Gå til innhold

Er det sant at brønntekniker i nordsjøen tjener 1,1 mill. Og jobber 4 mnd i året?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nettaviasen har en pluss-artikkel om en ung kvinne som startet uten utdanning i jobb som brønntekniker. Hun tjener 1,1 mill. Og har fri 8 mnd i året. 

Er det sant? 

Og hvordan kommer man inn i denne bransjen? Jeg er 16 år og begynte på allmennfag, men er skolelei og vil ut i jobb. Hva den beste steget for å ta for å komme meg i jobb i nordsjøen?

Anonymkode: e6264...256

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Artikkelen er feil, det står at hun tjener 1,1 mil i året, det stemmer ikke, jeg gikk tilbake til artikelen som sto i avisen Telen, og der sto det at hun i 2023 tjente 1.320.000.

For og komme dit jobbet hun i 2 år hos en idustribedrift på notodden samtidig som hun knyttet kontakter så tok hun kontakt med et selskap for og komme på utplassering hos de 2 ganger i uken, (det er også verdt og nevne at hun tok ulønnet fri fra jobben for og få dette til) til tross for manglende erfaring eller kompetanse greide hun og skaffe seg lærlingplass der hun var lærling i 3,5 samtidig som hun leste seg opp og tok ny eksamen som privatist.

Men under lærlingperioden hadde hun det som kan regnes som en høy lønn, mellom 800.000-900.000 i året, men da var hun i nordsjøen i 42 uker, med kun 10 uker fri iløpet av hele året derfor den høye inntekten.

Idag har hun som jeg skrev 1.300.000 i lønn, men selve grunnlønnen utgjør bare 660.000 men overtidsjobbingen gjør at det blir høyere.

Det er tilleggene som gjør at lønna øker kraftig. Jobber hun én dag overtid, får hun bortimot 10.000 kroner. Slikt drar på.

Hun jobber tolv timer om dagen, to uker «på» og fire uker «av».

Anonymkode: 234ff...446

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å finne en jobb som brønntekniker, bør du fullføre brønnteknikk på VG2 og deretter ta et lærlingforløp eller et tilsvarende fagbrev i bore- og brønnteknikk, noe som kreves for å jobbe på oljeplattformer.

I tilegg til dette kommer diverse kurs og sertifiseringer som kreves for og jobbe på en plattform.

Anonymkode: 234ff...446

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far jobbet på oljeplatform og tjente godt over 1 million. Jobbet to uker på, fire uker av. Varierte selvfølgelig. Han jobbet der i mange år. Pensjonert for 2 år siden.

Under korona tjente han ekstreme mengder penger. De utenlandske fikk ikke lov til å fly inn på platformene siden de ligger i Norge, så nordmennene måtte jobbe overtid. 

Blir riggen stengt og de må snu på Gardermoen og hjem igjen, får de likevel betalt. Siden de skulle ha jobbet da. Samme om de ikke får dratt hjem fra riggen akkurat den dagen det var planlagt. Ofte pga dårlig vær.

Det er tilleggene som høyer lønnen, ja. Til og med vaskepersonale har veldig god lønn på oljeplatform.

Vanskelig å få jobb der. Du må være heldig. 

Anonymkode: 6aba1...e07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...