AnonymBruker Skrevet 25. august #1 Skrevet 25. august Hva bør man tenke på om man skal kjøpe marsvin? Hva koster det i utgifter per måned? Bør man ha en eller to? Hvor ofte bør man rengjøre buret? Bråker de veldig på natten? Hvor plasserer dere buret og hvor stort bør man ha? Jeg har kun hatt hund, katt og fisker før - ikke gnagere. Anonymkode: 56869...be9
AnonymBruker Skrevet 25. august #2 Skrevet 25. august Hva bør man tenke på om man skal kjøpe marsvin? - At de er kjempe kjedelige, de gjør ikke så mye ut av seg. Rotter er mye kulere, det er en hund i minikropp. Bør man ha en eller to? To, Marsvin trives ikke alene. Hvor ofte bør man rengjøre buret? En gang i uka. Bråker de veldig på natten? Nei Hvor plasserer dere buret og hvor stort bør man ha? Buret bør stå et sted det ikke er trekk, ikke direkte på gulvet og hvor dere oppholder dere slik at de får selskap. Anonymkode: 161b7...cf6 1
Million Skrevet 25. august #3 Skrevet 25. august (endret) Har hatt marsvin to ganger i løpet av livet, og det er flotte kjæledyr. Det er imidlertid viktig å være klar over en del ting, og jeg anbefaler på det sterkeste at du leser deg opp. Kjøp gjerne boka Mitt Marsvin av Immanuel Birmelin. Uvurderlig informasjon! Blant annet finner du informasjon om hvilke planter i naturen du trygt kan samle inn og fôre dine marsvin med, og hvilke planter og vekster/grønnsaker som er farlige for marsvin. Veldig viktig å vite. Har du hage, sett opp en stor kompostbinge. Det vil bli mye spon som er full av marsvintiss og bæsj hver uke som skal kastes, og siden dette er rene biolgisk nedbrytbare saker, er en kompostbinge fin. Da blir det jord av det etter hvert! Hva bør man tenke på om man skal kjøpe marsvin? - Kjøp det største buret du kan og har plass til! Hva koster det i utgifter per måned? - Det har jeg dessverre ikke notert meg noen gang, men marsvin er bunnløse sluk når det kommer til å gasse seg med grønnsaker! De elsker det, og de trenger det, og skal ha grønnsaker hver dag. Frukt kan du være mer sparsom med, det er for godteri og regne pga kaloriinnholdet i fruktsukkeret, og marsvin legger på seg av det. Frukt kun en godbit i helgen, altså, men grønnsaker; daglig på menyen! Gi dem grønnsaker med naturlig innhold av c-vitaminer, som rød paprika i biter, da marsvin trenger c-vitaminet. Marsvin skal også ALLTID ha tilgang til friskt høy hver eneste dag. Kjøp ikke gult høy. Høyet i posen/sekken skal ha en lys litt grønnlig tone, da er det ferskt og godt høy. Kan anbefale OXBOW som merkevare for marsvinfôr (både pellets og høy, som de skal ha fri tilgang til daglig). Du får tak i det på nettet, eller i enkelte zoobutikker eller veterinærklinikker også. Bør man ha en eller to? - ALLTID flere! Aldri ha et marsvin alene. De er utpregede flokkdyr, og to er et absolutt minimum av hva man kan ha. Om du har plass, gjerne flere. Og hvis du vil ha en av hvert kjønn, må hannen kastreres, ellers blir det unger annenhver måned. Og vær obs på at marsvinunger blir født med tenner og spiser vanlig marsvinmat med det samme, selv om de også en kort periode dier moren sin. En marsvinunge er kjønnsmoden allerede ved fire ukers alder, så får du unger, skill kjønnene ad i hvert sitt bur. Hvor ofte bør man rengjøre buret? - En gang i uken minimum. Kommer an på hvor mange du har, men med to stk, en gang i uken. Ser du at det hoper seg opp mye bæsj eller tiss i et hjørne i løpet av uken, går det an å spa ut akkurat det, og legge inn litt ny spon i det hjørnet. Bråker de veldig på natten? - Veldig lite. Kanskje et pip i ny og ne, men ikke mye. Våre har vært stille og rolige. Hvor plasserer dere buret og hvor stort bør man ha? - Vi har hatt kjøkkenet som sted for buret pga der hadde vi plass. Og som nevnt innledningsvis; kjøp det største buret du finner helst. La også marsvinene få gå rundt utenfor buret under oppsyn, legg ut litt grønnsaker og høy og sett deg ned og iakta dem, kos med dem og ta dem på fanget og kos. De må holdes unna ledninger. Jeg hadde sånne kompostbinge-grinder i metall som jeg lagde et større uteområde med på stua, da fikk de god plass til å løpe rundt. Visste du at marsvin faktisk kan lære triks? De er smartere enn du tror, bare sjekk ut "guinea pigs tricks" på YouTube eller andre søkeord. Eksempel på video av et marsvin som har lært 25 tricks Marsvin er av natur instinktivt redde for å bli tatt av rovdyr, da de i naturens spises av mange som betrakter dem som mat. Inkludert mennesker faktisk. Siden marsvin ikke hopper, så pleier mennesker i Peru å lage en innhengning av steiner der de holder marsvin som fetes opp, og så spises de til middag i ny og ne. Marsvin liker derfor instinktivt å ha et sted å søke ly, så et marsvinhus til hvert marsvin anbefales av meg. De bruker det hele tiden om de får ha det, de føler seg trygge der. Mange utgaver finnes av marsvinhus, bare ta en kikk i zoobutikken. Men dette er et eksempel på marsvinhus til å ha i buret. Gi dem ett hver, ellers kan det bli krangel om hvem som får søke ly inni der. Endret 25. august av Million 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #4 Skrevet 27. august Rengjør kjapt hver dag eller annenhver dag. Synes det fort begynner å lukte. Anonymkode: 1fc9c...c0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå