Gå til innhold

Norske sykehus innfører ketamin til behandling mot depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ketamin-behandling mot depresjon: Vil la norske sjukehus ta i bruk ketamin – NRK Troms og Finnmark

Hva tenker dere om det? Noen erfaringer fra deprimerte eller pårørende her inne?

(Jeg er pårørende til en voksen med depresjonslidelse og ser hvor vondt denne personen har det og hvordan det påvirker vedkommende sine nærmeste. Dette må være det eneste som ikke har vært utprøvd til nå). 

Anonymkode: 5a131...909

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ketaminbehandling har gode resultater for mange typer depresjon, men det er ikke nødvendigvis en behandling som fungerer for alle. Uansett veldig bra hvis Norge nå gjør slik behandling mer tilgjengelig. 

Anonymkode: c5de4...75d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så bra! 

Anonymkode: 1daf3...8db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde hjulpet mer å finne ut årsaken til depresjon.

Anonymkode: afc8c...dbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det hadde hjulpet mer å finne ut årsaken til depresjon.

Noen ganger er årsaken så tappet for substans og mening at det er greit å slippe den. 

Anonymkode: ab624...297

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen ganger er årsaken så tappet for substans og mening at det er greit å slippe den. 

Ja, og derfor er det ikke årsaken.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, og derfor er det ikke årsaken.

Jadda. Du krever litt vel mye av en psykolog nå og folk vel. Kanskje hvis man er kongelig kan man kreve den slags, men virker ikke som at de har fått det heller. Masse issues. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette gir meg håp! 

Har en datter som har vært deprimert siden hun var 10-11 år gammel. Hele ungdomstiden har vært i bup og inn og ut av ungdomspsykiatrisk og flere selvmordsforsøk.

Det aller meste er prøvd uten virkning, så at det kommer nye behandlingsmuligheter er en stor lettelse for oss! Kanskje kan datteren min få et godt liv! 

Anonymkode: 0a987...a1f

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er kjempebra!

Jeg har selv gått i ketaminassistert behandling privat, og har hatt veldig god effekt av det.

Jeg har (hadde?) kompleks PTSD og PMDD, og er så utrolig mye bedre nå. Det er snart ett år siden jeg tok behandlingen, og noe effekt kom umiddelbart, men veldig mye har også kommet gradvis etterpå - med hjelp av mye skyggearbeid, bevisstgjøring og refleksjoner fra min side i tillegg selvsagt. Jeg vurderer en runde til for å se om jeg kan komme enda dypere og bli kvitt enda flere triggere og uheldige tankemønster.

Selv om det er supert at det nå er tilgjengelig offentlig så er det synd at det offentlige har så lite ressurser. Det vil jo bli som med alt annet på DPS: et nåløye hvor kun de sykeste av de syke kommer igjennom- dermed er det veldig mange som faller utenom.

Anonymkode: 0b844...53f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper det mot angst også eller bare depresjon?

Anonymkode: 5e5b2...027

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...