Gå til innhold

Er medisinering eneste kur mot matstøy?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utrolig matstøy i hverdagen. Hjernen min kverner på mat HELE dagen. Når er neste måltid, hva har jeg spist, hva skal jeg spise, mens jeg spiser når jeg legger meg, det første som kverner når jeg står opp. 

Jeg sliter veldog for å prøve å holde vekta. Valgene jeg tar i matveien er relativt sunne og prøver å ha fokus på proteinrike og magre matvarer for å dempe matsuget. Men det hjelper ikke. 

Jeg er ikke stor nok til å begynne på medisiner, men orker ikke slik matstøy! Jeg skulle så ønske at hjernen min kunne brukt energien på å tenke på konstruktive ting. Det stjeler så mye av livet! 

Noen som har gode tips til å bli kvitt matstøy uten medisinering? 

Anonymkode: 343ba...2d6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør snakke med noen for å endre tankesettet ditt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

All matstøy hos meg forsvant når jeg kuttet ut ultraprossesert mat. All ultraprossesert. Og må spise nok fett for å holde meg mett, og spise meg mett tre ganger om dagen. Spiser store måltider med MAT. Ikke noe magre produkter, det bare tuller det til. Må spise det mennesker egentlig skal spise. Og passe på å spise nok mat til lunsj og middag, hvis ikke går jeg og snacker. Og konstant småspising fører bare til økt matstøy. 

Spiser jeg godteri er jeg på kjøret igjen, så der må jeg begrense anledningene til et minimum. Kan ikke spise det hver uke, da jeg craver sukker lenge etterpå. Så jeg holder det til et par ganger i året. 

Har gått ned 15 kg og holder vekten. Spiser nå to- tre måltider med de beste råvarene jeg klarer å oppdrive. Nok fett og protein til hvert måltid. Drikker vann, te, kamboucha og kaffe. 

Anonymkode: de6b3...1f3

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg viste det seg at matstøyen kom fra udiagnostisert ADHD. Da var medisinering eneste utvei. Jeg har gått mange år i terapi, forskjellige typer terapi, og uansett hva eller når jeg spiste så slutta aldri matstøyen. 

Mounjaro har gitt meg et nytt liv. Nå funderer legene på om en mer tradisjonell ADHD-medisin kan gi samme effekt på matstøy, men også hjelpe på andre plager. Usikker på om jeg tørr å teste, for første gang i livet er hodet mitt (relativt) stille…

Anonymkode: b2815...bf3

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg var (er) matstøyen forårsaket av ustabilt blodsukker (udiagnostisert diabetes 2) som jeg ikke klarte kontrollere med kosthold og trening.  Det forsvant i det øyeblikket jeg fikk behandling, og kommer tilbake hvis jeg spiser feil.

Som du ser på svarene over kan det være mange grunner til matstøy.  Høyt stressnivå er også en vanlig årsak.

Jeg foreslår en tur til legen for å avklare eventuelle medisinske årsaker til matstøyen.

Anonymkode: bd31b...442

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

All matstøy hos meg forsvant når jeg kuttet ut ultraprossesert mat. All ultraprossesert. Og må spise nok fett for å holde meg mett, og spise meg mett tre ganger om dagen. Spiser store måltider med MAT. Ikke noe magre produkter, det bare tuller det til. Må spise det mennesker egentlig skal spise. Og passe på å spise nok mat til lunsj og middag, hvis ikke går jeg og snacker. Og konstant småspising fører bare til økt matstøy. 

Spiser jeg godteri er jeg på kjøret igjen, så der må jeg begrense anledningene til et minimum. Kan ikke spise det hver uke, da jeg craver sukker lenge etterpå. Så jeg holder det til et par ganger i året. 

Har gått ned 15 kg og holder vekten. Spiser nå to- tre måltider med de beste råvarene jeg klarer å oppdrive. Nok fett og protein til hvert måltid. Drikker vann, te, kamboucha og kaffe. 

Kan du gi eksempler på hva du spiser? 🙂

Anonymkode: a1a0f...0b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos meg viste det seg at matstøyen kom fra udiagnostisert ADHD. Da var medisinering eneste utvei. Jeg har gått mange år i terapi, forskjellige typer terapi, og uansett hva eller når jeg spiste så slutta aldri matstøyen. 

Mounjaro har gitt meg et nytt liv. Nå funderer legene på om en mer tradisjonell ADHD-medisin kan gi samme effekt på matstøy, men også hjelpe på andre plager. Usikker på om jeg tørr å teste, for første gang i livet er hodet mitt (relativt) stille…

Men ADHD-medisiner er jo kjent for å dempe matlyst. 

Anonymkode: 1cfc8...990

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan du gi eksempler på hva du spiser? 🙂

Anonymkode: a1a0f...0b9

Ja, det kan jeg: 

Morgen: kaffe med kokosolje og kanel, vann med enzymer og mineraler

Lunsj: For tiden går det mye av dampet torsk i kokosmelk, med fetaost og krydder + en skål bær med nøtter, kakaonibs, chiafrø, gojibær og kokosmelk. Tåler ikke melk, så blir en del  kokosmelk. 

Eller samme skål med bær, men med 3 egg , grønnsaker og litt spekeskinke i stedet for torsk. 

Middag: Kjøtt eller fisk med grønnsaker. Mye gryter med gressforet kjøtt. Mye viltkjøtt. Eller hel kylling i ovnen. Hender også at vi har potet til, men ikke hver dag. Noen ganger lager vi også ris eller risotto til. Bruker gjerne ghee  eller kokosolje til steking, bruker mye hjemmekokt kraft og har olivenolje over maten ofte. 

Dessert: En frukt eller et par dadler, eventuelt en teskje rå honning

Evnt kvelds: ikke så ofte, men hvis det blir er det gjerne et par staver med manchego, noen nøtter og spekeskinke. 

Nøttene er usaltet, og spekeskinke såklart uten nitritt. Kokosmelk uten tilsetningsstoffer. Samme kosthold i helger, men hender vi har hjemmepoppet popcorn sammen med ungene en av kveldene. 

Ved spesielle anledninger lager vi hjemmelaget is, og raw kake. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå frem til kl. 12 spist havregryn (ca 50 gr) med en t-skje chiafrø og en scoop proteinpulver til frokost. En omelett laget med en fullkorns torrilla 1 helt egg og 3 eggehviter, ca 25 gr skinke og en neve spinat. 

Ellers har jeg drukket to kopper te (chai ginger), en redbull uten sukker, en kopp kaffe, og x antall glass vann. 

Så jeg tror ikke det er usunt det jeg spiser  kunne selvfølgelig latt være å drikke redbull. Men det blir et forsøk å fylle magen med kalorifattig væske istedenfor mat. Jeg teller ikke kalorier, men prøver å ha i ting som jeg vet skal (i teorien) mette. 

Det er som om det er et evig sug som ikke forsvinner. Det er vanskekig å konsentrere seg og holde fokus på arbeidsoppgaver. Tankene mine går automatisk til mat pga dette suget som jeg kjenner i kroppen. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det hjelper litt å spise rikelig med proteiner, fett og fiber, unngå sukker. Men det som hjelper mest er medisiner.

Tipper jeg og har en udiagnostisert adhd, men utredning kan jeg nok glemme, så inntil videre betaler jeg gledelig for sprøytene mine.

Anonymkode: 59fd2...f9a

Skrevet

Spis vondere mat. Rett og slett mindre matglede. Finn andre måter å kose deg på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

hvor gammel var du da du først fikk diagnosen osv? gikk du gjennom privat eller offentlig? fastlege eller psykolog? mvh

Anonymkode: 2ea12...e96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har nå frem til kl. 12 spist havregryn (ca 50 gr) med en t-skje chiafrø og en scoop proteinpulver til frokost. En omelett laget med en fullkorns torrilla 1 helt egg og 3 eggehviter, ca 25 gr skinke og en neve spinat. 

Ellers har jeg drukket to kopper te (chai ginger), en redbull uten sukker, en kopp kaffe, og x antall glass vann. 

Så jeg tror ikke det er usunt det jeg spiser  kunne selvfølgelig latt være å drikke redbull. Men det blir et forsøk å fylle magen med kalorifattig væske istedenfor mat. Jeg teller ikke kalorier, men prøver å ha i ting som jeg vet skal (i teorien) mette. 

Det er som om det er et evig sug som ikke forsvinner. Det er vanskekig å konsentrere seg og holde fokus på arbeidsoppgaver. Tankene mine går automatisk til mat pga dette suget som jeg kjenner i kroppen. 

Ts

Det du spiser, er ikke noe som hjelper på min sult og kjeskenhet. Proteinpulver hjelper ikke nok for meg, jeg må ha nok protein fra mat, og MED FETT. Din mangel på fett er å jobbe direkte mot deg selv! Du vil se en stor endring i sultfølelsen når du inkluderer nok fett sammen med nok protein. 

Ellers er mitt beste tips å se podkasten med the Glucose Goddess fra A Diary of a CEO. Veldig lærerikt, og jeg har nå helt flat mage etter å ha implementert hennes tips og kunnskap. Jeg har slitt mye med oppblåsthet før, men nå selv ikke oppblåst etter måltider. 

Anonymkode: 6f9a1...a3e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det du spiser, er ikke noe som hjelper på min sult og kjeskenhet. Proteinpulver hjelper ikke nok for meg, jeg må ha nok protein fra mat, og MED FETT. Din mangel på fett er å jobbe direkte mot deg selv! Du vil se en stor endring i sultfølelsen når du inkluderer nok fett sammen med nok protein. 

Ellers er mitt beste tips å se podkasten med the Glucose Goddess fra A Diary of a CEO. Veldig lærerikt, og jeg har nå helt flat mage etter å ha implementert hennes tips og kunnskap. Jeg har slitt mye med oppblåsthet før, men nå selv ikke oppblåst etter måltider. 

Anonymkode: 6f9a1...a3e

Helt enig med siterte innlegg, hvor er fettet i kostholdet ditt? Jeg hadde ikke klart en halv dag engang uten matstøy med det kostholdet der. Kunstig søtning kødder også med hodet, og tarmhelsen. Så kutt den redbullen. ( Og proteinpulveret 😬

Slutt å tull med eggehviter, spis hele egget. Alle eggene, og kutt heller ut den lefsen hvis du tenker på kalorier. Hva inneholder den egentlig som er bra for kroppen? 

Har aldri talt kalorier selv, bare latt kroppen regulere selv. Og det har gått helt fint så lenge maten er god kvalitet. Fra godteri daglig, matstøy deluxe og 15 kg for mye til bmi på 22. MEN det tok tid å komme over suget, og det tok også tid å gå ned. Var nok mye å rydde opp i mtp på å få hormonell balanse med metthetshotmoner som funker som de skal, samt få vekk insulinresistensen. Jepp, er du overvektig, er du trolig insulinresistent. 

Har vært en prosess, men nå er det enkelt så lenge jeg holder god kvalitet på maten. 😊 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må spise skikkelig mat. Kutte ut næringsfattig mat og bare spise næringrikt. Jeg må kutte ut karbohydrater og spise mye animalsk fett og animalsk protein. Carnivore har gjort underverker her.

Anonymkode: e8209...0b3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen som har gode tips til å bli kvitt matstøy uten medisinering? 

Periodisk faste!

Anonymkode: cbf7d...025

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått fra fedme til normalvekt uten medisiner, og et av grepene jeg har gjort for å vedlikeholde vekten var (som flere har nevnt) kutte ut alt ultraprosessert. I starten tenkte jeg det ville være krevende fordi jeg er ikke så god på matlaging, men det er ikke det. I tillegg lar jeg meg selv bli sulten, skikkelig sulten, mellom måltidene og har flyttet fokus fra at sulten er "støy", men at sulten er "sunn". Jeg er ikke lenger redd den, fordi jeg vet at kroppen får dekket sine behov. 

Jeg lager middager som jeg som overvektig hadde syns var smakløse og kjedelige og nyter hver munnfull. Det gjør man om man tåler å være sulten, og ikke bedøver smaksløkene med fabrikkmat. Da smaker en rå grønnsak nydelig. 

I kveld har jeg spist torsk med søtpotetmos og salsa. Ingen saus, bare pepper, salt og litt olivenolje. Jeg er mett og fornøyd og har ingen cravings. Har opplevd at cravings forsvinner om jeg spiser rent, men kommer tilbake når jeg skeier ut. 

Hadde en uke på ferie hvor det ble en del enkel prosessert mat, og det tok meg lang tid å nullstille hodet etter det. Gikk og cravet søppel i ukevis. Det der orker jeg ikke lenger. Det trigger for mye uvaner hos meg. 

Anonymkode: 6628a...bc0

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de fleste andre her. Spis nok fett, og hele egg i stedet for eggehviter. Kanskje er det også en ide å droppe havregryn til frokost. Jeg vet mange blir mette av havregryn, men for meg og mange andre er det selve oppskriften på å bli skrubbsulten etter kort tid. Kutt også ut proteinpulver, og spis deg heller mett på mat

Ikke spis før du blir skikkelig sulten (hvis du ikke har lyst på en rå gulrot eller et tørt knekkebrød, er du ikke sulten, men fysen). Når så du er ordentlig sulten, spis deg mett på mat med nok proteiner og fett. Og ikke spis mellom måltidene. For på den måten rekker du å opparbeide deg nok sult, og maten smaker ekstra godt. 

Kanskje du ikke gir kroppen din den næringen den etterspør, og at det er derfor du har all den matstøyen? 

Anonymkode: 0e163...c28

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde voldsom matstøy før. Tenkte på mat hele tiden og kunne spise flere båtis til frokost ... Flaut. Men matstøyen forsvant helt da jeg begynte å spise renvarer. Kuttet ut ultraprossesert dritmat, brus og godterier. Jeg koser meg fortsatt med snacks, men pleier å velge det beste alternativet (som sjokolade) eller jeg lager selv. Man kan spise alt, så lenge man lager det selv... :)
Jeg er ikke flink til å tenke på proteiner og fett osv, kun om det er renvarer eller ikke. Thats it.

Anonymkode: 72860...300

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...