Gå til innhold

Noen som har erfaring med gastroskopi her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en mulighet for at jeg snart må igjennom gastroskopi, derfor lurte jeg på om det er noen her som har erfaringer med det. Hvordan var undersøkelsen? Hvor lang tid tok det? Hvordan greide du å forholde deg rolig osv. Og hvordan blir man gitt beroligende middel før undersøkelsen? Via en blodåre? Må man oppgi hvor mye man veier for at man skal få riktig dose? Det er vel ikke full narkose dette?

Og ja, det finnes sikkert tråder her inne fra før av om akkurat det, men jeg har litt panikk her :sukk:

Anonymkode: e27d8...a60

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det noen ganger. Ikke fått beroligende.

Anonymkode: 790cc...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok det i fjor og det er det verste jeg har opplevd, jeg tok uten beroligende siden jeg skulle på jobb etterpå. Anbefaler beroligende. Selve greia varer vel rundt 10 minutter maks. Jeg hadde flink lege og sykepleier som holdt meg rolig og de forklarte hva som skjedde og ba meg puste osv. Men skal ikke lyve, det var grusomt og jeg var veldig nærme å be dem stoppe. Det eneste som fikk meg gjennom det var at jeg ikke ville måtte gjøre det enda en gang senere med beroligende. 

Anonymkode: f2c70...7d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte ikke gjennomføre, fikk panikk og dro ut slangen selv. Hadde ikke tatt beroligende. Vil anbefale deg å vurdere sobril fra lege hvis du engster deg.

Anonymkode: a0e26...1b0

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt uten beroligende en gang da jeg ikke hadde angst og det gikk fint og fort.

Andre gang hadde jeg sterk angst og ble redd. Så ga de meg beroligende og jeg kunne ikke hatt det bedre, men de fikk ikke ned slanget i meg, så da ble jeg hevist til å ta det i narkose, som noen også kan. Tok ikke det, turte ikke.

Det kommer til å gå bra, du vil nok bli godt ivaretatt om du så blir veldig redd 😊 

Anonymkode: 9ae0e...c41

AnonymBruker
Skrevet

Helt uproblematisk å be om beroligende, da må du regne med å bli liggende litt etterpå og kan ikke kjøre hjem selv. Selve undersøkelsen er fort gjort. Hos oss setter de av 30 min på hver pasient, da er det tid for prat, forklaring etc både før og etter. 

Anonymkode: 56532...c48

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forferdelig, helt ærlig, men det tar maks ett minutt. 

Anonymkode: 68476...349

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det to ganger. Første gangen føltes det som et overgrep, fordi legen bare trøsket slangen nedover mens jeg slimet og hadde voldsomme brekninger. 

På grunn av det som skjedde første gang, fikk jeg innvilget narkose andre gang. 

Anonymkode: b0b25...b64

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg klarte ikke gjennomføre, fikk panikk og dro ut slangen selv. Hadde ikke tatt beroligende. Vil anbefale deg å vurdere sobril fra lege hvis du engster deg.

Anonymkode: a0e26...1b0

Så sobril virker på den type engstelse/den type ting? Aldri brukt sobril, men jeg fikk med meg 6 tabletter hjem fra en gang jeg var på legevakten husker jeg, men jeg brukte ingen av dem. Men det kunne kanskje vært en ide å snakket med legen om det. 

Skrevet

Tatt det en gang- uten beroligende. Helt greit og uproblematisk for min del. Litt ekkelt å få det ned i halsen, men det gikk greit.

• Liker 1
Skrevet

Gjort det 2 ganger. Godt dopet ned begge gangene. Andre gangen sovnet jeg. Ikke noe jeg gruer for å gjøre igjen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ubehagelig når det står på,for man brekker seg veldig,og vil helst bare røske den slangen ut! Jeg tok uten beroligende,men de var veldig gode på å forklare hva de gjorde,og det hele tok ikke så lang tid. Snakk med dem,og sammen bli enige om du trenger beroligende. De er vant til at mange er redde for dette. Barn får narkose,og det gjør sikkert voksne også hvis det er behov. 

Anonymkode: 726f7...0f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tok med bedøvelsespray i ganen (litt ubehag i et par sekunder for du klarer ikke å kjenne at du puster, men det gjør du jo - må bare konsentrere seg litt) og deretter beroligende via sprøyte.

Ble helt slått ut, jeg merket nesten ikke slangen i det hele tatt, annet enn at _noe_ rykket til ned i "magen" et par ganger, så føk slangen opp, jeg spydde lit (merket knapt det) og de hjalp meg via armen til en stol hvor jeg slappet av i ca 1 time. 

Så var jeg helt fin og tok bussen hjem :) 

Det gikk helt supert for min del.

Anonymkode: 8bcb0...456

• Nyttig 1
Skrevet
Huldraisør skrev (2 minutter siden):

Gjort det 2 ganger. Godt dopet ned begge gangene. Andre gangen sovnet jeg. Ikke noe jeg gruer for å gjøre igjen

Dette..når jeg skulle få dopet he he ..så sier hun...da vil snart kjenne noe...ok var alt jeg husker før jeg ble vekt . Jeg husker ikke turen hjem ( mannen min kjørte 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Merker man ikke at man puster? Under hele undersøkelsen eller bare da man får den sprayen? Tror nok jeg må ha full bedøvelse for å greie å gjennomføre det, har helt panikk for sånn. 

Sa dere mye rart etterpå? Har dere fått tilbakemeldinger på det, dere som ble fult bedøvet? Er redd for å dumme meg ut med et eller annet, ville vært så typisk meg å gjort det. Grøss.

Skrevet

Du får en mye kraftigere beroligende enn Sobril, så ikke begynn å ta det før timen. 

I forkant av timen kan du gjerne snakke med sykepleier om at du gruer deg og si at du har behov for at de trygger deg og gjør det rolig.

Min opplevelse var MYE bedre enn jeg hadde forestilt meg. Jeg har emetofobi og er livredd for å få noe i halsen og brekke meg.

De gir beroligende i blodet og sprayer en bedøvelse i halsen din. Den var litt ubehagelig, for det blir ekkelt å svelge. Men veldig overkommelig (kommer fra en som er ekstremt sensitiv!). Selve undersøkelsen gikk kjempebra. Jeg hadde en fantastisk sykepleier og flink lege. Sykepleieren holdt meg faktisk i hånda og minnet meg hele tiden om å fokusere på å puste dypt og rolig gjennom nesa. Hun tok veldig godt vare på meg. Undersøkelsen gikk raskt og det tok vel 20 minutter etter det var ferdig før jeg var meg selv igjen, dog noe trøtt :) 

Det er nok en grusom opplevelse uten beroligende… Jeg ville ha ordnet med skyss og bedt om beroligende!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Merker man ikke at man puster? Under hele undersøkelsen eller bare da man får den sprayen? Tror nok jeg må ha full bedøvelse for å greie å gjennomføre det, har helt panikk for sånn. 

Sa dere mye rart etterpå? Har dere fått tilbakemeldinger på det, dere som ble fult bedøvet? Er redd for å dumme meg ut med et eller annet, ville vært så typisk meg å gjort det. Grøss.

Vi forteller da aldri pasientene hva de sier når de er ruset. 

Anonymkode: eb10c...494

• Liker 1
Skrevet

Gjorde det for noen måneder siden, gikk mye bedre enn jeg fryktet. Ved en evt neste gang kommer jeg ikke til å grue meg. 
Fikk bedøvende spray i svelget, og så beroligende gjennom en nål i armen. Sovnet ikke, og samarbeidet gjennom undersøkelsen, husker også en del. Men var helt "borte", veldig behagelig. 
Kunne reise meg og gå rett etter undersøkelsen, men hadde med meg sjåfør. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fikk beroligende og husker dermed ingenting av selve inngrepet, men var under 18 på tidspunktet og virker ikke som det er veldig vanlig praksis å gi voksne beroligende? Kanskje ulik praksis rundt om i landet? Var med kjæresten for litt siden når han skulle ta gastroskopi, fikk bare tilbud om bedøvelsesspray i svelget. Han syntes forøvrig det var helt overkommelig, men selvfølgelig noe ubehagelig. Nesten verre å se på 😛

Endret av gobbledigook
AnonymBruker
Skrevet

Jeg insisterte på narkose som godt voksen og det var ikke noe problem

Anonymkode: 55c18...d0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...