Gå til innhold

Frekk svigermor kommenter på min gravide kropp - hva skal jeg svare?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er gravid og har ei svigermor som besøker oss fra tid til annen. De siste gangene har hun kommentert kroppen min ved flere anledninger. Hun sier ting som "nå har du blitt stor", "jeg ser at du har lagt deg ut siden sist" og fortalte at hun hadde diskutert et bilde av meg sammen med en venninne og at de begge hadde konkludert med at jeg var "stor".

I sommer fikk jeg påvist svangerskapsdiabetes, noe som gikk veldig inn på meg da jeg såvidt hadde forhøyet verdi. Jeg gjorde derfor alt jeg kunne med tanke på kosthold og trening enda jeg allerede spiste sunt og trente flere ganger i uka. Likevel har jeg ikke fått det fastende blodsukkeret ned. Dette har hun også hengt seg opp i, selv om jeg har forklart at det handler i stor grad om hormoner. Sist hun var på besøk, hadde hun derfor med et hefte med oppskrifter på "vanlig mat som hjelper deg ned i vekt". Hun påpeker også at jeg må passe på å ikke legge så mye på meg for "det skal jo av igjen etterpå".

Når dette har skjedd, har jeg blitt så perpleks at jeg nesten ikke har klart å svare. Jeg har likevel sagt at jeg fortsatt bruker mine egne vanlige klær, at jeg spiser så sunt som jeg kan og at vekta mi har stått stille siden jeg fikk diagnosen. I tillegg at alle mål av magen og barnet er godt innenfor normalen. I etterpåklokskapen tenker jeg at dette jo er unødvendig av meg å bruke "til mitt forsvar", for dette er jo noe hun ikke har noe som helst med å gjøre.

Dette ble langt, men nå kommer hun snart på besøk igjen og jeg har allerede begynt å grue meg og forberede meg mentalt på hva hun kommer til å lire av seg. Er det noen som har vært borti dette før, og hva svarte dere? Har dere noen gode comeback eller tips til hva jeg kan gjøre? Frykter det vil være tilnærmet umulig å forsøke å forklare henne hvorfor jeg reagerer på dette, da hun kommer til å si "men du er jo gravid, det må du tåle" hvis jeg påpeker at jeg synes det er ugreit å kommentere andres kropp, selv om de er gravide.

Kjenner at dette er både sårende, irriterende og kan gjøre meg både lei meg og fly forbanna. Frykter at jeg kommer til å eksplodere hvis det fortsetter...

Anonymkode: 31c3f...98a

• Hjerte 22
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde det fristet veldig å kommentere et eller annet negativt med kroppen/utseendet hennes. Men så barnslig skal man jo egentlig ikke være 🙃

Anonymkode: 6f056...809

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke sånn at det er mannens gener som forårsaker svangerskapsdiabetes? Akkurat det får hun skylde på sin sønn for. Eller ta skylda selv for den del.

Anonymkode: 05369...49e

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

«Hvorfor føler du at du er berettighet slike kommentarer?» 

«Hvorfor sier du slik?» 

«Hvorfor mener du at kroppen min skal kommenteres bare fordi jeg er gravid?» 

Bombarder med «hvorfor» spørsmål. For da må hun svare på oppførselen, fremfor å bli snurt fordi du forsvarer deg selv med andre kommentarer. 

Anonymkode: 053c2...ffd

• Liker 21
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, føler jeg leser sånne her tråder støtt og stadig? Kan ikke folk snart begynne å si tydelig ifra om hva som er uakseptabel oppførsel? Hadde min svigermor sagt noe sånt til meg hadde jeg vel bare sagt noe ala «hva faen i helvete er det du lirer ut av deg din frekke kjerring? Nå må jeg dra, og jeg kommer ikke tilbake», og så hadde jeg reist meg og gått, og jeg hadde kuttet kontakten. Hun mangler jo totalt sosiale evner og oppdragelse, det der er jo ikke noen man vil ha i livet sitt. 

Anonymkode: 6b412...ffe

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt sikkert barnslig, men jeg kunne nok funnet på å snu det mot henne, kanskje til og med hinte om at hun har lagt seg ut, kommentere hva hun spiser osv.

Ev. kanskje si noe som: Nåja, legen er ikke enig med deg, og jeg tror nok han/hun har mer greie på helse enn det du har. Eller mener du at du vet mer om dette enn legen?

Anonymkode: e070d...80c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Må du høre på det øret da? 
Kanskje er det hennes måte å ‘skryte’ over svangerskapet også; det å være stor er ikke negativt i den sammenhengen 

Anonymkode: 48ca5...e01

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sånn flåsete svigermor som kunne sagt det samme. Jeg velger å ikke høre på det øret, men om begeret hadde blitt fullt hadde jeg satt henne på plass og sagt at jeg ikke synes noe om de kommentarene og at hun ikke trenger å si alt hun tenker. 

Hvordan reagerer mannen din?

Anonymkode: d7a7a...dcb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Se dumt på henne og ikke svar hver gang hun tar opp utseende, størrelse og slikt. Hvis det ikke fungerer, begynn å si "det var en spesiell ting å si om andres kropp" osv.

Når det gjelder helserelatert så svarer du "legen min følger opp dette, så det trenger vi ikke snakke mer om." Så går du. 

Anonymkode: 53254...4a5

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi ansvaret til mannen din. Han får ta en samtale med henne og gjøre det tydelig at han forventer at hun ikke kommenterer kroppen din. 

Anonymkode: ec599...38c

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde ikke prøvd å få henne til å forstå, men hadde kommunisert tilbake på samme måte.

Hun sier: "nå har du blitt stor"
Du sier: "ja det stemmer, jeg er jo gravid så det er naturlig. Hvor mye har du lagt på deg siden sist? Syns buksene dine har blitt litt strammere"

Hun gir deg et oppskriftshefte eller sender deg en link: Send tilsvarende tilbake med rynketips eller hva enn hun måtte ha av gammeldame-issues.

Hun gir deg treningstips, du gir henne tips til trening for eldre, tips om overgangsalderen osv.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke forklare noe som helst for henne, det eneste som hjelper på sånne er å bli forbanna; "om jeg har lagt på meg, så er det i allefall langt så ille som å ha mistet folkeskikken helt" eller noe sånt. Vær frekk tilbake, om hun blir sur så sier du at hun ER jo gammel og rar så det må hun da tåle.

Anonymkode: a61dd...88a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Må du høre på det øret da? 
Kanskje er det hennes måte å ‘skryte’ over svangerskapet også; det å være stor er ikke negativt i den sammenhengen 

Anonymkode: 48ca5...e01

Det tenkte jeg også, inntil jeg så kommentaren om at kiloene skal av igjen etter svangerskapet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er problemet?

Hvorfor er damer så hårsåre? Ja du er vel stor da.

Har det noe å si?

Er du modell som taper penger?

Nei, du har bare en svigermor som syns du er stor. Det påvirker ikke livet ditt overhodet.

Anonymkode: 7e0f9...9a4

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (1 minutt siden):

Det tenkte jeg også, inntil jeg så kommentaren om at kiloene skal av igjen etter svangerskapet.

Og svigermor har jo rett. Mange sliter med å slanke seg igjen etter svangerskap.

Anonymkode: 7e0f9...9a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, takk for svar alle sammen - dere leverer som alltid ❤️

Mannen sitter mest bare der og ser ut i lufta og holder pusten, siden jeg har forsøkt å forklare han at jeg ikke liker kommentarer på kroppen min selv om jeg er gravid. Han hadde først liten forståelse for mine tanker og følelser omkring det, og mente det hører til og at det er "normalt" å kommentere gravide. Men tror han har forstått litt mer nå etter at jeg har forklart hvorfor jeg ikke synes det er greit, han gir i allefall uttrykk for at han forstår, men vet det ikke sikkert... Men har vurdert å ta en prat med han nå før hun kommer, sånn at han kanskje kan gi henne et lite hint om at hun ikke trenger å kommentere på åpenbare ting som at en gravidmage vokser 😅

Anonymkode: 31c3f...98a

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om dette med svangerskapsdiabetes er et ømt punkt for deg, siden det er så viktig for deg å påpeke både at verdiene dine var "bare såvidt forhøyet", hvor mye innsats du nedlegger, om vekt og om klær - jeg vil gjette på at det er en medvirkende årsak til at du reagerer så sterkt på kommentarene hennes. Hvis du faktisk vet at det hun sier ikke stemmer - ikke bare med hodet, men også med følelser og hjerye - er det heller ingen grunn til å gjøre så mye ut av en eldre dames dumme kommentarer. Fokuser på å ha det godt med deg selv. (Og dette er basert på egen erfaring med å føle irrasjonell skam og skyld for sykdom og hvor sårbar det gjorde meg...).

Anonymkode: c6352...86f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

«Var dette en naturlig ting å kommentere når du var gravid, for i disse dager er det litt rart og frekt». 

Anonymkode: 4c3de...3d7

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tror verken jeg hadde forsvart meg selv eller prøvd å forstå. Hadde vel bare svart "ja vel"

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...