AnonymBruker Skrevet 26. august #1 Skrevet 26. august Eller får man ikke tips om det fra megleren? «Her kan det hende du får TG3. Hvis du fikser det, skriver vi TG2», noe sånt? Anonymkode: 803ee...2c6
AnonymBruker Skrevet 26. august #2 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Eller får man ikke tips om det fra megleren? «Her kan det hende du får TG3. Hvis du fikser det, skriver vi TG2», noe sånt? Anonymkode: 803ee...2c6 Du kan fikse og så få tatt en ny takst. Anonymkode: 9d9f1...ffe 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #3 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du kan fikse og så få tatt en ny takst. Anonymkode: 9d9f1...ffe Det var jo ikke det jeg spurte om Anonymkode: 803ee...2c6 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Eller får man ikke tips om det fra megleren? «Her kan det hende du får TG3. Hvis du fikser det, skriver vi TG2», noe sånt? Anonymkode: 803ee...2c6 Nei, Takstmannen er der for å gjøre en jobb. Du får taktsrapporten, skal du ubedre feilene må du bestille ny takstmann etter at du har endret. Takstmannen kan da ikke stole på at du fikser så det blir TG2 kontra TG3 f.eks Anonymkode: dcaae...28a 1 1
Stjertmeis Skrevet 26. august #5 Skrevet 26. august (endret) Det er nok normalt at en megler sier noe om i hvilken grad større feil eller mangler, eventuelt svært slitt/gammelt utstyr kan påvirke verdivurdering/hva markedet kan være villige til å gi for boligen, men tror ikke meglere har for vane å foreslå/anbefale konkrete tiltak (med mindre det er veldig lavthengende frukt). Du kan jo alltids spørre megler om det er noe spesielt megleren anbefaler å fikse og som megleren mener kan slå positivt ut mtp. pris/mulighet for raskt salg. Det kan jo være både større og mindre ting, mer eller mindre kostbare. Endret 26. august av Stjertmeis 1 2
Brunello Skrevet 26. august #6 Skrevet 26. august Megler har ikke kompetanse til å si noe om byggteknisk tilstand ut over det alle kan tenke seg selv eller google. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #7 Skrevet 26. august Stjertmeis skrev (12 minutter siden): Det er nok normalt at en megler sier noe om i hvilken grad større feil eller mangler, eventuelt svært slitt/gammelt utstyr kan påvirke verdivurdering/hva markedet kan være villige til å gi for boligen, men tror ikke meglere har for vane å foreslå/anbefale konkrete tiltak (med mindre det er veldig lavthengende frukt). Du kan jo alltids spørre megler om det er noe spesielt megleren anbefaler å fikse og som megleren mener kan slå positivt ut mtp. pris/mulighet for raskt salg. Det kan jo være både større og mindre ting, mer eller mindre kostbare. Tusen takk! Anonymkode: 803ee...2c6 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #8 Skrevet 26. august Brunello skrev (9 minutter siden): Megler har ikke kompetanse til å si noe om byggteknisk tilstand ut over det alle kan tenke seg selv eller google. Nei, jeg tenker mer på synlige feil, slitasje og sånt Anonymkode: 803ee...2c6 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #9 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, jeg tenker mer på synlige feil, slitasje og sånt Anonymkode: 803ee...2c6 En bitteliten mulighet for at du selv klarer å se synlig feil og slitasje ? Anonymkode: a2939...55c 8 1
Grandidosa83 Skrevet 26. august #10 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Eller får man ikke tips om det fra megleren? «Her kan det hende du får TG3. Hvis du fikser det, skriver vi TG2», noe sånt? Anonymkode: 803ee...2c6 Det enkle svaret, som forsåvidt er skrevet ovenfor er: Takstmannen vil foreta vurderingene ut i fra det h*n kan se eller måle på befaringsdagen. Deretter kan man jo utbedre alt / deler av boligen og be om en oppdatert rapport. Som regel vil da takstmann ta seg betalt for å stikke innom og sjekke det punktet du har utbedret. Med andre ord kan det være lurt å innhente en takst tidlig i en salgsprosess hvis du "mistenker" at det er en del ved boligen du ønsker å gjøre noe med før salgsprosessen starter. Min erfaring tilsier at, med mindre det er en "strøken" bolig med 1 stor mangel, er bedre å fokusere på overflateoppussing / styling enn å bruke penger på å løfte noe fra TG3 til TG2. Et viktig poeng er også at folk ofte er mer skeptisk til usikkerhet enn klare klare negative fakta. Typisk: man er mer villig til å by hvis man vet at noe må gjøres, enn hvis man er usikker på hva tilstanden egentlig er. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #11 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): En bitteliten mulighet for at du selv klarer å se synlig feil og slitasje ? Anonymkode: a2939...55c Hehe. Selvfølgelig 😁 Det jeg ikke vet derimot er om feilen gir TG1, 2 eller 3 Anonymkode: 803ee...2c6
Rødvinsfilosofen Skrevet 26. august #12 Skrevet 26. august Det kommer helt sikkert an på megler, men min erfaring er at megler ikke gjør det. Jeg tok selv aktive grep og spurte fem forskjellige meglere om hva som lønte seg og ikke. Jeg lage meg ei liste over ting jeg måtte fikse før takstmannen kom, og skrev en veldig lang egenerklæring. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #13 Skrevet 26. august Det er nok meget sjeldent da meglere flest ikke har den typen kompetanse. Melgere er spinndoktorere. De bryr seg ikke om tilstanden til boligen, de er kun ute etter å selge den og tjene penger til seg selv. Anonymkode: 62288...101 1 2
Schmuhu Skrevet 26. august #14 Skrevet 26. august Problemer er jo gjerne også at slike tiltak er større jobber som innebærer en del riving og så videre. Det er ofte ikke verdt det kun med formålet om å pynte på rapporten. Folk ser etter standard, koselighetsfaktor, funksjonalitet og ikke minst potensialet til eget utvikling. Det nytter ikke med et nytt kjøkken på TG1 når jeg synes at den bør rosa. Da kjøper jeg heller et billigere sted med nedslitt kjøkken og pusser opp slik jeg vil ha det. Å rive et nytt kjøkken blir jo bare teit. Bare som et eksempel. Schmuhu 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #15 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er nok meget sjeldent da meglere flest ikke har den typen kompetanse. Melgere er spinndoktorere. De bryr seg ikke om tilstanden til boligen, de er kun ute etter å selge den og tjene penger til seg selv. Anonymkode: 62288...101 Riktig, så hvis de ønsker å tjene mest mulig, bør de jo kunne anbefale noe som gir større sjanse for å selge til en bedre pris Anonymkode: 803ee...2c6
AnonymBruker Skrevet 26. august #16 Skrevet 26. august Min faste megler gjør det, og det er derfor vi alltid bruker han. Fra min erfaring går det også greit å be takstmann endre i etterkant for mindre problemer. Eks: Jeg fikk TG3 fordi brannslukkningsapparatet var over dato. Kjøpte et nytt og sendte bilde av det til takstmann, som da oppdaterte til TG1. Samme med at jeg hadde for lite lufteventil på baderomsdøra. Lagde en lufteventil på døra og sendte bilde til han, og han oppdaterte. Så kan være noen takstmenn som er greiere enn andre. Anonymkode: d5848...fb7 4
AnonymBruker Skrevet 26. august #17 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Riktig, så hvis de ønsker å tjene mest mulig, bør de jo kunne anbefale noe som gir større sjanse for å selge til en bedre pris Anonymkode: 803ee...2c6 Meglere tenker kun på det estetiske. Ting trenger kun å se pent ut. Det som gir best pris er dessuten beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet. Meglere flest innehar ikke byggteknisk kompetanse. De kommer med anbefalinger til hva man gjør for bilder og til visning. Anonymkode: 62288...101
newman01 Skrevet 26. august #18 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Riktig, så hvis de ønsker å tjene mest mulig, bør de jo kunne anbefale noe som gir større sjanse for å selge til en bedre pris Anonymkode: 803ee...2c6 En megler driter litt i om budrunden ender 500k under takst eller 500k over takst. Ofte forhandler man en standardprovisjon uavhengig av salgssum. Uansett er det sjelden mer enn 1-1,3% pluss utlegg. Så det er ikke mange tusenlappene. Det er bedre å selge 10 leiligheter i en fei enn å bruke 4 timer ekstra på å jobbe opp salgsprisen med 300´000 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #19 Skrevet 26. august Ta det rolig, har sett helt nye hus med TG2, de fleste leser ikke alle detaljer i tilstandsrapporten og ALLE hus har alltid masse "feil". I dag det dessverre som om huset skulle være som nytt med er fra 1930. De aller fleste bryr seg mest om ting ser bra ut. Anonymkode: a2939...55c
AnonymBruker Skrevet 26. august #20 Skrevet 26. august Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden): Det kommer helt sikkert an på megler, men min erfaring er at megler ikke gjør det. Jeg tok selv aktive grep og spurte fem forskjellige meglere om hva som lønte seg og ikke. Jeg lage meg ei liste over ting jeg måtte fikse før takstmannen kom, og skrev en veldig lang egenerklæring. Spør fordi jeg snart skal selge. Hva fikset du før takstmannen kom? Anonymkode: e77ed...361
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå