Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sykemeldt i mine ferieuker i sommer, begynte i ny jobb i fjor så hadde bare opparbeidet meg 10.000 i feriepenger i år..

jeg har altså 4 uker ferie til gode i år..

Hvordan blir det om jeg ikke tar ut noe ferie i år, vil jeg da få de 10.000 kr?

såvidt iet vet får jeg ikke disse ferieukene med meg over til neste år.

Anonymkode: a3fe2...3e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, om du ikke allerede har fått dem (de fleste arbeidsgivere betaler ut feriepenger i juni).

Arbeidsgiver og du som arbeidstaker er lovpålagt og sørge for avvikling av ferie, du kan evt søke arbeidsgiver om å overføre in til 2 uker til neste år.

Anonymkode: 38e22...bd3

• Liker 1
Skrevet

Hva skjedde med feriepengene fra forrige jobben? De pengene pluss de 10'000 kroner var jo øremerket for i år når du tar ferie. Når det er sagt så er det mulig å avtale et mindre antall med feriedager med arbeidsgiveren. Bare ta en prat. 

Fjorårets feriepenger skal normalt utbetales før sommer. Noen utbetaler også i Januar eller tar det fortløpende med lønn og så får du et oppgjør en gang i året, typisk juni, der resterende beløp beregnes og utbetales. Hør med din arbeidsgiver hva som er vanlig hos dem.

Schmuhu

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke allerede fått feriepenger da? Det normale er å betale ut rundt juni.

Anonymkode: b57b0...37f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (5 minutter siden):

Hva skjedde med feriepengene fra forrige jobben? De pengene pluss de 10'000 kroner var jo øremerket for i år når du tar ferie. Når det er sagt så er det mulig å avtale et mindre antall med feriedager med arbeidsgiveren. Bare ta en prat. 

Fjorårets feriepenger skal normalt utbetales før sommer. Noen utbetaler også i Januar eller tar det fortløpende med lønn og så får du et oppgjør en gang i året, typisk juni, der resterende beløp beregnes og utbetales. Hør med din arbeidsgiver hva som er vanlig hos dem.

Schmuhu

Fikk sluttoppgjør da jeg sluttet I forrige jobben.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du ikke allerede fått feriepenger da? Det normale er å betale ut rundt juni.

Anonymkode: b57b0...37f

Var sykemeldt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, og da skal du ha fått utbetalt feriepengene dine. De burde du da satt inn på en sparekonto, fordi du mangler opptjening hos neste arbeidsgiver.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (10 minutter siden):

Ja, og da skal du ha fått utbetalt feriepengene dine. De burde du da satt inn på en sparekonto, fordi du mangler opptjening hos neste arbeidsgiver.

Schmuhu

Det er ikke mitt spørsmål.

jeg har penger.

prøv å les spm mitt en gang til.

Schmuhu

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan blir det om jeg ikke tar ut noe ferie i år, vil jeg da få de 10.000 kr?

Ja, feriepengene er dine uansett. Det er inntekt som du også må betale skatt for.

Schmuhu

Skrevet

De 10 000 tjente du opp i fjor. De skal du ha utbetalt, helt uavhengig av om du tar ut ferie i år eller ikke. 

Sikker på at du ikke har fått dem?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og i det sluttoppgjøret fikk du feriepenger. Har du jobbet i hele fjor, har du full opptjening av feriepenger. Så lenge du har opptjent feriepenger kan du ikke la være å ta ut ferie. 
Om du har brukt opp feriepengene du fikk utbetalt i sluttoppgjøret er helt uten betydning. 

Anonymkode: 3f427...84a

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke blande feriepengeopptjening og feriedager. Alle har krav på ferie men siden du er ny har du ikke opparbeidet deg full feriepengeopptjening. Er du 100 % sykemeldt får du ferien til gode. Feriepengene er opptjening ut i fra da du starta i ny jobb i fjor og de fikk du vel utbetalt i juni? Litt avhengig av når arbeidsgiver utbetaler feriepenger. 

Anonymkode: 6265b...d8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan ikke blande feriepengeopptjening og feriedager. Alle har krav på ferie men siden du er ny har du ikke opparbeidet deg full feriepengeopptjening. Er du 100 % sykemeldt får du ferien til gode. Feriepengene er opptjening ut i fra da du starta i ny jobb i fjor og de fikk du vel utbetalt i juni? Litt avhengig av når arbeidsgiver utbetaler feriepenger. 

Jeg ser på lønnslippen for august i år de ble utbetalt da. ( altså min siste lønnslipp

men jeg har fortsatt ikke tatt ut noe ferie i år, så hva skjer om jeg tar feks 1 uke ferie i november får jeg mindre lønn utbetalt da? Pga at jeg fikk feriepenger denne mnd

beklager dumme spm 🧐

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser på lønnslippen for august i år de ble utbetalt da. ( altså min siste lønnslipp

men jeg har fortsatt ikke tatt ut noe ferie i år, så hva skjer om jeg tar feks 1 uke ferie i november får jeg mindre lønn utbetalt da? Pga at jeg fikk feriepenger denne mnd

beklager dumme spm 🧐

Har du fastlønn eller går du på timer? 

Om du blir trukket i lønn eller ikke kommer an på om det har blitt foretatt et ferietrekk på deg tidligere i sommer (når det blir gjort hos din arbeidsgiver) Men det kan tyde på at du har fått både lønn og feriepenger (opptjent i fjor) nå i august? Da blir du trukket når du tar ut ferie. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du fastlønn eller går du på timer? 

Om du blir trukket i lønn eller ikke kommer an på om det har blitt foretatt et ferietrekk på deg tidligere i sommer (når det blir gjort hos din arbeidsgiver) Men det kan tyde på at du har fått både lønn og feriepenger (opptjent i fjor) nå i august? Da blir du trukket når du tar ut ferie. 

Fastlønn

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

beklager dumme spm 🧐

Det kommer an på hvordan det gjøres på din arbeidsplass. De fleste steder blir man trukket i lønm for ferie i juni, uavhengig av når man faktisk tar ut ferien. Mens andre steder får man mindre/ingen lønn den mnd man tar ut ferien

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

beklager dumme spm 🧐

Du har ikke krav på ferie hos ny arbeidsgiver, men om du skal ta så vil du nok blir trukket i lønn ettersom du ikke har noe feriepenger opptjent fra i fjor.

Hør med sjefen.

AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (8 minutter siden):

Du har ikke krav på ferie hos ny arbeidsgiver, men om du skal ta så vil du nok blir trukket i lønn ettersom du ikke har noe feriepenger opptjent fra i fjor.

Hør med sjefen.

Dette stemmer ikke, ts har krav på ferie. Hvis hun jobbet 100% i fjor er hun også pålagt å ta ut ferie.

Anonymkode: 292aa...224

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer ikke, ts har krav på ferie. Hvis hun jobbet 100% i fjor er hun også pålagt å ta ut ferie.

Anonymkode: 292aa...224

Det er faktisk sant, men ikke betaling. Den har blitt betalt fra forrige arbeidsgiver.

Skrevet
Hololo skrev (3 timer siden):

Det er faktisk sant, men ikke betaling. Den har blitt betalt fra forrige arbeidsgiver.

Det er ingen som har betalt ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...