AnonymBruker Skrevet 25. august #1 Skrevet 25. august Skal skolen eller foreldrene holde elevene med skrivebøker i matte og norsk feks? Anonymkode: 9a012...4dc
Alice123 Skrevet 25. august #3 Skrevet 25. august Dette er lett tilgjengelig informasjon. Fra Utdanningsdirektoratet: Fylkeskommunen skal sørge for at elevene i videregående skole får gratis lærebøker og andre trykte og digitale læremidler og digitalt utstyr. Fylkeskommunen kan imidlertid kreve at elever og de som har læretid i bedrift dekker enkelte kostnader til individuelt utstyr som opplæringen til vanlig gjør det nødvendig å ha. For elever kan dette være utgifter til PC, kalkulator, kladdebøker og annet nødvendig utstyr. 3 1
Gjest jegerrinne Skrevet 25. august #4 Skrevet 25. august Foreldre. Vi kjøpte inn rutebok og linjeskift. Kun rutebok som ble brukt alt annet ble skrevet på pc, så kjøpte vi kalkulator, blyanter, passer, linjaler. Utenom alt annet som trengtes vernetøy, sko osv
AnonymBruker Skrevet 25. august #5 Skrevet 25. august jegerrinne skrev (7 minutter siden): Foreldre. Vi kjøpte inn rutebok og linjeskift. Kun rutebok som ble brukt alt annet ble skrevet på pc, så kjøpte vi kalkulator, blyanter, passer, linjaler. Utenom alt annet som trengtes vernetøy, sko osv nå vet jeg ikke hvilken linje det er snakk om men vi brukte ikke passer, linjal, kalkultator når vi hadde matte Anonymkode: 19c9d...ad0
AnonymBruker Skrevet 25. august #6 Skrevet 25. august På videregående får man jo et utstyrsstipend, som det er meningen at ungdommen skal bruke på slikt som skriveblokk, altså utstyr til skolen. Mange ungdommer bruker dette på alt annet enn skole, og da er det jo opp til foreldre å kreve at pengene går til det de faktisk skal gå til. Ungdommen her gikk frisør, og hele stipendet måtte betales inn til skolen, da de kjøpte inn saks osv som elevene skulle ha. Men det var da også kjøpt inn skriveblokker, penn/blyant osv som de trengte. Anonymkode: 26a12...eb0 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #8 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): På videregående får man jo et utstyrsstipend, som det er meningen at ungdommen skal bruke på slikt som skriveblokk, altså utstyr til skolen. Mange ungdommer bruker dette på alt annet enn skole, og da er det jo opp til foreldre å kreve at pengene går til det de faktisk skal gå til. Ungdommen her gikk frisør, og hele stipendet måtte betales inn til skolen, da de kjøpte inn saks osv som elevene skulle ha. Men det var da også kjøpt inn skriveblokker, penn/blyant osv som de trengte. Anonymkode: 26a12...eb0 Alle har ikke rett på det nei Anonymkode: 2526a...e07
AnonymBruker Skrevet 25. august #9 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Alle har ikke rett på det nei Anonymkode: 2526a...e07 Alle elever med ungdomsrett på vgs får utstyrsstipend, og det er vel de aller fleste. Anonymkode: a1f84...ec6 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #10 Skrevet 25. august Eleven får utstyrsstipend som skal dekke dette. Da opprettholdes gratisprinsippet. Man må søke lånekassen da. Anonymkode: 546cd...2a9 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #11 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Alle har ikke rett på det nei Anonymkode: 2526a...e07 Tenker du ikke på ekstra behovsprøvet stipend hvis man kommer fra ressurssvak familie? Det er også en tredje type stipend, borteboer. Men alle førstegangssøkere får grunnleggende utstyrsstipend fra lånekassen. Det er beregnet å dekke egenandel på pc, kladdebøker/blyanter, tøy/sko hvis det behøves og annet nødvendig utstyr. Det er ikke lommepenger. Anonymkode: 546cd...2a9 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #12 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): nå vet jeg ikke hvilken linje det er snakk om men vi brukte ikke passer, linjal, kalkultator når vi hadde matte Anonymkode: 19c9d...ad0 Gikk tip. Og der skulle fr i hvertfall bruke det Anonymkode: 8f080...1d2
AnonymBruker Skrevet 26. august #13 Skrevet 26. august Jeg ble overrasket fordi gutten min har begynt på tredje året på videregående skole uten at jeg har kjøpt en eneste skrivebok, blyant, passer, kalkulator, viskelær, linjal osv. til ham. Jeg har rett og slett ikke reflektert over dette. Sist gang jeg gikk på vgs var i 02/03. Nå ville han ha en rutebok i matten. Han går på Påbygg i år. Han gikk yrkesfag de to første årene. Han må jo ha tatt notater på PCen? TS Anonymkode: 9a012...4dc
AnonymBruker Skrevet 26. august #14 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ble overrasket fordi gutten min har begynt på tredje året på videregående skole uten at jeg har kjøpt en eneste skrivebok, blyant, passer, kalkulator, viskelær, linjal osv. til ham. Jeg har rett og slett ikke reflektert over dette. Sist gang jeg gikk på vgs var i 02/03. Nå ville han ha en rutebok i matten. Han går på Påbygg i år. Han gikk yrkesfag de to første årene. Han må jo ha tatt notater på PCen? TS Anonymkode: 9a012...4dc En del velger å ta notater på PC. En del velger å ikke gjøre noe som helst. Jeg krever at mine har penn og papir til alle timer, tillegg til PC. Dette opplyser jeg om på foreldremøte hver høst. Kladdebok i matte på vg 1 og i vg 3 på yrkesfag er et must. Anonymkode: 74505...7f7
AnonymBruker Skrevet 26. august #15 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ble overrasket fordi gutten min har begynt på tredje året på videregående skole uten at jeg har kjøpt en eneste skrivebok, blyant, passer, kalkulator, viskelær, linjal osv. til ham. Jeg har rett og slett ikke reflektert over dette. Sist gang jeg gikk på vgs var i 02/03. Nå ville han ha en rutebok i matten. Han går på Påbygg i år. Han gikk yrkesfag de to første årene. Han må jo ha tatt notater på PCen? TS Anonymkode: 9a012...4dc Da har han vært noe sløv og da, evt bare brukt mobilen og pc. Jeg har jobbet på yrkesfag og alle der hadde skrivebøker og kalkulator med stor skjerm. Anonymkode: 9df21...6d8
Arkana Skrevet 26. august #16 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): På videregående får man jo et utstyrsstipend, som det er meningen at ungdommen skal bruke på slikt som skriveblokk, altså utstyr til skolen. Anonymkode: 26a12...eb0 Ja, det stemmer, men utstyrsstipendet brukes stort sett i sin helhet til elev-PC siden de fleste fylkeskommuner krever egenandel tilsvarende minstesatsen for utstyrsstipend. Det betyr at det ikke er noe igjen til skrivesaker og -bøker. Når det er sagt går min eldste på studiespes og har aldri hatt bruk for annet enn kladdebok i matematikk (de skriver ikke for hånd i noen andre fag) så utgiftene utover PC er minimale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå