AnonymBruker Skrevet 25. august #1 Skrevet 25. august Jeg har bytta ut redskaper med tre og stål. Mat oppbevaring med ildfaste former i glass, matbokser og drikkeflasker i stål. Har dere andre noen ting dere er veldig fornøyd med som dere bruker? Anonymkode: 506ab...166 5
AnonymBruker Skrevet 25. august #2 Skrevet 25. august Bytter ikke ut plast som fungerer og er i god stand. Bruk- og kastmentalitet er ikke noe for meg Anonymkode: 3777c...61e 6 1
Elle Melle Skrevet 25. august #4 Skrevet 25. august Har byttet ut skjærebrett i plast med Jærfjøla skjærebrett i tre som tåler oppvaskmaskin. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august #5 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bytter ikke ut plast som fungerer og er i god stand. Bruk- og kastmentalitet er ikke noe for meg Anonymkode: 3777c...61e Jeg gir plast tingene jeg rydder bort til gjenbruk gratis. Enten via nett eller i gi bort bod. Var ei som raskt plukket med seg alt fra mine 2 bæreposer idag. Kun det som er ødelagt kastes. Stål, glass og tre er langt mer holdbare produkter enn plast, så om bruk- og kastmentalitet ikke er for deg, så foreslår jeg at du også går til innkjøp av det når dine plastprodukter blir ødelagt. I tillegg har det vist seg å ha svært mye bedre gunstige helsefordeler, enn det plast har. -TS Anonymkode: 506ab...166 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. august #6 Skrevet 25. august Ja. Har jevnt og trutt byttet ut alt av plast gjennom flere år. Nå har jeg kun redskaper i tre og stål og kjærefjøl i tre. Bruker stort sett frysebokser og matbokser i stål. Har også gryter og panner i stål og jern, ikke teflon. Anonymkode: f28e8...8ef 4
AnonymBruker Skrevet 25. august #7 Skrevet 25. august Jepp. Ikke pga frykt for mikroplast eller det estetiske men av nødvendighet etter diagnosert cøliaki. Alt av tre brukes kun til glutenfritt. Glass, metall og keramikk kan brukes til gluten så lenge det håndvaskes grundig før oppvaskmaskin. Anonymkode: 13f2f...bba
Gjest jegerrinne Skrevet 25. august #8 Skrevet 25. august Har nå kun brukt trefjøl i alle år, samme med treredskap, har kun gammel jern stekepanne fått fra svigers, så er det syål kjeller, aldri hatt teflon panner eller kjeller
AnonymBruker Skrevet 25. august #9 Skrevet 25. august Om en ikke har induksjonstopp, men vanlig topp med varme, så kan en jo også bare bruke en ildfast glassform til steking. Anonymkode: 1ffa8...d57
AnonymBruker Skrevet 25. august #11 Skrevet 25. august Jepp! Alt er byttet ut. Ikke bare er det bedre for helsen, men tingene er så mye finere også! Anonymkode: 7cf83...be0 1
Gentleman59 Skrevet 25. august #12 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har bytta ut redskaper med tre og stål. Mat oppbevaring med ildfaste former i glass, matbokser og drikkeflasker i stål. Har dere andre noen ting dere er veldig fornøyd med som dere bruker? Anonymkode: 506ab...166 M66: Ja, byttet ut nesten alle plastredskaper med tre. Resten byttes snarest mulig. Plastbokser er det neste som ryker ut, derefter drikkeflasker.
AnonymBruker Skrevet 25. august #13 Skrevet 25. august Vann er det skumleste - det meste av plast du får i deg drikker du. Sjømat, ikke minst skalldyr, er de største synderne - mengder med mikroplast. Tekstiler - fleece, polyester. Selv vanlige handklær man tørker seg med. Tannkrem, her brukes ofte plastpartikler. Teposer, kaffekapsler, ris og pasta som har ligget i plast. Neh.. kjøkkenredskap er helt ubetydelig i all plasten du konsumerer hver enste dag. Anonymkode: 0221f...f9e 2
HemmeligSpion Skrevet 25. august #14 Skrevet 25. august Jeg har blitt konvertert til å bruke ubelagte stålpanner. https://www.kitchn.no/kjokken/gryter-og-panner/stekepanner/fiskars-norden-steel-stekepanne-28-cm-ubelagt/ De er tusen millioner ganger bedre enn de der drittpannene de hiver etter deg på matbutikker som får bungel når man vasker de to-tre ganger. 1
Hensatt Skrevet 25. august #15 Skrevet 25. august Om du har kastet brukbar plast i søpla er du jo like langt, da den kunne gjort nytten sin og man slapp å lage nytt. Det er nødvendigvis ikke bedre med tre og metall så lenge det er fra en masseproduserende fabrikk.
BeeKind Skrevet 25. august #16 Skrevet 25. august Ja! Prøver å unngå så mye mikroplast jeg kan, og man kan få i seg mye mikroplast på kjøkkenet! Er veldig fornøyd med glass-boksene fra IKEA med trelokk. Har støpejernspanne og rustfritt stål, liker stålpanna best egentlig. Og min støre favoritt er støpejernsgryta! Den kan jo brukes til alt fra å steke brød til å koke buljong til å brune hvitløk. Bruker trefjøler nå, men har lyst til å prøve de i metall egentlig. Har drikkeflaske i glass som jeg kjøpte på coop obs og elsker den! Er ikke så glad i de i stål, så glass er gull ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #17 Skrevet 25. august Mange år siden, aldri hatt særlig med plast heldigvis. Anonymkode: 37507...62e 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #18 Skrevet 25. august Hensatt skrev (14 minutter siden): Om du har kastet brukbar plast i søpla er du jo like langt, da den kunne gjort nytten sin og man slapp å lage nytt. Det er nødvendigvis ikke bedre med tre og metall så lenge det er fra en masseproduserende fabrikk. Jeg tror mange bytter ut for å slippe å få i seg mikroplast. Anonymkode: 28e08...cba 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #19 Skrevet 25. august Jepp. Jeg har fått meg en hel haug med glassbeholderne til IKEA som tåler både fryser og stekeovn. Og jeg har noen vakuumbeholdere fra zwilling i glass. Og jeg har leirgryte (römertopf). Kjøkkenredskaper er byttet ut med tre og metall. Drikkeflasker i glass og stål. Jeg har en jernpanne og en stålpanne (uten belegg). Gryter i stål. Skjærebrettene er byttet ut med tre. Jeg prøver å kjøpe mat med så lite plast som mulig. Her er det topp å kjøpe kjøtt rett fra bonde. Jeg får en pappeske med 15 kg kjøttdeig eller store kjøttstykker og bare et lite lag plast mellom. Jeg bruker glassformene fra IKEA eller zwilling til å fryse ned maten i. Og ikke helt i tema, men jeg er også mer påpasselig når jeg kjøper nye klær, særlig undertøy. jeg kjøper bare naturlige materialer i undertøy. Jeg kjøper fortsatt noen klær i kunstige stoffer hvis jeg virkelig liker dem. Undertøy er det aller viktigste her. Anonymkode: 299d9...8f5 4
AnonymBruker Skrevet 25. august #20 Skrevet 25. august Har seriøst aldri brukt plast. Plast får ikke lov til å komme inn på mitt kjøkken. Flott å se at flere og flere blir såpass bevisste. 🙂 Anonymkode: 6c6e2...a42 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå