Gå til innhold

Forsikring katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min katt har vært forsikret gjennom Agria siden jeg fikk hun som kattunge og hun er 2 år nå. Nå skal de øke prisen med ytterligere 40 kr i måneden dette året. Hun er en rasekatt og har dermed også livsforsikring. Syns det øker den drøyt mye bare etter to år. Startet ca på 430 kr, så 460 kr og nå 500 kr i måneden. 

Ville dere vurdert å bytte forsikring? Finnes det bedre alternativer der ute?

Anonymkode: 281b7...a7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også Agria men forsikringen har ikke økt her, men jeg har vanlig huskatt.

Sjekk med ulike selskap

Anonymkode: 1766a...388

Skrevet

Jeg sjekket litt forsikringer og fant ut at jeg bare skulle holde meg til Agria til tross for at de er noe dyrere enn If og Gjensidige som var alternativene. Det kan være fint å være obs på vilkår ved overgang til andre forsikringsselskaper og hva de dekker, jeg valgte Agria mye fordi direkteoppgjør var så behagelig å forholde seg til. Usikker på om andre har begynt med det nå. Men så er de også ganske generøse når noe faktisk går galt, pus ble syk i fjor og fra veterinæren leverte inn oppgjør til vi fikk faktura på egenandel, tok det bare noen dager. Og de dekket alt. 

Spesielt tenner er det veldig viktig å lese nøye over vilkårene rundt når du eventuelt skal inngå ny forsikring med katt over 12(?) uker, det er nemlig mange forsikringsselskaper som krever at kattunger skal ha vært forsikret fra et par ukers alder for å kvalifisere til å dekke en del tannsykdommer. Det er veldig surt når forsikringen alders- og indeksreguleres, men etter at vi fikk bruk for den, gadd jeg ikke lete lenger da jeg ble så imponert over hvor greie de var å forholde seg til :) 

Anonymkode: 05f84...d58

Skrevet

Jeg er heller mitt eget forsikringsselskap. Regner man på hvor mye det koster over mange år, med mange katter. Ting de ikke tar, egenandeler, og mer, så lønner det seg stort. 

Anonymkode: 6c62f...f2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er heller mitt eget forsikringsselskap. Regner man på hvor mye det koster over mange år, med mange katter. Ting de ikke tar, egenandeler, og mer, så lønner det seg stort. 

Hvis man er heldig. jeg hadde vel veterinærutgifter på rundt 200k på 14 år, det er veldig mye mer enn det jeg har betalt inn i forsikring.

Anonymkode: 56e0d...a2f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min katt har vært forsikret gjennom Agria siden jeg fikk hun som kattunge og hun er 2 år nå. Nå skal de øke prisen med ytterligere 40 kr i måneden dette året. Hun er en rasekatt og har dermed også livsforsikring. Syns det øker den drøyt mye bare etter to år. Startet ca på 430 kr, så 460 kr og nå 500 kr i måneden. 

Ville dere vurdert å bytte forsikring? Finnes det bedre alternativer der ute?

Anonymkode: 281b7...a7c

Jeg er veldig fornøyd med Tryg. 
Prisene er vanskelig sammenligne da, jeg har ikke livsforsikring, men har samlerabatt både fordi jeg har flere katter, og fordi jeg har alle forsikringer i Tryg, og har fagforeningsrabatt i tillegg. 
Men betaler 850,- pr mnd for tre katter. Har fast egenandel på 2500,-, og ikke noe bevegelig del med prosenter eller sånt. 

Anonymkode: 46fa3...505

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis man er heldig. jeg hadde vel veterinærutgifter på rundt 200k på 14 år, det er veldig mye mer enn det jeg har betalt inn i forsikring.

Heller motsatt. Forsikringsselskapene tjener jo rått - og har stor margin sett mot hva de må betale ut. Jeg har hatt fire katter over 20 år. Så har tilsvarende spart mange hundre tusener på å bare ta regninger selv. 

Høres ut som om du har hatt en kronisk syk katt - og en utrolig god forsikring som dekker så mye, så lenge? Det er jo ekstremt hell i uhell. 

Skrevet

Det er livsforsikringen som er dyr. Det er mange forsikringsselskap som øker prisen jevnlig på livsforsikring. 

Forsikring uten livsforsikring i Agria har ikke gått opp. Jeg har rasekatt og ingen livsforsikring. Med mindre du har en av de aller dyreste rasene ville jeg tenkt over hvorfor jeg har livsforsikring og spart de pengene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heller motsatt. Forsikringsselskapene tjener jo rått - og har stor margin sett mot hva de må betale ut. Jeg har hatt fire katter over 20 år. Så har tilsvarende spart mange hundre tusener på å bare ta regninger selv. 

Høres ut som om du har hatt en kronisk syk katt - og en utrolig god forsikring som dekker så mye, så lenge? Det er jo ekstremt hell i uhell. 

Jeg hadde 60k dekning i året, i Agria. Det ble mye sykdom de siste årene ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde 60k dekning i året, i Agria. Det ble mye sykdom de siste årene ja.

Likevel er det nesten alltid forsikringsselskapet som vinner på denne "gamblingen". 

Forsikring er noe man har om man ikke har råd til å dekke det selv. Så for ting som forsikring katt, og verdigjenstandsforsikring, vil det nesten alltid lønne seg å være eget forsikringsselskap. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Likevel er det nesten alltid forsikringsselskapet som vinner på denne "gamblingen". 

Forsikring er noe man har om man ikke har råd til å dekke det selv. Så for ting som forsikring katt, og verdigjenstandsforsikring, vil det nesten alltid lønne seg å være eget forsikringsselskap. 

Åpenbart. Ellers hadde jo forsikringsselskapene gått konkurs. En forsikring er nettopp det, en forsikring for de tilfellene det virkelig går til  h*lvete. Enten man har behov for svindyr veterinærbehandling eller nytt innbo hvis det brenner. Men man håper jo selvsagt at det aldri skjer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har også Agria men forsikringen har ikke økt her, men jeg har vanlig huskatt.

Sjekk med ulike selskap

Anonymkode: 1766a...388

Kristin70 skrev (3 timer siden):

Det er livsforsikringen som er dyr. Det er mange forsikringsselskap som øker prisen jevnlig på livsforsikring. 

Forsikring uten livsforsikring i Agria har ikke gått opp. Jeg har rasekatt og ingen livsforsikring. Med mindre du har en av de aller dyreste rasene ville jeg tenkt over hvorfor jeg har livsforsikring og spart de pengene. 

Er dere sikre på dette? Altså har dere sammenliknet hva dere har betalt hvert år? 

vi har også agria. Har helt vanlige huskatter, og ingen livsforsikring. Har heller ikks brukt forsikringen mer enn 1 gang pr pus i løpet av 10 år. 
Hos oss har den økt hvert år. Så at den vanlige forsikringen deres ikke øker årlig er jo bare tull.  

Anonymkode: 02802...999

Skrevet

Har rasekatt, men ikke livsforsikring. Agria koster en god del, men veldig glad jeg hadde forsikring når pus ble syk og vi måtte til flere spesialister for å finne ut hva som var galt.

Koster litt under 400 kr for min del, som tross alt blir nesten 5000 i året. Men å punge ut 30 000 på omtrent en gang har jeg ikke råd til. Og det føles trygt å kunne ringe gratis til veterinær om jeg er bekymret for noe, og så heller bestille time fysisk om det anbefales.

Surt at selve veterinærene tar gebyr for direkteoppgjør, men bortsett fra det er det en flott ordning. 

Anonymkode: 5c36f...b09

Skrevet

Vi har valgt å ikke ha forsikringer på våre katter. Det er for dyrt. Med prisen du oppgir, koster det 6000 i året. Hvis katten lever i 15 år, har du betalt nesten 100 000 i forsikringer(sikkert mye mer, for prisen vil øke litt hvert år). Om du på den tiden skulle trenge dyrlege, kan du jo bruke 50 000 på dette og allikevel spare penger på å ikke ha forsikring. 

For vår del har vi kattene så lenge de er friske. Første gang de blir så syke at dyrlege er aktuelt, velger vi avliving. Mer humant for katten enn å gjennomgå langvarige medisinke behandlinger, og langt bedre for lommeboka vår.

Anonymkode: e976e...aea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hos oss har den økt hvert år. Så at den vanlige forsikringen deres ikke øker årlig er jo bare tull.  

Anonymkode: 02802...999

Katten er bare to år og forsikringen har ikke økt, mulig at det kommer rett rundt hjørnet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har gått i 0 på min Agria forsikring. Operasjoner og mange oppfølginger på nesten 150k. Dette er i løpet av 10 år.

Anonymkode: a4920...5dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har valgt å ikke ha forsikringer på våre katter. Det er for dyrt. Med prisen du oppgir, koster det 6000 i året. Hvis katten lever i 15 år, har du betalt nesten 100 000 i forsikringer(sikkert mye mer, for prisen vil øke litt hvert år). Om du på den tiden skulle trenge dyrlege, kan du jo bruke 50 000 på dette og allikevel spare penger på å ikke ha forsikring. 

For vår del har vi kattene så lenge de er friske. Første gang de blir så syke at dyrlege er aktuelt, velger vi avliving. Mer humant for katten enn å gjennomgå langvarige medisinke behandlinger, og langt bedre for lommeboka vår.

Anonymkode: e976e...aea

Hadde jeg skulle avlivet katten første gang han trengte dyrlege (utenom kastrering og vaksiner), hadde han bare blitt 10 måneder. Jeg er glad jeg har forsikring og betaler det det koster. Han er familie. 

Skrevet
Jif skrev (8 minutter siden):

Hadde jeg skulle avlivet katten første gang han trengte dyrlege (utenom kastrering og vaksiner), hadde han bare blitt 10 måneder. Jeg er glad jeg har forsikring og betaler det det koster. Han er familie. 

Det er de her og. 

Men å være eget forsikringsselskap så mener vi at man sparer selv, og tar regningene selv. Det vil over mange år, med flere katter, lønne seg. 

Hver katt ville vel kostet 100 000 i forsikringer gjennom et langt liv. Så legger du på avkastning på at du i stedet sparer penger. Hensyntatt alt forsikringen ikke dekker, aldersregulering, egenandeler, og alt. Skal du være temmelig uheldig om det lønner seg å ha forsikring. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er de her og. 

Men å være eget forsikringsselskap så mener vi at man sparer selv, og tar regningene selv. Det vil over mange år, med flere katter, lønne seg. 

Hver katt ville vel kostet 100 000 i forsikringer gjennom et langt liv. Så legger du på avkastning på at du i stedet sparer penger. Hensyntatt alt forsikringen ikke dekker, aldersregulering, egenandeler, og alt. Skal du være temmelig uheldig om det lønner seg å ha forsikring. 

Forsikring er for de som ikke har mulighet til å spare og/eller ta regningen selv. Den forsikringen jeg har nå koster 330,- pr.mnd og dekker 90k i året. Man skal ha bra mange skadefrie år før beløpet begynner å nærme seg en akutt veterinærregning natt til søndag...

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Forsikring er for de som ikke har mulighet til å spare og/eller ta regningen selv. Den forsikringen jeg har nå koster 330,- pr.mnd og dekker 90k i året. Man skal ha bra mange skadefrie år før beløpet begynner å nærme seg en akutt veterinærregning natt til søndag...

Det stemmer. Og det er bra du har nok selvinnsikt til å velge dette, når du først tar ansvar for et lite liv. Da er det riktig med forsikring.

Men det må gå an å diskutere hva som vil lønne seg 80% av tiden - forutsatt at man har god økonomistyring.  Og både når det gjelder katter og verdisaker så er jeg mitt eget forsikringsselskap. Og det kan også lønne seg for mange andre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...