Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga forskjellige greier så delammer vi vår 3 uker gammel datter. Vi bruker philips avent flaske og det føles som hun blir dårligare til å ta pupp (må bruke skjold for å få hun hekta). Jeg lurer på om det e flaske sin skyld...? Så bare lurte på dere som delammer eller har gjort set, hvilke flasker har dere brukt som har funket? Skjønner at babyer e veldig forskjellige men bare trenger noe vi kan prøve

Og får dere slutte å pumpe med delamming? Føler at hvis jeg ikke gjør det hver 3 time, så blir melka mindre og mindre....ugh

Anonymkode: 09c87...d52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Delamming har ganske vanskelig logistikk. Du skriver i tillegg at du bruker skjold, og både det å gi mme og å bruke skjold bidrar til at produksjonen din ikke er på topp. Ved bruk av skjold er det vanskelig for barnet å tømme brystet ordentlig, og du bør derfor kompensere for skjoldet ved å pumpe. 
Hjelpebryst er den enkleste måten å være sikker på at baby fortsetter å ta brystet. Sugeforvirring er litt en myte, men det baby kan bli vant til er at maten kommer mye fortere fra flaske enn fra brystet. Med hjelpebryst unngå du det, og sikrer samtidig at melkeproduksjonen blir stimulert hver gang baby spiser. Det kan spare deg for pumpingen etter hvert, hvis du avvenner skjoldet. Lykke til

Anonymkode: 1b266...f12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg delammer, og gir også philips avent.

Går helt fint. Hun dier like godt uansett. Men hun skjønner allerede at melka kommer enklere og fortere med flaske, så hun gir tydelig signal når hun ikke nøyer seg bare med puppen. Og da fikser vi flaske 😄 har lite melkeproduksjon.

Anonymkode: f25d5...8ac

AnonymBruker
Skrevet

Bibs! 

Anonymkode: 3763b...eb3

AnonymBruker
Skrevet

Brukte philips avent natural. Pumpe kunne jeg bare gi opp. Jeg slipper ikke så mye som en dråpe ved pumping (hverken manuell eller elektrisk). Så jeg la til babyen så mye jeg kunne for å prøve å få opp produksjonen, men her endte babyen opp med brystvegring. Flaske ga mer og fortere (selv om vi brukte sakte flaskemating) så vi endte opp på 100% etter 3 mnd. 

Anonymkode: cc55d...514

AnonymBruker
Skrevet

Como tomo 

Anonymkode: ffcdc...d69

AnonymBruker
Skrevet

Ville brukt hjelpebryst til barnet var større. Jeg har fullammet som i at barnet ikke fikk MME, men har måttet pumpe jevnt og trutt gjennom hele ammeperioden. I starten hadde babyen min sonde hele tiden pga prematur og sugesvak, men fikk flaske med morsmelk innimellom fra ca 6 ukers alder. Vært veldig fornøyd med nanobebe flexy. Ammer fortsatt, og baby er nå 9 mnd. 

Du kan sjekke ut powerpumping for å få opp melkeproduksjonen. Det er lurt å unngå skjold hvis dere klarer det. 

Anonymkode: 3f06a...690

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Brukte philips avent natural. Pumpe kunne jeg bare gi opp. Jeg slipper ikke så mye som en dråpe ved pumping (hverken manuell eller elektrisk). Så jeg la til babyen så mye jeg kunne for å prøve å få opp produksjonen, men her endte babyen opp med brystvegring. Flaske ga mer og fortere (selv om vi brukte sakte flaskemating) så vi endte opp på 100% etter 3 mnd. 

Min erfaring er at stress blokkerer melka fra å komme med pumpa. Man må slappe av og ikke være all over the place mentalt. Og å tenke på barnet sitt hjelper. F.eks kan det å være fysisk nær baby også få melka til å strømme :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at stress blokkerer melka fra å komme med pumpa. Man må slappe av og ikke være all over the place mentalt. Og å tenke på barnet sitt hjelper. F.eks kan det å være fysisk nær baby også få melka til å strømme :)

🙄 jeg prøvde alt det der gitt. Men som helsesykepleier sa, enkelte slipper ikke melk ved pumping uansett 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

oi, men dere holdt ut i 3 mnd? det e veldig imponetende, blir veldig fornøyd hvis det blir så lenge hos oss. jeg får 10ml fra ene ved punping og ca 30ml fra andre ( der e det flat knopp som hun sliter å få sugd fra selv med skjold), men vil virkelig slippe å pumpe hver 3 time, det e nok med alt annet men er livredd at melka forsvinner alt for fort. har allerede veldig sorg at det ikke blir fullamming

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

🙄 jeg prøvde alt det der gitt. Men som helsesykepleier sa, enkelte slipper ikke melk ved pumping uansett 

Ingen grunn til å himle med øynene. Selv om det ikke er et råd som fungerer for deg, betyr ikke det at det er unyttig for alle andre som leser :) Ikke alt er vondt ment her inne, men jeg skjønner at dette med amming og pumping kan være et veldig sårbart tema for mange hvis det ikke fungerte slik som man ønsker og at det er vanskelig å tro at det å dele erfaringer er godt ment. Jeg har faktisk pumpet og ammet i 9 mnd nå så jeg har jo litt erfaring 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville brukt hjelpebryst til barnet var større. Jeg har fullammet som i at barnet ikke fikk MME, men har måttet pumpe jevnt og trutt gjennom hele ammeperioden. I starten hadde babyen min sonde hele tiden pga prematur og sugesvak, men fikk flaske med morsmelk innimellom fra ca 6 ukers alder. Vært veldig fornøyd med nanobebe flexy. Ammer fortsatt, og baby er nå 9 mnd. 

Du kan sjekke ut powerpumping for å få opp melkeproduksjonen. Det er lurt å unngå skjold hvis dere klarer det. 

oi, hva var din pumpingsregime? jeg er veldig lei av pumping hver 3 time, vil helst slippe det, har hold på i 3 uker og det e veldig krevende. har ammeveiledning på hs neste uke, skal spørre om hjelpebryst, men det virker himla styr det og. jeg e ganske utslitt av alt så jeg vet ikke helt hvor mye jeg har i meg å fortsette. grurt meg og gråter hver måltid

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen grunn til å himle med øynene. Selv om det ikke er et råd som fungerer for deg, betyr ikke det at det er unyttig for alle andre som leser :) Ikke alt er vondt ment her inne, men jeg skjønner at dette med amming og pumping kan være et veldig sårbart tema for mange hvis det ikke fungerte slik som man ønsker og at det er vanskelig å tro at det å dele erfaringer er godt ment. Jeg har faktisk pumpet og ammet i 9 mnd nå så jeg har jo litt erfaring 😅

hvor ofte blir det pumping på deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

oi, hva var din pumpingsregime? jeg er veldig lei av pumping hver 3 time, vil helst slippe det, har hold på i 3 uker og det e veldig krevende. har ammeveiledning på hs neste uke, skal spørre om hjelpebryst, men det virker himla styr det og. jeg e ganske utslitt av alt så jeg vet ikke helt hvor mye jeg har i meg å fortsette. grurt meg og gråter hver måltid

Pumpa hver 3. Time ja. Måtte det døgnet rundt de første 6 ukene. I tillegg powerpumpa jeg et par ganger for å få opp produksjonen. De første ukene gjorde jeg det sånn at jeg hoppa over amming på natten og bare gav på sonde (baby var så sugesvak at han bare diet 10 ml 2 ganger i døgnet da vi dro hjem med hjemmesykehus), men var våken hver 3. Time for å pumpe likevel da. Måtte fortsette å pumpe titt og ofte siden babyen min hadde så mye plager med magen at han flere ganger ila dagen ikke klarte å amme, så da gav vi det jeg pumpa på flaske i stedet. Nå er det lenge siden jeg pumpet på natt, men baby ammer hver 3. Time på natt fortsatt, men ammer liggende og samsover så det går helt fint.

Jeg var supermotivert for å få det til fordi vi er aktive folk og jeg ville ha mulighet til å amme når vi er ute på farten, så jeg synes det har vært verdt det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pumpa hver 3. Time ja. Måtte det døgnet rundt de første 6 ukene. I tillegg powerpumpa jeg et par ganger for å få opp produksjonen. De første ukene gjorde jeg det sånn at jeg hoppa over amming på natten og bare gav på sonde (baby var så sugesvak at han bare diet 10 ml 2 ganger i døgnet da vi dro hjem med hjemmesykehus), men var våken hver 3. Time for å pumpe likevel da. Måtte fortsette å pumpe titt og ofte siden babyen min hadde så mye plager med magen at han flere ganger ila dagen ikke klarte å amme, så da gav vi det jeg pumpa på flaske i stedet. Nå er det lenge siden jeg pumpet på natt, men baby ammer hver 3. Time på natt fortsatt, men ammer liggende og samsover så det går helt fint.

Jeg var supermotivert for å få det til fordi vi er aktive folk og jeg ville ha mulighet til å amme når vi er ute på farten, så jeg synes det har vært verdt det. 

wauimponerende, kjekt at det var verdt det. Jeg prøver virkelig å finne ut om det blir verdt det her. Da jeg må bruke skjold på brgge bryst og nettopp kommet ut av over en ukes lang brystbetennelse med absess...så er absolutt utslitt etter å ha konstant vondt i over en uke plus heftig antibiotika kur. Tror jeg prøver å finne god grunn til å gi opp samtidig som jeg vil prøve litt til. Familien rundt vil at jeg skal gi opp da, pga min mental helse

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

oi, men dere holdt ut i 3 mnd? det e veldig imponetende, blir veldig fornøyd hvis det blir så lenge hos oss. jeg får 10ml fra ene ved punping og ca 30ml fra andre ( der e det flat knopp som hun sliter å få sugd fra selv med skjold), men vil virkelig slippe å pumpe hver 3 time, det e nok med alt annet men er livredd at melka forsvinner alt for fort. har allerede veldig sorg at det ikke blir fullamming

Ting ble mye enklere når vi gikk over til 100% flaske. Dette var flaskebarn nr 2, og jeg syns ærlig talt ikke det er så styrete med flasker når man har en rutine på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker Avent-flaskene og jeg ammer kun om natten. 2-3 ganger pr natt. Hun nekter å amme på dagtid. Pumpet meg de første ukene, nå har jeg sluttet med det også de siste par dagene. Tar for mye tid og energi som jeg heller vil bruke på baby og å ta vare på meg selv. Hun er snart 10 uker.

Håper vi kan fortsette å amme om natten selvom jeg slutter å pumpe på dagtid, veldig kjekt å slippe og ordne flaske om natten.

Anonymkode: 0f02b...5db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi bruker Avent-flaskene og jeg ammer kun om natten. 2-3 ganger pr natt. Hun nekter å amme på dagtid. Pumpet meg de første ukene, nå har jeg sluttet med det også de siste par dagene. Tar for mye tid og energi som jeg heller vil bruke på baby og å ta vare på meg selv. Hun er snart 10 uker.

Håper vi kan fortsette å amme om natten selvom jeg slutter å pumpe på dagtid, veldig kjekt å slippe og ordne flaske om natten.

Anonymkode: 0f02b...5db

denne løsningen høres bra ut det og! håper melka ikke forsvinner, det e det jeg e medt redd for  jeg ammer på dagtid ( eller tilbyr henne i hvertfall, 15min hver pupp) og hun e som regel fortsatt sulten, sp blir flaske rett etter. om natta pumper jeg. vi få se hvor lenge jeg holder ut. ts

AnonymBruker
Skrevet

Bruker flasker fra MAM fordi dem enkelt steriliseres i Micro uten ekstra utstyr! 

Anonymkode: 9b905...b00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...