slå seg til ro etter en slik undersøkelse? Om det hadde vært en rift der burde det ha kommet flere symptomer etter to uker ? 

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at de fleste får flytere i løpet av livet, det er ikke farlig hvis du ikke har andre symptomer. Flytere er skrot som flyter inni øyet og etter hvert vil du merke det mindre og mindre. 

Anonymkode: 26c85...d19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk beskjed om at de fleste får flytere i løpet av livet, det er ikke farlig hvis du ikke har andre symptomer. Flytere er skrot som flyter inni øyet og etter hvert vil du merke det mindre og mindre. 

Slo du deg til ro med dette og hvordan opplevde/opplever du dine flytere?

Skrevet
Kath- skrev (6 minutter siden):

Hva var dine symptomer og hvor raskt skjedde det etter du fikk floaters? Fikk du veldig mange plutselig ? 
Øyelegen tok en grundig sjekk med bilder, utvidet pupiller og brukte lokalbedøvelse (dråper) og brukte en linse de roterte rundt med. 
Kan de ha oversett noe? Eller kan man slå seg til ro etter en slik undersøkelse? Om det hadde vært en rift der burde det ha kommet flere symptomer etter to uker ? 

Jeg hadde floaters i flere år men det ble markant veldig mye verre rett før. Når den begynte å løsne fikk jeg også skygge i synsfeltet. De ville sett om det var noe galt med netthinnen på en så grundig undersøkelse som du beskriver, også om det var hull, rift eller svakheter :) 

Skrevet

Jeg hadde floaters i flere år men det ble markant veldig mye verre rett før. Når den begynte å løsne fikk jeg også skygge i synsfeltet. De ville sett om det var noe galt med netthinnen på en så grundig undersøkelse som du beskriver, også om det var hull, rift eller svakheter :) 

Takk for svar 😊 Siden jeg sjekket de på dag 3 etter de dukket opp, burde det ha syntes da om det var rift eller kan det dukke opp ukene etter floaterne kom? 

Skrevet
Kath- skrev (2 minutter siden):

Takk for svar 😊 Siden jeg sjekket de på dag 3 etter de dukket opp, burde det ha syntes da om det var rift eller kan det dukke opp ukene etter floaterne kom? 

Men er du gammel eller veldig nærsynt? Hvis ikke er det usannsynlig at det er dette som er grunnen altså. Floaters er ganske vanlig og kan være helt ufarlig. Hvis det var noe med netthinnen som var grunnen til de floaters du ser nå ville de sett det sånn jeg har fått det forklart og opplevd når jeg var på undersøkelser. Beklager hvis jeg skremte deg ved å nevne netthinneløsning. Du trenger bare å tenke på det hvis det blir mye verre eller du ser skygger i synsfeltet, at du tar kontakt med lege igjen med en gang da. 

Skrevet
Kath- skrev (13 minutter siden):

Slo du deg til ro med dette og hvordan opplevde/opplever du dine flytere?

Jeg var hos Specsavers og fikk det sjekket. Det var mye raskere å komme til der enn hos lege. De kan selvfølgelig ikke erstatte lege, men kunne utelukke netthinneløsning etter en del tester. Netthinneløsning er veldig alvorlig og skal behandles umiddelbart, så dersom du har skygger eller andre symptomer sø ring lege med en gang. 

Skrevet

La merke til floaters en del ganger når jeg var liten, og i tidlig voksen alder, men har ikke lagt merke til det på mange år som jeg kan komme på nå i hvert fall. Men har aldri vært noe bekymret for det, det påvirker jo veldig lite.

Anonymkode: 28787...47c

Skrevet

Men er du gammel eller veldig nærsynt? Hvis ikke er det usannsynlig at det er dette som er grunnen altså. Floaters er ganske vanlig og kan være helt ufarlig. Hvis det var noe med netthinnen som var grunnen til de floaters du ser nå ville de sett det sånn jeg har fått det forklart og opplevd når jeg var på undersøkelser. Beklager hvis jeg skremte deg ved å nevne netthinneløsning. Du trenger bare å tenke på det hvis det blir mye verre eller du ser skygger i synsfeltet, at du tar kontakt med lege igjen med en gang da. 

Jeg er 35 år og er litt nærsynt (0.25) på høyre og litt mindre på venstre med skjeve hornhinner.

Det er det jeg er redd for og bare vet ikke hvordan jeg skal slå meg til ro etter undersøkelsen og slutte å sjekke å tenke på det hele tiden. Roer seg med tiden tenker jeg 😊

Skrevet
Kath- skrev (5 minutter siden):

Jeg er 35 år og er litt nærsynt (0.25) på høyre og litt mindre på venstre med skjeve hornhinner.

Det er det jeg er redd for og bare vet ikke hvordan jeg skal slå meg til ro etter undersøkelsen og slutte å sjekke å tenke på det hele tiden. Roer seg med tiden tenker jeg 😊

Du er absolutt ikke i risikogruppen iallfall :) Det var også tydelige symptomer på at noe var galt da jeg fikk det.. Jeg var veldig bekymret for netthinneløsning lenge pga. tidligere operasjoner og ble redd når jeg så floaters, så jeg forstår at du er engstelig! Men håper du kan slå deg til ro med at det er veldig usannsynlig at du får det og at du i tillegg har blitt grundig undersøkt for det. Når man googler står det og mye om hvor akutt det er, men jeg opplevde at jeg hadde symptomer i et par dager før jeg fikk kommet til undersøkelse på sykehuset og så måtte jeg vente ennå 2 dager på operasjon, og synet ble likevel helt bra igjen. Så det er ikke snakk om sekunder som man nesten får inntrykk av når man leser på nett..

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er absolutt ikke i risikogruppen iallfall :) Det var også tydelige symptomer på at noe var galt da jeg fikk det.. Jeg var veldig bekymret for netthinneløsning lenge pga. tidligere operasjoner og ble redd når jeg så floaters, så jeg forstår at du er engstelig! Men håper du kan slå deg til ro med at det er veldig usannsynlig at du får det og at du i tillegg har blitt grundig undersøkt for det. Når man googler står det og mye om hvor akutt det er, men jeg opplevde at jeg hadde symptomer i et par dager før jeg fikk kommet til undersøkelse på sykehuset og så måtte jeg vente ennå 2 dager på operasjon, og synet ble likevel helt bra igjen. Så det er ikke snakk om sekunder som man nesten får inntrykk av når man leser på nett..

Takk for svar 😊 Når du fikk dine nye floaters, var det uten tvil veldig mange flere ? Og når du dro noen dager etter på sjekk, var det da de fant det ut? Tok du de samme testene som meg? 
Øyelegen var ikke bekymret. Men dessverre er jeg en veldig bekymret person så nå sjekker jeg og tester synet hele tiden og merker jeg overanstrenger øynene mine og vet det absolutt ikke hjelper. Har opplevd lignende før men da var jeg uvitende om hva det egentlig var og hva farene bak kunne være. Skal prøvde så godt jeg kan å ikke fokusere så mye på dette 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt vanlig at man får mer og mer floaters med alderen (og ja, når du har bikket 35 er du nærmest geriatrisk...). 

Så lenge det ikke er en plutselig og dramatisk endring, er det mest sannsynlig helt harmløs "alders-floaters" du opplever. 

Anonymkode: f5ae5...f86

Oi. Jeg er 45 og har ingen. Visste ikke at dette var vanlig. Kjedelige greier.

Anonymkode: a502b...d1b

Skrevet

Vil tro at siden du har hatt floaters før så er det sannsynlig at det er de samme som før, bare at du nå legger merke til det igjen. Kan passe med det at du har hatt det tøft i det siste. ❤️ 

Anonymkode: 06db0...b60

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...