Gå til innhold

Styrketrening - to eller tre dager i uken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha gjort styrkeøvelser på gulvet hjemme har jeg nå begynt på treningssenter.

Jeg trener ikke "tung styrke" (løfter ikke til maksimum), men har en vekt som jeg kan løfte/dra 5-12 repetisjoner i 3 sett.

Styrketreningen hjelper for en del fysiske plager jeg har, men effekten av treningen på disse plagene varer bare rundt 24 timer, og derfor er 3 dager i uken det jeg ønsker.

Nå er jeg så usikker på om 3 dager i uken blir for mye i begynnelsen.

Hva tenker dere erfarne?  2 eller 3 dager i begynnelsen?

Eller kan jeg ta 3 dager hvis jeg trener lettere? (At jeg trener hovedsaklig muskulær utholdenhet fremfor styrke i begynnelsen)

Anonymkode: 13f26...ce1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint an å trene styrke 3 dager i uken, også for nybegynnere. Veldig mange nybegynnerprogram baserer seg på fullkroppstrening tre dager i uken. Du trenger ikke trene lettere. 

Anonymkode: 8189b...ea5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man bør trene hver muskelgruppe 2 ganger i uka så man kan enten trene 2 fullkroppsøkter eller feks overkropp/bein 2 ganger m. Jeg trener bein 2 dager i uka og 2 økter med overkropp.

Anonymkode: ee796...e95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går helt fint an å trene styrke 3 dager i uken, også for nybegynnere. Veldig mange nybegynnerprogram baserer seg på fullkroppstrening tre dager i uken. Du trenger ikke trene lettere. 

Anonymkode: 8189b...ea5

Takk.  Jeg har litt lett for å bli påvirket av menneskene rundt meg, og da de sa at det ble for mye i begynnelsen ble jeg veldig usikker.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man bør trene hver muskelgruppe 2 ganger i uka så man kan enten trene 2 fullkroppsøkter eller feks overkropp/bein 2 ganger m. Jeg trener bein 2 dager i uka og 2 økter med overkropp.

Anonymkode: ee796...e95

De fleste sier "fullkropp minst 2 dager i uken", ikke maksimalt...?

Sitat

Tren hele kroppen – hvis man kun har 1-3 dager per uke man kan trene styrke, er det fullkroppstrening som er det beste. Ideelt sett trenger hver muskelgruppe en gjennomføring 2-3 ganger per uke for at man skal kunne forvente en progresjon

https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/treningsrad-generelle/supersett-veien-til-tidseffektiv-trening

Anonymkode: 13f26...ce1

Skrevet

Du kan fint trene 3 ganger i uka. Bare kjenn etter på kroppen. :)

Du kan kjøre tre økter med helkropp, eller én helkropp, en underkropp og en overkropp. Eller to økter med vekter, en med kroppsvekt/slynge. Mange muligheter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...