Gå til innhold

Frekk svigermor kommenter på min gravide kropp - hva skal jeg svare?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Møt henne i døra med klar beskjed. "Hei svigermor og velkommen til oss. Jeg sier det bare en gang, og det er nå. Hvis du lirer av deg enda en kommentar om min kropp og størrelse, kommer jeg til å bli forbanna. Bare så det er sagt."

Da er hun advart. Noen svigermødre trenger å bli satt på plass.

Anonymkode: cabd0...b03

• Liker 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ta seg så nær av slike kommentarer? For det første er det vanlig (både å bli stor og at noen kommenterer det). For det andre er det en helt naturlig konsekvens av å være gravid. Og for det tredje, og det er nok grunnen til at enkelte hisser seg opp, så er det jo sant. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

kan det være mannen som har ytret bekymring til mor om at du kanskje ikke vil klare å bli så rank og slank igjen etter fødselen? 

Anonymkode: d8789...bfc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å bli fanget i frekke folks nett. Man forventer jo at folk ikke er frekke, og fortsetter "diskusjonen" på en måte som oppleves normalt, men så forstår man etterpå at man har forsvart seg. Jeg hadde kommentert: Nå har du sagt veldig mange ganger at jeg er stor. Ligger det noe bak dette? Og hvis hun går i forsvar (det gjør frekke folk alltid fordi de tåler så lite), så si at du synes det er kjipt å få kommentert kroppen hele tiden og at du setter pris på hvis hun ikke gjør det. Da kaller hun deg sikkert krenka eller lignende (som sagt tåler de ikke noe selv), men da har du sagt ifra og dermed kan du ignorere kommentarene videre hvis hun fortsetter eller si 'ok'. 

Anonymkode: c65ba...23c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville svart noe sånn som:
"Jeg håper du ikke tror du kan snakke sånn til barnebarnet ditt."

Anonymkode: 7a07f...cc0

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Man blir jo stor som gravid.. 

Sårer det får man si fra.

Fortsetter hun å snakke slik, etter at du har sagt fra, så regner jeg med mannen smeller. 

Anonymkode: b0f11...128

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Neste gang hun sier noe hadde jeg sagt «ja du sier stadig det….du er litt opptatt av sånt du?» 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Det er ikke så lett med svigermødre som gjør at en må svelge kameler. Når det er sagt, disse kommentarene hennes er virkelig frekke. Jeg synes tipset om å stille hvorfor-spørsmål tilbake var fornuftig (tidligere i tråden). Hvis du ikke orker det, så kan du jo enkelt si at du ikke ønsker flere kommentarer fra henne om din kropp. Det er stor variasjon i hvordan kvinnekroppen utvikler seg ila et svangerskap og for deg er det sånn som det er. 

Jeg er enegget tvilling og hadde en forventning om at jeg og søster skulle ha like gravid-kropper, men den gang ei. Ikke fødte vi barn med samme vekt heller. Den ene ble større og fikk store barn, og den andre ikke like stor og fikk knøttebarn. Mannen spiller kanskje litt inn på barna, men ellers så blir det jo bare som det blir er min teori. For ordens skyld, jeg og min tvillingsøster er like sunne og like slanke i dag. 

Lykke til videre i svangerskapet og med fødsel og barsel og alt❤️

Anonymkode: e2193...39e

• Hjerte 1
Skrevet
exictence skrev (1 time siden):

Jeg tror verken jeg hadde forsvart meg selv eller prøvd å forstå. Hadde vel bare svart "ja vel"

Du er den klokeste av oss alle i denne tråden. Mens alle prøver å komme på den mest syrlige kommentaren tilbake trekker du bare på skuldrene, vier det null oppmerksomhet (som det også fortjener) og går videre. En super strategi for sjelefred.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Magen min er kanskje stor. Men din mangel på sosiale intelligens er større.

Anonymkode: fb173...1ba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du setter ned foten. Og så lar du den stå.

Du skal ikke ha noe «comeback». Du skal si «sånt sier man ikke». Og om hun sier «jeg vil si sånt!» så svarer du «nei. Du snakker ikke slik ikke til meg, og ikke til ungene mine. Og siden dette er mitt hjem så peller du deg ut. Nå.» og så gjennomfører du utkastelse. Finn frem sko og jakke og flys henne ut. Hva skal hun tross alt gjøre? Begynne å sloss med en gravid dame i denne damens eget hjem?

Og om din mann ikke 100% har ryggen din? Kast han ut, så kan han bo med mammaen sin. Harde grenser, ts. Og konsekvensene kan fremstå verre på kort sikt. Men jeg kan love deg at det på lang sikt er mer enn verdt å pælme henne ut nå. Ta støyten. Bli kvitt henne. Bruk henne til skrekk og advarsel som myte til ungene, som seg hør og bør. 

Anonymkode: 77b3c...302

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når dette har skjedd, har jeg blitt så perpleks at jeg nesten ikke har klart å svare. Jeg har likevel sagt at jeg fortsatt bruker mine egne vanlige klær, at jeg spiser så sunt som jeg kan og at vekta mi har stått stille siden jeg fikk diagnosen. I tillegg at alle mål av magen og barnet er godt innenfor normalen. I etterpåklokskapen tenker jeg at dette jo er unødvendig av meg å bruke "til mitt forsvar", for dette er jo noe hun ikke har noe som helst med å gjøre.

Det er ikke bare unødvendig, men du bekrefter at kommentarene er innafor når du kommer med adekvate svar.

Brukeren som sier at du verken skal forsvare deg eller prøve å forstå, har rett. Hvis hun ikke får noen som helst respons, får hun heller ikke noe utav dette. Du og mannen din kan ha det som strategi at dere hever litt på øyenbrynene og snakker om noe annet.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har det egentlig så mye å si. Dere er naturlig at kvinner legger på seg og går opp i vekt. Kroppen skal tilpasse seg en fødsel. Helt normalt. Man trenger vel ikke ta seg nær av alt hele tiden? Hun mener det sikkert bare godt på en keitete måte. 

Anonymkode: c78e7...a1b

AnonymBruker
Skrevet

jeg tror bare hun ikke tenkte det på den måten at du ikke liker at man snakker sånn om kroppen 

det er ikke uvanelig at folk sier at man har blitt stor når man er gravid for det er jo helt naturlig, hadde man lakt på seg hadde jeg nok reagert hvis noe sa at nå har du blitt stor 

og det med diabetes er det jo ganske mange som får svangerskap diabets, stress kan også ha noe med høy blodsukker og gjøre 

men hvis legen ikke har sagt noe om endring av kosthold er ikke det noe man trenger og tenke på 

Anonymkode: e9706...93d

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var gravid for «hundre» år siden, var det veldig vanlig å høre kommentarer som «oi oi så stor du har blitt». Man blir drittlei av å høre det flere ganger om dagen.

Jeg bare så på vedkommende som hadde sagt det og sa: Nei, det stemmer ikke. Jeg er helt normal, det sier legen. Jeg tror han vet hva han snakker om.

Anonymkode: 1b3f2...e95

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde min svigermor sagt noe sånt til meg hadde jeg vel bare sagt noe ala «hva faen i helvete er det du lirer ut av deg din frekke kjerring? Nå må jeg dra, og jeg kommer ikke tilbake», og så hadde jeg reist meg og gått, og jeg hadde kuttet kontakten.

Anonymkode: 6b412...ffe

Såpass... 🤣 Jeg hadde vel havnet på en mellomting og bedt henne relativt vennlig om å la være å kommentere kropp og utseende, siden jeg har mer enn nok med å være gravid med alt det innebærer av kroppslige utfordringer.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sier til din lobotomerte mann at han kan velge om du setter henne skikkelig på plass eller at han gjør det. Det kan kanskje sette igang en hjerneceller. Om du er heldig da. Kvinner kan jo ikke forvente stort av menn virker det som dessverre.

Anonymkode: 6f173...855

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har det egentlig så mye å si. Dere er naturlig at kvinner legger på seg og går opp i vekt. Kroppen skal tilpasse seg en fødsel. Helt normalt. Man trenger vel ikke ta seg nær av alt hele tiden? Hun mener det sikkert bare godt på en keitete måte. 

Anonymkode: c78e7...a1b

Hvis man ikke skal ta seg nær av alt hele tiden, så tåler hun vel godt at ts sier ifra uten å gå i forsvarsposisjon og respekterer det og slutter å kommentere det, regner jeg med du er enig i?

Anonymkode: c65ba...23c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette ble langt, men nå kommer hun snart på besøk igjen og jeg har allerede begynt å grue meg og forberede meg mentalt på hva hun kommer til å lire av seg. Er det noen som har vært borti dette før, og hva svarte dere? Har dere noen gode comeback eller tips til hva jeg kan gjøre? Frykter det vil være tilnærmet umulig å forsøke å forklare henne hvorfor jeg reagerer på dette, da hun kommer til å si "men du er jo gravid, det må du tåle" hvis jeg påpeker at jeg synes det er ugreit å kommentere andres kropp, selv om de er gravide.

Kjenner at dette er både sårende, irriterende og kan gjøre meg både lei meg og fly forbanna. Frykter at jeg kommer til å eksplodere hvis det fortsetter...

Anonymkode: 31c3f...98a

Du skal ikke forklare deg.

"Det er ikke du som bestemmer hva jeg må tåle eller ikke. Det er jeg som setter grensene for hva jeg synes er greit, ikke du. Dette er ikke greit for meg. Det vet du, fordi jeg har sagt det flere ganger før. Enten må du respektere mine grenser og slutte å kommentere min kropp ellers ønsker jeg ikke å treffes."

Anonymkode: 79234...c7a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt, mennesker som kommer med stygge kommentar om andres utseende vet jeg ikke om jeg vil ha rundt barnet mitt. Hun trenger å vite at hvis hun fortsetter blir det en konsekvens.

Anonymkode: 60c74...a7b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...