Trådmann Skrevet 25. august #1 Skrevet 25. august Så litt på en kornåker en kveld, og så tenkte jeg at hver eneste strå er forskjellig. Mennesker og dyr, er alle forskjellige også. Så begynte jeg tenke på genetisk mangfold. Er det sånn, tror dere, at når en art har hatt mange forskjellige varianter, at de dør ut på grunn av det? Det blir vel ikke lagd eller født to like individer, så når en art har hatt mange forskjellige nok, at de sakte dør ut og en annen art tar over?
AnonymBruker Skrevet 25. august #2 Skrevet 25. august Nei, det er motsatt. Arter dør ut ved mangel på mangfold. Anonymkode: 3bba8...698 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #3 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nei, det er motsatt. Arter dør ut ved mangel på mangfold. Anonymkode: 3bba8...698 Har du et eksempel? Anonymkode: ba482...f70
AnonymBruker Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august En art dør ut fordi den ikke klarer å tilpasse seg miljøet den lever i. De som er best tilpasset, overlever og kan føre genene sine videre, de andre dør. Anonymkode: 069bf...68e 1
Trådmann Skrevet 26. august Forfatter #5 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): En art dør ut fordi den ikke klarer å tilpasse seg miljøet den lever i. De som er best tilpasset, overlever og kan føre genene sine videre, de andre dør. Anonymkode: 069bf...68e Jo, men jeg snakker om f.eks. hvetekorn da, de varer vel alltid?
AnonymBruker Skrevet 31. august #6 Skrevet 31. august Trådmann skrev (På 27.8.2025 den 0.46): Jo, men jeg snakker om f.eks. hvetekorn da, de varer vel alltid? Det avhenger jo av næringsgrunnlag (mineraler og vann) og klima, og hvis disse faktorene endrer seg, tilpasningsdyktighet. Anonymkode: 8cfa3...265
Midgard Skrevet 9. september #7 Skrevet 9. september Trådmann skrev (På 27.8.2025 den 0.46): Jo, men jeg snakker om f.eks. hvetekorn da, de varer vel alltid? Hvetekorn som i den hvete man dyrker har ikke mye genetisk variasjon. Dette er frø som er kjøpt inn og er temmelig lik fra åker til åker (kanskje land til land også). Det finnes forskjellige hvete sorter, men er ikke sikker på om det er dette du tenker på. Naturlig forekomst av organsimer/planter har en styrke i genetisk variasjon med å være motstandsdyktig mot f.eks insekter, tørke o.l. Skulle det være at en genetisk variant er betydelig bedre (som i bedre tilpasset med tanke på f,eks tørke) enn alle de andre, er det vel teknisk mulig at denne raskt utkonkurerer dem og blir "egenrådig". Men, dette vil i såfall være midlertidig for det igjen dannes nye varianter av denne.
Lunda Skrevet 9. september #8 Skrevet 9. september (endret) AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 16.45): Har du et eksempel? Anonymkode: ba482...f70 Innavl. Og ja vi har hatt en del av det i Norge før vi fikk tog og andre fremkomstmiddler. Setesdalsrykkja (Huntingdons) var for eksempel et problem på 1860 tallet på grunn av innavl. Endret 9. september av Lunda
AnonymBruker Skrevet 10. september #9 Skrevet 10. september Lunda skrev (På 9.9.2025 den 16.05): Innavl. Og ja vi har hatt en del av det i Norge før vi fikk tog og andre fremkomstmiddler. Setesdalsrykkja (Huntingdons) var for eksempel et problem på 1860 tallet på grunn av innavl. Eksempel på art som har dødd ut dah... Det bor vel fortsatt folk i Setesdal, og forsåvidt hele verden, og veksten er sterkt økende. Anonymkode: ba482...f70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå