Gå til innhold

Ville du som nabo likt at flere naboer hadde brukt denne terrassen rett oppi deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Terrasse i rødt med grensen grensen til huset ditt (blått). Trapp i rødt 2 m opp og ca 1,90 m fra grensen din: 

IMG_1678.thumb.jpeg.d800158d84b9e624df112365f60ed085.jpeg

KAN man virkelig bygge der? 

Anonymkode: 80829...14a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt bedre bilder, og kontaktet kommunen. Ikke sikkert det er lovlig. 

Anonymkode: 9f72f...c71

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville tatt bedre bilder, og kontaktet kommunen. Ikke sikkert det er lovlig. 

Anonymkode: 9f72f...c71

Det er søkt om det, men det har blitt sendt inn så mye at jeg vet ikke om det blir gjennomført. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det rekkehus/tomannsbolig eller lignende? Jeg er ikke kjent med regler, men ser jo da at verandaer ligger tett i tett og opp mot naboens hage i slike boliger. Mulig det er lov da fordi deres hageflekk egentlig er en del av felleseid tomt.

Vår tomannsbolig er bygget sånn at vår veranda er helt oppi hagen til naboen. Den er likevel skjermet med levegger slik at det ikke er sjenerende.

Anonymkode: 57a9d...967

Skrevet

Hvis kommunen godkjenner det, så kan det bygges ja.. Hadde jeg ikke likt det, hadde jeg satt opp noe skjerming, ikke så mye mer å få gjort🤷‍♀️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det rekkehus/tomannsbolig eller lignende? Jeg er ikke kjent med regler, men ser jo da at verandaer ligger tett i tett og opp mot naboens hage i slike boliger. Mulig det er lov da fordi deres hageflekk egentlig er en del av felleseid tomt.

Anonymkode: 57a9d...967

Enebolig med hage. Terrassen var tidligere brukt av eneboligen. Terrassen ligger rett ved siden av hagen, og oppå nedre naboers garasje. Hageflekken tilhører altså kun eneboligen.

-Ts

Skrevet

Det er normalt med en minimumsavstand på 4 meter fra byggverk til nabogrense i Norge, ifølge plan- og bygningsloven § 29-4. I dette tilfellet kan de se ut som om det allerede er et bygg som er mindre enn 4 meter fra nabogrensen. Er det tidligere gitt tillatelse til bygging? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For terrasse er det spesielle regler. Jeg mener du kan bygge inntil 4 meter ut fra fasaden og opp til en meter høyde + rekkverk inntil 1 meter fra tomtegrensa uten å søke. Er det en platting (under 0,5 meter høy) teller den ikke noen steder, så da vil jeg anta at du kan legge den helt inn til grensa. Det er ikke søknadsplikt så lenge noe er under 0,5 m høyt tror jeg.

Anonymkode: 4406a...b27

AnonymBruker
Skrevet

En så høy terrasse vil dere nok ikke få godkjennelse til å bygge da den fører til begrensing for utnyttelse av naboens tomt. Bygger du på bakkeplan med maks en halv meters høyde går det som utegulv og du kan bygge hvor stort du vil og helt til grensa. Er den maks 1 meter høy kan du bygge den inntil en meter fra tomte grensen, men den må da henge fast i huset.

Anonymkode: 2d92c...c6b

AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (20 minutter siden):

Det er normalt med en minimumsavstand på 4 meter fra byggverk til nabogrense i Norge, ifølge plan- og bygningsloven § 29-4. I dette tilfellet kan de se ut som om det allerede er et bygg som er mindre enn 4 meter fra nabogrensen. Er det tidligere gitt tillatelse til bygging? 

Det bygget som er mindre enn 4 m er tidligere bygget i 1987 så ble gitt tillatelse da. Eneboligen er fra forrige århundreskifte, altså 1900-tallet. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En så høy terrasse vil dere nok ikke få godkjennelse til å bygge da den fører til begrensing for utnyttelse av naboens tomt. Er den maks 1 meter høy kan du bygge den inntil en meter fra tomte grensen, men den må da henge fast i huset.

Det er ikke vi som skal bygge noe. Terrassen er tidligere brukt av eneboligen, som eier blått.
Terrassen er oppå en garasje. Garasjen er bygd inntil eneboligens eiendomsgrenser, så terrassen er 0 cm fra eiendomsgrensen.
Naboer som eier garasjen vil bygge en trapp opp til terrassen. Trappen vil være 1,9 m fra eiendomsgrensen. Det er i et område med imidlertid forbud. 

-Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke vi som skal bygge noe. Terrassen er tidligere brukt av eneboligen, som eier blått.
Terrassen er oppå en garasje. Garasjen er bygd inntil eneboligens eiendomsgrenser, så terrassen er 0 cm fra eiendomsgrensen.
Naboer som eier garasjen vil bygge en trapp opp til terrassen. Trappen vil være 1,9 m fra eiendomsgrensen. Det er i et område med imidlertid forbud. 

Så det eneste som skal gjøres er å bygge en trapp opp til en eksisterende terrasse? Da er det nok ikke noe dere skal kan gjøre. Skal han derimot utvide eller bygge ny terrasse får han nok ikke det igjennom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er slik det ser ut fra en annen vinkel:

IMG_1679.thumb.jpeg.663ea221d465a1bf63cf4f116a29321c.jpeg

Den øverste terrassen er tilknyttet eneboligen. Det er den nederste terrassen de andre naboene vil ha. Den som går «i ett» med hagen. 

-Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er slik det ser ut fra en annen vinkel:

IMG_1679.thumb.jpeg.663ea221d465a1bf63cf4f116a29321c.jpeg

Den øverste terrassen er tilknyttet eneboligen. Det er den nederste terrassen de andre naboene vil ha. Den som går «i ett» med hagen. 

-Ts

Ikke ulovlig å bruke den når den nå er der, emn kan ikke skjønne at han vil sitte der når han har den store på oversiden. Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt blanke og heller satt opp en høy hekk på siden som grenser mot din plen. Google: "Hurtigvoksende hekk".

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg forstått rett: du eier enebolig, hage og øverste terrasse? Naboen eier garasjen inntil ditt hus?

Anonymkode: de75a...985

• Liker 1
Skrevet

Kan du be de sette opp en levegg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jeg forstått rett: du eier enebolig, hage og øverste terrasse? Naboen eier garasjen inntil ditt hus?

Ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg husker rett fra da vi bygde tett på naboer; 

Å legge takterasse (på eksisterende tak) og platting var helt OK, og det samme vil jeg anta en stige er. 

Men for å sette opp rekkverk måtte vi ha skriftlig tillatelse fra nabo, da det var å bygge høyere enn 0,5 meter nærmere nabo enn 4 meter. 

Her bor vi tett....slik du også gjør. Vi løser det ved å "møtes over hekken" og snakke sammen, så her er det mange konstruksjoner tett på nabo. 

Anonymkode: 35a66...f47

AnonymBruker
Skrevet

Er da lignende rundt. Og folk bruker nå. Bare se på enkelte terrasse hus der er det jo slik at står en eks i 3 etasje kan 4 etasje se ned på deg eller du kan se ned på 2 etasje.

Ser og der vennina mi kjøpte når ho står på sin terrasse i en 4 mandag bolig da ser ho inn på naboens sin når ho står ved rekkverket.  Ser ho ned Ser ho plattingen til begge de som bor i første og der bruker nå alle sine terrasse og plattingen.

Regner med at de har godkjenning siden dette er på eksisterende bygg

Anonymkode: 81a3c...6d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enebolig med hage. Terrassen var tidligere brukt av eneboligen. Terrassen ligger rett ved siden av hagen, og oppå nedre naboers garasje. Hageflekken tilhører altså kun eneboligen.

-Ts

Så du er sur fordi du mister tilgang til terrassen på naboens garasje? 

Uansett: ja, det er lov å bygge trapp opp der du har tegnet. 4 meter fra tomtegrense gjelder ved bolighus pga brannfare. Andre bygg under 50 kvd har stort sett (noen kommuner har egne regler) 1 meter med mindre det hindrer sikt med vei. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så du er sur fordi du mister tilgang til terrassen på naboens garasje? 

Nei, fordi da huset ble bygget ble terrassen på garasjetaket gitt oss til evigvarende rett og bruk.
Det fordi nabohuset ble bygget på vår eiendom. Det er ingen måte å komme inn på terrassen, annet enn ved å gå via hagen, men naboen trakk inn advokat og alt mulig og har tvunget seg til for å bygge trapp opp. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...