Gå til innhold

Fra småbarn til storbarnsavdeling i bhg - hva skjer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så, jeg har en datter som nå har begynt på storbarnsavdeling. Dette er både nytt for henne og oss som foreldre, og så klart mange nye barn, ansatte og rutiner som skal bli kjent med. 

Allerede første uken på ny avdeling etter henting (altså hjemme) fikk vi slengt i fleisen både «dumming» og en ny type tøff atferd vi ikke tidligere har registrert. Hun har nå gått på avdelingen i snart 5 uker og vi synes at datteren vår er gått fra å være rolig, enkel å konversere med, en som hører og tar tilbakemeldinger, og tålmodig. For å si det enkelt, en glad jente som er enkel å ha med å gjøre,- til å bli svært hard i kantene og endret væremåte. 

Nå har vi hatt besøk av besteforeldre to dager på rad og de kommenterte at de synes hun virket litt «voksen» i atferden og tøff - noe de heller ikke kjente igjen fra hvordan hun tidligere er. Hun skulle blant annet slå og utagere noe voldsomt når snakket til. Dette er ikke vi kjent med tidligere. 

Synes jo dette er litt sårt, men samtidig skjønner jeg at det skjer et skifte fra små til stor avdeling med større barn. Barn tar etter hverandre, men synes utviklingen her er litt «hjelpes…». 

Spør rett ut her, flere i liknende situasjon eller opplevd samme? Hva kan vi egentlig forvente oss? 

Anonymkode: 3423e...5ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så, jeg har en datter som nå har begynt på storbarnsavdeling. Dette er både nytt for henne og oss som foreldre, og så klart mange nye barn, ansatte og rutiner som skal bli kjent med. 

Allerede første uken på ny avdeling etter henting (altså hjemme) fikk vi slengt i fleisen både «dumming» og en ny type tøff atferd vi ikke tidligere har registrert. Hun har nå gått på avdelingen i snart 5 uker og vi synes at datteren vår er gått fra å være rolig, enkel å konversere med, en som hører og tar tilbakemeldinger, og tålmodig. For å si det enkelt, en glad jente som er enkel å ha med å gjøre,- til å bli svært hard i kantene og endret væremåte. 

Nå har vi hatt besøk av besteforeldre to dager på rad og de kommenterte at de synes hun virket litt «voksen» i atferden og tøff - noe de heller ikke kjente igjen fra hvordan hun tidligere er. Hun skulle blant annet slå og utagere noe voldsomt når snakket til. Dette er ikke vi kjent med tidligere. 

Synes jo dette er litt sårt, men samtidig skjønner jeg at det skjer et skifte fra små til stor avdeling med større barn. Barn tar etter hverandre, men synes utviklingen her er litt «hjelpes…». 

Spør rett ut her, flere i liknende situasjon eller opplevd samme? Hva kan vi egentlig forvente oss? 

Jeg jobber i bhg og ville som forelder nevnt det du sier her til de som jobber der hvis det fortsetter. Kan hende det er mye uro i barnegruppen eller blant de voksne som gjør at hun føler seg usikker og gjerne hevder seg for å bli hørt og sett. Det er en stor overgang til stor avdeling men synes det virker merkelig at hun har endret atferden så drastisk.

Anonymkode: ff630...b43

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes hun høres ut som en normal 3 åring som tester grenser. Ikke noe jeg tenker har med overgang fra liten avdeling til stor å gjøre, men barns naturlige utvikling. 

Anonymkode: f2cfe...6b2

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være at hun er i den rette trassalderen også nå (med fare for å banne i kirken her på kg). 

Det er jo ofte at avdelingsbytte og trassalder kommer rundt den samme alderen.

Anonymkode: 8f616...45b

AnonymBruker
Skrevet

TS her - 

Jeg er enig i mye som blir sagt her, og naturligvis også at hun er i rett alder for å teste grenser og utagere. Bare synes at denne oppførselen har blitt så tydelig på så kort tid.. men ja, tenker å spørre om en prat med avdelingsleder. 

AnonymBruker
Skrevet

Trassalder? Helt vanlig...

Anonymkode: 68a03...bed

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt som nå også har gått fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Han har i tillegg byttet barnehage OG han er yngst på nye avdelingen (eneste måten vi fikk plass).

Det har vært en overgang og han har vært en del lei seg ved levering. Nå ser det ut til å ha bedret seg. Jeg observerte noen ganger at de store guttene var litt slemme med ham, og det var leit. Men det virker som de voksne sier fra når de ser det. Ellers er det en del av livet…

I vår barnehage blander de også en del når de har leketid ute. De minste barna er der også, så han har både yngre og eldre å spille på. Det hjelper veldig.

Jeg tenker at det er vanlig at barn avreagerer noe, men at det du beskriver virker litt verre enn det som er vanlig. Har dere hatt noen oppstartssamtale i barnehagen?

Anonymkode: 8eeb8...d5b

AnonymBruker
Skrevet

Gutt på 3 som starter på storbarn. Vanskeligere levering da det er mange ukjente der og få voksne på deling når flere trenger trøst når de kommer.

Har for første gang siden start hørt ord som «dumma». Ellers er det totalf kaos i garderoben med sko og votter slengt utover. På småbarn var det ikke sånn.

Merker også at vi ikke får tilbakemeldinger om dagen. De har ikke kapasitet med så mange unger/foreldre. Og det sier seg selv at det er vanskeligere for dem å få med seg like mye som på småbarn. 

Har også en 1-åring som starter på småbarn. Er såååå koselig og trygt der i forhold. De ansatte har god tid og er flere til å trøste. 

Savner småbarn for 3-åringen jeg ❤️

Anonymkode: c1941...cca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Gutt på 3 som starter på storbarn. Vanskeligere levering da det er mange ukjente der og få voksne på deling når flere trenger trøst når de kommer.

Har for første gang siden start hørt ord som «dumma». Ellers er det totalf kaos i garderoben med sko og votter slengt utover. På småbarn var det ikke sånn.

Merker også at vi ikke får tilbakemeldinger om dagen. De har ikke kapasitet med så mange unger/foreldre. Og det sier seg selv at det er vanskeligere for dem å få med seg like mye som på småbarn. 

Har også en 1-åring som starter på småbarn. Er såååå koselig og trygt der i forhold. De ansatte har god tid og er flere til å trøste. 

Savner småbarn for 3-åringen jeg ❤️

Anonymkode: c1941...cca

Samme opplevelse her, savner småbarn :(

Også litt det samme som deg TS men ikke så markant og dramatisk forskjell. Min kunne både slå og kalle meg dum før sommeren også.. Men jeg har hørt noen nye fraser her og. Også er hun mye mer sliten etter barnehagen og alt er vanskeligere. 

Anonymkode: c0a86...ad6

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine unger fikk "tøffere" adferd etter å ha begynt på storbarn. Det er nok ganske vanlig. Barn tar veldig etter andre barn. 

Vi så akkurat det samme i fjor da eldstemann begynte på skolen. Adferden ble endret på bare en uke eller to. Det var nytt vokabular, ny måte å trasse og være obsternasig på, voldsom pushing av grenser og tilbakesnakking og frekkhet. Og det var noe mange foreldre kommenterte på både foreldremøte og på sidelinjen på fotballtreningen. De lærer av de større barna, som er Kule og Store. 

Anonymkode: d043b...be2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...