Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hjemmekontor og reagerer på noe, er det slik at kommuneansatte har det svært fritt på jobb eller er min nabo bare tar seg veldig mye friheter, tenker f.eks komme hjem fra jobb 8 ish for og kjøre barn barnehage/på skolen, hente dem når skolen er slutt, komme hjem i arbeidstid med matvarer, hente tilhenger med søppel hjemme osv alt dette med kommunal arbeidsbil og flere ganger i uka

Noen som kan si meg om dette er tilfelle med alle kommuneansatte

Anonymkode: 3f965...ccc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med kommuneansatte? Ekstremt mange er jo kommuneansatte, barnehage, skole, sykehus, sykehjem, vaktmester, hjemmesykepleien. Noen har sikkert fleksitid, og kan gjøre diverse i arbeidstiden og jobbe det inn igjen. Men de som jobber på sykehus, barnehage, skole osv kan overhode ikke gjøre det. Og er bundet til jobben i arbeidstiden iallefall.

Anonymkode: fa0cb...147

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har hjemmekontor og reagerer på noe, er det slik at kommuneansatte har det svært fritt på jobb eller er min nabo bare tar seg veldig mye friheter, tenker f.eks komme hjem fra jobb 8 ish for og kjøre barn barnehage/på skolen, hente dem når skolen er slutt, komme hjem i arbeidstid med matvarer, hente tilhenger med søppel hjemme osv alt dette med kommunal arbeidsbil og flere ganger i uka

Jeg kan tenke meg til at denne naboen din har funnet en måte å få det til å gå rundt på i samråd med sin arbeidsgiver.

Det kan være alt fra deltid, redusert stilling, avspasering, fleksitid, gradert sykemelding, pleiepenger, hvilevakt, andre vaktordninger o.s.v.. firmabil er det også noen kommuner/etater som låner ut til sine ansatte.

Nei. Det er selvfølgelig ikke tilfellet med alle kommuneansatte. Det varierer hvilke ordninger man har.

Hva er det som gjør at du tenker at naboen sin business er din business?

Anonymkode: 94f4a...5e0

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan tenke meg til at denne naboen din har funnet en måte å få det til å gå rundt på i samråd med sin arbeidsgiver.

Det kan være alt fra deltid, redusert stilling, avspasering, fleksitid, gradert sykemelding, pleiepenger, hvilevakt, andre vaktordninger o.s.v.. firmabil er det også noen kommuner/etater som låner ut til sine ansatte.

Nei. Det er selvfølgelig ikke tilfellet med alle kommuneansatte. Det varierer hvilke ordninger man har.

Hva er det som gjør at du tenker at naboen sin business er din business?

Jeg jobber med noen som har denne ordningen og det kalles hvilende vakt. Det betyr at de gjerne ikke er på jobb hele tiden, men får hvilelønn og må ha med seg bilen på alt de foretar seg i tilfelle de må rykke ut.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i kommunen, og jeg har det ikke sånn... I dag dro jeg hjemmefra 0730 og kom hjem 1730....

Anonymkode: 22389...ade

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber med noen som har denne ordningen og det kalles hvilende vakt. Det betyr at de gjerne ikke er på jobb hele tiden, men får hvilelønn og må ha med seg bilen på alt de foretar seg i tilfelle de må rykke ut.

Såpass vet jeg at vedkommende jobber under teknisk drift og har vakt ja, men ikke hver uke og bilene har de jo ikke til fri disponering 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Såpass vet jeg at vedkommende jobber under teknisk drift og har vakt ja, men ikke hver uke og bilene har de jo ikke til fri disponering 

Da tror jeg du har svar på det du lurte på. Det er ikke et ukjent fenomen at kommunen har folk som må være på vakt 24/7 i tilfelle det oppstår en hendelse som gjør at de må rykke ut. Da kan de ikke dra noen steder uten arbeidsverktøyet. Da er det også naturlig at det er godkjent at det arbeidsverktøyet (bilen) brukes privat, med de godene det medfører.

Jeg har stor respekt for mennesker som har sånne vakter. Å være tilgjengelig døgnet rundt må være slitsomt. Jeg hadde ikke orket det i lengden.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har akkurat samme oppfatning av ansatte på teknisk drift i kommunen her.

Anonymkode: d0c07...1ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjettet at vedkommende jobbet i teknisk etat. 😅

Hvor rigid ønsker du at arbeidslivet skal være? 

Siden du har hjemmekontor så er du vel vant til å ha tillit fra arbeidsgiver? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber turnus i kommunen, så kan ha jobb og fri både formiddag og ettermiddag, flere dager fri sammenhengende hvis jeg skal jobbe helg, pluss at jeg kan ha bakvakt, bli tilkalt osv.

Så jeg kan nok også virke både uforutsigbar/bortskjemt for de naboene som av en eller annen grunn skulle ha behov for å henge seg opp i min hverdag…

Anonymkode: 742ad...7c9

• Nyttig 2
Skrevet

Nei det er jo slett ikke tilfelle med alle kommuneansatte. Tror du det hadde vært vanskelig å rekruttere til helsetjenester hvis det innebar så mye frihet? 😅

Men jeg har ei venninne som har det sånn. Det er ikke avtalt med arbeidsgiver en gang, så hun bare TAR seg friheten. Det er en kommune med ræva styring. Ingen vaktordning eller noe, bare litt vel utvidet tolkning av "fleksitid". Hun jobbet også i en teknisk etat da. Er jo ingen i helsevesenet som kan ta seg sånne friheter. 

Jeg jobber selv i en kommune og fikk litt hakeslepp. 🙈 

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare lærere som sluntrer unna i jobben sin, så her har du sikkert sett en lærer som drar den LITT for langt, bare. 

Jeg måtte bare..... 

Uansett, noen er på vakt ja. Andre har veldig fleksibel arbeidshverdag. Min mor jobbet i kommunen. Typisk kontorjobb med noen møter her og der i måneden. Var ikke noe problem for henne å hente oss på skolen for å kjøre til tannlegen midt på dagen og sånn. Så lenge hun leverte de rapportene hun skulle og dukket opp på de møtene hun skulle, så brydde ingen seg om hva hun brukte tiden sin på. 

Nå er det vel snart på tide for folk å innse at det finnes ekstremt mange forskjellige typer jobber, og noen av dem er faktisk ganske fleksible. Det kan føles urettferdig. Men så tror jeg de fleste jobber har noe negativt med seg også. 

Anonymkode: 02b7f...9c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kommer litt an på hva man jobber med sikkert, men det skjedde en gang i hjemmesykepleien her jeg bor at en ansatt dro på åpningen av en butikk. Det falt ikke i god jord for å si det sånn, jeg har samme arbeidsgiver men jobber ikke i hjemmesykepleien, men jeg har inntrykk av at alle i kommunen vet om det. 

men så er det også en del kommuneansatte som faktisk omtrent ikke har arbeidsoppgaver også. Gjerne ledere som har failet i jobben og blitt omplassert. Vi har et stort bygg i byen her jeg bor med en hel gjeng som sitter og mottar høy lønn, men som egentlig ikke har en stilling som er verdt en dritt. Noe må de jo gjøre, så om det er å levere og hente barn, og handle så ja.. 

Anonymkode: b4ede...482

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke tilfelle for alle kommuneansatte. 

Men hva er det med at så mange skal drive å blande seg i alle andre sine ting. Er jo som den spionerende naboen er overalt 🥴

Anonymkode: 138d7...e50

AnonymBruker
Skrevet

Noe må man ha igjen for å jobbe i en drittjobb for luselønn! Heter fleksitid.

Jeg kjører mellom jobber og kan gjøre ting innemellom. Og så kan jeg ofte ta noen timer på jobb i helga,når jeg egentlig har fri. Så jeg har timene mine . 

Anonymkode: fb222...bc3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i kommunen og styrer dagene mine selv. Så ja, jeg kan fint midt på dagen kjøre ungene til tannlegen, dra en tur på søppelfyllinga, hente ungene på skoleturer, dra og handle en genser etc. Så lenge jeg nå fristene mine gjør det jeg skal og gjør jobben min - som også innebærer at når jeg gjør private ærend på dagtid så må jeg kanskje jobbe ekstra hjemme om kvelden eller på lørdag eller søndag. Det styrer jeg selv. Og ja, jeg jobber inn alle timene mine og vel så det. 

Anonymkode: 0c7db...b22

Skrevet

Ja. Vi er ca 9500 ansatte i min hjemkommune. Alle 9500 av oss har det så fleksibelt og tar oss disse frihetene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...