AnonymBruker Skrevet 26. august #21 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Litt kjedelig sak dette: https://www.nrk.no/vestland/skremmende-forbikjoring-pa-e16_-_-kunne-ha-blitt-en-alvorlig-ulykke-1.17541015 Jeg kjører opp og ned den veien hele tiden. Suzuki Across er 99% leiebiler. De ligger i 40-60 der fartsgrensen er 80. Vi som kjører lastebil har hviletid. Tar en times tur plutselig to, 6t tar 9t, kommer vi ikke frem. Jeg forstår den bunnløse frustrasjonen til lastebilsjåføren etter en hel sommer fanget bak leiebiler, bobiler og campingvogner. Det er skikkelig dritt med disse rullende veiblokkadene. Det gjør ikke en slik utilgivelig forbikjøring bedre...men forståelig er det lel. Anonymkode: 859db...b64 Resultatet av en kollisjon blir den samme uansett hvor mye man kan forstå frustrasjonene. Man kan forstå frustrasjonen ved at trafikken går unødvendig sakte, men ikke handlingen det er å kjøre forbi når det er uforsvarlig. Anonymkode: 85994...f38 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #22 Skrevet 26. august Druid skrev (5 minutter siden): *sukk* lese og skrive vansker, jeg har lest "og" i stedet for "eller". 🙂 Men formuleringen er jo veldig krøkkete, det er jo SÅ mange forhold og alternativer puttet inn i én setning Anonymkode: da5b5...065
AnonymBruker Skrevet 26. august #23 Skrevet 26. august Jeg jobber som leder og personalansvarlig i en transportbedrift. Hadde jeg fått tilsendt eller sett en slik video av en av våre sjåfører hadde vedkommende vært på mitt kontor umiddelbart og det hadde ikke vært en glad samtale Anonymkode: f3113...956 3
AnonymBruker Skrevet 26. august #24 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det snakkes så mye om å slippe biler forbi om man vil kjøre saktere, men hvordan skal man det når det ikke er plasser å kjøre ut? Anonymkode: 841f3...901 Endeløst med busstopp og avkjørsler her også. Til og med passeringsfiler på Bolstad og Fossmark. Anonymkode: 859db...b64
AnonymBruker Skrevet 26. august #25 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (29 minutter siden): dette er jo så galt som det kan bli, i de aller fleste ulykker der en lastebil og en bil er involvert er det bilfører som er ansvarlig for ulykken, i de aller fleste ulykker der en motorsykkel og en bil er involvert er det bilfører som er den som har ansvaret for at ulykken skjedde, i de aller fleste farlige forbikjøringer er den en bilfører som foretar den, i de aller fleste ulykker der en bil og en fortgjenger / sykkel er involvert er det bilføreren som ikke overholder vikeplikten.. Du må lese deg opp før du slenger ut påstander som dette. Jeg forsvarer IKKE denne ene forbikjøringen, men å se at alle yrkessjåfører henges ut fordi en av de valget gjøre noe dumt er ikke greit. Spesielt ikke når man synser som dette. sjekk faktak før du mener. Anonymkode: 23537...92c Kanskje du skal lære deg å lese? 😂 Hvor henges alle yrkessjåfører ut? Jeg kommenterte DENNE situasjonen, som du også var enig i at det var lastebilsjåføren som gjorde feil. Anonymkode: 8acc4...835 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #26 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Paragraf 12 pkt 4: 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse Hvor har du funnet noe annet? Anonymkode: da5b5...065 Hadde en idiot kollega som var en av de som driver å gir full gass når noen kjører forbi han. Han fikk høre det for å si det mildt når han gjorde det en gang når jeg satt på med han på en arbeidsreise. Anonymkode: d09c6...a03 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #27 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Endeløst med busstopp og avkjørsler her også. Til og med passeringsfiler på Bolstad og Fossmark. Anonymkode: 859db...b64 Vel, slik er det ikke langs veldig mange veier her i landet. Anonymkode: 841f3...901 2
Gjest Schmuhu Skrevet 26. august #28 Skrevet 26. august (endret) Jeg synes lastebilsjåføren bør miste lappen på livstid. Dette her var en svært dårlig handling med potensial for svært alvorlige konsekvenser. Det er synd at han kun får mediedekning som straff. Blåttvann skrev (3 timer siden): Å kjøre for sakte burde være like forbudt som å kjøre for fort. Men med høyere satser for mindre overtredelser. Ligger du 10km/t under fartsgrensen når det er fint vær og veien er oversiktlig burde man få 10k i bot. Det er fint vær og veien er oversiktlig på en flott landvei. Fartsgrensen er 80km/t. Lenger fremme er det en som blinker seg av mot høyre og må nesten stoppe helt opp. Du senker farten fra 80km/t til 70km/t i god tid for å ikke måtte bremse ned lenger fremme. Desverre stod politiet i samme kryss og målte deg 10km/t under fartsgrensen. Du forklarer situasjonen men regelverket er klar. Veien var oversiktlig og været er fint. Dermed får du bot på 12'000 kroner og 1 prikk. Er du sikker på at du selv hadde akseptert denne boten? Å kjøre for sakte burde forbli lov. Når det er sagt så er hastigheten som vises i bilen svært forskjellig fra bil til bil og avviket måles som regel til større enn 10km/t. Dermed kan hastighet oppfattes forskjellig avhengig av bilen du kjører. La oss si at du kjører 200km. Kjører du 80km/t tar det 2 timer og 30 minutter å kjøre. Kjører du 70km/t tar det 2 timer og 50 minutter å kjøre. Vi snakker altså om 20 minutter forskjell på en gjennomsnittlig langkjøring. Hvor mye er livet ditt verdt? Bare at det er sagt, så må du kjøre nesten 100km/t i en Nissan Leaf om du vil rekke de 200km på 2 timer og 30 minutter. Skal vi oppfordre alle Leaf sjåfører til å drite i fartsgrensen? Schmuhu Endret 26. august av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 26. august #29 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Endeløst med busstopp og avkjørsler her også. Til og med passeringsfiler på Bolstad og Fossmark. Anonymkode: 859db...b64 Problemet med 90% av sinkene, er at de ikke benytter seg av dem, fordi de aldri bruker speilene. Jeg har lysorglet meg frem og tilbake til Voss en dullion ganger. Senest i går, rød pizzabil kjørte i 40 i tunnelene fra Tysse til Arnanipa, alle trodde vel det var Asko som laget køen, den lå som første bil bak snilen med tunnelskrekk. Anonymkode: 3836a...fa5 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #30 Skrevet 26. august Schmuhu skrev (4 minutter siden): Jeg synes lastebilsjåføren bør miste lappen på livstid. Dette her var en svært dårlig handling med potensial for svært alvorlige konsekvenser. Det er synd at han kun får mediedekning som straff. Det er fint vær og veien er oversiktlig på en flott landvei. Fartsgrensen er 80km/t. Lenger fremme er det en som blinker seg av mot høyre og må nesten stoppe helt opp. Du senker farten fra 80km/t til 70km/t i god tid for å ikke måtte bremse ned lenger fremme. Desverre stod politiet i samme kryss og målte deg 10km/t under fartsgrensen. Du forklarer situasjonen men regelverket er klar. Veien var oversiktlig og været er fint. Dermed får du bot på 12'000 kroner og 1 prikk. Er du sikker på at du selv hadde akseptert denne boten? Å kjøre for sakte burde forbli lov. Når det er sagt så er hastigheten som vises i bilen svært forskjellig fra bil til bil og avviket måles som regel til større enn 10km/t. Dermed kan hastighet oppfattes forskjellig avhengig av bilen du kjører. La oss si at du kjører 200km. Kjører du 80km/t tar det 2 timer og 30 minutter å kjøre. Kjører du 70km/t tar det 2 timer og 50 minutter å kjøre. Vi snakker altså om 20 minutter forskjell på en gjennomsnittlig langkjøring. Hvor mye er livet ditt verdt? Schmuhu Men så skal du kjøre 60 mil den dagen, fordi du skal levere offshoreutstyr til Hammerfest, kult å bruke et døgn eller to ekstra pga sinker! Anonymkode: 3836a...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #31 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har kjørt mye i sommer. Og det å kjøre forbi er helt meningsløst. Det skaper utelukkende farlige situasjoner. For det er så mange på veiene at du kun havner bak en ny bil, igjen og igjen. Så det er det dummeste jeg ser... Anonymkode: 55717...0c9 Men det gir de som gjør det et lite kick og sikkert ego boost i tillegg. *me strong brrøøl* Anonymkode: d3fd1...c6b
Blåttvann Skrevet 26. august #32 Skrevet 26. august Schmuhu skrev (1 time siden): Jeg synes lastebilsjåføren bør miste lappen på livstid. Dette her var en svært dårlig handling med potensial for svært alvorlige konsekvenser. Det er synd at han kun får mediedekning som straff. Det er fint vær og veien er oversiktlig på en flott landvei. Fartsgrensen er 80km/t. Lenger fremme er det en som blinker seg av mot høyre og må nesten stoppe helt opp. Du senker farten fra 80km/t til 70km/t i god tid for å ikke måtte bremse ned lenger fremme. Desverre stod politiet i samme kryss og målte deg 10km/t under fartsgrensen. Du forklarer situasjonen men regelverket er klar. Veien var oversiktlig og været er fint. Dermed får du bot på 12'000 kroner og 1 prikk. Er du sikker på at du selv hadde akseptert denne boten? Å kjøre for sakte burde forbli lov. Når det er sagt så er hastigheten som vises i bilen svært forskjellig fra bil til bil og avviket måles som regel til større enn 10km/t. Dermed kan hastighet oppfattes forskjellig avhengig av bilen du kjører. La oss si at du kjører 200km. Kjører du 80km/t tar det 2 timer og 30 minutter å kjøre. Kjører du 70km/t tar det 2 timer og 50 minutter å kjøre. Vi snakker altså om 20 minutter forskjell på en gjennomsnittlig langkjøring. Hvor mye er livet ditt verdt? Bare at det er sagt, så må du kjøre nesten 100km/t i en Nissan Leaf om du vil rekke de 200km på 2 timer og 30 minutter. Skal vi oppfordre alle Leaf sjåfører til å drite i fartsgrensen? Schmuhu Den boten hadde man jo ikke fått, situasjonen du beskriver hadde politiet fått med seg. Holder man ikke fartsgrensen så får man kjøre til siden med veldig jevne mellomrom for å slippe folk forbi. 20minutter er mye tid for mange. Har man unger i bilen vil man gjerne fortest mulig frem dit man skal og fartsgrensene i Norge er såpass konservative ift veien de er satt på, så det er sjeldent nødvendig å ligge 10km/t under. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #33 Skrevet 26. august Schmuhu skrev (2 timer siden): Jeg synes lastebilsjåføren bør miste lappen på livstid. Dette her var en svært dårlig handling med potensial for svært alvorlige konsekvenser. Det er synd at han kun får mediedekning som straff. Det er fint vær og veien er oversiktlig på en flott landvei. Fartsgrensen er 80km/t. Lenger fremme er det en som blinker seg av mot høyre og må nesten stoppe helt opp. Du senker farten fra 80km/t til 70km/t i god tid for å ikke måtte bremse ned lenger fremme. Desverre stod politiet i samme kryss og målte deg 10km/t under fartsgrensen. Du forklarer situasjonen men regelverket er klar. Veien var oversiktlig og været er fint. Dermed får du bot på 12'000 kroner og 1 prikk. Er du sikker på at du selv hadde akseptert denne boten? Å kjøre for sakte burde forbli lov. Når det er sagt så er hastigheten som vises i bilen svært forskjellig fra bil til bil og avviket måles som regel til større enn 10km/t. Dermed kan hastighet oppfattes forskjellig avhengig av bilen du kjører. La oss si at du kjører 200km. Kjører du 80km/t tar det 2 timer og 30 minutter å kjøre. Kjører du 70km/t tar det 2 timer og 50 minutter å kjøre. Vi snakker altså om 20 minutter forskjell på en gjennomsnittlig langkjøring. Hvor mye er livet ditt verdt? Bare at det er sagt, så må du kjøre nesten 100km/t i en Nissan Leaf om du vil rekke de 200km på 2 timer og 30 minutter. Skal vi oppfordre alle Leaf sjåfører til å drite i fartsgrensen? Schmuhu Å kjøre sakte bør være lov ja. Å ikke slippe forbi ved første anledning er forbudt. DET burde politiet fulgt opp med saftige bøter. Anonymkode: da5b5...065 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #34 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): du viser en fullstendig mangel for forståelse for kjøre og hviletid, man vlir ikke "forsinket i verste fall" om man må stoppe i 8 timer pluss fordi en IDIOT ligger i 60 i 80 sonen over lang tid - da bør den som ikke klarer holde farten slippe forbi etter loven. Anonymkode: 23537...92c Ja selvfølgelig BØR den det, men hvis vedkommende ikke gjør det så setter man ikke andres liv i fare! Da må man stoppe i 8 timer pluss da i stedet. Det er viktigere at folk ikke blir drept av lastebilsjåfører enn at sjåførene skal komme frem i tide. Kanskje ikke så rart at det skjer så mange ulykker der personbiler blir nedkjørt og folk drept av lastebilsjåfører når de har et slikt tidspress. Jeg vet selv om en som ble drept av en lastebilsjåfør. Han lå på riktig side av veien, så det var lastebilsjåføren som var i hans veibane. Helt forferdelig. Anonymkode: 73ebc...dcf 1
PITTY Skrevet 26. august #35 Skrevet 26. august Generelt er transportbransjen, spes med tyngre kjøretøy blitt helt Texas for sjåfører. Hvorfor? Jo det er fordi det er bestilleren og arbeidsgiver til sjåfører som oppfører seg helt lovløs Texas. De maser og presser og sjåfører lar seg presse. Lett å si at de burde hatt mer baller til å stå imot, feiginger etc. Men norsk bransje er på flere typer transport presset ned i dass av utenlandske selskap. Men en ting som er ganske paradoksalt. Måten å lønne sjåfører på oppmuntrer til idiotkjøring. Betalt pr.tur eller pr.kilometer. Altså akkord prinsipp. Og slik har det vært i alle år, ja 70 tallet til og med. Unntaket er nær distribusjon. Hvis man ville hatt tryggere fremtoning på visse grupper innen tungtransport burde man endret på dette. Dette blir dysset ned i en skuff for da blir det enda litt dyrere med ny sofa for Per og Guri. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #36 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vel, slik er det ikke langs veldig mange veier her i landet. Anonymkode: 841f3...901 Noen som sa at det ikke er muligheter til å stoppe langs denne veien, som det er haugevis av. Sitert i innlegget som du siterer. Leseferdighetene her inne er skremmende. Anonymkode: 859db...b64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå