GulSitron Skrevet 25. august #1 Skrevet 25. august Hei! Kjæresten og jeg har blitt enige om å slutte på prevensjon. Jeg tok derfor ut spiralen den 14.08. Har hatt den siden februar 2021 og har vært til dels plaget med mensmurringer "i hytt og pine" samt perioder med blødninger/spotting hver andre uke. I samme slengen tok jeg livmorhals-prøve og en undersøkelse for å se at alt er som det skal. Alt var fint og bekymringen jeg hadde ang en kul på livmorhalstappen ble forklart godt av gynekologen - helt normalt og veldig vanlig. På ultralyden kunne hun også se at jeg hadde masse egg på begge sider og at den ene egglederen min hadde vokst seg litt tettere på livmor - pga en kikhullsoperasjon for 1år siden. (Også veldig vanlig). Det skulle ikke ha noe å si på fertilitet. Jeg fikk menstruasjon den 16.08 og var ferdig nå den 22, men har fortsatt litt brunaktig utflod (kan muligens komme av skjøre slimhinner og sex). I følge Flo appen (brukte den da jeg ble gravid med første barnet, første pp - men da hadde jeg gått på minipille) har jeg eggløsning den 29.08. Med tanke på at jeg har mange egg som er "klare", er det stor sjangs for at spiren sitter allerede denne måneden? Vi er ikke der at vi egentlig prøver aktivt, men tar det som det kommer. Jeg synes bare det er greit å ha kontroll på syklusen nå som jeg ikke har spiral og skal "bli kjent" med egen syklus på nytt. Hvor lang tid tok det før du ble gravid etter spiral?
AnonymBruker Skrevet 25. august #2 Skrevet 25. august Hvor lang tid? Jeg ble gravid med spiral.😑 Anonymkode: 6a05b...75c
AnonymBruker Skrevet 25. august #3 Skrevet 25. august Sikker på at du ikke bare har hatt bortfallsblødning fordi du stoppet på prevensjon? Hvis det var hormonspiral du hadde? Tror ikke det regnes som en vanlig menstruasjon i så fall, og ingen app kan si når du vil få eggløsning etter fjerning av spiral. Men det høres ut som du har et godt utgangspunkt for å bli gravid, når du har fått barn før, og det ser bra ut i følge gynekologen. Anonymkode: 445c4...c3e 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august Man blir ikke mer fertil av å ha masse egg, dessverre. For kroppen slipper bare ett egg om gangen uansett. Det er derfor kvinner med lave eggreserver har de samme sjangsene for å bli gravid som de med gjennomsnittlige eggreserver. (Sett at de har samme alder). Anonymkode: c4479...4d7 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #5 Skrevet 26. august Størrelsen på eggene har ingenting med hvor raskt man blir gravid. Anonymkode: 068a1...fd2
AnonymBruker Skrevet 26. august #6 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Man blir ikke mer fertil av å ha masse egg, dessverre. For kroppen slipper bare ett egg om gangen uansett. Det er derfor kvinner med lave eggreserver har de samme sjangsene for å bli gravid som de med gjennomsnittlige eggreserver. (Sett at de har samme alder). Anonymkode: c4479...4d7 Vet du hva toeggede tvillinger er? Anonymkode: d601e...238
mommyaka Skrevet 26. august #7 Skrevet 26. august Du har ikke pcos? Uansett så slippes bare 1 egg vær eggløsning. Så om du får eggløsning er sjansen 25 prosent
AnonymBruker Skrevet 26. august #8 Skrevet 26. august mommyaka skrev (Akkurat nå): Du har ikke pcos? Uansett så slippes bare 1 egg vær eggløsning. Så om du får eggløsning er sjansen 25 prosent Hvorfor skriver folk dette? Ja, sjansen er størst for at det slippes et egg av gangen, men det hender at man slipper flere. Det er sånn flerlinger blir til Anonymkode: d601e...238 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #9 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skriver folk dette? Ja, sjansen er størst for at det slippes et egg av gangen, men det hender at man slipper flere. Det er sånn flerlinger blir til Anonymkode: d601e...238 Med flerlinger mener jeg da selvsagt ikke eneggede tvillinger Anonymkode: d601e...238 1
mommyaka Skrevet 26. august #10 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skriver folk dette? Ja, sjansen er størst for at det slippes et egg av gangen, men det hender at man slipper flere. Det er sånn flerlinger blir til Anonymkode: d601e...238 Ja selfølgelig kan de skje .men ofte får kvinner bare ett egg..ellers hadde der vært overfylt på barnehagen og skolen om alle fikk flerlinger 😂
AnonymBruker Skrevet 26. august #11 Skrevet 26. august Hadde spiral i 10 år. Ble gravid etter 3 uker. Anonymkode: dbcb6...317 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #12 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vet du hva toeggede tvillinger er? Anonymkode: d601e...238 Øhm ja? Mannen min og min svigersøster er toeggede tvillinger. Men det er bare sånn cirka 1 av 350 fødsler som fører til toeggede tvillinger, og sånn sett er det ikke en veldig vanlig greie. Heller et unntak enn en regel. :p Ts lurer på om det at hun har høye eggreserver gjør henne mer fertil. Men det gjør det ikke. Man kan sikkert kverulere enda mer og si at noen ganger slipper man null egg, eller at noen ytterst få kvinner slipper både 3 og 4 egg, og noen kvinner har 2 sett med eggstokker og 2 livmorer, men det var ikke det som var poenget. Anonymkode: c4479...4d7
AnonymBruker Skrevet 26. august #13 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Øhm ja? Mannen min og min svigersøster er toeggede tvillinger. Men det er bare sånn cirka 1 av 350 fødsler som fører til toeggede tvillinger, og sånn sett er det ikke en veldig vanlig greie. Heller et unntak enn en regel. :p Ts lurer på om det at hun har høye eggreserver gjør henne mer fertil. Men det gjør det ikke. Man kan sikkert kverulere enda mer og si at noen ganger slipper man null egg, eller at noen ytterst få kvinner slipper både 3 og 4 egg, og noen kvinner har 2 sett med eggstokker og 2 livmorer, men det var ikke det som var poenget. Anonymkode: c4479...4d7 Det blir for dumt å skrive at kroppen alltid slipper 1 egg uansett, når det absolutt ikke stemmer Anonymkode: d601e...238 2
HeleneHS Skrevet 26. august #14 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det blir for dumt å skrive at kroppen alltid slipper 1 egg uansett, når det absolutt ikke stemmer Anonymkode: d601e...238 Joda, det stemmer for de aller fleste kvinner i de aller fleste sykluser og er godt nok info i denne konteksten. Ts har ikke høyere sannsynlighet å slippe 2 eller flere egg bare pga at hun har mange follikler på UL. Man trenger ikke kverulere på alt, alltid liksom... 2
mommyaka Skrevet 26. august #15 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir for dumt å skrive at kroppen alltid slipper 1 egg uansett, når det absolutt ikke stemmer Anonymkode: d601e...238 Men de fleste slipper jo bare et...alle vet at man kan bli gravid med flere. Men ingen som prøver å bli gravid og tenker..lurer på om jeg får 2,4 eller 6 barn nå. Eks når du går på letzerol er det størte sjanse for å bli gravid med tvillinger eller at du faktisk kan bli så overstimulert at gynekolog sier at man ikke bør ha sex da flere egg kan droppe..men dette er veldig uvanlig
AnonymBruker Skrevet 26. august #16 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir for dumt å skrive at kroppen alltid slipper 1 egg uansett, når det absolutt ikke stemmer Anonymkode: d601e...238 Har du issues med eggene dine? Høres ut som om dette er personlig for deg. 🤔 Anonymkode: c4479...4d7 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #17 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man blir ikke mer fertil av å ha masse egg, dessverre. For kroppen slipper bare ett egg om gangen uansett. Det er derfor kvinner med lave eggreserver har de samme sjangsene for å bli gravid som de med gjennomsnittlige eggreserver. (Sett at de har samme alder). Anonymkode: c4479...4d7 Er du sikker? På utredning for fertilitet var jeg sikker på at vi skulle ha inseminering fordi vi er likekjønnet par. Da sa gynekologen at det ikke var vits med inseminering fordi jeg har lavt eggreserve og ahm 7-8 Anonymkode: 78d40...e37
AnonymBruker Skrevet 26. august #18 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du sikker? På utredning for fertilitet var jeg sikker på at vi skulle ha inseminering fordi vi er likekjønnet par. Da sa gynekologen at det ikke var vits med inseminering fordi jeg har lavt eggreserve og ahm 7-8 Anonymkode: 78d40...e37 Ja, det er jeg 99,9% sikker på. Eneste unntaket er hvis man har lave eggreserver grunnet sykdom, endometriose, stråleskader og andre ting som kan føre til nedsatt eggstokkfunksjon og nedsatt eggkvalitet. Studiene på dette med eggreserver tar utgangspunkt i at kvinnene er ved god helse ellers og ikke har andre fertilitetsproblemer. Det gir ingen mening at det ikke var vits med inseminasjon grunnet de lave eggreservene dine, så her må legen ha tatt hensyn til andre faktorer. Inseminasjon er jo ofte anbefalt til nettopp dem med svært lave eggreserver, fordi de ofte ikke er en god kandidat for ivf. Dessuten høres ikke amh'en din spesielt ille ut. Bare litt lav. Noen har jo såpass lav amh (her snakker vi 0,01) at kroppen kanskje har sluttet å slippe egg i det hele tatt, og da kan det bli vanskelig å bli gravid. Jeg har selv veldig lave eggreserver og ble henvist til ivf pga alder, tid og ønske om flere barn. Men jeg kunne gått for inseminasjon om jeg ville. Alt funker jo. Kroppen gjør det den skal. Så høres ut som om din gynekolog enten 1) er fullstendig utdatert på den siste forskningen, 2) prøver å scamme deg ved å få deg til å gjøre ivf i stedet, eller 3) prøver å ta hensyn til flere faktorer, slik som min gynekolog gjorde hos meg, der alder og ønske om flere barn var de avgjørende faktorene. Er også viktig å poengtere at eggreserver har en helt annen betydning ved IVF. Her er flere egg = større sjangse for å bli gravid. Men ved naturlige forsøk, er det ingen forskjell. Samme ved inseminering. Anonymkode: c4479...4d7 1
GulSitron Skrevet 26. august Forfatter #19 Skrevet 26. august mommyaka skrev (5 timer siden): Du har ikke pcos? Uansett så slippes bare 1 egg vær eggløsning. Så om du får eggløsning er sjansen 25 prosent Har ikke pcos, ikke endometriose el. Er helt frisk sånn sett, men fjernet blindtarmen akutt for ca et år siden så den ene egglederen har vokst seg tettere på livmor. Ingenting å si på fertilitet i følge gynekologen 😄 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #20 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, det er jeg 99,9% sikker på. Eneste unntaket er hvis man har lave eggreserver grunnet sykdom, endometriose, stråleskader og andre ting som kan føre til nedsatt eggstokkfunksjon og nedsatt eggkvalitet. Studiene på dette med eggreserver tar utgangspunkt i at kvinnene er ved god helse ellers og ikke har andre fertilitetsproblemer. Det gir ingen mening at det ikke var vits med inseminasjon grunnet de lave eggreservene dine, så her må legen ha tatt hensyn til andre faktorer. Inseminasjon er jo ofte anbefalt til nettopp dem med svært lave eggreserver, fordi de ofte ikke er en god kandidat for ivf. Dessuten høres ikke amh'en din spesielt ille ut. Bare litt lav. Noen har jo såpass lav amh (her snakker vi 0,01) at kroppen kanskje har sluttet å slippe egg i det hele tatt, og da kan det bli vanskelig å bli gravid. Jeg har selv veldig lave eggreserver og ble henvist til ivf pga alder, tid og ønske om flere barn. Men jeg kunne gått for inseminasjon om jeg ville. Alt funker jo. Kroppen gjør det den skal. Så høres ut som om din gynekolog enten 1) er fullstendig utdatert på den siste forskningen, 2) prøver å scamme deg ved å få deg til å gjøre ivf i stedet, eller 3) prøver å ta hensyn til flere faktorer, slik som min gynekolog gjorde hos meg, der alder og ønske om flere barn var de avgjørende faktorene. Er også viktig å poengtere at eggreserver har en helt annen betydning ved IVF. Her er flere egg = større sjangse for å bli gravid. Men ved naturlige forsøk, er det ingen forskjell. Samme ved inseminering. Anonymkode: c4479...4d7 Dette var offentlig, jeg er i 20-årene og har ingen kompliserende sykdommer. Anonymkode: 78d40...e37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå