AnonymBruker Skrevet 25. august #1 Skrevet 25. august Vi holder på å bygge kjøkken, og jeg har to spørsmål: Er det lurt å ha et vindu rett foran koketoppen i tillegg til kjøkkenvifte? Jeg tenker det kan være praktisk, siden vi ofte lager mat som lukter mye. Da kan vi åpne vinduet mens vi lager mat, og kanskje få mindre lukt inne. Vi planlegger en kjøkkenøy. Mannen min ønsker at den skal fungere mer som et "spisebord", med litt oppbevaring under – uten koketopp eller vask. Jeg kunne kanskje tenkt meg å ha en vask der, men ikke koketopp. Grunnen er at vi ofte lager mat med sterk lukt, og jeg tenker at de som sitter ved kjøkkenøya uansett vil få os og damp på seg, selv med en god kjøkkenvifte. Hva mener dere om disse to punktene? Anonymkode: 13035...b9c
Rosa Dartle Skrevet 25. august #2 Skrevet 25. august Jeg tror det vinduet kommer til å få veldig mye fett på seg. Men ellers er jeg fornøyd med å ha et vindu som kan åpnes relativt nært ved koketoppen. Jeg liker godt koketopp på kjøkkenøya. Opplever ikke at det har blitt plagsomt for de som sitter der, den er jo relativt stor. Og forresten, hvis man skal ha koketopp på den, så bør den være ganske stor. Vi har litt for lite arbeidsplass på kjøkkenøya siden det er koketopp der, synes jeg.. Kan måle opp om ønskelig. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august #3 Skrevet 25. august Rosa Dartle skrev (2 minutter siden): Jeg tror det vinduet kommer til å få veldig mye fett på seg. Men ellers er jeg fornøyd med å ha et vindu som kan åpnes relativt nært ved koketoppen. Jeg liker godt koketopp på kjøkkenøya. Opplever ikke at det har blitt plagsomt for de som sitter der, den er jo relativt stor. Og forresten, hvis man skal ha koketopp på den, så bør den være ganske stor. Vi har litt for lite arbeidsplass på kjøkkenøya siden det er koketopp der, synes jeg.. Kan måle opp om ønskelig. Takk for svar 😘 skal tenke på det det om fett på vinduet. Ja gjerne hvis du kam måle 🥰 Ts Anonymkode: 13035...b9c
Rosa Dartle Skrevet 25. august #4 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar 😘 skal tenke på det det om fett på vinduet. Ja gjerne hvis du kam måle 🥰 Ts Anonymkode: 13035...b9c Hadde målestokk her da jeg akkurat hadde målt noe annet 😁 Jeg ser at det koketoppen er 100 cm, og at jeg har arbeidsplass på 100 cm til høyre for den og 100 cm til venstre for den. Hadde arbeidsplassen til venstre vært 20 cm til, tror jeg det nesten hadde vært nok. Vi har nok trodd vi skulle drive på høyre side, men man bruker jo høyre hånd til å kokkelere (i alle fall vi høyrehendte), og derfor bør arbeidsplassen til venstre være større. Dybden totalt er ca 135 cm. Overhenget hvor vi har barkrakker er 35 cm.
AnonymBruker Skrevet 26. august #5 Skrevet 26. august Rosa Dartle skrev (11 timer siden): Hadde målestokk her da jeg akkurat hadde målt noe annet 😁 Jeg ser at det koketoppen er 100 cm, og at jeg har arbeidsplass på 100 cm til høyre for den og 100 cm til venstre for den. Hadde arbeidsplassen til venstre vært 20 cm til, tror jeg det nesten hadde vært nok. Vi har nok trodd vi skulle drive på høyre side, men man bruker jo høyre hånd til å kokkelere (i alle fall vi høyrehendte), og derfor bør arbeidsplassen til venstre være større. Dybden totalt er ca 135 cm. Overhenget hvor vi har barkrakker er 35 cm. Tusen takk.🥰🥰 Skal sende målene til mannen og be han vurdere 🙂 Ts Anonymkode: 13035...b9c
AnonymBruker Skrevet 26. august #7 Skrevet 26. august Vindu foran vasken er mitt råd, eller foran arbeidsområdet på benken, ikke koketoppen.. og husk for all del "trekantløsningen" mellom ovn/koketopp, kjøleskap og vask. Anonymkode: c3a56...2aa 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #8 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vindu foran vasken er mitt råd, eller foran arbeidsområdet på benken, ikke koketoppen.. og husk for all del "trekantløsningen" mellom ovn/koketopp, kjøleskap og vask. Anonymkode: c3a56...2aa Takk for svar. Ja tenker å endre mening om å ha vindu foran koketopp. Kan du forklare litt mer om trekantløsning? Ts Anonymkode: 13035...b9c
AnonymBruker Skrevet 26. august #9 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Ja tenker å endre mening om å ha vindu foran koketopp. Kan du forklare litt mer om trekantløsning? Ts Anonymkode: 13035...b9c Trekantløsning betyr kort veg mellom disse tre punktene. Helst skal alt nås med to skritt. Anonymkode: 5b81b...2a7
AnonymBruker Skrevet 26. august #10 Skrevet 26. august Koketopp foran vindu gir et veldig skittent vindu. Og ang kjøkkenøy er jeg enig med mannen. Den kan fungere da både som et spisebord, men også en fin plass å bake på, oppbevare mat, servere mat. Folk kan sitter der og jobbe, gjøre lekser mens andre lager mat. Kjøkkenøy bør være en helt fri stor flate. Kjøkkenøy med koketopp eller vask synes jeg er bortkastet. Anonymkode: f78a5...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #11 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vindu foran vasken er mitt råd, eller foran arbeidsområdet på benken, ikke koketoppen.. og husk for all del "trekantløsningen" mellom ovn/koketopp, kjøleskap og vask. Anonymkode: c3a56...2aa Enig med deg her! Anonymkode: d0668...b57 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #12 Skrevet 26. august Minuset med koketopp på kjøkkenøy er at frittstående vifte tar dårlig uansett hvor dyr den er. Det viktigste er som en annen skriver: den gylne kjøkken trekant. Jeg kan nå alle hyller fra der jeg står og tar ut av oppvaskmaskinen. Kjøleskapet er også rett ved kjøkkenbenk. Det er også viktig at vasken er i forbindelse med der man kutter opp mat og skjærer brød så man bare kan ta kluten og sope div. rusk ned i vasken. Jeg ville ikke hatt kjempestor kjøkkenøy, men heller en mindre og spisebord i nærheten. Men jeg liker ikke store kjøkken, små er praktiske. Anonymkode: b0167...18c
AnonymBruker Skrevet 26. august #13 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Koketopp foran vindu gir et veldig skittent vindu. Og ang kjøkkenøy er jeg enig med mannen. Den kan fungere da både som et spisebord, men også en fin plass å bake på, oppbevare mat, servere mat. Folk kan sitter der og jobbe, gjøre lekser mens andre lager mat. Kjøkkenøy bør være en helt fri stor flate. Kjøkkenøy med koketopp eller vask synes jeg er bortkastet. Anonymkode: f78a5...ae2 Vi har koketopp på kjøkkenøyen og klarer ikke se hva som er bortkastet med det? Vi har 4 sitteplasser på langs og stor benkeplate til baking og annen matlaging. Ungene kan gjøre lekser mens vi lager mat. Vi kan ta tallerkner rett opp fra skuffene mens vi lager mat og dekke på samtidig. Vi trenger ikke ta kjelene fra kokeplaten når vi skal spise. Jeg ser de andre når jeg lager mat og slipper stå med ryggen til alt. Nei, huff så bortkastet Anonymkode: d0668...b57
AnonymBruker Skrevet 26. august #14 Skrevet 26. august Ville aldri hatt koketopp eller vask foran vinduet. Hater flekker på vinduer. Matlaging og oppvask foran vindu er å be om å måtte vaske vinduet flere ganger daglig. Selv på flis/kitchenboard blir det flekker og sprut, men det tar 2 sekunder å tørkeav med en mikrofiberklut i det daglige, så tar man en litt grundigere vask en gang i uka om det blir skjolder. Vinduet vil du måtte vaske med mikrofiber og salmiakk skal du holde det skinnende blankt foran koketopp eller vasken. Anonymkode: 3b4b3...168
AnonymBruker Skrevet 26. august #15 Skrevet 26. august Vindu foran koketopp! Ja, hvis du er glad i å vaske fettete vinduer og har lange nok armer. Verre å vaske et vindu enn veggen. Anonymkode: 801de...ff5
AnonymBruker Skrevet 26. august #16 Skrevet 26. august Hvor mye søler dere egentlig på veggen bak platetoppen? Mulig jeg er heldig med hva slags mat jeg koker/steker, men kan ikke si at det var noe stort behov for vask av veggen bak platetoppen på mitt forrige kjøkken (gipsvegg), hverken synlige flekker eller fett... Jeg vurderer også å ha platetoppen foran vindu når jeg snart skal pusse opp kjøkkenet i ny bolig. Anonymkode: 4ad67...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #17 Skrevet 26. august Vi har kjøkkenøy, som er en ren øy , uten koketopp/vask! Jeg elsker den! Har to skap dype skap under. Her gjør ungene lekser, mens jeg har god plass til å ordne middags samtidig. Jeg kan ha masse papirer utover på hjemmekontor. Ungene har god plass til feks lego bygging og puslespill. Elsker den! Anonymkode: b5a13...1a9
Sniff76 Skrevet 26. august #18 Skrevet 26. august (endret) Vi har ikke kjøkkenøy pga for lite kjøkken til det. Men om vi skulle hatt det, ville jeg hatt den uten vask og koketopp. Deilig med spiseplass, plass til baking og oppkutting av grønnsaker osv. Tenk f.eks. bake boller og ha et par brett ved siden av uten at det er trangt eller at du må sette brettene oppå noe. (Eller tilsvarende problemstillinger hvis dere ikke baker/lager pizza). Korte arbeidsflater på en meter og sånn er noe herk. Vindu bak koketoppen, det hadde jeg klikket av 🫣 Sprut og klin. Jo enklere flate bak, jo bedre. Må være vaskbart. Vi har vindu på motsatt side av koketoppen (bak ryggen når man står og lager mat) og det holder bra når det er behov for ekstra lufting enn det viften klarer å ta unna (sterk lukt, brent) Endret 26. august av Sniff76 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #19 Skrevet 27. august Vi har platetoppen i et hjørne, og arbeidsbenken ved siden av. Vindu langs arbeidsbenken gir godt lys. Vask på motsatt side av platetoppen. Dette var opprinnelig et funkis-kjøkken, og jeg elsket hvor praktisk og gjennomtenkt alle ting var plassert så da vi pusset opp valgte vi å plassere alt på samme plass. Er veldig fornøyd. Anonymkode: 3ee89...ea1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå