AnonymBruker Skrevet 25. august #21 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ser at mange bytter sengetøy ukentlig. Det måtte jeg også inntil for noen år siden. For da redde jeg opp senga hver morgen. Når man rer opp senga, så holdes fuktighet og varme inne, og det blir mye raskere vond lukt. Nå bretter jeg i stedet dyna til side. Da trengs det bare å byttes på hver fjerde uke. Unntaket er når det er veldig varmt om sommeren. Da svetter jeg om natta og bytter på senge et par ganger i uken. Anonymkode: 04fbf...d08 Helt uenig. Vi bretter også dynene til side og lufter sengen før den res opp, men sentetøyet må vaskes ukentlig. Med mindre man dusjer hver kveld rett før sengetid, med hårvask og tørk selvsagt. Særlig ekkelt er det hvis man ikke vasker hodeputen ofte, man svetter jo også fra ansiktet og hodebunnen har en egen lukt når den ikke er nyvasket. Anonymkode: 4fb98...5d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #22 Skrevet 25. august Vask når det er nødvendig og du har tid. La det ikke blir tvangspreget ved å gjøre det på faste dager. Fort å brenne seg ut i hamsterhjulet ved atan MÅ gjøre ting faste dager. Ikke sikkert du har tid og energi den dagen og må tvinge deg. Det er oppskriften på å mislike husarbeid. Anonymkode: 01e9d...d38 2
AnonymBruker Skrevet 25. august #23 Skrevet 25. august Jeg har veldig avslappet forhold til hjemmet. Jeg har det ryddig. Har en robotstøvsuger som går to ganger i uken. Vi er to voksne folk som bor her. Jeg tar ting når jeg ser jeg må ta ting. Så har ingen fast rutine på det. Jeg tåler å se litt støv. Skifter på senga sjeldent. Jeg dusjer hver kveld før jeg legger meg. Lever. Så det går godt. Ingen allergi eller noe. Anonymkode: c75f8...286 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #24 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men nå er det jo relevant hvem "dere" er. Hos oss er vi to, rolige voksne, som er en del på reise, og er ute av huset store deler av tiden, og tar unna etter oss løpende. Med åpent vindfang og sko-oppbevaring ute eller i varmeskap. Vi deler 2,5 bad (tre toaletter) Så at støvsugeren innimellom kun er fremme hver 1-2 uke, og at gulv vaskes veldig sjeldent, er da virkelig ikke "alt for sjeldent". Anonymkode: 25fcc...8e9 Vi er to voksne, og en stor hund "på deltid" (hunden er her hver 3. uke når eier jobber natt, ligger ikke i vår seng eller andre møbler). Kombinert bad og vaskerom, altså kun ett toalett. Anonymkode: 35f8d...dc8
AnonymBruker Skrevet 25. august #25 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Helt uenig. Vi bretter også dynene til side og lufter sengen før den res opp, men sentetøyet må vaskes ukentlig. Med mindre man dusjer hver kveld rett før sengetid, med hårvask og tørk selvsagt. Særlig ekkelt er det hvis man ikke vasker hodeputen ofte, man svetter jo også fra ansiktet og hodebunnen har en egen lukt når den ikke er nyvasket. Anonymkode: 4fb98...5d5 Må vaske sengetøyet ukentlig? Må? Prøv og drøy litt og opplev de store konsekvensene. du kan få kjøpt trekk til og ha under putevaret for og bevare puten , du kan vaske hodeputen innimellom.. og du kan også leve fint med en hodepute som har litt svetteflekker. Spesielt hvis du har putevar over uansett. Måten du gjør ting på har ingenting med hva man må gjøre, og det er heller ingenting og være uenig i andres måter og gjøre det på. Du gjør det som passer deg best og det du er mest komfortabel med? blir fascinert av sånne tråder på kg, finnes ingen svar ts. Rydd, vask og skift sengetøy etter ditt behov. Anonymkode: cc392...d8c 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. august #26 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vi er to voksne, og en stor hund "på deltid" (hunden er her hver 3. uke når eier jobber natt, ligger ikke i vår seng eller andre møbler). Kombinert bad og vaskerom, altså kun ett toalett. Anonymkode: 35f8d...dc8 Poenget mitt er jo at du uttaler deg som om det du gjør er fasit for alle.. Og det er det jo ikke, når dere bor så smått, med en stor hund, så synes jeg faktisk hyppigheten på vask du nevner er for sjeldent. Anonymkode: 25fcc...8e9
AnonymBruker Skrevet 25. august #27 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Poenget mitt er jo at du uttaler deg som om det du gjør er fasit for alle.. Og det er det jo ikke, når dere bor så smått, med en stor hund, så synes jeg faktisk hyppigheten på vask du nevner er for sjeldent. Anonymkode: 25fcc...8e9 Hva mener du med smått? Vi har bare ett bad, ja, men huset er stort men gammelt (6 soverom, 3 stuer). Bad/vaskerom er i et tilbygg som ble satt opp for ca 50 år siden, før det var badet i kjelleren og man måtte ut og rundt huset for å komme dit. Og hunden har vi bare hver 3. uke. Da vi hadde hund selv gikk støvsugeren minst en gang om dagen i de verste røyteperiodene, og moppen sto alltid klar. Anonymkode: 35f8d...dc8
AnonymBruker Skrevet 25. august #28 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva mener du med smått? Vi har bare ett bad, ja, men huset er stort men gammelt (6 soverom, 3 stuer). Bad/vaskerom er i et tilbygg som ble satt opp for ca 50 år siden, før det var badet i kjelleren og man måtte ut og rundt huset for å komme dit. Og hunden har vi bare hver 3. uke. Da vi hadde hund selv gikk støvsugeren minst en gang om dagen i de verste røyteperiodene, og moppen sto alltid klar. Anonymkode: 35f8d...dc8 Det er jo merkelig at to voksne kun har ett toalett.. Ille nok en travel hverdagsmorgen. Men må være et mareritt i jula og slikt. Uansett, beklager avsporing. Poenget var bare at jeg da forstår at dere må vaske veldig hyppig. Anonymkode: 25fcc...8e9
AnonymBruker Skrevet 25. august #29 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo merkelig at to voksne kun har ett toalett.. Ille nok en travel hverdagsmorgen. Men må være et mareritt i jula og slikt. Uansett, beklager avsporing. Poenget var bare at jeg da forstår at dere må vaske veldig hyppig. Anonymkode: 25fcc...8e9 Er ikke det ganske vanlig med bare ett toalett i både leiligheter og hus? De fleste jeg kjenner har bare ett toalett i huset/leiligheten. De av venner/bekjente som har to toaletter har bygd/ordnet dem nylig. TS: du høres ut som du har det helt fint. Husk at hyppig rengjøring også er business, da mange produsenter ønsker å selge rengjøringsutstyr og produkter. Mange er helt maniske og vasker seg syke (gjetter at noen som svarer her er på grensen til mani). Det finnes en fin balanse, og den må man finne selv, i sitt hus. Anonymkode: d1dc3...45a 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #30 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt uenig. Vi bretter også dynene til side og lufter sengen før den res opp, men sentetøyet må vaskes ukentlig. Med mindre man dusjer hver kveld rett før sengetid, med hårvask og tørk selvsagt. Særlig ekkelt er det hvis man ikke vasker hodeputen ofte, man svetter jo også fra ansiktet og hodebunnen har en egen lukt når den ikke er nyvasket. Anonymkode: 4fb98...5d5 Det må ikke det nei. Med mindre man har alvorlig støvmiddallergi, blir man ikke syk eller tar skade av å skifte sjeldnere på senga. Sengemidden er ikke livsfarlig, og sengetøyet blir ikke skittent på ei uke om man ellers har normal hygiene. Hvis man liker å vaske sengetøy og skifte på senga hver uke, så må man gjerne det. Det velger man jo helt selv. Å skifte på senga sjeldnere er også helt innafor, så lenge man er frisk og ren. Anonymkode: d1dc3...45a 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #31 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er ikke det ganske vanlig med bare ett toalett i både leiligheter og hus? De fleste jeg kjenner har bare ett toalett i huset/leiligheten. De av venner/bekjente som har to toaletter har bygd/ordnet dem nylig. TS: du høres ut som du har det helt fint. Husk at hyppig rengjøring også er business, da mange produsenter ønsker å selge rengjøringsutstyr og produkter. Mange er helt maniske og vasker seg syke (gjetter at noen som svarer her er på grensen til mani). Det finnes en fin balanse, og den må man finne selv, i sitt hus. Anonymkode: d1dc3...45a Unge voksne, mulig. Men jeg tror ikke jeg kjenner noen. Vi har 3, på to voksne. Uansett, det blir avsporing. Poenget mitt var bare at antall toalett, antall personer og hyppighet bruk, er det som avgjør hyppighet av vask. Så en fast regel om "en gang i uka" blir bare rar. Anonymkode: 25fcc...8e9
Hulderen Skrevet 26. august #32 Skrevet 26. august (endret) Frykten som flere i tråden her viser for midd i senger er helt ubegrunnet. Det er lite midd i Norge. Grunnen er at midd må ha 50% luftfuktighet for å trives. De trives best ved 75%. I Norge er det lav fuktighet i husene om vinteren, så midden dør. Edit: Legger ved en lenke fra Norges Astma-og Allergiforbund som bekrefter at det er lite midd i Norge. https://www.naaf.no/allergi/middallergi Endret 26. august av Hulderen
AnonymBruker Skrevet 26. august #33 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg ser at mange bytter sengetøy ukentlig. Det måtte jeg også inntil for noen år siden. For da redde jeg opp senga hver morgen. Når man rer opp senga, så holdes fuktighet og varme inne, og det blir mye raskere vond lukt. Nå bretter jeg i stedet dyna til side. Da trengs det bare å byttes på hver fjerde uke. Unntaket er når det er veldig varmt om sommeren. Da svetter jeg om natta og bytter på senge et par ganger i uken. Anonymkode: 04fbf...d08 Jeg rer heller ikke opp senga. For min del er det ikke det at det lukter direkte vondt akkurat, det er heller ikke så mye midd jeg tenker på, og jeg "må" ingenting. Det er bare en preferanse. Jeg liker nyvasket, crispy, vaskemiddel-duftende sengetøy. Jeg sover mye bedre i det. Nydusjet i nyvasket sengetøy, det elsker jeg. Det er bare noe som gir meg glede i hverdagen. Og med en gang sengetøyet blir litt sånn ekstra mykt som det blir når det har fått absorbert noe nattesvette eller hva som skjer, så får jeg en mindre god følelse og trang til å bytte. Hadde jeg vært rik og hatt vaskehjelp og gitt faen i miljøet, hadde jeg byttet hver dag. Anonymkode: cf806...68e
Hulderen Skrevet 26. august #34 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg rer heller ikke opp senga. For min del er det ikke det at det lukter direkte vondt akkurat, det er heller ikke så mye midd jeg tenker på, og jeg "må" ingenting. Det er bare en preferanse. Jeg liker nyvasket, crispy, vaskemiddel-duftende sengetøy. Jeg sover mye bedre i det. Nydusjet i nyvasket sengetøy, det elsker jeg. Det er bare noe som gir meg glede i hverdagen. Og med en gang sengetøyet blir litt sånn ekstra mykt som det blir når det har fått absorbert noe nattesvette eller hva som skjer, så får jeg en mindre god følelse og trang til å bytte. Hadde jeg vært rik og hatt vaskehjelp og gitt faen i miljøet, hadde jeg byttet hver dag. Anonymkode: cf806...68e Det er jo en helt «lovlig» grunn til å skifte på senga. Det jeg reagerer på, er folk som skal gi andre dårlig samvittighet fordi de ikke skifter like ofte som dem selv, og da gjerne begrunner det med midd.
AnonymBruker Skrevet 26. august #35 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er jo merkelig at to voksne kun har ett toalett.. Ille nok en travel hverdagsmorgen. Men må være et mareritt i jula og slikt. Uansett, beklager avsporing. Poenget var bare at jeg da forstår at dere må vaske veldig hyppig. Anonymkode: 25fcc...8e9 Det er da ingen problem med kun 1 toalett,en tilpasser seg slik det er. Her er det også kun 1 bad,vi er to her. På julaften er vi mellom 3 og 4 så det er heller ikke noe problem. Med adskilt bad og toalett er det ikke så mye stress akkurat. Anonymkode: f73fd...9b7
AnonymBruker Skrevet 26. august #36 Skrevet 26. august Dere som skifter på sengene hver uke,dere har vel gjerne en tørketrommel ? Det har ikke vi så her er vi avhengig av å få tørket på vaskerommet eller om en er veldig heldig så får en tørket sengetøyet ute. Anonymkode: f73fd...9b7
AnonymBruker Skrevet 26. august #37 Skrevet 26. august Jeg mener du vasker altfor sjeldent, og skifte på sengen en gang pr.måned er æsj. Her skiftes det på senger fast hver uke, huset vaskes fast en gang pr.uke, tørker støv hver 3.dag ca, tørrmopper ca hver annen dag, men vi skifter dusjhåndklær etter hver bruk, og håndhåndklær skiftes daglig. Orker ikke skittent støvete hjem , sengetøy og håndklær. Heller noen ekstra maskiner i uken Anonymkode: 6cb1f...adc 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #38 Skrevet 26. august Det kommer an på antall personer i husstanden, evt kjæledyr etc også. Jeg ville nok vasket doen minst to ganger i uka, og byttet sengetøy minst annenhver uke, det som er anbefalt er vel ukentlig. En gang i måneden er uansett for lite. Ukentlig vask av bad, anbefaler dampvasker. Robotstøvsuger, helst med moppefunksjon, er genialt. Anonymkode: e02e3...fda
AnonymBruker Skrevet 26. august #39 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (På 25.8.2025 den 8.23): Det er for sjeldent. Her bytter vi sengetøy hver uke, støvsuger 2-3 ganger pr uke, gulvvask og tørker støv hver uke. Badet og dusj vaskes hver uke, toalett minst 2 ganger pr uke. Anonymkode: ca276...c91 DU mener det er for sjeldent, mener du? Livet består av andre ting enn husarbeid Anonymkode: c0010...48b 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #40 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): DU mener det er for sjeldent, mener du? Livet består av andre ting enn husarbeid Anonymkode: c0010...48b Yes! Enig med deg. Ikke rart unge blir utbrent idag når alt skal være så "perfekt" ! Anonymkode: 01e9d...d38 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå