Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Var i et selskap i går, der en ung jente på 18 år hadde så mye sminke at det rett og slett var stygt. 
Ikke hadde hun klart å blende sminken ordentlig ut heller, så det så rett og slett ut som en maske. 
Dette er en veldig «ordentlig» jente som har høye karakterer, er velstelt, veltalende og alt veldig på stell generelt. 
Hun er dermed ikke en sjuske som ikke bryr seg. 
Men dette var altså helt utrolig trist å se på. 
Er det virkelig sånn ungdommen sminker seg? 

Anonymkode: 24e38...367

Det som er trist er at du som en voksen person føler et behov for å opprette et innlegg på nettforum for å henge ut en 18 år gammel jente.

Anonymkode: 0f712...453

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at «voksen dame lager tråd på nett om sminken til tenåringsjente» er mer huff-fremkallende for min del enn «tenåringsjente kliner i overkant mye sminke i ansiktet i middagsselskap». For et lass med steiner man må ha bodd under for å bli overrasket over en jente på 18 med dårlig sminke. 

Anonymkode: 9a91d...2d8

• Liker 3
Skrevet

Er dette virkelig første gang du har sette dette? At man en "skikklig pike" beryr ikke at man kan sminke. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun er som flere påpeker en ung kvinne, og ja dette er normalt. Jobber et sted der vi har en del unge deltidsansatte, og ser dette daglig - jakkekragene er ofte farget av foundation... Det er også ganske heftig bruk av parfyme.

Men sånn har unge damer gjort i alle de år. Var en tid med masker av "brunkrem" på 70-tallet har jeg hørt, og alle kjenner vel til blå øyenskygge og eyeliner fra 80-tallet? 90-tallet var det mørke lepper og tynne øyenbryn, og på tidlig 2000-tall var det mye sotede øyne og gloss. 

Kort og godt; mange unge damer sminker seg kraftig og det har de gjort til alle tider. Mye foundation kan vel handle om at mange sliter med huden i ung alder og føler seg usikre uten "masken".

Anonymkode: 91c6d...e52

AnonymBruker
Skrevet

Jo tykkere lag jo større problemet er selverfart. Når jeg tenker tilbake hadde jeg digre problemer inni meg eg for all del måtte skjule.

Nå 50+ orker jeg ikke noen form for sminke kun fuktighetskrem. Fatter ikke hvordan jeg orket. Jeg var livredd de skulle se mitt egentlige ansikt. Min skjørhet og usikkerhet. Så når noen kommenterte hvor stygt det var( skjedde ofte) tenkte jeg at alt håp var ute om noen skulle se hvor stygg jeg egentlig var under all sminken. En personlighetsforstyrrelse tenker jeg idag.

Anonymkode: ec7c5...2d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker min datter og hennes venninner var oransje i ansiktet i 2003 ;) 

Anonymkode: ed68d...6a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2025 den 10.02):

Ja det er helt normalt og har vært sånn siden 80 tallet i hvertfall 😅

Anonymkode: 170e0...7c9

Normalt, nei.

Vanlig, ja dessverre i noen miljøer.

Sminketroll kalte vi sånne da jeg var ung. Sånne som ennå ikke var kloke nok til å forstå at sminke bare skal brukes i de mengder, og ikke mer, sånn at et utrent øye (menn!) ikke vil forstå at man har sminke, men tro at det er sånn man naturlig ser ut 😉

Anonymkode: 7e143...b85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2025 den 10.02):

Kan si en del av de ungdommen gikk med fra 5 klasse og ut videregående så ut som de hadde brukt sparkel med sminke. Hadde støre bag til sminke en til gymtimen. Jenta her kaldte de sminkedokker  for ho skjønte ikke vitsen med å bruke sminke. Ho sa og til 2 av jentene at de hadde mye penere ansikt uten sminke, fikk da som svar: vi må jo bruke mye sminke så guttene ser oss, 

Anonymkode: f79eb...1fc

Det mange unge jenter ikke forstår, men burde lære, er at en times trening til man blir svett to ganger i uken gir mye større resultater når det gjelder utseende og oppmersomhet fra gutter enn dobbelt så mange timer foran speilet. Men så var det dette med latskap da...

Anonymkode: 7e143...b85

AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at det er lengre mellom de usminkede eller minimalt sminkede tenåringsjentene nå enn det var da jeg begynte å jobbe for 25 år siden. Jeg er tannlege, så jeg kan ikke unngå å se det hele på nært hold og i kraftig lys.

Det mest fascinerende er de som sier at de ikke har tid til å pusse tenner om morgenen, men å sminke seg har de tydeligvis mer enn nok tid til. 

Leste nylig om noen unge kvinner som gjerne brukte flere timer på å sminke seg før de skulle på byen, jeg begriper ikke at man skal klare å bruke like lang tid som sminking av en skuespiller som skal gjennom en totalforvandling før dagens filmopptak?

Anonymkode: 52dca...c2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig de er flinkere i dag enn for 30 år siden. Tenker at det har med at man i dag kan søke opp sminke-howto's på youtube. I "gamle dager" var det en sjelden gang at det var en steg-for-steg-guide i Det Nye eller lignende.

At mange har altfor mye var like vanlig i "gamle dager" som nå, men synes i dag så har de ihvertfall fått klæsjet brunkremen på sånn noen lunde.

Anonymkode: c9054...6ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...