Gå til innhold

Hvor mange av nær familie må man droppe å invitere pga budsjett?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Betalte dere for reisen til nær familie?

Ts

Anonymkode: 6b813...4c6

Jeg har vært i mange bryllup flere steder i landet. Har aldri opplevd at brudeparet betaler for reise eller overnatting.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi inviterte onkler, tanter og søskenbarn vi ser jevnlig. Fant ut at bryllup ikke er passende sted for «reunion» med familie man ikke har sett på 4+ år, så da ble noen søskenbarn og en tante droppet. 

Vi inviterte også ca like mange venner. Noe annet hadde føltes urettferdig. 

Anonymkode: 1fbf5...620

AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært i mange bryllup flere steder i landet. Har aldri opplevd at brudeparet betaler for reise eller overnatting.

Har heller aldri hørt om noe slikt. Finnes sikkert unntak dersom brudeparet er bemidlet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gift dere gratis på enten rådhus eller i kirken, og samme dag; sett dere på flyet til et eller annet ekslusivt, romantisk reisemål, bare dere to. Dropp hele festen, og bruk budsjettet på reisen og kos dere. Seychellene eller noe annet tropisk kanskje?

Jeg hadde aldri giddet å bruke over 100 000 kroner på å mate folk og gi dem alkohol en hel dag og kveld. 

Anonymkode: 0589b...7af

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har heller aldri hørt om noe slikt. Finnes sikkert unntak dersom brudeparet er bemidlet

I min omgangskrets var det et tilfelle der alle gjestene fikk påspandert reise da bryllupet ble holdt i et land i Sør-Europa.

Men det var brudgommens far som spanderte fly og hotell, ikke brudeparet selv.

Anonymkode: 28dc9...33d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gift dere gratis på enten rådhus eller i kirken, og samme dag; sett dere på flyet til et eller annet ekslusivt, romantisk reisemål, bare dere to. Dropp hele festen, og bruk budsjettet på reisen og kos dere. Seychellene eller noe annet tropisk kanskje?

Jeg hadde aldri giddet å bruke over 100 000 kroner på å mate folk og gi dem alkohol en hel dag og kveld. 

Anonymkode: 0589b...7af

Folk er forskjellige. Å reise til Seychellene sammen kan man gjøre når som helst i livet, så lenge man har økonomi til det.

Bryllupsmiddag feirer man (forhåpentligvis) bare én gang. 

Jeg synes at det er fint at de prioriterer å middagen med familie og venner. Folk har sikkert forståelse for at to personer (som inntil nylig var studenter) ikke kan prioritere å invitere absolutt alle :) 

Jeg håper at bryllupet blir fantastisk, TS! ❤️

Anonymkode: 28dc9...33d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du, dere kan invitere akkurat hvem dere vil, hvor mange dere vil, og bruke så mye/lite penger som dere vil:heiajente:

Anonymkode: cf530...962

AnonymBruker
Skrevet

Om dere absolutt skal ha et stort dyrt bryllup, hvorfor ikke vente til dere har råd til det?
Dere har vel uansett bodd sammen i flere år allerede? Så hvorfor må bryllupet skje akkurat nå?

Anonymkode: 43022...2a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (På 26.8.2025 den 15.35):

Godt innenfor budsjett deres det da

Men da er ikke brudekjolen+++tatt med

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 6.06):

Ville heller gjort bryllupet enklere og fått med flere. Budsjettet strekker jo til en god del om ting ikke skal være så fancy.

Anonymkode: 4f3d5...80b

Enig! Kjempegøy med sikkelig fest!

Anonymkode: e78db...730

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2025 den 22.10):

Vi skal gifte oss i juni neste sommer og har gjennom hele studietiden spart inn på en bryllupskonto og har satt en grense på 120-130 000,- men vi må likevel sette en grense og ikke invitere alle som vil komme, men det er fryktelig vanskelig.

Jeg har ikke så stor familie og kun 3 kusiner og to tanter, mens dama mi har tre ganger så mange i sin familie og tre ganger så mange "nære" venner hun ønsker skal komme.

Hvor setter vi grensen?

Skal alle eller ingen kusiner og fettere få komme, og hva med deres partnere?

Skal alle tantene/ onklene som vi ser en gang hvert skuddår få komme?

Skal det komme like mange nære venner fra hver vår side?

Hva med faddere som har fulgt oss opp gjennom livet?

Jeg tenker dropp fettere og kusiner. Mange har ikke mye kontakt med fettere og kusiner

Skrevet

De fleste jeg kjenner har invitert tanter og onkler, men ikke søskenbarn. Det blir fort mange søskenbarn og handler da om økonomi. Jeg har ikke vært i bryllupene til mine søskenbarn (men mine foreldre har), selv om vi møtes jevnlig og har gode relasjoner. Jeg vet det er av økonomiske grunner og forstår det godt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om dere absolutt skal ha et stort dyrt bryllup, hvorfor ikke vente til dere har råd til det?
Dere har vel uansett bodd sammen i flere år allerede? Så hvorfor må bryllupet skje akkurat nå?

Anonymkode: 43022...2a3

Enig, skal dere først ha et stort bryllup så spar et år eller to ekstra? Eller så bare gjør det smått. 

Anonymkode: 588c2...080

• Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 10.37):

Betalte dere for reisen til nær familie?

Ts

Nei. Da jeg og mannen giftet oss. Så var det kun mannens familie som bodde nærme, min familie bode 3 og 4 timer unna. De gikk sammen å leiet 2 store hytter i lang helg fra torsdag til søndag. Som de bodde,  de ordnet og da maten sin selv der frokost, middag osv uten om på bryllups aften.

Vi hadde og bryllupet på et lokale i stede for et hotell, følte det var mye mer personlig, pyntet og ordnet selv

Vi ba tanter og onkler. Vi ba ikke alle søsken barn. Jeg har et søsken barn jeg har hatt kontakt med han ble bedt. Mannen hadde et søsken barn som han og hadde gått i klasse med som ble bedt. Men de 2 ble kun invitert pga mye kontakt og tett kontakt

Endret av jegerrinne
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dere må ta praten om hvor mange gjester hver av dere "får lov" til å ha. 
Det bør være ganske jevnt, med mindre en av dere virkelig har veldig mange færre venner OG familiemedlemmer enn den andre. 
(Det blir jo feil om du kutter for at hun skal kunne legge til.) 

For vår del valgte vi at alle mine onkler og tanter fikk komme, fordi jeg bare hadde noen få, og hadde hatt tett kontakt med dem hele livet. 
Mens mannen har veldig mange, og flere han har hatt lite kontakt med. Han hadde ikke noe ønske eller behov for å ha alle, og inviterte derfor kun de han faktisk hadde kontakt med. (Da ble det ca like mange, og kun de han kjente godt.) 
Fettere og kusiner kuttet vi helt ut. 
Jeg hadde noen som er veldig nære, som jeg gjerne skulle hatt der. Men opplevde at det ville blitt vanskelig å forklare hvorfor vi satte grensen der vi gjorde. Og tok vi med alle ville de blitt veldig mange. (Og ville utløst en forventning om at alle mannens tanter og onkler også ble inkludert) Dermed kuttet vi altså alle. 
Venner inviterte vi også kun de vennene vi hadde jevnlig kontakt med. Ikke tidligere venner og ikke folk vi ikke hadde sett siden studiene. 

Det handler jo om å finne en balanse. Ha med de som er viktige for deg, men også å kunne stå i de kuttene man har valgt å gjøre. 
Noen blir jo skuffet, og da kan det være greit å føle at det ikke er urettferdig at de ble ekskludert. 
At ikke "alle andre" var invitert, og ikke de. 

Men vi regnet ut antall gjester og hva bryllupet ville koste, før vi valgte lokale. Både for å vite at lokalet var stort nok, og for å vite at vi hadde råd til å invitere alle vi hadde på listen. 

Anonymkode: 0dc4f...eb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 10.06):

Skal været på hotell og betale drøyt 1500 pr snute + alkohol, i tillegg kommer brudekjole og smoking til meg

Ts

Hadde da valgt en billigere løsning ifht hotellmiddag

Anonymkode: 1a062...197

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Dere kan fint klare dere med 30000 til påkledning osv , og da er dere fremdels innenfor budsjettet 

Anonymkode: a1380...b7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts

Det er mer enn 8000 brudekjoler til salgs på finn.no.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke be tanter/onkler/søskenbarn dere har lite kontakt med. Er lov å splitte opp og be noen hvis dere finner en måte å gjøre det på. 

Anonymkode: 0826f...e70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 10.06):

Skal været på hotell og betale drøyt 1500 pr snute + alkohol, i tillegg kommer brudekjole og smoking til meg

Ts

Alkohol er det som bonger og vin til maten eller gratis bar? 

Anonymkode: 715a6...bbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...