Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kjenner jeg har lyst til å dele dette, for jeg skulle så ønske at jeg hadde fått vite det før. Jeg har PCOS og har ikke respondert noe særlig på stimulerende hormoner (letrozol, ovitrelle, gonal F) i det hele tatt. Selv etter å ha gått ned mange kilo, lagt om livsstil, prøvd metformin, prøvd cleanse og urter og inositol, og til og med en pause på ett år hvor vi ga opp å få barn. Ingenting har hjulpet meg å få eggløsning. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha IVF, for noen gang å ha sjans til barn. 

Jeg har flere ganger spurt etter skylling av eggstokkene OG om vi kan fjerne cystene. Da har jeg fått til svar at det ikke har noe med manglende respons å gjøre, og at cyster ikke trenger å fjernes når de er små. De utgjør ingen forskjell.  (har hatt to stk i 3 år, men ganske små)

MEN så kom jeg til en fertilitetsklinikk hvor han mente at cyster faktisk kan ha noe å si! Det kan "blokkere" eller forstyrre slik at hormonene ikke gir nok signaler til folliklene om å modnes og slippe egg (eggløsning). Jeg fikk et veldig raskt inngrep som tilsvarer egguttak hvor han punkterte og tømte cystene. 

Umiddelbart etterpå begynte hormonene å fungere og jeg har nå hatt eggløsning for første gang på tre år! Jeg tør nesten ikke å tro på at det faktisk er sant, at jeg KAN bli gravid nå 😍 Uten dyr og langdratt IVF!

Fertilitetslegen sa at det er noe de fleste gynekologer ikke vet om, men de ser på klinikkene at cyster faktisk har noe å si. Så om du sliter med manglende eggløsning og har cyster som ikke forsvinner - be om punktering!!!

Endret av BeeKind
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men pcos er vel at cyster kan komme på nytt? Hvor ofte må du punktere da? Oh har ikke eggløsning også med hormoner å gjøre? At vi med pcos har hormoner som gjør at kroppen ikke produserer/ gir eggløsning 

Skrevet
mommyaka skrev (På 26.8.2025 den 8.01):

Men pcos er vel at cyster kan komme på nytt? Hvor ofte må du punktere da? Oh har ikke eggløsning også med hormoner å gjøre? At vi med pcos har hormoner som gjør at kroppen ikke produserer/ gir eggløsning 

Greia er at cystene kan forstyrre hormonene! De blokkerer liksom signalet til de andre folliklene.

Men det er ikke noe gynekologer vet…

men jo, de kan komme tilbake! Men vanncyster er feilede eggløsninger, så lenge jeg har eggløsning får jeg ikke fler cyster :) så nå som hormonbehandlingen faktisk funker og jeg har eggløsning så vil jeg ha reell sjanse til å bli gravid og ikke få flere cyster med det første! De kan jo alltids komme tilbake i fremtiden, men som steg i fertilitetsbehandling her og nå så har ikke det noe å si 😍

• Nyttig 1
Skrevet

Så bra å høre! Dette har jeg aldri hørt om før. Og godt tenkt av legen som behandlet deg. Hvilken fertilitetsklinikk var du hos? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...