Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener egentlig folk når de skriver det. Hvorfor evner ikke folk å skjønne at de enten må gjøre noe eller la være å si noe? 

Jeg skjønner det er godt ment. Eller er det det? Er folk egentlig så travle at de sier det kun for at «da har de sagt det». Eller tror folk at jeg ringer/melder de og sier: nå vil jeg at du skal gjøre noe for meg..??

Vi opplever mye det når vi nå har fått et sykt barn. «Huff så trist å høre, si ifra om vi kan gjøre noe for dere». Men vi vet jo ikke hva vi ønsker at folk skal gjøre. Kan ikke folk med klare sinn og som ikke er sjokkert og i sorg tenke ut hva man kan gjøre for en annen person da? Hvis ikke så må man la være å si noe. Er det flere her som har opplevd at slike kommentarer nesten er uten hensikt? 

Og jeg må si det en gang til at folk synes det er vanskelig hva de skal si, hvordan de skal oppføre seg og vil vise at de bryr seg. Noe vi er evig takknemlig for ❤️ men folk må huske at det er ikke aå lett å si hva vi trenger fra folk rundt💔

Anonymkode: 5dbc5...1f7

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrakk at folk sa det da jeg var i en krevende situasjon. 

Jeg det viste omtanke. Jeg visste jeg kunne spørre om det var noe. 

Det du ønsker vil du nok veldig raskt oppleve som invaderende. For ingen er tankelesere. Og en middag på døra når dere endelig har fått takeawayen, og har en relativt rolig stund sammen, er bare dønn irriterende. 

Anonymkode: dc12e...e24

• Liker 25
  • Nyttig 5
Skrevet

De mener det de sier, men det blir vanskelig for mottakeren å vite hva som er innafor eller ei.

Så jeg ender opp med å ikke spørre om hjelp🫥

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo for å være hyggelig.

Det er ikke så enkelt for oss som står på utsiden å vite hva man skal gjøre for dem, uten at man skal trenge seg på. Da er det lettere for den som har det vanskelig å ta kontakt, hvis dem trenger noen å snakke med, få tankene over på noe annet. Trenger hjelp til å hente i barnehagen osv.

Anonymkode: 1df28...bf3

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare godt ment. Og hvis dere ikke vet hva dere kunne ønske at folk gjorde for dere, hvordan i huleste skal de rundt dere vite det. Man sier slike ting for å vise støtte, si at man skjønner dere har det vanskelig. Og HVIS det er noe de kan bidra med, i en vanskelig situasjon, så gjør de gjerne det.

Anonymkode: 910ab...c8b

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er for å være hyggelig, men ikke mase. 

Det er på en måte som å si: "Jeg vet ikke helt hva du trenger nå, men skulle det dukke opp noe så ikke nøl med å kontakte meg.".

Så legg det i bakhodet og ta det frem hvis du skulle trenge hjelp til noe. Jeg sier det kun de til jeg faktisk ønsker å stille opp for og bruke tid på. Det er ikke noe man slenger ut uten å tenke noe mer over det som "God bedring", "Kondolerer" og "Sov godt".

Anonymkode: 6bc7c...5bd

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener egentlig folk når de skriver det. Hvorfor evner ikke folk å skjønne at de enten må gjøre noe eller la være å si noe? 

Jeg skjønner det er godt ment. Eller er det det? Er folk egentlig så travle at de sier det kun for at «da har de sagt det». Eller tror folk at jeg ringer/melder de og sier: nå vil jeg at du skal gjøre noe for meg..??

Vi opplever mye det når vi nå har fått et sykt barn. «Huff så trist å høre, si ifra om vi kan gjøre noe for dere». Men vi vet jo ikke hva vi ønsker at folk skal gjøre. Kan ikke folk med klare sinn og som ikke er sjokkert og i sorg tenke ut hva man kan gjøre for en annen person da? Hvis ikke så må man la være å si noe. Er det flere her som har opplevd at slike kommentarer nesten er uten hensikt? 

Og jeg må si det en gang til at folk synes det er vanskelig hva de skal si, hvordan de skal oppføre seg og vil vise at de bryr seg. Noe vi er evig takknemlig for ❤️ men folk må huske at det er ikke aå lett å si hva vi trenger fra folk rundt💔

Anonymkode: 5dbc5...1f7

Men om ikke dere selv vet hva dere ønsker så er det ikke lett for andre å vite heller. Jeg ville mer enn gjerne ha stilt opp for de jeg er glad i, men det er ikke sikkert jeg hadde ant hva de trengte hjelp til. Derfor hadde nok jeg også sagt noe slikt som at de må si fra til meg hva jeg kan gjøre for dem. Dette hadde jeg altså sagt i aller beste mening ❤️ Hadde i hvert fall aldri tenkt at min kommentar hadde vært uten hensikt. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

De mener det de sier, men det blir vanskelig for mottakeren å vite hva som er innafor eller ei.

Så jeg ender opp med å ikke spørre om hjelp🫥

Jeg forstår ikke helt det - i alle fall ikke om man kjenner sine nærmeste. 

Jeg ba en kollega/venninne om å følge opp noen ting for meg på jobb, slik at jeg slapp å henvende meg rundt omkring. 

Jeg hørte med en slektning om han kunne handle inn litt, og ta seg av dyr. 

Jeg ba en nær venn om at de fikset opp litt praktisk - telefonkø og bestilling leiebil og slikt. 

Jeg hørte med en slektning om de kunne dra hjem til meg, ta seg av søppel og kjøleskap, og ellers se over at alt var av og slik (måtte dra ganske raskt). 

Og ikke minst - jeg ringte alltid når jeg trengte en prat , til de som sa jeg bare kunne ringe når som helst. 

Ingen av disse kan jo automatisk vite hva du trenger og når, så mye bedre at man bare vet at det er et åpent tilbud der. 

Anonymkode: dc12e...e24

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

De mener at du skal vite at de vil stille opp for dere, men ikke vet hvordan. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kommer vel an på hvem som sier det. Det kan være praktisk hjelp, skyss, barnepass hvis dere har flere barn, lufte bikkja, handle, hente i barnehagen, you name it.

Det er noe folk sier fordi de gjerne vil bidra, men ikke vet hva dere trenger mest, når dere trenger det, og ikke vil trenge seg på.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker av og til når jeg får høre sånne ting i forbindelse med egen sykdom er at det jeg mest kan trenge er at folk bryr seg uten at jeg må be om det -  men på dårlige dager vil jeg helst bare være i fred og synes alle henvendelser er uønsket mas. Folk er ikke tankelesere, og det er ikke så lett for andre å skjønne hva jeg trenger når, særlig når jeg knapt vet det selv. Samtidig kan det være lettere å si ja eller nei til et konkret forslag enn å ta initiativ selv - jeg har ennå til gode å få tilbud om hjelp som jeg har tatt ille opp, selv om det ikke var det jeg trengte da.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en høflighetsfrase. De sier det for å vise omtanke og at de er der, men da må du si ifra. (Noe man sjeldent gjør). 

Det er litt som folk som spør om det går bra, man svarer jo at det går bra, selv om det kanskje egentlig ikke gjør det. Den som spør er jo ikke oppriktig interessert i å høre om problemene dine. Det er bare høflighet. 

Anonymkode: bb36f...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår forsåvidt hva du mener ts, men jeg tror du tolker det litt feil, som nevnt over her så er det en måte å si at man gjerne stiller opp, men man vet ikke nødvendigvis hva dere ønsker eller trenger hjelp med. 

Man kunne kanskje heller spurt "er det noe jeg kan hjelpe dere med eller gjøre for dere"? 

Anonymkode: 03aeb...69e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er noe man sier for å vise sin omtanke, samtidig som man ikke vil trenge seg på og evt skape mer stress og bry for dere. Bare tenk deg om 20 mennesker skulle troppet opp på døra med gaver eller andre tjenester, mens dere egentlig bare vil ha fred. Da er det bedre at dere har fått noen ord og beskjed om at dere har familie og venner i ryggen hvis dere trenger noe. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en høflighetsfrase. De sier det for å vise omtanke og at de er der, men da må du si ifra. (Noe man sjeldent gjør). 

Det er litt som folk som spør om det går bra, man svarer jo at det går bra, selv om det kanskje egentlig ikke gjør det. Den som spør er jo ikke oppriktig interessert i å høre om problemene dine. Det er bare høflighet. 

Anonymkode: bb36f...c0f

Hvordan vet du at "det bare er høflighet" og ikke oppriktig omsorg og omtanke? Folk i sorg, depresjon eller sjokk er også forskjellige. Noen trenger tid og ro, andre trenger en strøm av mennesker på døra. Noen trenger begge deler, men til forskjellige tider. Å forvente at alle skal ha samme behov og at dette skal være åpenbart for omgivelsene er lite realistisk. Det er også en ganske urettferdig forventning til venner/familie når det eneste man faktisk ønsker er å være til hjelp, men blir dømt for å være overfladisk og uinteressert.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Om ikke du vet hva du trenger hjelp til, så er det vertfall vanskelig for de rundt å vite hva de kan gjøre for deg.

Det er ikke uten hensikt, de vet vel oppriktig ikke hva dere trenger hjelp til

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo det man sier om man ønsker å stille opp med det de eventuelt trenger. 

Man gjør seg selv veldig vanskelig om dette er noe man reagerer på.

Anonymkode: 833b1...d3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hvilken tragedie som har rammet.. De fleste forstår at å selv tenke ut hva man trenger hjelp til om noen har dødd f.eks, eller fått livstruende diagnose, er vanskelig. Men det er kun i slike situasjoner at man kan forvente at folk kommer og "tar over" og gir hjelp mottakeren ikke har spurt om. 

Ellers av livets vanskeligheter mener jeg det er litt frekt å forvente hjelp man ikke engang skal spørre om. Hjelpen skal bare komme, uten at man trenger å spørre? Og det er akkurat her man bruker de utsagnen du nevner; "si ifra om vi kan gjøre noe". Folk sier da at de er villig til å hjelpe, de vet bare ikke selv hvordan. Det må DU si.

For at man skal bidra med hjelp til noen er det minste man kan forvente at de faktisk spør om hjelpen. 

Personlig hater jeg det at folk klager rundt meg, men ikke spør om hjelp. Som om de bare kan nevne problemene sine og så skal jeg selv hoppe til og genuint ønske å bruke fritiden min til å hjelpe dem. 

Anonymkode: 45989...5a2

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier det med jevne mellomrom når venner og familie står i en vanskelig situasjon. Så langt har jeg hjulpet til med småting som å å følge på turntrening, handle mat, koke kaffe, sette på plass bord før minnesamvær, hente familie på flyplassen, bake kake osv. Det er godt når venner og familie tør å spørre om hjelp i stedet for å slite seg ut. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...